Nieuwjaarsborrel

04-01-2010 22:23 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind november is 14 maanden na mijn moeder, ook mijn vader overleden. We zijn nu dus op het punt beland dat het "ouderlijk huis" leeggemaakt en verkocht zal moeten worden.

Ik kom uit een groot gezin en we hebben afgesproken om zondag over een week een soort van Nieuwjaarsborrel te houden in het ouderlijk huis.

Gewoon een gezellige middag met z'n allen, voordat het huis leeg is.

Iedereen brengt iets van een hapje of drankje mee.

Omdat mijn moeder altijd met de Kerst zo'n 80 saucijzenbroodjes maakte, wil ik die iig in miniversie gaan maken.

Wanneer ik dat echter ga googlen zie ik door de saucijzenbroodjes het bos niet meer. Allerlei varianten, maar ik zoek eigenlijk een "gewone".

Heeft iemand van jullie hier een succesrecept voor? (bij voorkeur iets wat je zelf al ooit gemaakt hebt)

Verder wil ik nog een hapje maken, maar dan iets speciaals wat ik nog nooit eerder gemaakt heb. In mijn geval vallen af: gevulde eieren, knakworst in croissantdeeg, tonijnsalade, komkommer met iets erop/erin, ham of andere vleessoort met roomkaas, augurk met salami, eieren met rookvlees, fetaflapjes. (hoe langer ik nadenk, hoe meer er afvalt.) Ik wil graag met iets origineels komen.

Natuurlijk heb ik ook al in de index gekeken, maar ik hoop toch dat jullie me verder kunnen helpen.

Het is voor zo'n 35 personen.
Ik maak altijd minisaucijzenbroodjes door rundergehakt te kruiden. Vaak doe ik 3 soorten kruiden. Bijv. gewone kruiden, italiaanse kruiden en chilisaus of sambal door het gehakt.

Het gehakt verdelen over bladerdeeg en het in kleine saucijzenbroodjes snijden. Met ei bestrijken en in de oven. Heel simpel.

I
...
Dank jullie allemaal voor de lekkere recepten! Gelukkig heb ik nog zo'n anderhalve week om te beslissen wat het echt gaat worden, maar ik ga zeker alles wat tot nu toe geplaatst is opslaan en een keer maken.
..
anoniem_89257 wijzigde dit bericht op 09-01-2010 16:53
Reden: Ongedaan maken...
% gewijzigd
Ik heb nog even het kookboek feestbuffet erbij gepakt, misschien nog een paar ideeen;

Soesjes, slagroomsoesjes of kaassoesjes

Uiteraard crostini’s zijn lekker, kan met vlees, vis of vega, lekker en makkelijk

Mini quiches

Als je nog iets van stokbrood doet is een frittata lekker. Ook te maken in alle smaken, lekker dipsausje erbij.

Engelhaarrolletjes met amandelen.

Spiesjes met gemarineerde vis

Fingerfood, deegrolletjes van filodeeg, gevuld met vlees, vis, spinazie of kaas (vulling naar smaak) en een dipsaus erbij. Ik heb er diverse recepten van, net in een visboekje nog de variatie gevonden tonijn met ei.

Zalmterrine met saus

Zalmsate

Zoetzure kipspiesjes

Pikante lamsvleesspiesjes

Tonijnspiesjes

Pizzamuffins (ook lekker als er evt. kinderen aanwezig zijn)

Amandelruitjes

Is het nog pompoentijd? Pompoencake of muffins

Wervelkoek

Oja en ik heb een lekker recept voor kaasdriehoekjes. (filodeeg gevuld)

Zelfgemaakte foccacia met verschillende dipsausen?

Deze zelfgemaakte gevulde broodjes zijn zo lekker, met pittig gehakt;

Je schreef wel geen wraps maar koude wraps zijn wel lekker en makkelijk te maken. En je kan ze ook echt feestelijk maken;

Wrap met asperge, zalm en ei bijv.

Krokante kip

Mix

Mocht er wat bij zitten dan kan ik je het recept wel geven.

Ik ga morgen mini mini broodjes maken, als het gelukt dan laat ik het wel zien, en dan als een sandwich beleggen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik heb even in mijn kookschrift gekeken, daar heb ik nog dit recept voor saucijzenbroodjes;

Tussendoortje voor 4 personen

voor 10 stuks

200 g bloem

zout en peper

125 g boter (Mediterrane)

1/2 theel. azijn

400 g kalfsgehakt

of rundergehakt

nootmuskaat

1 sjalotje

1 ei

2,5 eetl. paneermeel

Voorbereiden:

Zeef de bloem. Doe 1/3 deel ervan met peper, zout en verkruimelde boter in een kom. Meng er 5-6 eetlepels koud water en de azijn door tot het een samenhangend geheel is. Rol het deeg uit met een bebloemde deegroller op een met bloem bestoven werkvlak. Haal het deeg met een pannenkoekmes steeds los van het werkvlak. Vouw de deeglap in drieën, draai hem een kwartslag en vouw hem nog een keer dubbel. Rol het deeg weer uit naar de vouwkant. Herhaal deze procedure nog twee keer. Vouw het deeg daarna in drieën en laat het dubbelgevouwen op een koele plek 30 minuten rusten. Door dit vele vouwen en uitrollen ontstaat het bladerdeegeffect met de deeglaagjes. Verwarm de oven voor op 220ºC. Meng het gehakt met peper, zout en nootmuskaat. Pel het sjalotje en snipper dit. Klop het ei los. Kneed het sjalotje, de helft van het ei en het paneermeel door het gehakt.

Bereiden:

Vorm 10 rolletjes van ongeveer 9 cm van het gehakt. Vet de bakplaat licht in. Rol het deeg uit tot een lange dunne lap van 10 cm breed. Snijd de lap in 10 gelijke stukken. Leg op ieder deeglapje een gehaktrolletje. Vouw het deeg eromheen, plak de deegnaad met water vast en druk deze goed dicht. Leg de saucijzenbroodjes met de deegnaad aan de onderkant op de bakplaat en bestrijk ze met de rest van het ei. Zet de bakplaat iets onder het midden van de oven en bak de saucijzenbroodjes in ca. 30 minuten goudbruin en gaar.
MV, bedankt voor al je moeite, vind ik echt heel lief van je!

Die zelfgemaakte broodjes met pittig gehakt zien er erg lekker uit. Ik ben alleen bang dat ik dan de hele dag de oven aan heb staan. Ik heb zo'n oventje van het formaat magnetron.

(of ik zou natuurlijk al eerder naar het huis van mijn ouders kunnen gaan en ze daar bakken. Daar staat wel een grote oven. Is het heel veel werk?)

Wraps vind ik ook wel heel lekker, maar ik ben bang dat ze dan denken: daar heb je haar weer met haar wraps;-)

Pizzamuffins daar ben ik ook wel heel benieuwd naar.

Even iets anders; ik had prikeenvorkje aan mijn favorieten toegevoegd, maar de site werkt niet meer?
Site wordt verbouwd dus nog even wachten. Ik pak die recepten van pizzmuffins en die broodjes er wel bij. Momentje moet die andere even overschrijven.

Die broodjes zijn zo lekker, zie topic gevuld brood, meerdere forummers hebben ze gemaakt.

Gevulde gehakt bolletjes

· 1 pak Witbroodmix

· 2,75 dl (275 ml) handwarm water

· 25 g boter

· 1 tl suiker

· 250 g lamsgehakt (kan ook met half om half gehakt)

· 100 g fijngehakt ui

· 2 el fijngehakte pijnboompitten

· 1 eiwit

· 1 teentje knoflook, geperst

· 2 el fijngehakte peterselie

· 1 ontvelde vleestomaat, in blokjes gesneden

· ½ rode paprika, in blokjes gesneden

· 1 el wijnazijn

· 1 el tomatenpuree

· 1 mespunt cayennepeper

· 2 eidooiers

· 2 el sesamzaad

1. Kneed van broodmix met water, boter en suiker een soepel deeg. Laat de deegbol, afgedekt met plasticfolie of een vochtige doek, 15 minuten rijzen op een warme plaats.

2. Maak de vulling door het gehakt te mengen met alle andere ingrediënten, behalve de eidooiers en het sesamzaad.

3. Verdeel het deeg in 12 gelijke porties. Druk iedere portie een beetje plat en leg hierop 2 el vulling. Laat de randen enigszins vrij. Bestrijk de randen met losgeklopte eidooier. Knijp het deeg dicht en vorm er bolletjes van.

4. Leg de bolletjes op een ingevette bakplaat, dek ze af met een vochtige theedoek of plasticfolie en laat ze ca. 45 minuten rijzen. Verwarm de oven voor.

5. Bestrijk de broodjes met losgeklopt ei en bestrooi ze met sesamzaad.

Bak ze onder in de oven in ca. 25 minuten gaar en bruin.

Tips:

Hier heb ik van alles de helft gebruikt, maar eerlijk is eerlijk, de dag erna zijn ze ook nog verrukkelijk dus maakt u er meer, u blijft er niet mee zitten.

Heerlijk als lunch, bij een buffet, een picknick of bij tapas gerechten.

Ik kan u zeggen, wees niet zuinig met kruiden. Na het bakken is de smaak van de kruiden echt minder dus ik heb het flink op smaak gebracht en meer gebruikt dan bovenstaand staat.

Ik heb het al een paar keer gemaakt en ik zou aanraden de broodjes iets langer in de oven te doen. Dus na die 25 min. zou ik even kijken of het nog iets langer kan of niet.

I.p.v. sesamzaad kunt u uiteraard ook kiezen voor Nigella-zaad (uienzaadjes) of een ander kruid

Ik heb het nu met broodmix gemaakt maar Roos heeft het al een paar keer gemaakt met eigen meel, dus dan ook geschikt als u glutenvrij bolletjes wilt. Wilt u daarvan de verhoudingen hebben dan kunt u bij Roos terecht.

Bolletjes in de oven;

Eindresultaat;

quote:mylenevalerie schreef op 07 januari 2010 @ 20:24:

Site wordt verbouwd dus nog even wachten. Ik pak die recepten van pizzmuffins en die broodjes er wel bij. Momentje moet die andere even overschrijven.

Die broodjes zijn zo lekker, zie topic gevuld brood, meerdere forummers hebben ze gemaakt.

Gevulde gehakt bolletjes

· 1 pak Witbroodmix

· 2,75 dl (275 ml) handwarm water

· 25 g boter

· 1 tl suiker

· 250 g lamsgehakt (kan ook met half om half gehakt)

· 100 g fijngehakt ui

· 2 el fijngehakte pijnboompitten

· 1 eiwit

· 1 teentje knoflook, geperst

· 2 el fijngehakte peterselie

· 1 ontvelde vleestomaat, in blokjes gesneden

· ½ rode paprika, in blokjes gesneden

· 1 el wijnazijn

· 1 el tomatenpuree

· 1 mespunt cayennepeper

· 2 eidooiers

· 2 el sesamzaad

1. Kneed van broodmix met water, boter en suiker een soepel deeg. Laat de deegbol, afgedekt met plasticfolie of een vochtige doek, 15 minuten rijzen op een warme plaats.

2. Maak de vulling door het gehakt te mengen met alle andere ingrediënten, behalve de eidooiers en het sesamzaad.

3. Verdeel het deeg in 12 gelijke porties. Druk iedere portie een beetje plat en leg hierop 2 el vulling. Laat de randen enigszins vrij. Bestrijk de randen met losgeklopte eidooier. Knijp het deeg dicht en vorm er bolletjes van.

4. Leg de bolletjes op een ingevette bakplaat, dek ze af met een vochtige theedoek of plasticfolie en laat ze ca. 45 minuten rijzen. Verwarm de oven voor.

5. Bestrijk de broodjes met losgeklopt ei en bestrooi ze met sesamzaad.

Bak ze onder in de oven in ca. 25 minuten gaar en bruin.

Tips:

Hier heb ik van alles de helft gebruikt, maar eerlijk is eerlijk, de dag erna zijn ze ook nog verrukkelijk dus maakt u er meer, u blijft er niet mee zitten.

Heerlijk als lunch, bij een buffet, een picknick of bij tapas gerechten.

Ik kan u zeggen, wees niet zuinig met kruiden. Na het bakken is de smaak van de kruiden echt minder dus ik heb het flink op smaak gebracht en meer gebruikt dan bovenstaand staat.

Ik heb het al een paar keer gemaakt en ik zou aanraden de broodjes iets langer in de oven te doen. Dus na die 25 min. zou ik even kijken of het nog iets langer kan of niet.

I.p.v. sesamzaad kunt u uiteraard ook kiezen voor Nigella-zaad (uienzaadjes) of een ander kruid

Ik heb het nu met broodmix gemaakt maar Roos heeft het al een paar keer gemaakt met eigen meel, dus dan ook geschikt als u glutenvrij bolletjes wilt. Wilt u daarvan de verhoudingen hebben dan kunt u bij Roos terecht.

Bolletjes in de oven;

[afbeelding]

Eindresultaat;

[afbeelding]

[afbeelding]Het ziet er zo lekker uit dat ik het gewoon dit weekend alvast ga uitproberen.
Ben nog even die andere aan het overschrijven.

Ja is echt lekker. En ik eet er maar 2 of 3 en de dag erna waren ze nog heerlijk.

Pittiger kan je ze nog maken om er een stukje rode peper heel fijn doorheen te doen.

Paprika niet te groot snijden hoor.

Met de helft van alle ingredienten maakte ik ongeveer 6 a 7 broodjes.
Morgen zal ik de foto even uploaden.

Pizzamuffins;

Voor 12 stuks.

250 gr bloem

2 tl bakpoeder

½ tl zuiveringszout

½ tl zout

150 gr mozzarella

1 paprika fijngesneden

40 gr geraspte Parmezaanse kaas

1 ei

60 ml olie

1,5 dl yoghurt

100 g gezeefde tomaten

1 teentje knoflook

1 ui

24 papieren muffinvormpjes

(of muffinvorm)

Bereiding;

1 Verwarm de oven voor op 175 graden. Meng de bloem, het bakpoeder, zuiveringszout en zout in een kom.

2 Snijd de mozzarella fijn. Doe de mozzarella, paprika en Parmezaanse kaas in de kom bij de bloem en roer alles goed door elkaar.

3 Roer in een andere kom het ei, de olie, de yoghurt en de gezeefde tomaten door elkaar.

4 Pel de knoflook en de ui. Pers de knoflook en snijd de ui fijn. Roer ze door het yoghurt-tomatenmengsel. Voeg ook het bloem-mozzarelladeeg (uit stap 2) toe en meng alles tot een stevig, glad deeg.

5 Schuif steeds 2 muffinvormpjes in elkaar zodat u 12 muffinvormpjes heeft. Ze ze op een bakblik en schep het deeg tot ca. 1 cm onder de rand in de vormpjes. Bak de muffins 20 min. in de oven.

6 Laat de muffins afkoelen, garneer ze naar believen.
Even een (waarschijnlijk) heel domme vraag van mij, maar waar vind ik in de Appie zuiveringszout?

Geen idee wat het is, maar ligt het gewoon bij de kruiden?
quote:Samarel schreef op 06 januari 2010 @ 08:24:

.

Samarel, even uit mijn hoofd, had je foto's van hapjes geplaatst en wat mij betreft had je ze ook echt niet weg hoeven halen.

Dit is gewoon een beetje een raar topic; nieuwjaarsborrel icm de dood van mijn ouders. Ik vroeg toch zelf om recepten voor een borrel?

Ik kan het alleen maar waarderen dat je gereageerd hebt!
Sorry, ik voelde me gewoon even gepasseerd.
quote:lokee schreef op 07 januari 2010 @ 23:04:

Even een (waarschijnlijk) heel domme vraag van mij, maar waar vind ik in de Appie zuiveringszout?

Geen idee wat het is, maar ligt het gewoon bij de kruiden?

Niets doms aan hoor. Voordat ik het gebruikte wist ik ook niet wat het was. Het is hetzelfde als Natriumbicarbonaat of baking soda. Ik heb het bij een reformwinkel gekocht. Grote pot voor 1.95 dacht ik. Ik zal zo even op het potje kijken wat erop staat. Volgens mij is het niet bij AH te koop.

Ik heb het toen gekocht voor recepten van Nigella, in vele gerechten van haar staat het ook. Bananenbrood van haar had ik het ook geloof ik toen nodig.
Pizzamuffins;

Deze zuiveringszout heb ik. Hij is 1,75 zie ik op de dop staan.

Ik weet dat je het ook kan kopen bij drogisten of apotheek. Kan me bijna niet voorstellen maar het is waarschijnlijk ook voor andere dingen te gebruiken?

Ik heb de mijne bij een reformzaak gekocht.

Hier staat dat wijnsteenzuur in combi met natriumbicarbonaat een uitstekend rijsmiddel is. Het geeft taarten, quiches,cakes, koekjes, brood enz enz meer volume en maakt het luchtiger.
quote:Samarel schreef op 07 januari 2010 @ 23:50:

Dat vind ik oprecht jammer en was niet mijn bedoeling. Op woensdag toen jij je reactie plaatste heb ik 's avonds wel even gekeken naar de nieuwe berichten, maar had ik niet de puf om ergens op te reageren. Dat ben ik gisterenavond pas gaan doen tussen een aantal telefoontjes door. En toen ik op jou wilde reageren had je dus je reactie al weggehaald.

Ik vond je kipnuggets en samosa(?) er erg lekker uitzien!
quote:Samarel schreef op 07 januari 2010 @ 23:50:

Pfffff, gevoelloos mens.

Kijk eens goed naar de reden waarom TO dit topic geopend heeft.

On topic:

Als er een oven is zou ik kijken voor bladerdeeghapjes. De vulling kan je van te voren bereiden en dan afbakken op de locatie. Zelf neig ik altijd naar samosa's of kaas/spinazie filodeeg driehoekjes oid.
Zie QR
quote:kaasfondue schreef op 09 januari 2010 @ 16:01:

[...]

Pfffff, gevoelloos mens.

Kijk eens goed naar de reden waarom TO dit topic geopend heeft.

Kijk eens goed wat ik heb neergezet, mens.
quote:lokee schreef op 08 januari 2010 @ 20:34:

[...]

Dat vind ik oprecht jammer en was niet mijn bedoeling. Op woensdag toen jij je reactie plaatste heb ik 's avonds wel even gekeken naar de nieuwe berichten, maar had ik niet de puf om ergens op te reageren. Dat ben ik gisterenavond pas gaan doen tussen een aantal telefoontjes door. En toen ik op jou wilde reageren had je dus je reactie al weggehaald.

Ik vond je kipnuggets en samosa(?) er erg lekker uitzien!

Ja, nogmaals sorry, dat begrijp ik, ik had het ook veel te snel wegggehaald, was ook niet nodig. Je hoeft niet helemaal uit te leggen hoor

En het waren pasteitjes en mini kaassouffleetjes
Samarel, misschien kan je voor haar ook het recept neerzetten. Ondanks dat ze niet alles kan maken schreef ze wel dat ze andere dingen ook een keer wilde proberen.

Ik denk niet dat ze je overgeslagen heeft hoor. Maar ze zal ook veel aan haar hoofd hebben en te regelen hebben.

Gewoon net als ik doen, neerzetten. Gebruikt ze het, prima. Zo niet, ook goed. Ja het is toch moeilijk voor iemand wat te verzinnen als je niet alles weet.

Voor mijn kennissen of vrienden zou ik het al veel makkelijker vinden. Hoewel, dan hoop ik ook dat ze het allemaal lekker vinden.
quote:mylenevalerie schreef op 09 januari 2010 @ 16:56:

Samarel, misschien kan je voor haar ook het recept neerzetten. Ondanks dat ze niet alles kan maken schreef ze wel dat ze andere dingen ook een keer wilde proberen.

Ik denk niet dat ze je overgeslagen heeft hoor. Maar ze zal ook veel aan haar hoofd hebben en te regelen hebben.

Gewoon net als ik doen, neerzetten. Gebruikt ze het, prima. Zo niet, ook goed. Ja het is toch moeilijk voor iemand wat te verzinnen als je niet alles weet.

Voor mijn kennissen of vrienden zou ik het al veel makkelijker vinden. Hoewel, dan hoop ik ook dat ze het allemaal lekker vinden.Je hebt helemaal gelijk, ik ga het ook wel neerzetten, maar moet nog wel even die recepten zelf zoeken
Afgelopen zondag heb ik de gevulde gehaktbroodjes van MV en de baliballetjes van AgentL gemaakt.

Broodjes waren heerlijk, ik had er idd ook nog een rood pepertje door gedaan en ik heb gesmikkeld. Ben heel blij dat ik het eerst uitgeprobeerd heb, want voor 35 man vind ik het met mijn mini oventje toch teveel werk. Het voordeel van saucijzenbroodjes is dat ik er nu iedere avond een aantal bak en in de vriezer kan doen.

Ook de Baliballetjes waren erg lekker, maar nu blijkt iemand anders al gehaktballetjes te maken....

Ik denk dat ik het, gezien de lijst met dingen die anderen al maken, moet houden bij saucijzenbroodjes. We moeten natuurlijk ook niet teveel hebben.

Maar ik weet natuurlijk nog niet of ik me in kan houden; ik vind het zo leuk om te doen.

Bedankt voor alle lekkere recepten, ik heb ze opgeslagen.

Ik laat nog wel weten hoe het geweest is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven