Lasagne-snij vraag

29-12-2010 11:07 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond heb ik een (verlaat) kerstdiner voor 6 personen. Ik maak lasagne. Nu vind ik dat lasagne altijd zo slecht te snijden is als het net uit de oven komt. En als je het uit de schaal schept valt het soms ook uit elkaar.

Nu heb ik eens gehoord dat je de lasagne bakt voor de helft van de baktijd, dan af laten koelen, snijden in porties en dan later vanavond verder afbakken. Hierdoor heb je al porties en kun het makkelijker uit de schaal scheppen en mooi serveren.

Iemand tips/ervaring hiermee?

PS, de lasagne vellen zijn kant-en-klaar vellen, gedroogd uit een pakje. Dus geen zelfgemaakte, pasta vellen.
Ik maak altijd voor iedereen een klein eigen schaaltje. Geen probleem met snijden/opscheppen, want iedereen eet het gewoon rechtstreeks uit het schaaltje.
5 tot 10 minuten laten staan voordat je opschept, scheelt een heleboel.
Shit happens
Nu maken, laten afkoelen, daarna in de koelkast en vanavond even opwarmen in de magnetron. Dan heb je een lekkere stijve (huh) lasagne!
quote:Porec schreef op 29 december 2010 @ 11:11:

5 tot 10 minuten laten staan voordat je opschept, scheelt een heleboel.Ah! Dat is zeker een goed idee!
Ik schep gewoon op, lekker heet uit de oven, valt t uit elkaar? Jammer dan, smaak is nog steeds zelfde....bovendien hou ik wel van lasagna met wat saus en niet die droge (die wel in elkaar blijft)
Lasange moet je 5 minuten laten afkoelen voor je 'm snijdt. Staat ik vrijwel alle recepten.

En lasange maken in de magnetron? Bleh, zal een slappe hap zijn
Voor perfecte blokjes lasagna, het de avond van te voren maken en de dag zelf even opwarmen in de oven. Scheelt ook in de keuken te staan als je visite er al is. Wel de eventuele salade vers maken natuurlijk.
Nou, ik heb de schaal eerst 20 min laten staan en toen snijden. Dat scheelde al. Volgende keer ga ik het toch de avond ervoor maken op advies van monalisalove.

Dank weer dames voor dit culinaire advies.
Ik vind het juist mooier op het bord als hij wat uit elkaar valt. Anders staat er zo'n eenzaam, stijf blokje.

Maar het leukste is dus als je eenpersoons ovenschaaltjes hebt en iedereen zijn eigen bakje heeft.
Eens met ruza dus...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven