Lekker lowbudget?

26-02-2011 20:48 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Ik ben op zoek naar lekkere, low budget recepten die bij een studentenportemonnee passen. Ik heb al op internet gezocht, maar dan moet ik alsnog 500 ingrediënten kopen

En ik hou ook niet zo van elke avond pasta maken.

Dus, wie heeft er een lekker of gezond (of allebei) low budget recept?
Heb je ook al eens op de markt gekeken voor groenten?

Verbaasde me er vandaag over hoe goedkoop het was.. Voor 2 personen groente gehaald (voor meer dan een week) voor nog geen 5 euro! (500g sperziebonen, kilo spruiten, bloemkool, kilo spinazie en een stronk broccoli)

Met de bloemkool doen wij altijd 2 dagen. De spinazie mik ik in de wok met pijnboompitten, teentje knoflook, zout, peper en citroensap. T slinkt gigantisch, vandaar ook een kilo.
Vanavond gemaakt (rechtstreeks van de AH site) lasagne met tomaat en mozzarella. Aanrader! Geen zwaar eten, heerlijk fris en eens wat anders tussen de bladen ;).
Ik had vorige keer bij de Aldi paprika's gehaald. Dacht lekker goedkoop. Ik heb nooit geweten dat paprika's konden schimmelen....

Wat ik doe is met bijvoorbeeld verse groenten in maaltijden combineren. Paprika, courgette, prei, winterpeen de ene dag voor de helft gebruiken voor bijvoorbeeld de lasagne en de andere helft de volgende dag voor te wokken met mie ofzo. Winterpeen is erg goedkoop en lang houdbaar en kan in heel veel gerechten als opvulling erbij. Bij broccoli/bloemkool niet helemaal gebruiken voor één maaltijd. Maar een paar roosjes bewaren voor in de groentesoep of hartige taart erbij.
Kijk eens in Index de van het eten pijler.

Daar staat een kopje.

Makkelijk en snel

Maaltijden voor 1 euro

Recepten boek voor maaltijden voor 1.50 euro
Low budget toetje (ik maak 'm altijd in de 'duurdere' variant, maar ik neem aan dat de euroshopper-versie ook lekker is).

ES vanille-ijs

ES speculaas

1 appel

Snijd de appel in blokjes. Kook deze blokjes in een beetje water zodat de appelblokjes een beetje zacht worden.

Verkruimel de speculaas in een keukenmachine heel erg fijn. Doe het ijs in een schaaltje, voeg de appel toe en strooi de speculaas erover heen.
je kruiden los bij de toko of op de markt kopen.

die kleine potjes/zakjes in de supermarkt zijn altijd duurder.
Wat ik bij de Allerhande handig vind is dat je ook op budget kan zoeken naar gerechten.

Zie hier; http://www.ah.nl/recepten/zoeken
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
In de allerhande van deze maand staan ook lekkere budgetgerechten. Bijv pan nasi met ei, eenpansgerechtjen met verse groente.

Koop de huismerk/euroshopper/Lidl varianten van de basisspullen (olie, kruiden, azijn, pasta etc) en dan inderdaad groente van het seizoen en je kunt eindeloos variëren! Zelf aardappels schillen en groente schoonmaken ipv voorgeschild en gesneden scheelt ook enorm!

Oh ja, een diepvries is ook een budgettopper! Je maakt gewoon een pan vol eten. En na afkoelen in porties invriezen. Ook heb je van die kilozakken los ingevroren groente. Kan je precies de hoeveelheid pakken die je nodig hebt.
Ik koop trouwens geen groente (en fruit) meer op de markt, is al bedorven als ik thuis kom! Doe ik iets verkeerd, want van de super blijft het veel langer vers!

Lekkere budget Spaanse maaltijdsoep (ook op appie):

chorizoworst ontveld en in sukjes

winterpeen in stukjes

2 stengels van een stronk bleekselderij in stukjes

groot blik w bonen in tsaus

blik tomatenblokjes

bouillonblokje (er staat 2 maar dat is mij te zout)

0,6 l water

fruit de wortel en blselderij in beetje olie in de pan (2 min), gooi de rest vd ingrediënten erbij en laat alles eventjes zachtjes koken, wel roeren af en toe. Klaar! Broodje erbij (of niet) en je kunt weer even vooruit met deze maaltijdsoep.
Soep is altijd makkelijk trouwens!

Uiensoep:

bak een paar uien in een pan, gooi er een blik runderbouillon bij in en je bent al een heel eind. Evt. kruiden zoals thijm enzo. Met een stukje brood met kaas erbovenop en even in de oven...klaar.
Optimist tot in de kist!
Aardappelen in schil koken, serveren met gesneden ui *halvemaantjes* in azijn met peper en zout, en goedkope roomkaas.

Flink wat ui fruiten, tomatensaus uit een blikje erbij, lekkere kruiden (peper en zout is al genoeg) en met een beetje water laten sudderen. Serveren over rijst.

Havermout in kokend water, zodat je een stevige brij krijgt. Rozijnen erbij. Serveren met een mengsel van yoghurt en suiker erover, eventueel verdund met karnemelk.

Goedkoopste zakje roerbakgroenten in wat olie opbakken, daarna tomato frito erdoor en opwarmen. Met peper, zout en italiaanse kruiden. Net voor het serveren gekruimelde blauwaderkaas losjes erdoor roeren. Over de pasta.

Een brood met fruit maaltijd. Mits niet te vaak lekker en gezond. Tomaten en radijs met mayo, peper en zout, banaan met alleen zichzelf of ook nog pindakaas.

Tjap tjoi van garnalen, goedkoopste roerbakgroenten en een pakje tjap tjoi mix is ook het geld niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven