Naam van broodje gezocht.

02-10-2025 22:29 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Die witte platte broodjes in een zak van acht of tien dacht ik. Als je ze beetpakt lijkt er nog een beetje los meel op te zitten. Ik noemde ze altijd hardbroodjes maar zo heten ze blijkbaar niet. Wil ze bestellen maar kan ze dus niet vinden omdat ik de naam niet weet. Weet iemand welke broodjes ik bedoel?
Ik ken deze broodjes wel. Toen ik de naam hardbroodjes hoorde, dacht ik gelijk aan mijn oma uit Groningen waar ik deze heerlijke broodjes altijd at. Ook als ze bij ons op bezoek kwam, nam zij ze altijd voor ons mee want bij ons waren ze niet te krijgen. Mooie herinneringen heb ik hieraan. Samar, ik hoop dat jij ze nog ergens kunt kopen, succes.
E-biker schreef:
02-10-2025 23:23
Ik ken deze broodjes wel. Toen ik de naam hardbroodjes hoorde, dacht ik gelijk aan mijn oma uit Groningen waar ik deze heerlijke broodjes altijd at. Ook als ze bij ons op bezoek kwam, nam zij ze altijd voor ons mee want bij ons waren ze niet te krijgen. Mooie herinneringen heb ik hieraan. Samar, ik hoop dat jij ze nog ergens kunt kopen, succes.
Ja lekker he? Niet met een ander broodje te vergelijken qua smaak. Ik kreeg ze als kind ook altijd in het weekend want het was toen wel een luxe broodje. Ik ga morgen een rondje rijden en kijken of ze nog ergens zijn.
samar wijzigde dit bericht op 02-10-2025 23:28
1.41% gewijzigd
Ik vind dit wel erg lijken op je beschrijving, inderdaad hardbroodjes of harde broodjes. Echt nog nooit van gehoord: http://www.metropeters.demon.nl/Harde%20broodjes.html
Ze liggen hier nog in de supermarkt. Das Oost-Groningen. Via pb wil ik je de exacte supermarkt wel vertellen. Dan kun je inslaan in deels wegvriezen zodat je een voorraad hebt.

Ik doe ze wel eens tussen de grill, als soort panini.
missfitz schreef:
02-10-2025 23:28
Ik vind dit wel erg lijken op je beschrijving, inderdaad hardbroodjes of harde broodjes. Echt nog nooit van gehoord: http://www.metropeters.demon.nl/Harde%20broodjes.html
Ja die zijn het en zo lekker. Alleen is het niet alleen van vroeger want vijf jaar terug kocht ik nog een zakje bij de supermarkt hier. Maar blijkbaar is het uit het assortiment.
gonniegijsje schreef:
02-10-2025 23:32
Ze liggen hier nog in de supermarkt. Das Oost-Groningen. Via pb wil ik je de exacte supermarkt wel vertellen. Dan kun je inslaan in deels wegvriezen zodat je een voorraad hebt.

Ik doe ze wel eens tussen de grill, als soort panini.
Ooh dat lijkt me ook lekker, ik deed altijd met dubbele laag boter. Ik hoop dat het niet te ver rijden is. Ik doe je een pb.
Hier zijn ze online te bestellen;

https://www.bakkerwilco.nl/bruin-tarwe-rozijnenbolletje

https://www.bakkerjob.nl/product/hardbroden/

https://www.bakkerijpuurambacht.nl/hardbroden-ps

https://www.eisingdeechtebakker.nl/prod ... n-6-stuks/
Wat maakt het zo lekker?
Ik ken het niet.
Wel ken ik van de Turkse bakker vergelijkbare broodjes; even groot, met een soort 'opstaande rand' (dus de zijkant is niet bol zeg maar), en zacht. Ook heel lekker.
Ik eet ze echt bijna nooit meer, maar voor mijn gevoel liggen ze in alle Oost-Groningse supermarkten die geen Aldi of Lidl zijn wel. De bakkers in Musselkanaal en Stadskanaal zullen ze ook nog verkopen, deden ze vorig jaar nog wel. De beste hardbroden zijn natuurlijk die van John Meinds in Onstwedde.
(Wat een heerlijk nichetopic).
Si abra la puerta hay lobos.
Ik kom uit de andere kant van het land dus ik ken ze niet, maar ik hoop dat je ze nog een beetje in je buurt kunt halen TO. Ik ken de frustratie als ze iets lekkers uit het assortiment halen. Ik moet nu voor mijn favo crackers naar België, in NL nergens meer te koop :facepalm:
Samar schreef:
02-10-2025 22:53
Nee is er blijkbaar niet meer, moest er ineens aan denken en zo'n zin in. Ook in icecups, chocolade uit de koelkast maar is er blijkbaar ook niet meer. Jammer.

Ooh echt deze: https://www.bakkerijgeertsema.nl/produc ... -250-gram/

Maar helaas te ver rijden. Hebben jullie deze nog nooit gegeten?
Icecups hebben ze vaak bij de wibra!
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Nova schreef:
02-10-2025 22:48
Nooit van gehoord. Maar het is iets regionaals, begrijp ik.
Idd. Hier ook nog nooit van gehoord
Voor iedereen een groene tuin
Dit noem je inderdaad hardbroden en het komt uit Oost Groningen. Je hebt 'zachte hardbroden' en 'harde hardbroden'. Die laatste zijn van die hele platte. Ook lekker, maar weer heel anders.
Samar schreef:
02-10-2025 23:09
Ik woon een kilometer of drie van de Groningse provinciegrens dus misschien dat lokale supermarkten hier het toen wel hadden en nu niet meer. Kreeg het als kind al en de laatste is een jaar of vijf geleden uit de dorpssupermarkt.

Ik ken ze ook van vroeger! Ik at ze met boter en hagelslag bij mijn oma.
Ik kom oorspronkelijk uit de omgeving van Hoogezand en daar waren bij elke bakker wel te krijgen. Bij de supermarkt misschien niet meer.
Misschien kun je wat bakkers bij jou in de buurt bellen om te vragen of ze het hebben of dat ze het wellicht voor je kunnen bestellen.
Ik eet ze soms nog weleens met boter en dan stroop of kaas erop.
Hier ( Noordoost Groningen) ook nog volop te koop bij de bakker.
Het is wat het is
Dat zijn hardbroden, heb ze toevallig net zelf gekocht eergisteren. Je kan ze niet in de supermarkt meer krijgen maar wel bij de bakkerijen in de provincie Groningen. Daar heb ik ze uiteindelijk ook gevonden, ze smaken heerlijk :-)
Nog nooit gezien (stad).
Samar schreef:
02-10-2025 22:38
Zo zien ze er wel uit maar het is gewoon deeg en niet knapperig. Ik deed er altijd alleen boter op omdat ze van zichzelf al zo lekker zijn.
Beschuitbollen zijn overigens niet knapperig hoor.. wel heel lekker
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik vind ze echt helemaal niet lekker. Mijn moeder was er gek op en ze waren thuis nogal een traktatie omdat ze vrij prijzig waren. Zij at ze met dik roomboter en hagelslag. Wij werden verondersteld dankbaar te zijn, maar ik at echt honderd keer liever een gewone boterham. Maar misschien zou ik ze wél missen als ik op Tenerife zou wonen, wie zal het zeggen.
Si abra la puerta hay lobos.
Nou ik heb ze. Waren op de markt in de buurt gewoon te koop. Pakje Flower Farm boter erbij.
Bedoel je deze? Dit zijn harde hardbroden en zachte hardbroden:

Afbeelding
Afbeelding
NellieVermicelli schreef:
03-10-2025 18:21
Bedoel je deze? Dit zijn harde hardbroden en zachte hardbroden:
Jaaaa, jeugdsentiment :heart:
Samar schreef:
03-10-2025 13:29
Nou ik heb ze. Waren op de markt in de buurt gewoon te koop. Pakje Flower Farm boter erbij.
En? Nog net zo lekker als je dacht?
Ow, ik denk ineens dat ik ze wel ken. Van heeeeeel lang geleden. Als “zoet broodje”
happyapple schreef:
04-10-2025 07:53
En? Nog net zo lekker als je dacht?

Ja, vreselijk lekker. Zakje al weer leeg. Vrijdag maar weer naar de markt vrees ik.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven