Lactose intolerantie recepten
donderdag 26 november 2009 om 18:24
donderdag 26 november 2009 om 18:36
Niet helemaal jouw vraag, maar ik heb even gegoogled op "lactose intolerantie recepten" en ik kreeg een paar speciale sites. Ik ken ze niet qua inhoud. Ik voeg toch even toe.
Het gaat ook over produkten. Misschien kun je wat mee.
www.alternatiefkoken.nl
www.lactolerant.nl
www.gezondheidsplein.nl
Toevoeging: Is NIET gratis om het te gebruiken.
Het gaat ook over produkten. Misschien kun je wat mee.
www.alternatiefkoken.nl
www.lactolerant.nl
www.gezondheidsplein.nl
Toevoeging: Is NIET gratis om het te gebruiken.
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 26-11-2009 18:44
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
% gewijzigd

donderdag 26 november 2009 om 19:48
Thais, of chinees. Echte chinees dan. Daar zit geen melk in, en dus ook geen lactose.
Ik zie het probleem niet zo - maar kook dan ook al ruim 2 1/2 jaar koemelkvrij, en dus ook lactosevrij - je vervangt gewoon dat waar melk in zit door iets waar geen melk in zit.
Aan wat voor eten zat je te denken? Dagelijkse hap of luxe uitgebreid?
Ik zie het probleem niet zo - maar kook dan ook al ruim 2 1/2 jaar koemelkvrij, en dus ook lactosevrij - je vervangt gewoon dat waar melk in zit door iets waar geen melk in zit.
Aan wat voor eten zat je te denken? Dagelijkse hap of luxe uitgebreid?
donderdag 26 november 2009 om 20:09
Tilalia, dan heb jij wel recepten toch.
Ik heb nu besloten om wat buffethapjes te maken. Varierend van pastasalade tot quiche (die is dan niet lactosevrij).
Ik wil dus kleine receptjes, niet moeilijk, maar toch lekker.
Ik kan heus wel eten bereiden, maar ik vind het zo niet leuk, zal dus nooit een keukenprinses worden.
Ik heb nu besloten om wat buffethapjes te maken. Varierend van pastasalade tot quiche (die is dan niet lactosevrij).
Ik wil dus kleine receptjes, niet moeilijk, maar toch lekker.
Ik kan heus wel eten bereiden, maar ik vind het zo niet leuk, zal dus nooit een keukenprinses worden.
Cum non tum age

donderdag 26 november 2009 om 20:32
Buffethapjes dus...
Gevulde eitjes
eitjes hard koken, laten afkoelen, pellen, halveren, dooier eruit, dooiers prakken en mengen met mayo, bieslook, zout, peper, kruiden naar smaak, prut in een spuitzak doen en leuk in de eitjes spuiten.
Gehaktballetjes: gehakt mengen met fijngesnipperde ui, veel knof, zout, peper, en heel veel provencaalse kruiden. Balletjes draaien, bakken, in schaal doen. Vlak voor serveren op te warmen in de mag. Is weliswaar niet vegi, maar als je toch een buffet doet, kan men kiezen.
empanadas:
deegje maken (250 gram zelfrijzend bakmeel, zout, 75 gram plantenmargarine (ap) 1 ei en een beetje water om het soepel te maken) deegje uitrollen, rondjes snijden, hoopje vulling op rondje leggen en dan 1 helft van het randje natmaken, goed dichtvouwen
Vulling: ui, knof, paprika, mais, champ, courgette, etc, snipperen en bakken. Af laten koelen, 2 eiren erdoor roeren en op de deegflapjes doen.
oven op 200 graden, 15 - 20 min laten bakken.
Gevulde eitjes

Gehaktballetjes: gehakt mengen met fijngesnipperde ui, veel knof, zout, peper, en heel veel provencaalse kruiden. Balletjes draaien, bakken, in schaal doen. Vlak voor serveren op te warmen in de mag. Is weliswaar niet vegi, maar als je toch een buffet doet, kan men kiezen.
empanadas:
deegje maken (250 gram zelfrijzend bakmeel, zout, 75 gram plantenmargarine (ap) 1 ei en een beetje water om het soepel te maken) deegje uitrollen, rondjes snijden, hoopje vulling op rondje leggen en dan 1 helft van het randje natmaken, goed dichtvouwen
Vulling: ui, knof, paprika, mais, champ, courgette, etc, snipperen en bakken. Af laten koelen, 2 eiren erdoor roeren en op de deegflapjes doen.
oven op 200 graden, 15 - 20 min laten bakken.

donderdag 26 november 2009 om 20:39

donderdag 26 november 2009 om 21:50
Maiskolven? als je ze in drieen hakt is het nog best te doen als hapje.
Gevulde paprika? rijst mengen met vega-gehakt en ui, knof, etc, eitje erdoor roeren.
Tapenade zelf maken is abosluut het lekkerst:
Meng 1 deel (semi) zongedroogde tomaten met 1 deel olijven, 1 gesnipperd sjalotje en een teen knof, pureer. Doe er olijfolie, tijm, peper, martini, dopje cognac, peper en 1 deel cashewnoten bij, pureer nog een beetje tot het smeuiig, maar niet helemaal drab is.
Als je ze ergens kan vinden: zoek ,melkvrije pasteitjes en maak zelf een vegi ragout.
Bak ui, knof, champ en paprika in 50 gram margarine gaar, 50 gram bloem erbij, goed roeren. Doe daar plonsgewijs vegibouillon bij, tot het smeuiig is. Kruiden naar smaak (verse peterselie?) en giet het in de in de oven opgewarmde pasteitjes. Meteen opeten, anders stort het in en wordt het klef.
Gevulde paprika? rijst mengen met vega-gehakt en ui, knof, etc, eitje erdoor roeren.
Tapenade zelf maken is abosluut het lekkerst:
Meng 1 deel (semi) zongedroogde tomaten met 1 deel olijven, 1 gesnipperd sjalotje en een teen knof, pureer. Doe er olijfolie, tijm, peper, martini, dopje cognac, peper en 1 deel cashewnoten bij, pureer nog een beetje tot het smeuiig, maar niet helemaal drab is.
Als je ze ergens kan vinden: zoek ,melkvrije pasteitjes en maak zelf een vegi ragout.
Bak ui, knof, champ en paprika in 50 gram margarine gaar, 50 gram bloem erbij, goed roeren. Doe daar plonsgewijs vegibouillon bij, tot het smeuiig is. Kruiden naar smaak (verse peterselie?) en giet het in de in de oven opgewarmde pasteitjes. Meteen opeten, anders stort het in en wordt het klef.