Nieuwe aardappelen

05-08-2016 21:57 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Morgen sta ik weer bij de groenteboer voor aardappelen. Lekkere nieuwe aardappelen, maar welk soort moet ik hebben?? Ik hou van een stevige aardappel die met een beetje schrap (p)en al de pan in kan om gekookt gegeten te worden.

Tips??
Volgens mij moet je bildstar hebben.. Die heb ik laatst gekocht bij de groenteboer en heb er frietjes mee gemaakt. Ze vallen niet uit mekaar.
De nieuwe aardappels die er nu zijn, zijn niet zo nieuw meer dat je ze nog kan schrappen.

die zijn er alleen echt in begin van t seizoen, en dan kun je ze beter bij de teler halen, dan zijn ze echt nieuw, of vers gekrabt
Lekker wij hebben parel! Schrapen lukte pas nog wel, maar wat een pokke werk....
Oh heb ik de boot al weer gemist qua nwe aardappelen? Druk met verhuizen geweest afgelopen tijd. Hoe dan ook heb je ook tips voor een soort?
Heb ooit geïnvesteerd in een schrapmachine
De groenteboer weet dat wel.

Of koop anders bij AH pommes primeur.
Ik ben een opperdoezer fan
Wat Tass zegt!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oke Parel of opperdoezer...we zullen zien.

En helaas niet alle medewerkers bij een groenteboer weten wat ze verkopen....
Opperdoezer inderdaad!
Opperdoezer maar wat een rot aardappel om schoon te maken. Maar het helemaal waard als je het dan eens doet
Onzin dat er geen nieuwe aardappelen meer zouden zijn. Je hebt vroege en late rassen en vanalles er tussenin. Vroege aardappelen zijn meestal vastkokers, zoals Frieslanders, Malta's en Doré. Die zijn nu allemaal al wel een tijdje de grond uit. Wat er op dit moment nieuw is zul je inderdaad aan je groenteboer moeten vragen. Sowieso zou er flink aanbod moeten zijn, want er is heel veel gerooid afgelopen week doordat de aardappelziekte vroeger toeslaat dan anders, wegens het vochtige weer.
quote:Tas29 schreef op 05 augustus 2016 @ 22:21:

Ik ben een opperdoezer fan +1
Wat is schrappen? En hoe eet je dat dan?
opperdoezer ronde
Opperdoes en parel, dat zijn de lekkerste nieuwe aardappels.

Althans, dat vind ik..
quote:Moosey schreef op 05 augustus 2016 @ 22:55:

Onzin dat er geen nieuwe aardappelen meer zouden zijn. Je hebt vroege en late rassen en vanalles er tussenin. Vroege aardappelen zijn meestal vastkokers, zoals Frieslanders, Malta's en Doré. Die zijn nu allemaal al wel een tijdje de grond uit. Wat er op dit moment nieuw is zul je inderdaad aan je groenteboer moeten vragen. Sowieso zou er flink aanbod moeten zijn, want er is heel veel gerooid afgelopen week doordat de aardappelziekte vroeger toeslaat dan anders, wegens het vochtige weer.

Je hebt helemaal gelijk dat er nog steeds nieuwe aardappelen en late rassen zijn, wat ik bedoelde, is klein beetje anders.

Als de eerste aardappels voldoende groot zijn, worden die met de hand gekrabt, of machinaal uit de grond gehaald en dan met de hand geraapt, dus redelijk fris gerooid, deze aardappels kun je schrappen, nu het aanbod van meerdere rassen er is laat de teler de aardappels liever afsterven. Ze zijn dan volledig machinaal te rooien, en hebben minder last van beschadiging, maar deze aardappels kun je niet meer schrappen, maar moet je schillen.
Vanavond heerlijk genoten van geschrapte opperdoezen. Dank jullie voor de adviezen

Ted, wat bedoel je met dat je ze niet meer kunt schrappen? En hoe weet je dat dan? Of bedoel je dat het je dan domweg niet meer lukt?
dat lukt dan niet meer
quote:Gooloib schreef op 05 augustus 2016 @ 23:31:

Wat is schrappen? En hoe eet je dat dan?

Dit is ook de eerste keer dat ik erover hoor/lees.

"Bij nieuwe aardappelen hoeft u niet veel te doen. Bij deze kan u de schil er af halen door er enkel over te wrijven. Doordat het nieuwe aardappelen zijn is de schil nog veel dunner. Dit heet trouwens aardappels schrappen

"
Schrappen doe je als nieuwe aardappelen een heel dun bladderig velletje hebben.

Dan kun je ze bijna met de hand pellen.
quote:Jejoue schreef op 09 augustus 2016 @ 17:56:

Schrappen doe je als nieuwe aardappelen een heel dun bladderig velletje hebben.

Dan kun je ze bijna met de hand pellen.Ah! Ik eet ze altijd met schil, gebakken gekookt en in stampotten
Wij eten thuis graag opperdoezers als we nieuwe aardappelen willen eten. Die zijn heerlijk met schil.
Estranged met een hoofdletter D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven