Nooit zin om eten te koken
maandag 9 november 2009 om 17:11
Ik heb werkelijk nooit zin om eten te koken. Toch houd ik wel van warm eten, maar ik kan me er zo moeilijk toe zetten. Ik ken veel mensen die het geweldig vinden om te koken, maar het is aan mij niet besteedt.
Elke keer denk ik; jakkes, geen zin. Eigenlijk wordt ik steeds luier. Pak het liefst een stukje brood. Maar baal dan ook weer van mezelf want hoeveel werk is het nou eigenlijk? Dat valt best wel mee.
Zijn er meer mensen die er echt niets mee hebben?
Elke keer denk ik; jakkes, geen zin. Eigenlijk wordt ik steeds luier. Pak het liefst een stukje brood. Maar baal dan ook weer van mezelf want hoeveel werk is het nou eigenlijk? Dat valt best wel mee.
Zijn er meer mensen die er echt niets mee hebben?
maandag 9 november 2009 om 18:26
Ik ben altijd als eerste thuis en kook dus àltijd voor man en kids. Bah, bah en nog eens bah. Het ergste is dat ik een half uur in de keuken sta en de hele family het in een kwartier naar binnen werkt(zitten wel langer aan tafel maar goed). En het allerergste.....nìemand kookt ooit voor mij, whahahaaaa. Zelfs bij vrienden, family sta ik in de keuken, huilll!!!! Die pasta duw ik ze nog eens door hun naze.
maandag 9 november 2009 om 18:27
quote:thee schreef op 09 november 2009 @ 17:46:
[...]
Krijg je wel alles binnen maar ben je ook een kapitaal kwijt. De luxere salades die ik zie zijn toch meestal tussen de 4 en 5 euro.En daarnaast niet eens écht zo lekker en vers als dat je het zelf maakt.
[...]
Krijg je wel alles binnen maar ben je ook een kapitaal kwijt. De luxere salades die ik zie zijn toch meestal tussen de 4 en 5 euro.En daarnaast niet eens écht zo lekker en vers als dat je het zelf maakt.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
maandag 9 november 2009 om 18:32
Ik vond het eerst ook echt niet leuk, maar nu ik er meer werk van maak en een pracht van een keuken heb ben ik aan t transformeren tot een ware keukenprinses.
Bij mij hielp t om juist uitgebreider te koken...zo apart en bewerkelijk mogelijk, geen pakjes en zakjes meer te gebruiken en t bereiden echt te waarderen. Heeft even geduurd maar ik ben er en vind t heerlijk om te koken nu!
Bij mij hielp t om juist uitgebreider te koken...zo apart en bewerkelijk mogelijk, geen pakjes en zakjes meer te gebruiken en t bereiden echt te waarderen. Heeft even geduurd maar ik ben er en vind t heerlijk om te koken nu!
maandag 9 november 2009 om 18:33
quote:La Vie en Rose schreef op 09 november 2009 @ 18:27:
[...]
En daarnaast niet eens écht zo lekker en vers als dat je het zelf maakt.
Helemaal waar. Kan me er ook niets bij voorstellen, maar ja, ik vind koken heerlijk en ontspannend.
Vind zo'n salade voor een keer wel lekker (ooit die met tonijn van C1000 op, maar dan meer als lunch en met lekker warm (stok)brood erbij. Niet als avondmaaltijd, hooguit keer in de zomer.
[...]
En daarnaast niet eens écht zo lekker en vers als dat je het zelf maakt.
Helemaal waar. Kan me er ook niets bij voorstellen, maar ja, ik vind koken heerlijk en ontspannend.
Vind zo'n salade voor een keer wel lekker (ooit die met tonijn van C1000 op, maar dan meer als lunch en met lekker warm (stok)brood erbij. Niet als avondmaaltijd, hooguit keer in de zomer.
maandag 9 november 2009 om 18:41
maandag 9 november 2009 om 21:38
dinsdag 10 november 2009 om 19:31
Ik hou van beide: koken en makkelijk..net wat uitkomt.
Ook heel makkelijk voor door de pasta: tonijn! Blikje openen en voila...vult toch goed. Ook is er veel groente die je in de magnetron klaar kan maken zoals erwten...strooi ze in een bord, water erbij 5 min op hoog volume.
Ik hoop dat je een oven hebt? Vegetarische producten....kipburgers, falafalballetjes e.d. in de oven gooien..paar minuutjes op 180 gr. en klaar.
Ook heel makkelijk voor door de pasta: tonijn! Blikje openen en voila...vult toch goed. Ook is er veel groente die je in de magnetron klaar kan maken zoals erwten...strooi ze in een bord, water erbij 5 min op hoog volume.
Ik hoop dat je een oven hebt? Vegetarische producten....kipburgers, falafalballetjes e.d. in de oven gooien..paar minuutjes op 180 gr. en klaar.
dinsdag 10 november 2009 om 19:47
wat jammer dat koken voor sommige mensen zoveel tegen zin geeft.
ik heb dat zelf niet,vind ut juist heerlijk om van alles te maken EN op te eten.
omdat ik alleen ben, kook ik vaak voor meerdere x-en, doe ik bordjes in de vriezer.das dan voor de makkelijke avond.
ben altijd blij met aanschuivers....lekker uitgebreid voor ze koken
ik heb dat zelf niet,vind ut juist heerlijk om van alles te maken EN op te eten.
omdat ik alleen ben, kook ik vaak voor meerdere x-en, doe ik bordjes in de vriezer.das dan voor de makkelijke avond.
ben altijd blij met aanschuivers....lekker uitgebreid voor ze koken
woensdag 11 november 2009 om 14:14
@ Happygirl, ik heb hetzelfde met het wokken! Heb dan ineens een wok oplvlieger en gooi dan alles fanatiek in dat ding maar nu is het alweer een tijdje stil met mn wokbehoeften
Hou zelf echt niet van koken, het moet van mij snel en simpel maar ik eet relatief weinig kant-en-klaar. Ik heb dan wel weer dat ik veel recepten verzamel dan krijg ik er helemaal zin in.. Het resulteert zich helaas in het opbergen in een mandje en er niet meer naar omkijken... Zucht, mijn aanstaande lover gaat een kok worden!
woensdag 11 november 2009 om 21:21
woensdag 18 november 2009 om 11:34
woensdag 18 november 2009 om 11:43
Ja moeilijk om je plezier in het koken aan te praten. Maar misschien kan je eens kijken op de topics van makkelijke en snelle recepten. Zie de Index. Ik wil ze ook wel voor je uppen.
Wat je zou kunnen doen, kook zondag voor bijv. 3 dagen. Vries voor 2 dagen in. Zelf vind ik het vaak niet erg om iets 2x te eten dus dan maak ik iets meer. Evt. doe je de dag erna een broodje en de dag erna weer het restant.
Zondag ben je iets langer bezig maar als je moe uit je werk komt, dan weet je ook dat je op de bank kan ploffen en toch wat lekkers te eten hebt. Dus dat het gemak van de hele week je overhaald om zondag even 2 a 3 uurtjes voor de hele week te koken. Voordeel is ook dat je vele ingredienten bij de andere gerechten kan gebruiken.
Wat je zou kunnen doen, kook zondag voor bijv. 3 dagen. Vries voor 2 dagen in. Zelf vind ik het vaak niet erg om iets 2x te eten dus dan maak ik iets meer. Evt. doe je de dag erna een broodje en de dag erna weer het restant.
Zondag ben je iets langer bezig maar als je moe uit je werk komt, dan weet je ook dat je op de bank kan ploffen en toch wat lekkers te eten hebt. Dus dat het gemak van de hele week je overhaald om zondag even 2 a 3 uurtjes voor de hele week te koken. Voordeel is ook dat je vele ingredienten bij de andere gerechten kan gebruiken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
woensdag 18 november 2009 om 14:26
En ik weet niet hoe je indeling is in huis, maar zet anders leuke muziek op. Of op je laptop een leuke herhaling van een programma waar je ondertussen naar kan luisteren. Of de tv/radio natuurlijk. Mocht je van een wijntje houden, neem er lekker een wijntje bij, probeer het gezellig te maken.
Of wat ik ook wel eens doe als ik iets moet maken waar ik geen zin in heb, bel ik gezellig een vriendin op, en zet die op de speaker. Een vriendin van mij doet dat vaak als ze moet strijken. Kijk of je er zo wat meer plezier in krijgt.
Of wat ik ook wel eens doe als ik iets moet maken waar ik geen zin in heb, bel ik gezellig een vriendin op, en zet die op de speaker. Een vriendin van mij doet dat vaak als ze moet strijken. Kijk of je er zo wat meer plezier in krijgt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
woensdag 18 november 2009 om 14:32
quote:ladychipmunk schreef op 10 november 2009 @ 19:32:
Heel belangrijk: zet lekkere muziek op tijdens het koken..zo kom ik ook de afwas door!
Deze tip wilde ik ook net geven, werkt als een tiet!
Als je de handelingen zelf niets aan vindt, moet je de omstandigheden maar optimaliseren: keuken lekker warm, leuke muziek, etc.
Als je vaker kookt krijg je er ook meer handigheid in en ga je vanzelf sneller werken.
Snel klaar:
Couscous (water koken en een paar minuten laten staan) met wat groenten (roerbakken of wokken) en feta. Op de markt en bij toko's zijn kruidenzakjes te koop, veel smaak en geen saus meer nodig. Je kunt variëren met de groenten en ipv kaas ook tofu of kip gebruiken.
Al genoemde ovenschotel: kieper restjes bij elkaar en meng er een ei en kruiden door, kaas erover en in de oven. Kun je van alles in kwijt.
Lasagne a la snel: flink wat pastasaus maken, helft invriezen, andere helft om-en-om met lasagnebladen in een ovenschaal, na laatste laag saus kaas erover, en in de oven.
Alles vers en biologisch klinkt heel goed, maar als je gewoon niet van koken houdt zijn diepvries- of blikgroenten heus goed hoor.
Heel belangrijk: zet lekkere muziek op tijdens het koken..zo kom ik ook de afwas door!
Deze tip wilde ik ook net geven, werkt als een tiet!
Als je de handelingen zelf niets aan vindt, moet je de omstandigheden maar optimaliseren: keuken lekker warm, leuke muziek, etc.
Als je vaker kookt krijg je er ook meer handigheid in en ga je vanzelf sneller werken.
Snel klaar:
Couscous (water koken en een paar minuten laten staan) met wat groenten (roerbakken of wokken) en feta. Op de markt en bij toko's zijn kruidenzakjes te koop, veel smaak en geen saus meer nodig. Je kunt variëren met de groenten en ipv kaas ook tofu of kip gebruiken.
Al genoemde ovenschotel: kieper restjes bij elkaar en meng er een ei en kruiden door, kaas erover en in de oven. Kun je van alles in kwijt.
Lasagne a la snel: flink wat pastasaus maken, helft invriezen, andere helft om-en-om met lasagnebladen in een ovenschaal, na laatste laag saus kaas erover, en in de oven.
Alles vers en biologisch klinkt heel goed, maar als je gewoon niet van koken houdt zijn diepvries- of blikgroenten heus goed hoor.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.