Lekker visvoorgerechtje?

11-06-2010 12:38 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, ik ben op zoek naar een lekker visvoorgerechtje, het hoofdgerecht is zalm dus graag een andere vissoort dan dat. Schaal- of schelpdieren kan eventueel ook. Iemand suggesties? Een spies met lekkere chiligarnalen heb ik al eens gedaan, iets uit de oven kan niet wegens geen oven.
Tonijntartaar met een kleine rucola salade?

Gegratineerde st, Jacobsschelpen?

Garnalen of Gamba's zijn altijd lekker als voorgerechtje trouwens.
Zalmrolletjes

Meng blanke roomkaas met wat citroenrasp, geraspte appel (beetje friszurige) dille en peper en zout. Smeer dit mengsel op een plak gerookte zalm. Oprollen. Rolletjes afgedekt in koelkast/ vriezer op laten stijven. Met een schoon, scherp mes plakken van +/- een cm van snijden.
*** Zalmtaartje met roomkaas en garnalen

200 gram zalmfilet

100 gram roomkaas

2 eetlepels bieslook

zout

250 gram hollandse garnalen

8 cherrytomaatjes

75 gram veldsla

125 gram creme fraiche

1 theelepel honing

2 eetlepels witte wijn

Bereidingswijze

Roer de roomkaas los en meng de garnalen met bieslook erdoor. Breng het op smaak met zout. Bekleed 4 kleine kommetjes met plasticfolie. Snijd de zalmfilet in stukjes en bekleed de kommetjes ermee. Vul de kommetjes met het garnalenmengsel. Dek de kommetjes af met de zalm en laat het gerecht 2 uur in de ijskast opstijven. Meng de creme fraiche met honing en wijn tot een saus en breng het op smaak met zout. Verwijder de steeltjes van de veldsla en verdeel het over 4 bordjes. Stort de zalmtaartjes op de sla. Snijd de tomaatjes in vieren en garneer de taartjes ermee. Schep een toefje saus op de taartjes.
@Mevrouwdekees: Die zalmrolletje klinken heerlijk...! Dom van me alleen dat ik vergeten ben te zeggen dat het hoofdgerecht bestaat uit (je raadt het al): zalm. Maar ze staan genoteerd voor een volgend etentje!

@Noahtb: ik ben ook gek op garnalen of gamba's en wil ze dat daarom ook best weer een keer voorzetten alleen dan wel op een hele andere manier bereid. Met vis weet ik dan wel weg (mousse, soep, gegrild, in een folietje etc.) maar bij gamba's en garnalen blijf ik altijd een beetje hangen bij een cocktail of op een spiesje. Misschien een suggesties qua bereidingswijze?
Salade met knoflookgarnalen (heerlijk voorgerechtje!)

Snij 6 grote tenen knoflook fijn, fruit in 2 theelepels olijfolie tot de knoflook begint te verkleuren. Niet bruin laten worden!

Voeg dan de gepelde garnalen toe (kunnen grotere zijn, of kleintjes. Ik vind het zelf lekkerder met de wat grotere garnalen).

Laat op middelhoog vuur warm worden, tot de knoflook een beetje aan de garnalen plakt.

Voeg scheutjes room toe totdat er een saus is ontstaan.

Wat kerriepoeder en parikapoeder toevoegen, laten inkoken tot de gewenste dikte.

Verdeel rucola (of een andere sla met veel smaak) over de borden. Schep op elk bord de saus over de sla.

Serveren terwijl het nog warm is, met vers stokbrood.

lekker!!! (krijg er honger van ).
Ik heb geen recept, maar wel een keer een lekker hapje/voorgerecht gehad.

Tomaat gevuld met garnalencocktail, was erg lekker!
Blik uitgelekte crabcocktail mengen met D&L whiskeysaus (geen ander merk) .

Deze "massa" scheppen in kopjes waar je een plak (of 2) gerookte zalm ingelegd hebt.

Dichtvouwen, omkiepen en je hebt een zalmbonbon.

Ik vind zoooo lekker!
Wat echt de eetlust opwekt is dit: klein beetje ui, tonijn (uit blik) en avocado door elkaar prakken (ik doe dat in zo´n hakmachine, dan blijven het nog wat grote stukjes maar je kan er ook een mousse van maken zeg maar), en in een glaasje doen of bv. met een ijsschep als bolletje op het bord leggen. Stukjes rauwe ham knapperig bakken en overheen strooien.

Heeeeeeeeerlijk.
hollandse nieuwe!
quote:tilalia2 schreef op 11 juni 2010 @ 13:30:

hollandse nieuwe! maar wel yummie
Overigens heerlijke suggesties hier hoor! Succes to!
Garnalensalade met appel:

garnalen mengen met dille, bieslook en een scheutje citroensap. Mayonaise mengen met yoghurt, citroenrasp, en een scheutje wiskey-cocktailsaus. Dit alles mengen met 2 in stukjes gesneden appels (granny smith)

Dit in een bolletje op het bord serveren met 2 plakken gerookte zalm erover heen.
vistompouche, makkelijk te maken met bladerdeeg en vissmurrie, even zoeken op www.smulweb.nl
Makreel-witlofschuitjes.

Gerookte makreel in stukjes breken (pas op met de graatjes)

De mooie blaadjes van een witlof afsnijden en klaar leggen.

Ongeveer de helft van de overgebleven witlof fijn snijden en mengen met stukjes appel en de makreel. Hier een sausje van creme fraish en cocktailsaus doorheen mengen, eventueel wat extra peper& zout naar smaak. Mengsel in schuitjes scheppen.
Die bonbon... die knoflookgarnalen... het water loopt me in de mond!!
Avocado met garnalen

Avocado door de helft, helften uithollen

vruchtvlees in kleine stukjes snijden

Hollandse garnalen doorheen mengen

wiskeycocktailsaus er door (zelf maken: mayo, ketchup, schutje wiskey is het lekkerst)

Garnalen/avocado/saus terug scheppen in avocado

paar kappertjes erop en een toefje zalmeitjes
oh that purrrrrrrrrfect feeling
cheviche van witvis

80 gr witvis pp bijv kabeljauw. Kakelvers

3 citroenen

1 rood pepertje

peper, zout

bieslook

kervel

olijfolie

gemengde sla

cherrytomaatjes

Snijd de witvis in zo dun mogelijke plakjes (carpaccio achtig) en drapeer mooi op een bord.

Rasp één citroen, pers het sap van alledrie, ontzaad het pepertje en snijd in stukjes. Doe bij het sap en doe er naar smaak peper en zout bij, een hand kervel en een handje bieslook. Staafmixer erin en mixen maar. Smeer de vis in met dit goedje (het gaart door de zuren) en laat een uur tot anderhalf uur intrekken buiten de koelkast (maar niet in de zon ).

Garneer met wat olijfolie besprenkelde sla en gehalveerde cherrytomaatjes.
Oosterse tonijn met meloen

Tonijn 100 gr pp, kakelvers

1 galia meloen, rijp (rijkt zoet)

Venkelzaad

Mosterdzaad

ketjap,

lijnzaadolie (of evt milde olijfolie)

balsamico

peper, zout,

gemengde kruiden voor sla/garnituur (bijv rucola, bieslook, peterselie, kervel)

Stamp het mosterd- en venkelzaad fijn in een vijzel. Doe er een scheutje olie bij en marineer de tonijn er een half uurtje oid in. Snijd de meloen in schijven of leuke balletjes of wat je leuk vindt en leg mooi op een bord. Meng de kruidensla en leg er een toefje van bij. Maak een dressing van 1/4 balsamico, 1/4 ketjap en 1/2 olie, peper en zout. Zet de grilpan op hoog vuur en bak de tonijn kort (van binnen moet hij nog rauw zijn, evt even door laten garen in wat alufolie). Leg de tonijn op de bordjes en giet de dressing over het geheel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven