Melk schuimt soms opeens niet!!
zaterdag 6 maart 2010 om 22:44
Ik snap er helemaal niets van!!
Ik heb al jaren en megahandige opschuimer (aerolatte), werkt meestal prima, dik schuim waar je je lepel rechtop in kan zetten zeg maar.
Maar soms ineens, schuimt de melk niet op! De bellen worden dan groot, en gaan meteen stuk zodat gewoon weer vloeibare melk ontstaat.
Ik weet dat het gebeurt als de melk voor de tweede keer wordt opgewarmd, of te heet gemaakt is maar dat is allemaal niet zo.
Ik vind het zo frustrerend, het moet ergens door komen maar waar door?? Kan het zijn dat de schuimer vies is ofzo, of te veel afwasmiddel gebruikt?? Iemand herkenning??
Ik heb al jaren en megahandige opschuimer (aerolatte), werkt meestal prima, dik schuim waar je je lepel rechtop in kan zetten zeg maar.
Maar soms ineens, schuimt de melk niet op! De bellen worden dan groot, en gaan meteen stuk zodat gewoon weer vloeibare melk ontstaat.
Ik weet dat het gebeurt als de melk voor de tweede keer wordt opgewarmd, of te heet gemaakt is maar dat is allemaal niet zo.
Ik vind het zo frustrerend, het moet ergens door komen maar waar door?? Kan het zijn dat de schuimer vies is ofzo, of te veel afwasmiddel gebruikt?? Iemand herkenning??
zaterdag 6 maart 2010 om 23:24
In de kroeg waar ik wel eens koffie drink gebruiken ze normaal gesproken biologische melk, vorige week zat er een briefje op de kaart dat ze voorlopig over gaan op gewone melk. Reden; door het kuilvoer dat de koeien krijgen schuimt de melk in deze tijd van het jaar niet zo fijn. Gewone koeien worden anders bijgevoerd zodat de samenstelling van de melk wat constanter blijft. Zodra de koeien weer vers gras gaan eten zou de melk weer beter gaan schuimen.
Misschien is het dus gewoon de tijd van het jaar.
Misschien is het dus gewoon de tijd van het jaar.
anoniem_62964 wijzigde dit bericht op 06-03-2010 23:32
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
zaterdag 6 maart 2010 om 23:39
zondag 7 maart 2010 om 11:00
Het is mij niet helemaal duidelijk of je nu problemen hebt met de Aerolatte (losse schuimer) of met de Aeroccino (het apparaat van Nespresso). Die laatste heb ik ook en ook ik heb grote verschillen met het schuimen. Vooral als ik het apparaat meerdere keren achter elkaar gebruik. Eén van de oorzaken kan de interne thermometer zijn. Als het ding nog warm is, denkt hij vaak dat de temperatuur al is bereikt terwijl dat niet zo is en stopt dan met schuimen. Tussendoor even omspoelen met koud water helpt bij mij vaak wel. Ik vond nog deze informatie, misschien heb je daar iets aan:
http://foodish.nl/gebruik ... cino-melkschuimer-update/
http://foodish.nl/gebruik ... cino-melkschuimer-update/
Give it your all!
zondag 7 maart 2010 om 15:24
zondag 7 maart 2010 om 20:39
quote:N0ra schreef op 07 maart 2010 @ 11:00:
Het is mij niet helemaal duidelijk of je nu problemen hebt met de Aerolatte (losse schuimer) of met de Aeroccino (het apparaat van Nespresso).
Met de Aerolatte, het "mixertje" op batterijen.
Ik gebruik bijna altijd volle melk, maar afhankelijk van mijn gewicht ( ) ook wel eens magere of halfvolle.
Ik maak de melk eerst warm in mijn mok in de magnetron. Gaat meestal perfect maar nu dus weer niet..
Afwassen heeft trouwens niet geholpen..
Het is mij niet helemaal duidelijk of je nu problemen hebt met de Aerolatte (losse schuimer) of met de Aeroccino (het apparaat van Nespresso).
Met de Aerolatte, het "mixertje" op batterijen.
Ik gebruik bijna altijd volle melk, maar afhankelijk van mijn gewicht ( ) ook wel eens magere of halfvolle.
Ik maak de melk eerst warm in mijn mok in de magnetron. Gaat meestal perfect maar nu dus weer niet..
Afwassen heeft trouwens niet geholpen..