Leven op fruit

04-12-2013 18:47 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik zou graag op fruit willen leven, maar ik weet niet hoe ik dit aan kan pakken. Ook ben ik benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben, en ik hoop dan dat diegene dat willen delen.

Dat ik alleen van fruit wil leven is omdat dat het enige eten is waar ik nog van kan genieten, en omdat het gezond is.

Maar ik heb op internet ook gelezen dat je dan tekorten kan krijgen, wat mij ook wel logisch lijkt. Dus daarom vraag ik mij af of ik dan voedingssupplementen zal slikken, en welke ik dan kan nemen?

Ik weet niet of iemand er verstand van heeft, maar ik vraag mij ook af of ik wel met deze vraag naar de huisarts kan gaan. Hopelijk heeft iemand er ervaring mee en wil die mij erbij helpen.

Vera
Veraax, ik denk dat je nog jong bent? Als het goed is, heb je dan biologieles (gehad) en daar leer je dat er verschillende voedingsstoffen bestaan, die allemaal hun rol hebben .

Koolhydraten kom je tegen in de vorm van suikers (bijv. In fruit) en zetmeel, zoals in aardappels en brood e.d koolhydraten kan je lichaam goed gebruiken als brandstof.

Eiwitten vind je in vlees, vis, ei, zuivel, peulvruchten e.d. Je hebt eiwitten nodig als bouwstof. O.a. de inhoud van al je cellen (cytoplasma), je bloed, je spieren en allerlei andere stoffen in je lichaam kunnen alleen maar opgebouwd en hersteld worden vanuit de eiwitten die je vanuit je voeding binnenkrijgt. Fruit bevat geen noemenswaardige hoeveelheden eiwit, dus hier zul je zeker een tekort aan krijgen. Als je wilt weten hoe dat er uit ziet, moet je maar eens googlen op plaatjes van hongersnoden. Die kindjes met luciferdunne beentjes en een bol buikje: dat is het directe gevolg van eiwittekort.

Vetten vind je natuurlijk in olie en margarine en roomboter, maar ook in producten als vlees, zuivel en allerlei andere zaken. Fruit bevat geen serieuze hoeveelheid vet. Vetten hebben een slechte naam, maar je lichaam heeft vet nodig. Je celmembranen (en we bestaan uit miljarden cellen) en de omhulsels van alle zenuwen in je lichaam kunnen niet opgebouwd worden zonder vet. Ook kom je bepaalde vitamines tekort als je geen vet eet.

Mineralen zoals ijzer en kalk. IJzer is nodig voor zuurstoftransport in je bloed. Zonder ijzer krijg je dus bloedarmoede en voel je je slap en futloos. Kalk, of calcium, is o.a. nodig voor de opbouw van je botten. Vanecen tekort merk je niet meteen veel, maar als je ouder wordt, kun je dan veel makkelijker botten breken. Fruit levert geen ijzer en geen interessante hoeveelheid kalk

Vitamines: fruit en vitamines worden vaak in een adem genoemd. En inderdaad, fruit is een belangrijke bron van vitamine C. Als je alleen fruit eet, zul je zeker meer dan genoeg vit. c binnen krijgen. Maar er is niet alleen C, er is ook A, meerdere B-vitamines, D, E, K. Je krijgt alleen maar voldoende van deze vitamines binnen als je van allerlei voedsel eet, omdat overal weer wat anders in zit.

Samengevat: fruit levert suiker en vitamine C. Je komt tekort aan zetmeel, eiwitten, vetten, een aantal vitamines en mineralen. Daarnaast is fruit zo zuur dat je gebit aangetast zal worden.

Ook zal het eten van fruit je niet genoeg energie kunnen leveren.

Al met al een slecht plan, en het idee dat je dit overweegt, komt óf omdat je echt nog niet goed nagedacht had óf omdat je inderdaad, zoals veel andere posters al schreven, een verstoorde kijk op voeding hebt, dus een eetstoornis hebt/aan het ontwikkelen bent.

Kijk eens kritisch naar jezelf en ga naar je huisarts, als je nu nog niet overtuigd bent.
quote:luna92 schreef op 04 december 2013 @ 22:11:

Ik wil er niks mee bereiken, ik zou het hooguit een 1 week misschien 2 weken volhouden.

Maar als iemand anders RAW Food wil eten, dan laat ik die persoon in zijn waarde en ga ik niet lopen lullen dat ze naar een psychiater moet, of dat ze een eetprobleem heeft.

Ik vind het alleen maar sterk om te zien, dat ze doorzettingsvermogen toont

Doorzettingsvermogen? Dit is het tegenovergestelde, elke dag fruit eten ondanks dat je je lichaam daarmee schaad omdat je het lekker vind is helemaal niet sterk.

Soms eet ik het liefst de hele dag door lekkere dingen. Dan toon ik doorzettingsvermogen door ondanks mijn trek in die dingen te eten wat gezond voor mij is. En te eten wat mijn lichaam nodig heeft.
quote:veraax schreef op 04 december 2013 @ 20:22:

Hoi,

Na alle reacties krijg ik het idee dat het een heel raar idee is wat ik ga doen, maar ik kan mij eigenlijk niet voor stellen dat ik de enigste ben die dit van plan is of ooit heeft gedaan. Het is niet mijn plan om noten en zaden te gaan eten, maar alleen fruit, en eventueel groente als dat verstandiger is. Dit heeft niet het doel om af te vallen, maar alleen omdat ik het echt heel erg lekker vind, en ik mij hier goed bij voel.

Klopt het dan dat fruit dus helemaal niet zo goed voor je is? Zou je er van aankomen als je er te veel van eet?

Ik denk alleen nu ik deze reacties heb gekregen dat als ik naar de huisarts hier mee ga dat hij mij er niet bij zal helpen. Maar ik zal vitamine b12 er bij gaan slikken.

VeraNooit gehoord dat alles waar "te" voor staat niet goed is? Te veel fruit, te eenzijdig . En nu kan het leuk en lekker lijken, maar over een maand komen de mandarijnen je neusgaten uit.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:luna92 schreef op 04 december 2013 @ 22:11:

Ik wil er niks mee bereiken, ik zou het hooguit een 1 week misschien 2 weken volhouden.

Maar als iemand anders RAW Food wil eten, dan laat ik die persoon in zijn waarde en ga ik niet lopen lullen dat ze naar een psychiater moet, of dat ze een eetprobleem heeft.

Ik vind het alleen maar sterk om te zien, dat ze doorzettingsvermogen toontDoorzettingsverrmogen, of gewoon geen zin in eten en niets lusten. Ik denk dus eerder het laatste
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alleen op fruit kun je wel leven maar het zal niet gezond zijn , je krijgt inderdaad tekorten , je lichaam heeft ook andere stoffen nodig namelijk om gezond te blijven en goed te blijven functioneren , voedingssuplementen zullen hier niet aan voldoen op de langere termijn . Advies is om er toch ook je melkproducten bij te nemen eieren en vlees of vis , daar zitten weinig vetten in die je dik zullen maken , fruit doet dat juist wel omdat daar veel suikers in zitten is teveel fruit dus eigenlijk heel slecht voor je .
If things don't go right, turn left!
quote:loudlikelove1 schreef op 04 december 2013 @ 22:22:

[...]

Kijk, dat lijkt er meer op!Jij vindt dit een goed menu? Dan weet je denk ik niet wat "apfelkorn" is.....
dit is gewoon een levenstijl hoor, zoek maar op 80/10/10 douglas graham. Raw vegan lifestyle, en er is ook nog raw till 4
en die mensen die zo leven eten niet 1 appeltjes en 1 sinassappeltje etc, die eten gelijk 20 sinassapels., en dan volgende maaltijd 20 bananen etc dus grote hoeveelheden
quote:shiningshadows schreef op 05 december 2013 @ 11:32:

dit is gewoon een levenstijl hoor, zoek maar op 80/10/10 douglas graham. Raw vegan lifestyle, en er is ook nog raw till 4

Wat probeer je nu te zeggen? Niemand hier ontkent dat er mensen zijn die "raw" eten. Maar TO vraagt of ze goed bezig is als ze alleen maar fruit eet. En het antwoord daarop is duidelijk nee!

Als je je echt verdiept in die raw-types, zul je lezen dat zij naast vruchten ook groentes en vooral noten en zaden eten, omdat dat een manier is om toch eiwitten en vetten binnen te krijgen.

Ik denk (en voeding is mijn vak) dat je, als je goed weet wat je doet, met alleen rauw voedsel een behoorlijk eind in de richting van wat je nodig hebt kunt komen. Het vereist wel kennis en toewijding en je moet vooral ook bereid zijn om dingen te eten die je toevallig niet zo lekker vindt, maar die je wel nodig hebt. Het is wel zo dat ondervoeding altijd op de loer zal liggen.
verwijderd, was dubbel.
Ik kan er niet over uit dat sommige mensen écht denken dat alleen fruit eten gezond is. En dat het getuigt van doorzettingsvermogen. om zo'n levensstijl aan te nemen. Getuigt eerder van een los draadje.

Als het mijn dochter of nichtje was, die zoiets van plan was, ik zou haar meesléuren naar huisarts, diëtiste of psycho-sociale zorg.

Maar of dat zou helpen, het lijkt wel of sommige meisjes deze vreemde ideeén alleen maar interessant vinden
Hoi

Sommige reacties heb ik best wel wat aan, en sommige zijn best bot. Maar toch bedankt voor jullie reacties. Ik heb alleen besloten dat ik het toch niet ga doen, niet elke dag in ieder geval. Want als ik de botte reacties lees zal het niet goed zijn. Maar ik wil toch wel wat meer fruit eten als ik nu doe.

Ik heb nog meer op internet gelezen, en daar staat ook dat fruit wordt omgezet in vet, is dat echt zo en kom je er dus van aan?

Vera
In fruit zitten naast vezels en vitames ook suikers, van veel fruit eten kun je vet opslaan. Van matig en gevarieerd eten ook fruit wordt je niet dik.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:veraax schreef op 05 december 2013 @ 18:50:

Hoi

Sommige reacties heb ik best wel wat aan, en sommige zijn best bot. Maar toch bedankt voor jullie reacties. Ik heb alleen besloten dat ik het toch niet ga doen, niet elke dag in ieder geval. Want als ik de botte reacties lees zal het niet goed zijn. Maar ik wil toch wel wat meer fruit eten als ik nu doe.

Ik heb nog meer op internet gelezen, en daar staat ook dat fruit wordt omgezet in vet, is dat echt zo en kom je er dus van aan?

Veraga naar je huisarts en laat je doorverwijzen om je eetstoornis te behandelen
Waarom ben je zo bang om te zwaar of te dik te worden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ga met iemand praten die er verstand van heeft. Leg het voor aan je huisarts of praat eens met een diëtiste. Zij kunnen samen het beste plan voor jou maken.
Hallo Vera,

Waarom toch alleen fruit?

Als je dat een paar dagen of hooguit een week wil doen, is prima, maar voor altijd??

Je mist heel veel voedingsstoffen. Zelfs een vogel die veel fruit eet, eet ook wel zaden.

Maar goed een mens is geen herbivoor, maar een omnivoor.

Dus we hebben van alles nodig om gezond te blijven. En dat zijn zeker ook vetten, vezels, koolhydraten en eiwitten.

Je zal afvallen, maar geen spierkracht over houden met alleen maar fruit.

Je hersenen zullen achteruit gaan. Je denkvermogen. Eigenlijk je hele lichaam zal afzwakken. Dat kan een jaartje duren, zo sterk is een mens wel.

Ga ajb gezond eten en ga niet op een eenzijdig dieet van fruit of groenten.

En vraag het iemand die er verstand van heeft.
Vegetarisch of veganistisch eten of alleen maar biologisch.. prima. Maar je voedselinname nog verder ontdoen van de nodige vitaminen en bouwstoffen door alleen maar op fruit te leven... Dus niet eens groenten!

Orthorexia
Is Vera de nieuwe Bente?
quote:nlies schreef op 05 december 2013 @ 01:28:

[...]

maar over een maand komen de mandarijnen je neusgaten uit.Nee die passen niet. De druiven wel.
quote:yasmijn schreef op 06 december 2013 @ 10:59:

Is Vera de nieuwe Bente?Ja. Misschien is ze Bente wel.
Alleen fruit = alvleesklierkanker. Succes!
quote:yolo8 schreef op 06 december 2013 @ 21:56:

Alleen fruit = alvleesklierkanker. Succes!Ja, zou je wel denken hé. Eerst Steve Jobs en toen Ashton Kutcher voor zijn rol van Steve Jobs ook zo ging eten verslechterde al zijn bloedwaardes binnen een paar maanden. Vooral ook die gericht waren op zijn alvleesklier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven