Lekker met lavas

07-06-2010 21:41 31 berichten
Toen we hier twee jaar geleden kwamen wonen, stond er in het kruidentuintje een lief lavasplantje. Leuk, daar weet ik wel wat mee: lekker in soep, lekker bij sommige soorten vis.

Het lieve lavasje voelt zich kennelijk erg thuis, want dit jaar is ie - nu al - uitgegroeid tot een struik van anderhalve meter hoog bij 75 cm.

Da's een hoop soep, die ik daarmee kan maken.

Maar zoveel soep wil ik niet. En ik hou niet van eten weggooien of laten bederven als het niet nodig is, dus bij deze wil ik graag advies:

In welke recepten gebruiken jullie lavas? Waar is het nou echt lekker bij?
Alle reacties Link kopieren
Wauw!!!!!!!!!!!! Wat een prachtige struik!

Ik gebruik lavas ook als ik rijst kook dan hoef je er geen bouillonblokje doorheen te doen en eet je dus minder zout.
Okee, in de herfst moeten we er dus aan denken om een viva-kruidenstekkenuitruil-meet te organiseren

Ik ga het eens testen met bouillonblokvervanging. Ik gebruik best veel bouillonpoeder, dus als lavas dat vervangt scheelt dat niet alleen zout maar ook geld
Geweldig Tila een kruidenstekkenruil-meet. Dat doen we. Ik zall je iig mijn emailadres geven, dat is mylenevalerie@hotmail.com.

Hopelijk zijn mijn kruiden dan ook genoeg gegroeid om te halveren.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
klopt sarah, als die struik me te hoog of te breed wordt, dan snoei ik er een stuk af

@tilalia je kunt lavas ook goed drogen in de magnetron, geef je al je vrienden een pot eigengedroogde lavas op hun verjaardag
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb vroeger wel lavas gedroogd, maar ik vind de smaak echt stukken minder dan vers of diepvries...
Ik heb de bloemtoppen er uit geknipt (ik zit niet te wachten op een tuin vollavas) en de meest opdringerige takken eraf gesnoeid.

Ik heb nu dus nog steeds een hele grote plant, maar ook twee chinees-dozen vol keurig geselecteerde, gewassen, gedroogde en gehakte lavas in de vriezer.

Ik denk dat als ik de hele plant snoei, en echt alleen de allermooiste blaadjes gebruik, ik nog zo 6 van die bakken zou kunnen vullen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven