Licht verteerbaar en lekker

28-09-2011 11:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet de buik van mijn Oudste even ontzien. En ik ben helemaal niet gewend aan buikpatienten, dus kom niet verder dan beschuitjes met suiker, rijstwafels, droge koeken, thee en anijsmelk. Gisteren hebben we worteltjes, aardappels, doppers en visstick uit de oven op, maar dat kreeg hij niet weg.



Wie weet er lekker en lichtverteerbaar avondeten voor iemand die best veel lust maar eigenlijk nooit aan lichtverteerbaar doet? Is er ook nog buikvriendelijk fruit?
Alle reacties Link kopieren
wat kleiner gesneden gestoomde groenten met rijst/pasta



Soep
Pandan rijst met kip, is erg lekker.

Fruit bevat zuren die er aardig in kunnen hakken, dus daar zou ik voorzichtig mee zijn.

Zacht wittebrood zonder korsten met smeerkaas is misschien een optie.
Alle reacties Link kopieren
Rijst met gestoomde kip en dan lichte groenten..Gekookte worteltjes zijn prima. Aardappels zijn inderdaad wat zwaar voor je buik. En kippensoep is inderdaad ook altijd een aanrader, met vermicelli
Alle reacties Link kopieren
Witte Rijst (beetje gezouten) met stukjes kip. Geen saus of groenten toevoegen (gasvorming in maag!)



Citroenthee met een cracker helpt ook.
Alle reacties Link kopieren
Melk zou ik trouwens ook niet doen. Je bent snel geneigd om zuivelproducten en citrusvruchten te geven als kinderen ziekig zijn maar dat zijn juist producten die zwaar vallen. Thee is eigenlijk het beste, of (uitgebluste) cola. Dat kan ook helpen tegen eventuele misselijkheid.
O, ik dacht eindelijk een topic over mij!
Alle reacties Link kopieren
Watermeloen is licht verteerbaar fruit, het is voornamelijk water. Rijstmelk is ook licht een zoet en erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
quote:BarbaraAnn schreef op 28 september 2011 @ 11:08:

Watermeloen is licht verteerbaar fruit, het is voornamelijk water.

Daar wordt verschillend over gedacht.

Volgens sommigen is het juist heel moeilijk te verteren.

Dus ik weet het eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:mamzelle schreef op 28 september 2011 @ 11:01: Is er ook nog buikvriendelijk fruit?Geraspte appel met kaneel?
Alle reacties Link kopieren
Appel is helemaal niet buikvriendelijk omdat het zo zuur is..
Alle reacties Link kopieren
Lekker zelfgemaakte kippenbouillon met wat soepgroente. En als hij het wegkrijgt een zacht broodje erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat appelsap mijn dochter altijd diarree geeft. Dus dat zou ik niet geven, tenzij je het sterk verdund met water.
Kippesoep, bamisoep, heldere runderbouillion met gekookte macaroni.

Rijst gekookt in een beetje bouillon.

Is hij misselijk of alleen diarree?



Bij diarree bananen.

Bij misselijkheid gewoon geven wat hij wel lust al is het iets wat misschien niet direct verantwoord is, je lichaam vraagt soms gewoon om wat ie nodig heeft.



En verder vooral veel drinken.
Alle reacties Link kopieren
kamillethee en Okugest (VSM) brengt maag en darmen tot rust.absoluut een aanrader.

om te eten rijst geheel zacht koken in verse kippen of vis bouillon.wat kipvlees en vis erbij doen.groenten kunnen er wel bij,maar dan ook erg zacht laten worden.beterschap!!!
Alle reacties Link kopieren
Rijst met (witte) vis.
Alle reacties Link kopieren
Geen vissticks, die zijn vet en dus zwaar op de maag. Neem liever gestoomde witvis.
- Rijst met mais en doperwten en plakjes ham erbij als vlees. Vooraf wat soep (kippensoep of boullion)

- Gestoomde groenten en witte vis (gestoomd of op de gril)

- Rijst met gestoomde wortels en kip op de gril (alleen zout gebruiken op de kip). Zorg dat de kip een beetje bruin is, maar niet overgebakken.

- Gekookte appel is goed voor diarree



Ik heb nog een lijst van de dokter waarop staat wat hij wel of niet mag hebben. Hier heb ik veel aan gehad toen ik buikklachten en diarree had en misselijk was.

Dingen die hij niet mag hebben zijn bonen, citrusvruchten, kruiden, ui, knoflook, thee, melk, geen voorverpakte koeken, chocolade.



Wat hij wel mag hebben:

Groente:

wortels, brocolli, pompoen, prei, sperziebonen, champions, doperwten, aubergine, courgette. Allemaal gestoomd of goed doorgekookt.



Vlees:

Kip, kalkoen of witte vis (gegrild, gestoomd of uit de oven).



Fruit:

Rijpe banaan, appels (zoet), peer, meloen, watermeloen, papaya, nectarines, perzik.



Als hij heeft overgegeven, dan kun je hem een glas met koude aquarius geven. (dit langzaam opdrinken). HIermee vult hij zijn zouten en mineralen weer aan.

Verder kun je het eten lekkerder maken door er appelmoes bij te doen.
Alle reacties Link kopieren
Pompoensoep.

Rijst met doperwtjes

Prei en kool zou ik niet doen.

broccolisoep kan wel
Alle reacties Link kopieren
Kip staat te trekken voor kippensoep, komkommer blijkt ook wel te doen, zij het veel minder dan anders, en kind knapt al een eindje op.

Hij heeft geen diarree of misselijkheid dus het zou kunnen dat hij extreme spanning ontlaadt. Dat hoop ik dan maar voor hem. Hij is van plan om morgen weer naar school te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven