Ode aan de E-nummers

12-04-2017 18:35 186 berichten
Microbioloog en NRC-columnist Rosanne Hertzberger heeft zich de woede van allerlei mensen op de hals gehaald met haar boek 'Ode aan de E-nummers':



http://www.volkskrant.nl/ ... r-het-zand-meid~a4485421/



Ze zat ook bij Pauw om een en ander toe te lichten (wat ik overigens een enorm slecht item vond omdat ze aan alle kanten onderbroken werd en geen enkel punt af kon maken, maar dat terzijde).



Ik vind het eigenlijk heel verfrissend in deze tijden van gezonder dan gezond 'clean eating' en wat niet al. Zelf vind ik koken te leuk om altijd terug te grijpen naar kant en klaar, maar ik denk dat zij best een punt heeft door te zeggen dat E-nummers ons juist een hele hoop voedselveiligheid en gemak schenken.



Jullie mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 12 april 2017 @ 22:17:

[...]



Klopt, de stoommaaltijden en de maaltijdsalades van de AH zijn prima (alleen haal je er je ADH groente niet mee). Maar mevrouw Herzberger liet zich dus expres interviewen terwijl ze aan de kipnuggets en de patat bij de McDonalds zat. Dat is wat ik bedoel met doorslaan. En de kant-en-klaarmaaltijden die ze in dat filmpje van de Volkskrant op de band legde, waren allemaal in de typische categorie van te zout, te vet, teveel suiker en te weinig groente.

Dat laatste bekijk ik nogal kritisch bij alle maaltijden die ik koop en het is gewoon niet waar.

Waarom blijft iedereen dat toch maar herhalen, terwijl allang duidelijk is dat dat enorm verbeterd is.

Daarbij kom ik met zelf koken ook niet aan mijn ADH groente, omdat ik dat niet lust.

Met mijn kant-en-klaar-maaltijden eet ik gevarieerder dan wanneer ik zelf kook, o.a. omdat daar vaak diverse soorten groenten in zitten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:mssfiddler schreef op 12 april 2017 @ 22:18:

[afbeelding]
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:20:

[...]



Fijne manier van discussiëren dit.

Vind je?
Alle reacties Link kopieren
quote:mssfiddler schreef op 12 april 2017 @ 22:20:

[...]





En wat te denken van alcohol. Dat was nooit door de testen gekomen.



Ik neem mensen die onder het genot van een glas wijn lopen te verkondigen anti E-nummer te zijn ook niet meer serieus

Ik drink dan weer geen alcohol.

Dat compenseer ik met kant-en-klaar-maaltijden en heel veel e-nummers.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:23:

[...]



Dat laatste bekijk ik nogal kritisch bij alle maaltijden die ik koop en het is gewoon niet waar.

Waarom blijft iedereen dat toch maar herhalen, terwijl allang duidelijk is dat dat enorm verbeterd is.

Daarbij kom ik met zelf koken ook niet aan mijn ADH groente, omdat ik dat niet lust.

Met mijn kant-en-klaar-maaltijden eet ik gevarieerder dan wanneer ik zelf kook, o.a. omdat daar vaak diverse soorten groenten in zitten.Wat je zegt klopt dus gewoon zoals ik al eerder zei maar Fossa wil er gewoon niet aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 12 april 2017 @ 22:28:

[...]





Wat je zegt klopt dus gewoon zoals ik al eerder zei maar Fossa wil er gewoon niet aan.

Nou ja, dat blijft me dus verbazen: iedereen papegaait elkaar na over dubieuze uitspraken en claims van foodies en dan komt er iemand met wetenschappelijk onderbouwde uitspraken en dan wil men daar niet aan.

Geen wonder dat de wereld naar de klote gaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:-Suze- schreef op 12 april 2017 @ 22:13:

[...]

De eerste maaltijd van de boodschappenlijst van AH die ik aanklik, iets met hachee en rode kool, blijkt al een gezonde want ruim voldoende groente, een zeer beperkte hoeveelheid verzadigd vet en minder zout dan de meeste mensen gebruikt bij het koken. En dan heb ik het dus niet over een van de maaltijden die AH aanprijst als gezond maar over een "gewone".Goed, ik heb hem er even bij gepakt. Deze dus:

https://www.ah.nl/product ... odekool-en-aardappelpuree



Met 40% gekookte rode kool

Het is niet duidelijk hoe je die 40% moet lezen, maar stel dat de AH bedoelt 40% van 500 gram. Bij het vakje 'rode kool' staat 72% rode kool (de rest is appel, water, suiker en nog wat E-nummers). Dat zou er 144 gram rodekool in zitten. Het voedingscentrum beveelt 250 gram groente per dag aan. Zoals ze zelf op hun website al zeggen: eet er dus nog een salade naast.



Zout: 0,7 gram per 100 gram

Er zit dus 3,5 gram zout in deze maaltijd. Het maximum volgens het Voedingcentrum is 6 gram (maar minder is beter). Je zit dus met deze ene maaltijd ruim over de helft van het maximum.



Verzadigd vet: 1,5 gram per 100 gram

Dat is dus 7,5 gram. Het Voedingscentrum raadt maximaal 22 gram voor een vrouw aan, dus dit laat nog een ruime marge over. Qua verzadigd vet heb je gelijk dat er niets mis is met deze maaltijd.



Het is niet na te gaan hoeveel suiker er precies in deze maaltijd zit. Qua voedingsvezels is het aan de magere kant. En ik schat de kans vrij groot in dat je na deze maaltijd later op de avond nog gaat snacken, want 450 kcal is niet zo veel. Conclusie: een middenmoter onder de kant-en-klaarmaaltijden. Een stuk gezonder dan een diepvriespizza.
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:23:

[...]

Dat laatste bekijk ik nogal kritisch bij alle maaltijden die ik koop en het is gewoon niet waar.

Waarom blijft iedereen dat toch maar herhalen, terwijl allang duidelijk is dat dat enorm verbeterd is.

Daarbij kom ik met zelf koken ook niet aan mijn ADH groente, omdat ik dat niet lust.

Met mijn kant-en-klaar-maaltijden eet ik gevarieerder dan wanneer ik zelf kook, o.a. omdat daar vaak diverse soorten groenten in zitten.

Verbeterd wil niet zeggen dat er nu niet nog steeds teveel zout in kant-en-klaarmaaltijden zit. Ik dacht dat het Voedingscentrum bij jullie foodie-criticasters vrij heilig was. Die zeggen letterlijk dit:



Over het algemeen bevatten kant-en-klaarmaaltijden:



Weinig groente

Weinig vezels

Veel verzadigd vet

Veel zout



Daarnaast sluit de portiegrootte vaak niet aan bij de behoefte van de gebruiker. Het kan te weinig zijn, waardoor je snel weer trek krijgt. Het kan ook juist te veel zijn waardoor je meer eet dan je nodig hebt.



Er zijn natuurlijk uitzonderingen.



Wellicht heb jij altijd de uitzondering te pakken.



Maar verder heb je natuurlijk gelijk. Als je niet van koken en niet van groente houdt, dan ben je met kant-en-klaarmaaltijden altijd nog een stuk beter af. Het is allemaal relatief. Bij mij gaat er per dag gauw zo'n 400 gram groente in (ik hou er wel van) en daar kan geen kant-en-klaarmaaltijd tegenop.
Alle reacties Link kopieren
400 gram groente op een dag gaat mij nooit lukken. Brrrrrr.

Ik kom met mijn snackworteltjes en cherrytomaatjes aan zo'n 100-150 gram per dag. 's Avonds dan nog 100 gram, dan vind ik het weer mooi geweest.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:55:

400 gram groente op een dag gaat mij nooit lukken. Brrrrrr.

Ik kom met mijn snackworteltjes en cherrytomaatjes aan zo'n 100-150 gram per dag. 's Avonds dan nog 100 gram, dan vind ik het weer mooi geweest.Ik vind 250 gram nog best veel. Je bent over de helft van de 400 gram daarmee
Alle reacties Link kopieren
Fossa, je zuigt. Als een maaltijd voor 40% uit rode kool bestaat is dat dus 40% van 500 gram die de maaltijd weegt.



Het voedingscentrum zegt vervolgens dat 150 gram groente per maaltijd voldoende is. Dan is 200 gram dus helemaal prima.



Zout: yep, de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zout zit in de warme maaltijd. Logisch, die maaltijd bevat altijd het meeste zout.
Alle reacties Link kopieren
En je snack verhaal: allemachtig, trek die troef anders...
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 12 april 2017 @ 23:04:

Fossa, je zuigt. Als een maaltijd voor 40% uit rode kool bestaat is dat dus 40% van 500 gram die de maaltijd weegt.



Het voedingscentrum zegt vervolgens dat 150 gram groente per maaltijd voldoende is. Dan is 200 gram dus helemaal prima.



Zout: yep, de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zout zit in de warme maaltijd. Logisch, die maaltijd bevat altijd het meeste zout.

Maar met die 40% bedoelen ze de 'rodekoolbereiding' die maar voor 72% uit rode kool bestaat, neem ik aan, daar gaat dus alweer een groot deel van je 200 gram verloren.

Persoonlijk heb ik trouwens niet eens zo heel veel tegen kant en klaar en E-nummers, maar ik eet vegetarisch, en dan heb je heel erg weinig keus als het op kant en klaar aankomt.

En ik vind het ook niet zo heel erg veel gedoe om snel even iets te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees de verpakkingen van die maaltijden trouwens maar zelden, en ik weeg mijn groentes ook maar zelden af thuis, maar als ik de kant en klaar maaltijden in de supermarkt bekijk ziet het er altijd heel erg karig uit, niet te vergelijken met wat ik zelf als een portie groente zou opscheppen.

En als je dan kijkt naar de prijs, dan krijg je niet echt waar voor je geld, aangezien die maaltijden toch voornamelijk bestaan uit goedkope opvullers, zoals pasta en aardappelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:paleviolet schreef op 12 april 2017 @ 23:26:

Ik lees de verpakkingen van die maaltijden trouwens maar zelden, en ik weeg mijn groentes ook maar zelden af thuis, maar als ik de kant en klaar maaltijden in de supermarkt bekijk ziet het er altijd heel erg karig uit, niet te vergelijken met wat ik zelf als een portie groente zou opscheppen.

En als je dan kijkt naar de prijs, dan krijg je niet echt waar voor je geld, aangezien die maaltijden toch voornamelijk bestaan uit goedkope opvullers, zoals pasta en aardappelen.Wat de prijs betreft: daarmee koop ik de heerlijkheid dat ik niet hoef te koken. Daar heb ik wel wat voor over.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:55:

400 gram groente op een dag gaat mij nooit lukken. Brrrrrr.

Ik kom met mijn snackworteltjes en cherrytomaatjes aan zo'n 100-150 gram per dag. 's Avonds dan nog 100 gram, dan vind ik het weer mooi geweest.Dan doe je het toch heel netjes? De meeste Nederlanders halen die aanbevolen 250 gram per dag niet.
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 21:49:

[...]



Witlof.

Dat dat nog steeds gegeten wordt.En witlofsalade? Lust je dat niet? Met appel, ei, kaas, manderijntjes/ananas en een beetje mayo/yhogurt en wat kruiden ( kerrie etc)
quote:pipootje schreef op 13 april 2017 @ 09:20:

[...]





En witlofsalade? Lust je dat niet? Met appel, ei, kaas, manderijntjes/ananas en een beetje mayo/yhogurt en wat kruiden ( kerrie etc)lekker! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 13 april 2017 @ 09:20:

[...]





En witlofsalade? Lust je dat niet? Met appel, ei, kaas, manderijntjes/ananas en een beetje mayo/yhogurt en wat kruiden ( kerrie etc)

Het is blijkbaar erg moeilijk te accepteren dat iemand iets niet lust.

Nee, geen witlofsalade, geen ananas, geen kruiden, brrrrrrrrr.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 13 april 2017 @ 10:30:

[...]



Het is blijkbaar erg moeilijk te accepteren dat iemand iets niet lust.

.Ja, raar is dat, he?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 april 2017 @ 10:32:

[...]



Ja, raar is dat, he?

Nou ja, ik begrijp het wel: ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat mensen dat echt lusten.



Als kind word je verteld dat Sinterklaas bestaat. Op een dag vertellen ze je dat dat niet waar is en dan hoor je een beetje bij de grote mensen.



Ze vertellen je ook dat groentes lekker zijn.

Ik denk nog steeds dat ze mij vergeten zijn te vertellen dat dat ook niet waar is.

Want je maakt mij niet wijs dat alle volwassenen groenten echt lekker vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ik denk ook niet iedere volwassene groenten echt lekker vinden, smaken verschillen gewoon.

En nee, ik kan me soms ook niet voorstellen dat iemand iets wat ik heel lekker vind, niet lekker vind, maar die persoon zal het zelf toch het beste weten, lijkt me. Hele volksstammen vinden zacht gekookte eitjes heerlijk, ik griezel er van
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
overigens snap ik de tegenstand wat betreft ve-tsin niet zo goed. Het zou ongezond zijn etc, maar in het Aziatische deel van de wereld eten ze het ook gewoon al weet ik hoe lang zonder problemen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 12 april 2017 @ 22:01:

[...]



Ik eet wel groenten.

Ik eet soms stamppot, Iglo diepvriesmaaltijden, bami, nasi, pasta met zelfgekookte saus met verstopte groenten.



Ik heb altijd wel een zak met iglo diepvriesmaaltijd in de vriezer liggen voor het geval ik eens alleen moet eten. Ik heb altijd dezelfde, de roerbaksensatie noodles met rundvlees, peultjes, bladspinazie en champignons. En die eet ik al jaaaaaren. (5 x per jaar ofzo)

Sinds 6 jaar ofzo kook ik over het algemeen zonder pakjes, zakjes (uitzonderingen daargelaten), terwijl ik dat daarvoor standaard deed. Toen ik meer dan een half jaar nadat ik gestopt was met het dagelijks gebruik van zakjes/pakjes, weer zo'n iglo diepvriesmaaltijd in de pan gooide, spuugde ik mijn eerste hap onmiddellijk weer uit. Veel te zout! Ik was dat gewoon niet meer gewend.

Ik heb nu nog steeds standaard een zak roerbaksensatie in de vriezer liggen, en haal bij gebruik ongeveer de helft van de sausbolletjes er uit. En dan is het weer prima te doen.

Ik geloof echt dat je kan wennen aan de smaak van zout.



Verder overigens eens met dat we niet te spastisch moeten doen over E-nummers.
quote:Solomio schreef op 13 april 2017 @ 10:30:

[...]



Het is blijkbaar erg moeilijk te accepteren dat iemand iets niet lust.

Nee, geen witlofsalade, geen ananas, geen kruiden, brrrrrrrrr.En maar blijven aandringen dat je het toch weer eens moet proberen, want hoe zij het klaargemaakt hebben is echt anders. Ik weet inmiddels wel wat ik wel en niet lust hoor. Zo irritant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven