Lekkere vegetarische warme snacks?

28-06-2008 20:23 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand een lekker recept voor vegetarische balletjes oid? Liefst niet te ingewikkeld :)
Alle reacties Link kopieren
Gefrituurde of gebakken tempeh is lekker. Is gefermenteerde vorm van soja. Koop je in grote blokken, deze snijd je in plakjes en bak je dan in een mengsel van lekkere kruiden of je frituurt ze.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf vaak vegetarische loempiaatjes. Is wel even werk maar je scoort er geheid mee. Ik maak met een bamipakketje, mie en kruiden de vulling en dat rol ik in loempiavelletjes van de toko. Serveren met chilisaus.



Ook lekker: vegetarisch gehakt kruiden en in kleine balletjes verdelen(ter grote van een soepballetje, in half (diagonaal gesneden) loempiavelletje knopen en frituren. Et voila: vegetarische pangsit.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
je kan ook gewoon voorverpakte balletjes halen bij de supermarkt. ze liggen bij de vleesvervangers. lekker makkelijk (en ook lekker!) ;-]
Alle reacties Link kopieren
Poezewoes, ik kan de vegetarische gehakt nergens vinden. Vroeger hadden ze het bij de Appie, nu nergens meer.

Waar haal jij het?
Seitanbroodjes zijn ook lekker, een soort vegetarische saucijzenbroodjes. Kun je bij de natuurwinkel kopen.



Of falafel, ook erg lekker en ook kant en klaar te koop.
Alle reacties Link kopieren
Vegetarisch gehakt is van Tivall ofzo, is er nog steeds hoor, anders die vegetarische gehaktballetjes fijnprakken.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, seitanbroodjes zijn heerlijk! Je kan de verse variant en de afbakvariant bij de biowinkel kopen..



Je kan bij de biologische winkel ook een pakje "balletjesmix" kopen dat notenmix heet en dat aanmaken met wat water/ketjap/kokosmelk/een combi hiervan en die balletjes dan even rollen en in de wok.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
noa schreef op 28 juni 2008 @ 20:34:

Vegetarisch gehakt is van Tivall ofzo, is er nog steeds hoor, anders die vegetarische gehaktballetjes fijnprakken.




Ja, die gehakt van Tivall, die was echt lekker! Kon je als "gewoon" gehakt kruiden door doen en balletjes draaien.

Ik kan hem nergens vinden.

Die kant en klare balletjes zijn ook lekker, maar die Tivall gehakt kun je zelf kiezen wat voor kruiden je erdoor doet.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee Jopie. Ik heb ze 1 keer gemaakt toen een vriendin het spul meenam. Was goed te eten! Maar dat zal toch zeker nog wel te krijgen zijn??



Ik ben zelf geen vegetarier en maak de pangsits dus altijd met stukjes sausijs X-D
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wat je bedoeld met het gehakt van Tivall, was zo stevig en dik, het leek wel een bindmiddel. Dat kan ik inderdaad nergens meer vinden.

Het vegetarische gehakt dat nu te koop is eigenlijk al rul gehakt, maar zeer ongeschikt voor het maken van gehaktballen.



Tips voor vega snack:

halve of een kwart camembert paneren en bakken of frituren. Kan met iedere stevige kaassoort. Hoe druiperiger de kaas, hoe dikker het laagje paneermeel moet zijn!

Lekker met cranberry compote



Mini pizza

van stukken tofu of tempeh aan een stoje sate maken
Alle reacties Link kopieren
falafel!
Van Tivall hebben ze inderdaad vegetarische gehaktballetjes, maar ik weet niet of deze lekker zijn. Op de site staat trouwens wel het gehakt. Toch eens bij mijn Appie kijken wat ze allemaal in het assortiment hebben.
Alle reacties Link kopieren
die kleine bakjes voor ragout vullen met geitenkaas hoppa de oven in , als t er uit komt even geroosterde pijnboompitjes er over strooien en een sliertje honing overheen draperen.

lekker !!



of



Filo deeg , kun je kleine pakketjes mee maken en vullen met van alles wat je lekker vind. ( geitenkaas/brie/ groente )
Alle reacties Link kopieren
Hee, bedankt voor de tips mensen, hier kan ik wel wat mee!



Ik vind trouwens zelf het vegetarische gehakt van quorn errug lekker. Ik had laatst een vriendin hier op bezoek en die zei dat ze niet eens proefde dat het geen echt vlees was.
Alle reacties Link kopieren
Falafel inderdaad! Lekkerrrrrr!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Het meeste is al genoemd: loemipaatjes, falafel, vegetarische balletjes (goed met bv satesaus). Ook nog lekker: groente- of kaaskroketten en vegetarische bapao. Dat eerste is soms even zoeken, maar grotere supermarten hebben ze wel. (Alle snackbars hier in de buurt tegenwoordig ook; ik haal nauwelijks iets af maar ben erg blij dat als ik het doe ik het niet zoals vroeger altijd weer moet doen met een kaassouffle ;-) ). Vegetarische bapao zijn van die gestoomde broodjes met een kruidige (nep)vleesvulling. Je hebt ze bij AH maar de beste (vind ik) zijn van de Dirk v/d Broek, uit het vriesvak. Kosten helemaal niks en ze hoeven alleen maar even een minuutje of zo in de magnetron.
Alle reacties Link kopieren
Ja, die bapaobroodjes zijn lekker evenals die seitanbroodjes van de natuurwinkel (heerlijk!), maar ik heb nu even meer behoefte aan kleine hapjes vanwege een feestje binnenkort.



Denk dat ik die indische balletjes ga maken en ook die vegetarische pangsit. Wat voor kruiden kan ik daar dan het beste doorheen doen?
Alle reacties Link kopieren
Ow trouwens Lindy, hoeveel balletjes gaan er ongeveer uit dat recept?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Voor een feestje doet een in kleine blokjes gesneden vegetarische quiche het ook altijd goed. Met kaas, champignons en Italiaanse kruiden of met spinazie en feta (of geitenkaas). En da's ook heel makkelijk te maken (bakvorm bekleden met bladerdeeg, drie eieren opkloppen met 100 ml room, vulling erdoor scheppen, 30-45 min in oven bij +- 200 graden).
Alle reacties Link kopieren
@Lindy

Ok! Ga ze maken en ben benieuwd.



@Dine,

dat is inderdaad een goed idee.



Nou ik denk dat ik wel genoeg heb nu, ga voor de quiche, de balletjes en de pangsit. Leuk!
Blokje kaas door de bloem, ei en dan panneermeel en heeeeeel kort frituren.

Bloemkool en broccoliroosjes door een tempuradeegje en frituren. Lekker met wasabi en kikomansojasaus.

En zoals anderen al zeiden; Falaffel (http://www.bbcgoodfood.com/recipes/5605/falafel-burgers)
Alle reacties Link kopieren
Wat ook heel erg lekker is bladerdeeghapjes. Heel erg makkelijk om te maken en iedereen vindt het heel lekker. Je laat plakjes ontdooien en je vult met gehakt of andere groenten die je lekker vindt. Je kan er feta kaas in doen.

groenten die heel erg lekker in bladerdeeghapjes zijn

spinazie

knoflook ( niet te veel, mag niet overheersen)

reepjes rode paprika

verse peper

dopertwen

courgette

aubergine



Lekker met zelfgemaakte avocado saus

nooit gemaakt maar ga het nu denk ik ook proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven