last minute gehaktbrood

24-12-2009 13:02 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond vieren we kerst bij ons thuis. Nu komen er onverwacht (maar wel gezellig) wat meer mensen te eten dan ik met mijn beef wellington op heb gerekend. Heb niet zoveel zin om nóg een keer naar de winkels te lopen, en ik heb in de vriezer nog een kilo kalfsgehakt liggen, dus ik dacht er een gehaktbrood van kalfsgehakt bij te maken. Maar wat doe ik er allemaal doorheen? Iemand tips? Wat is lekker met kalfsgehakt? Dezelfde dingen als door gewoon gehakt of heeft iemand een superrecept?

Ik heb al in de index gekeken maar kon zo snel geen gehaltbrood-topic vinden...als die er wel is hoor ik het graag.
Ik kan de mijne niet zo snel vinden. Maar die is dacht ik van AH, die is dan op de site te vinden. die is erg lekker.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zit er hier wat voor je bij?

hier
Er is wel een topic over gehaktrecepten. Wat ik wel bij de hand heb is gehakt uit de oven met kaas en tomaat. Maar ik weet niet of het bij je andere gerechten past.

Ik weet een heerlijke gevuld met ham en spinazie maar dat moet je ook maar toevallig in huis hebben (gezien je juist niet weer naar de winkels wilt)
Ik heb nog een heerlijk recept voor je:

800 g Kalfsgehakt

50 g Pijnboompitten

3 Beschuiten

2 Eieren

5 el pesto

1 dl Mayonaise

1 dl Yoghurt

Zout

Voorbereiding

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Bereidingswijze

Rooster de pijnboompitten in een droge koekepan goudbruin. Maak de beschuit fijn en meng dit met het ei, 3 el pesto, pijnboompitten en wat zout door het gehakt.

Vorm van het gehaktmengsel een bal, leg deze in een cakevorm en druk aan alle kanten goed aan.

Bak het gehaktbrood midden in de oven in ca. 40 min. gaar.

Meng de mayonaise met de yoghurt en de rest van de pesto.

Snij het gehaktbrood in dunne plakken en serveer er de saus bij.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=282 ... alfsgehakt

Deze is overheerlijk...maar inderdaad je moet er maar net de spullen voor in huis hebben.

Veel plezier vanavond.
Hee, bedankt! Dat recept van ramiaatje lijkt me wel wat, en die van de AH ook...

tomaat en kaas lijkt me niet zo goed passen. Maar ik ga eens even in mijn keukenkastjes kijken wat ik aan ingredienten heb...
het wordt een mengeling van die van de ah en van ramiaatje, ik heb geen olijven, maar wel pijnboompitten, en er kan geen ei in vanwege allergie van een van onze vrienden. Volgens mij wordt het wel lekker...
eet smakelijk!
Het is leuk om een gehaktbrood te vullen met bijv. hele champignons of gekookte eieren. Laatste kan dus in jouw geval niet.
...
Let op, in mayo zit ook ei!
Ik wilde nog even bedanken voor de tips en laten weten dat het gehaktbrood superlekker geworden is Dit is het uiteindelijk geworden

1 kg kalfsgehakt

4 bruine boterhammen zonder korst verkruimeld

half blikje stukjes tomaat

1 kleingesnipperde ui

een bakje groene olijventapenade van de AH

zakje pijnboompitjes, geroosterd

3 teentjes knoflook geperst

peper, zout, oregano, basilicum, tijm

Alles door elkaar gekneed, bakblik bekleed met ontbijtspek, gehakt er in en een uur in de oven op 160.

Hij was heerlijk!
Ik heb laatst ook een gehaktbrood gemaakt maar die was zo droog en heel compact.Iemand enig idee wat ik fout gedaan heb?
quote:Work schreef op 29 december 2009 @ 11:43:

Ik heb laatst ook een gehaktbrood gemaakt maar die was zo droog en heel compact.Iemand enig idee wat ik fout gedaan heb?Het kan aan het gehaktsoort kunnen hangen. Rundergehakt is vaak droger. En verder het gerecht, wat erin zit. Wel of geen ei, enz. En hoelang in de oven. Daarom maak ik ook het liefst altijd recepten die geprobeerd zijn. Googelen kan ik ook. Maar juist die eigen info erbij vind ik prettig hoe je het gerecht zo goed mogelijk kan maken. Mijn ervaring is dat vele recepten niet echt kloppen. Bij mijn eigen recepten schrijf ik ook altijd erbij wat ik anders heb gedaan of wat aan te raden is.
Toscaans gehaktbrood met basilicumsaus

50 g pijnboompitten

3 beschuiten, fijn verkruimeld

2 eieren

6 eetl. pesto

zout en versgemalen peper

750 g kalfs- of rundergehakt

125 ml zure room (Melkan)

150 ml magere yoghurt (Melkan)

2 sjalotjes, gesnipperd

Voorbereiden:

Verwarm de oven voor op 200°C. Rooster de pijnboompitten in een droge hete koekenpan lichtbruin. Meng de beschuiten, eieren, 4 eetlepels pesto, 1/2 theelepel zout, peper en pijnboompitten door het gehakt. Vorm er een grote worst van en leg deze op een bakplaat.

Bereiden:

Bak het gehaktbrood in het midden van de oven in circa 40 minuten gaar. Laat het gehaktbrood 10 minuten rusten voor u het aansnijdt. Meng intussen de zure room met de yoghurt, de sjalotjes en de rest van de pesto. Leg het gehaktbrood op een plank, snijd er plakken van en serveer ze met de basilicumsaus.

--------

Dit recept had ik gemaakt. Leek me echt heel lekker, maar viel zo tegen. Het klopt wat je zegt, recepten kloppen heel vaak niet, maar dit kan ook wel al met zelf gelegen hebben. Het was ook wat flauw. Toch zou ik graag een succesrecept willen hebben, want het is wel erg praktisch als er veel mensen komen eten. Maar omdat het zo tegenviel maak je het minder snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven