Pakje slagroom
maandag 10 oktober 2011 om 10:32
Er staat al een tijdje een pakje slagroom in mijn koelkast en de uiterste houdbaarheidsdatum die nadert ondertussen. Ik wil het graag gebruiken, maar ik gebruik nooit slagroom in het eten, dus heeft iemand hier misschien tips?
Ik ben bang dat het snel zo vet en zwaar wordt. Heeft iemand een tip voor een lekker gerecht of sausje?
Ik plaats het trouwens hier omdat ik hoop hier leukere ideeen op te doen dan via google
Ik ben bang dat het snel zo vet en zwaar wordt. Heeft iemand een tip voor een lekker gerecht of sausje?
Ik plaats het trouwens hier omdat ik hoop hier leukere ideeen op te doen dan via google
maandag 10 oktober 2011 om 12:27
quote:_Lalie_ schreef op 10 oktober 2011 @ 12:21:
[...]
Kan ik het recept ook ergens terug vinden? Ik krijg hier echt spontaan honger van
De mensen die het hier hebben gegeten vonden het verrukkelijk.
Ingrediënten
1 kg aardappels vastkokend, geschild
75 g belegen kaas, geraspt
2 tenen knoflook, geperst
1 beker slagroom (250 ml)
Materialen
eenpersoonsovenschaaltjes, ingevet
Bereiden
Verwarm de oven voor op 180 °C. Snijd de aardappelen in flinterdunne plakjes. Leg de aardappelplakjes in lagen in de met boter ingevette ovenschaaltjes, bestrooi elke laag met een beetje kaas, knoflook, peper en zout. Schenk de slagroom over de aardappelen. Dek de schaaltjes af met aluminiumfolie en bak de gratins in het midden van de oven in 50 min. goudbruin en gaar. Verwijder de folie na 20 min. Laat de gratins uit de oven 5 min. rusten voordat u ze serveert.
Nabereiden
U kunt dit gerecht 1 dag van tevoren bereiden. Warm de gratins afgedekt met aluminiumfolie 20 min. op in een voorverwarmde oven van 180 °C.
[...]
Kan ik het recept ook ergens terug vinden? Ik krijg hier echt spontaan honger van
De mensen die het hier hebben gegeten vonden het verrukkelijk.
Ingrediënten
1 kg aardappels vastkokend, geschild
75 g belegen kaas, geraspt
2 tenen knoflook, geperst
1 beker slagroom (250 ml)
Materialen
eenpersoonsovenschaaltjes, ingevet
Bereiden
Verwarm de oven voor op 180 °C. Snijd de aardappelen in flinterdunne plakjes. Leg de aardappelplakjes in lagen in de met boter ingevette ovenschaaltjes, bestrooi elke laag met een beetje kaas, knoflook, peper en zout. Schenk de slagroom over de aardappelen. Dek de schaaltjes af met aluminiumfolie en bak de gratins in het midden van de oven in 50 min. goudbruin en gaar. Verwijder de folie na 20 min. Laat de gratins uit de oven 5 min. rusten voordat u ze serveert.
Nabereiden
U kunt dit gerecht 1 dag van tevoren bereiden. Warm de gratins afgedekt met aluminiumfolie 20 min. op in een voorverwarmde oven van 180 °C.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
maandag 10 oktober 2011 om 12:28
quote:Ewelina schreef op 10 oktober 2011 @ 11:12:
Volgens mij is een pakje/bekertje slagroom iets van 50 cent, toch? Je kan het altijd nog weggooien als je niets weet.
Tuurlijk. We gooien met z'n allen al zoveel goed voedsel weg. Kan dat ene pakje slagroom ook nog wel bij toch?
TO: Quiche is inderdaad een goed idee, je kunt er ook een roomsaus van maken, een roomsoep, ragout etc.
Of een lekker toetje natuurlijk! Tarte tatin met een lekkere klodder slagroom, een chocomousse, etc.
Volgens mij is een pakje/bekertje slagroom iets van 50 cent, toch? Je kan het altijd nog weggooien als je niets weet.
Tuurlijk. We gooien met z'n allen al zoveel goed voedsel weg. Kan dat ene pakje slagroom ook nog wel bij toch?
TO: Quiche is inderdaad een goed idee, je kunt er ook een roomsaus van maken, een roomsoep, ragout etc.
Of een lekker toetje natuurlijk! Tarte tatin met een lekkere klodder slagroom, een chocomousse, etc.
maandag 10 oktober 2011 om 12:32
quote:Blackdress schreef op 10 oktober 2011 @ 12:28:
[...]
Ik gooi inderdaad liever geen eten weg, heeft niks met geld te maken, maar ik vind het gewoon zonde
Ik denk dat ik voor de aardappelgratin van Mylene ga of anders een quiche
[...]
Ik gooi inderdaad liever geen eten weg, heeft niks met geld te maken, maar ik vind het gewoon zonde
Ik denk dat ik voor de aardappelgratin van Mylene ga of anders een quiche
maandag 10 oktober 2011 om 12:55
quote:_Lalie_ schreef op 10 oktober 2011 @ 12:41:
MV dank je wel! Ik ben echt dol op aardappelgratin. Ik gebruik een ander recept, maar dat is het net niet...Dus ik ga zeker jouw recept uitproberen
Ik heb zelf altijd vers gemalen peper (4 kleuren) en bij dit gerecht doe ik ook altijd een klein beetje knoflookpoeder tussen de laagjes. Kan er niets aan doen maar dat is zo lekker naast verse. Verse doe ik altijd door de knoflookpers.
Succes.
MV dank je wel! Ik ben echt dol op aardappelgratin. Ik gebruik een ander recept, maar dat is het net niet...Dus ik ga zeker jouw recept uitproberen
Ik heb zelf altijd vers gemalen peper (4 kleuren) en bij dit gerecht doe ik ook altijd een klein beetje knoflookpoeder tussen de laagjes. Kan er niets aan doen maar dat is zo lekker naast verse. Verse doe ik altijd door de knoflookpers.
Succes.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
maandag 10 oktober 2011 om 15:35
quote:thee schreef op 10 oktober 2011 @ 13:45:
MV, die hartige tomatentaart met roquefort, kan ik in jouw recept ook brie of zo gebruiken (of half brie en bijv. half port salut)? Ik lust geen blauwe/sterke kaas.
Als ik de kaas kan vervangen door iets anders, dan graag het recept.Bedoel je deze quiche? Hier zit geen roquefort in. Ik had er nog wel verse italiaanse kruiden uit de vriezer gebruikt. Van Daregal (heb wel een foto ervan als je dat ook wilt, gebruik ik echt bij zoveel gerechten)
1 blikje croissantdeeg
8 el Boursin Cuisine Knoflook & Fijne kruiden
200 g geraspte Parmezaanse kaas
500 g pomodori tomaten
1 bolletje buffel mozzarella
1 tl oregano
Versgemalen peper
Olijfolie
Verwarm de oven voor op 180˚C
Maak het blikje deeg open, rol het deeg uit en leg ze tegen elkaar aan zodat er een grote plak ontstaat.
Bekleed een nat gemaakte vlaaivorm van 28 cm met het deeg.
Bestrijk de bodem met Boursin Cuisine Knoflook & Fijne kruiden en strooi hierop de geraspte kaas.
Snijd de tomaten in ½ cm dikke plakken en leg deze op de kaas.
Snijd de mozzarella in plakken en leg deze op de tomaten.
Strooi hierover de oregano, versgemalen peper naar smaak en besprenkel het met de olijfolie.
Bak de taart in +/- 30 minuten in het midden van de voorverwarmde oven.
Indien nodig, nog 5 minuten in de oven op 200˚C voor een goudbruine korst.
Zo ziet hij eruit als je met bladerdeeg geen blaadjes maakt;
MV, die hartige tomatentaart met roquefort, kan ik in jouw recept ook brie of zo gebruiken (of half brie en bijv. half port salut)? Ik lust geen blauwe/sterke kaas.
Als ik de kaas kan vervangen door iets anders, dan graag het recept.Bedoel je deze quiche? Hier zit geen roquefort in. Ik had er nog wel verse italiaanse kruiden uit de vriezer gebruikt. Van Daregal (heb wel een foto ervan als je dat ook wilt, gebruik ik echt bij zoveel gerechten)
1 blikje croissantdeeg
8 el Boursin Cuisine Knoflook & Fijne kruiden
200 g geraspte Parmezaanse kaas
500 g pomodori tomaten
1 bolletje buffel mozzarella
1 tl oregano
Versgemalen peper
Olijfolie
Verwarm de oven voor op 180˚C
Maak het blikje deeg open, rol het deeg uit en leg ze tegen elkaar aan zodat er een grote plak ontstaat.
Bekleed een nat gemaakte vlaaivorm van 28 cm met het deeg.
Bestrijk de bodem met Boursin Cuisine Knoflook & Fijne kruiden en strooi hierop de geraspte kaas.
Snijd de tomaten in ½ cm dikke plakken en leg deze op de kaas.
Snijd de mozzarella in plakken en leg deze op de tomaten.
Strooi hierover de oregano, versgemalen peper naar smaak en besprenkel het met de olijfolie.
Bak de taart in +/- 30 minuten in het midden van de voorverwarmde oven.
Indien nodig, nog 5 minuten in de oven op 200˚C voor een goudbruine korst.
Zo ziet hij eruit als je met bladerdeeg geen blaadjes maakt;
maandag 10 oktober 2011 om 18:57
quote:thee schreef op 10 oktober 2011 @ 18:14:
MV, deze sla ik ook op en ga ik ook zeker maken. Die ik bedoelde is foto 21 van de 37 die je in je link hebt staan.
En mbt bovenstaande, hoe heb jij jouw mooiere versie/met blaadjes gemaakt, in een grotere vorm?
Ok, dan pak ik dat andere recept er ook zo bij.
Nee geen grotere vorm maar bladerdeeg blijft plakken dus die rand heb ik zelf zo gemaakt. Het is een ronde vorm maar in de 4 "hoeken" heb ik van een diagonaal doorgesneden bladerdeeg een blaadje gemaakt. Verder losse blaadjes gemaakt en die van hoek naar hoek opgevuld. Lastig uit te leggen.
MV, deze sla ik ook op en ga ik ook zeker maken. Die ik bedoelde is foto 21 van de 37 die je in je link hebt staan.
En mbt bovenstaande, hoe heb jij jouw mooiere versie/met blaadjes gemaakt, in een grotere vorm?
Ok, dan pak ik dat andere recept er ook zo bij.
Nee geen grotere vorm maar bladerdeeg blijft plakken dus die rand heb ik zelf zo gemaakt. Het is een ronde vorm maar in de 4 "hoeken" heb ik van een diagonaal doorgesneden bladerdeeg een blaadje gemaakt. Verder losse blaadjes gemaakt en die van hoek naar hoek opgevuld. Lastig uit te leggen.
maandag 10 oktober 2011 om 19:05
He wat jammer SG. Volgende keer creme fraiche of room? En wat minder? Lijkt me sowieso niet lekker koffieroom. En je vulling moet niet nat zijn he. Verder doe ik altijd een dun laagje paneermeel op de bodem en de zijkanten, vangt ook nog vocht op.
maandag 10 oktober 2011 om 21:26
Misschien moet je quiche gewoon langer in de oven? Mij lijkt 30 minuten wel erg kort eigenlijk. Ik doe er meestal 3 eieren in en een beetje kookroom en de quiche moet vaak minimaal 45 minuten in de oven op 200C. En als het nog nat is vanbinnen nog even wat langer...
Wat een fantastische foto's trouwens, MV!
Wat een fantastische foto's trouwens, MV!
dinsdag 11 oktober 2011 om 13:38
Lekker soepie van maken!
Bijvoorbeeld Venkelsoep met geitenkaas:
Uitje + 2 tenen knoflook bakken,
3 venkels in stukjes er bij doen.Zonder het groene loof. Even aanbakken, niet laten verkleuren. Komijnzaadjes erbij doen.
1 aardappel in blokjes er bij.
Groenteboullion, 1 liter, of meer als je meer soep wilt. Er bij doen.
Zout.
Koken tot de venkel en de aardappel gaar zijn.
Staafmixer pakken; alles pureren.
Slagroom erdoor: NIET meer laten koken.
Proeven; zout erbij, gemalen peper. Serveren in soepkommen; zachte geitenkaas er in brokkelen; dat groene loof van de venkel er overheen garneren, beetje gemalen peper erbij. Mjammie.
Perfect voorgerecht, of met salade en een goede foccacia een hoofdgerecht.
Bijvoorbeeld Venkelsoep met geitenkaas:
Uitje + 2 tenen knoflook bakken,
3 venkels in stukjes er bij doen.Zonder het groene loof. Even aanbakken, niet laten verkleuren. Komijnzaadjes erbij doen.
1 aardappel in blokjes er bij.
Groenteboullion, 1 liter, of meer als je meer soep wilt. Er bij doen.
Zout.
Koken tot de venkel en de aardappel gaar zijn.
Staafmixer pakken; alles pureren.
Slagroom erdoor: NIET meer laten koken.
Proeven; zout erbij, gemalen peper. Serveren in soepkommen; zachte geitenkaas er in brokkelen; dat groene loof van de venkel er overheen garneren, beetje gemalen peper erbij. Mjammie.
Perfect voorgerecht, of met salade en een goede foccacia een hoofdgerecht.