Eten
alle pijlers
Maaltijden voor de diepvries
donderdag 2 november 2023 om 08:34
Hi!
Binnekort wil ik een grote batch maaltijden maken voor in de vriezer voor ouder. Eerder heb ik al verschillende rijstgerechten gemaakt, dat was goed bevallen. Ik ben nu alleen opzoek naar meer mogelijkheden.
Ik overweeg om schotels (lasagne, witlofschotel etc) in aluminium bakjes te doen per portie zodat het zo in de oven kan. Ik twijfel alleen of dit lekker blijft?
De rijstgerechten maakte ik volledig klaar en verdeel dit in bakjes om op te warmen in de magnetron. Nu overweeg ik ook om macaroni / pasta's te maken, maar blijft dat goed?
* een onderdeel zelf laten koken door ouder is niet mogelijk. Het moet echt iets zijn dat enkel opgewarmd hoeft te worden.
Ik hoor graag jullie tips/adviezen.
Binnekort wil ik een grote batch maaltijden maken voor in de vriezer voor ouder. Eerder heb ik al verschillende rijstgerechten gemaakt, dat was goed bevallen. Ik ben nu alleen opzoek naar meer mogelijkheden.
Ik overweeg om schotels (lasagne, witlofschotel etc) in aluminium bakjes te doen per portie zodat het zo in de oven kan. Ik twijfel alleen of dit lekker blijft?
De rijstgerechten maakte ik volledig klaar en verdeel dit in bakjes om op te warmen in de magnetron. Nu overweeg ik ook om macaroni / pasta's te maken, maar blijft dat goed?
* een onderdeel zelf laten koken door ouder is niet mogelijk. Het moet echt iets zijn dat enkel opgewarmd hoeft te worden.
Ik hoor graag jullie tips/adviezen.
donderdag 2 november 2023 om 08:42
Pasta los invriezen verandert de structuur. Mij maakt het minder uit, maar genoeg mensen die het niet lekker meer vinden. Maar in een gerecht was het altijd minder een probleem.
Ik vries zelf nog wel eens aparte porties rijst in, omdat sommige gerechten zijn lekkerder als niet alles door elkaar zit. Ik doe de rijst in plastic zakjes en dan in een bakje, dan vriest het vast in een handige stapelbare vorm (vierkant )
Wat ik in de vriezer heb:
- Boboti (rijst apart)
- Chili con carne
- Pasta met alles erop en eraan
- Tikka masala saus met groente (rijst apart)
Ik vries zelf nog wel eens aparte porties rijst in, omdat sommige gerechten zijn lekkerder als niet alles door elkaar zit. Ik doe de rijst in plastic zakjes en dan in een bakje, dan vriest het vast in een handige stapelbare vorm (vierkant )
Wat ik in de vriezer heb:
- Boboti (rijst apart)
- Chili con carne
- Pasta met alles erop en eraan
- Tikka masala saus met groente (rijst apart)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 2 november 2023 om 08:43
Pasta helemaal klaar maken en dan invriezen wil prima. Wel rekening mee houden dat je de pasta 'al dente' kookt. Door invriezen en opwarmen wordt de pasta wat zachter.
Verder:
Hutspot
Stamppot broccoli met gekookt ei en spekjes
boerenkool met spekjes en/of magnetron rookworstje
maaltijdsoepen
Chili con carne
Verder:
Hutspot
maaltijdsoepen
Chili con carne
donderdag 2 november 2023 om 08:48
Schotels invriezen kan prima. Ik bak gerechten zoals lasagna niet helemaal af voordat ik ze invries. En na ontdooien gaan ze de oven in. Vind ik lekkerder dan opwarmen in de magnetron.
Ik vries ook pasta met saus in, al ligt het er wel aan met welke saus. Tomatensaus kan prima. Wel de pasta al door de saus roeren en niet los invriezen.
Ik vries ook pasta met saus in, al ligt het er wel aan met welke saus. Tomatensaus kan prima. Wel de pasta al door de saus roeren en niet los invriezen.
donderdag 2 november 2023 om 08:53
Vorige maand was hier ook een topic over eten/maaltijden-in-de-vriezer/list_messages/501002
Hier vind je vast ook tips/inspiratie.
Hier vind je vast ook tips/inspiratie.
donderdag 2 november 2023 om 09:31
Dank voor de tips! Ouder is helaas lastig met eten, soep, stampots etc vallen daardoor allemaal af.
'Normaal' maak ik een schotel met gehakt, een groente soort en aardappelpuree (allemaal gebakken/gekookt) en doe dit later in de avond in de oven.
Ik begrijp uit jullie adviezen dat het beter is om het eerst in de oven te doen, dan afkoelen en dan de vriezer in?
'Normaal' maak ik een schotel met gehakt, een groente soort en aardappelpuree (allemaal gebakken/gekookt) en doe dit later in de avond in de oven.
Ik begrijp uit jullie adviezen dat het beter is om het eerst in de oven te doen, dan afkoelen en dan de vriezer in?
donderdag 2 november 2023 om 09:48
donderdag 2 november 2023 om 09:49
Helaas is daar geen budget voor momenteel.Dahlia74 schreef: ↑02-11-2023 09:48Er zijn diverse bedrijven die dit soort maaltijden maken en waar je naar eigen inzicht kunt bestellen. Ik ken diverse mensen die van zo'n voorziening gebruik maken en daar tevreden over zijn. Er is dan meer afwisseling dan dat jij bijvoorbeeld 5x dezelfde maaltijd kookt.
donderdag 2 november 2023 om 11:21
Als persoon echt zelf niets kan en er onvoldoende inkomen of vermogen is, kan je hiervoor bijzondere bijstand bij de gemeente aanvragen.
Verder vries ik altijd porties bami en macaroni in, smaakt prima. Ook stamppot is goed te doen.
donderdag 2 november 2023 om 11:27
donderdag 2 november 2023 om 11:28
Heb je bij de WMO en/of lokale welzijnszorg gevraagd of zij opties bieden?
donderdag 2 november 2023 om 11:45
Ik vind persoonlijk aardappelen uit de vriezer heel erg smerig. Die worden waterig vind ik. Maar kan iets persoonlijks zijn. Beter als je dat even uittest TO.groenebroek schreef: ↑02-11-2023 08:43Pasta helemaal klaar maken en dan invriezen wil prima. Wel rekening mee houden dat je de pasta 'al dente' kookt. Door invriezen en opwarmen wordt de pasta wat zachter.
Verder:
Hutspot
maaltijdsoepen
Chili con carne
Maaltijdsoepen vind ik wel juist heel erg goed gaan en chili con (of sin) carne ook.
donderdag 2 november 2023 om 12:14
ik denk dat je met groenteschotels aangevuld met pasta/rijst/quinoa een heel eind kunt komen. Ook gerechten met curry's , bonen en noedels zijn goed op te warmen. En natuurlijk de klassiekers zoals jachtschotel met stoofvlees etc.
als je het in alu bakjes gaat invriezen, let er dan wel op dat je een deksel kiest die volledig afsluit, anders krijg je vrieskristallen op het eten en dat is niet bevorderlijk voor de houdbaarheid en het is niet lekker na opwarmen.
als je het in alu bakjes gaat invriezen, let er dan wel op dat je een deksel kiest die volledig afsluit, anders krijg je vrieskristallen op het eten en dat is niet bevorderlijk voor de houdbaarheid en het is niet lekker na opwarmen.
donderdag 2 november 2023 om 12:57
al bij het andere topic gekeken?Zonnebloem98 schreef: ↑02-11-2023 11:27Nogmaals dank voor de tips! Omtrent het budget etc ben ik mee bezig. Ik ben ook niet van plan om dit maanden/jaren te doen maar voor nu is dit wel even de beste optie.
Tips omtrent goede maaltijden om in te vriezen/op te warmen zijn wel nog welkom!
donderdag 16 november 2023 om 13:45
Chili con carne is heel goed in te vriezen en smaakt goed in zowel een wrap als bij rijst.
Lasagne, soep en stamppot zijn al genoemd. Nasi ook. Pastasaus is ook goed in te vriezen. Curry ook en dat kan met rijst of naan. Of papadums.
Misschien een open deur, maar er zijn echt goede kant-en-klaar maaltijden op de markt.
Kan ouder wel een oven gebruiken? Dan is af en toe pizza wellicht ook een optie.
Lasagne, soep en stamppot zijn al genoemd. Nasi ook. Pastasaus is ook goed in te vriezen. Curry ook en dat kan met rijst of naan. Of papadums.
Misschien een open deur, maar er zijn echt goede kant-en-klaar maaltijden op de markt.
Kan ouder wel een oven gebruiken? Dan is af en toe pizza wellicht ook een optie.
donderdag 16 november 2023 om 13:53
Ik warm stamppot uit de vriezer in de (koeken)pan op, dan verdampt het water en ik vind het dan zeker goed te eten!
Maaltijdsoepen die echt lekker dik en goed gevuld zijn zijn hier ook favoriet om in te vriezen.
donderdag 16 november 2023 om 17:38
Ik doe het ook vaak met Marrokkaanse stoofpotjes, bijvoorbeeld met kikkererwten of zoete aardappel. Dat kan dan zonder rijst maar je kunt er als je dat lekker vindt ook nog wat brood los bij doen.
Verder idd pasta schotels (kan dus meer zijn dan lasagne). Je kan ook bijgerechten los invriezen hé, dus aardappelpuree in verschillende porties, rode kool in porties, zodat je ze los van elkaar kunt ontdooien.
Verder idd pasta schotels (kan dus meer zijn dan lasagne). Je kan ook bijgerechten los invriezen hé, dus aardappelpuree in verschillende porties, rode kool in porties, zodat je ze los van elkaar kunt ontdooien.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in