Paleo recepten
donderdag 19 september 2013 om 08:35
Ivm verschillende lichamelijke klachten (ontstekingen, maag/darm irritaties) is mij een aantal maanden geleden aangeraden om volgens het Paleo principe te gaan eten. Het was even een omschakeling, maar ik voel me nu veel beter. Ik heb minder klachten en voel me een stuk energieker. Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf uitzoeken wat het beste werkt, dus ik wil het ook eigenlijk niet over de zin/onzin van Paleo hebben.
Wat ik wél zou willen, is recepten uitwisselen. Ik weet niet of er hier meer mensen Paleo eten, maar daar kom ik snel genoeg achter natuurlijk
Om maar even te beginnen: kokospap! Ik eet het 1 of 2 keer per week als ontbijt, heerlijk als afwisseling.
Ingrediënten:
150 ml kokosmelk of amandelmelk
30 gr geraspte kokos
1 theelepel vanille
2 eetlepels amandelmeel
1 eetlepel lijnzaad
Optioneel; honing naar smaak
1 stuk fruit naar keuze
Werkwijze:
Breng de koksmelk/amandelmelk aan de kook.
Roer de andere ingrediënten er doorheen en laat het geheel sudderen totdat de gewenste dikte bereikt is.
Serveren met amandelschaafsel en fruit naar keuze.
(Bron: oerkrachtvoedingsadvies.nl)
En een ander van mijn favorieten: bananenbrood. Erg lekker als tussendoortje. Ik snij het meestal in plakken nadat ik het gebakken heb, en vries het dan in. Zo hou je het lang goed en het is erg makkelijk mee te nemen.
Ingrediënten:
4 gele bananen
4 eieren
120 gram witte amandelpasta
60 gr kokosolie of roomboter, gesmolten
2 eetlepels citroensap
70 gram kokosmeel
1 eetlepel kaneel
1 theelepel bakzout
Snuf zeezout
Optioneel; een vulling naar keuze
Neem bijvoorbeeld 200 gram walnoten, gemengde noten, rozijnen, stukjes appel.
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 160°C
Vet een cakevorm (van ongeveer 25 cm) in met kokosolie/roomboter.
Prak de bananen
Meng de bananen met de eieren, de witte amandelpasta, de kokosolie en het citroensap.
Zeef de kokosmeel en voeg deze samen met de kaneel, bakzout en zeezout toe aan het beslag. Goed kloppen zodat er geen klontjes achter blijven in het beslag.
Voeg eventueel de vulling toe.
Giet het beslag in je vorm en strijk de bovenkant glad.
Bak het brood voor ongeveer 50-55 minuten of totdat een satéprikker schoon uit het brood komt
Laat het brood afkoelen op een rek
(Bron: hetpaleoprincipe.nl)
Hopelijk zijn er meer mensen met lekkere recepten!
Wat ik wél zou willen, is recepten uitwisselen. Ik weet niet of er hier meer mensen Paleo eten, maar daar kom ik snel genoeg achter natuurlijk
Om maar even te beginnen: kokospap! Ik eet het 1 of 2 keer per week als ontbijt, heerlijk als afwisseling.
Ingrediënten:
150 ml kokosmelk of amandelmelk
30 gr geraspte kokos
1 theelepel vanille
2 eetlepels amandelmeel
1 eetlepel lijnzaad
Optioneel; honing naar smaak
1 stuk fruit naar keuze
Werkwijze:
Breng de koksmelk/amandelmelk aan de kook.
Roer de andere ingrediënten er doorheen en laat het geheel sudderen totdat de gewenste dikte bereikt is.
Serveren met amandelschaafsel en fruit naar keuze.
(Bron: oerkrachtvoedingsadvies.nl)
En een ander van mijn favorieten: bananenbrood. Erg lekker als tussendoortje. Ik snij het meestal in plakken nadat ik het gebakken heb, en vries het dan in. Zo hou je het lang goed en het is erg makkelijk mee te nemen.
Ingrediënten:
4 gele bananen
4 eieren
120 gram witte amandelpasta
60 gr kokosolie of roomboter, gesmolten
2 eetlepels citroensap
70 gram kokosmeel
1 eetlepel kaneel
1 theelepel bakzout
Snuf zeezout
Optioneel; een vulling naar keuze
Neem bijvoorbeeld 200 gram walnoten, gemengde noten, rozijnen, stukjes appel.
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 160°C
Vet een cakevorm (van ongeveer 25 cm) in met kokosolie/roomboter.
Prak de bananen
Meng de bananen met de eieren, de witte amandelpasta, de kokosolie en het citroensap.
Zeef de kokosmeel en voeg deze samen met de kaneel, bakzout en zeezout toe aan het beslag. Goed kloppen zodat er geen klontjes achter blijven in het beslag.
Voeg eventueel de vulling toe.
Giet het beslag in je vorm en strijk de bovenkant glad.
Bak het brood voor ongeveer 50-55 minuten of totdat een satéprikker schoon uit het brood komt
Laat het brood afkoelen op een rek
(Bron: hetpaleoprincipe.nl)
Hopelijk zijn er meer mensen met lekkere recepten!
woensdag 15 januari 2014 om 02:35
één heel makkelijk recept voor bijvoorbeeld het ontbijt:
Appeltjes uit de oven
(hoeveelheden naar eigen inzicht en smaak)
- appels (in stukjes)
- notenmix
- rozijnen
- evt blauwe bessen / stukjes gedroogd fruit
- kaneel
- een héél klein beetje zout
- beetje honing
- een eetlepel water (anders word het zo droog)
husselen, in een ovenschaaltje en dan <20 minuten op ongeveer 180 á 200 graden.
Appeltjes uit de oven
(hoeveelheden naar eigen inzicht en smaak)
- appels (in stukjes)
- notenmix
- rozijnen
- evt blauwe bessen / stukjes gedroogd fruit
- kaneel
- een héél klein beetje zout
- beetje honing
- een eetlepel water (anders word het zo droog)
husselen, in een ovenschaaltje en dan <20 minuten op ongeveer 180 á 200 graden.
woensdag 15 januari 2014 om 08:25
Dat klinkt goed, Flutter-By! Ga ik zeker eens proberen Denk alleen dat die honing niet eens nodig is, is het niet al zoet genoeg van zichzelf? Door al het fruit? Ik vind Engelse/Amerikaanse recepten ook altijd wat lastig, inderdaad altijd wel wat dingen die lastig te krijgen zijn in Nederland. Ik ben daarom erg benieuwd naar het boek 'Oergondisch genieten', maar die is al heel lang uitverkocht.. Hopelijk in begin februari leverbaar!
En irene_simons, in het begin was het voor mij ook heel erg wennen! Het hielp bij mij om streng te beginnen, de eerste weken/maanden. Nu eet ik ongeveer een half jaar volgens het Paleo principe en ik zie steeds meer mogelijkheden qua eten.
En irene_simons, in het begin was het voor mij ook heel erg wennen! Het hielp bij mij om streng te beginnen, de eerste weken/maanden. Nu eet ik ongeveer een half jaar volgens het Paleo principe en ik zie steeds meer mogelijkheden qua eten.
woensdag 15 januari 2014 om 13:41
@Anna Raven, het wordt wel wat zoet, maar dat ligt ook aan het soort appels dat je gebruikt. Ik hou van die grote zure appels. Én het geeft zo'n lekker sticky laagje. Die honing.
Maar nodig is het niet, zeker niet als je ook gedroogd fruit erdoorheen doet. Oergondisch genieten komt zeker op mijn lijstje!
Maar nodig is het niet, zeker niet als je ook gedroogd fruit erdoorheen doet. Oergondisch genieten komt zeker op mijn lijstje!
zaterdag 25 januari 2014 om 04:53
Ik ben meer het type we smijten alle groenten bij elkaar en zien waar we uitkomen, dus veel culinaire hoogstandjes moet je van mij niet verwachten 
Maar wat ik wel vaak maak, is pizza... mmmm
Deeg:
1 ei klutsen
2 lepels amandelmeel erbij
1 lepel kokosmeel erbij
Veeeel kruiden erdoor ( oregano, basilicum, tijm, rozemarijn, koriander, dragon, paprika, chilipeper, zwarte peper,...)
Bakken in de pan in kokosolie.
Topping:
Tomatenpuree
Groentjes naar keuze (tomaat, paprika, ui, look, ananas, spinazie, champignons, brocolli,...)
En voor de liefhebbers ev. wat vlees erbij.
15 minuutjes in de oven en.... pizza!
Smakelijk!
Maar wat ik wel vaak maak, is pizza... mmmm
Deeg:
1 ei klutsen
2 lepels amandelmeel erbij
1 lepel kokosmeel erbij
Veeeel kruiden erdoor ( oregano, basilicum, tijm, rozemarijn, koriander, dragon, paprika, chilipeper, zwarte peper,...)
Bakken in de pan in kokosolie.
Topping:
Tomatenpuree
Groentjes naar keuze (tomaat, paprika, ui, look, ananas, spinazie, champignons, brocolli,...)
En voor de liefhebbers ev. wat vlees erbij.
15 minuutjes in de oven en.... pizza!
Smakelijk!
woensdag 23 april 2014 om 17:18
Wat een heerlijke recepten allemaal. Ik ben recentelijk ook begonnen met het eten van Paleo gerechten en veel is echt heerlijk.
Ik vond laatst een gratis Paleo recepten app waar veel heerlijke gerechten is staan. Misschien heeft iemand er ook wat aan.
Hier is de link; [link naar eigen site verwijderd ]
Ik vond laatst een gratis Paleo recepten app waar veel heerlijke gerechten is staan. Misschien heeft iemand er ook wat aan.
Hier is de link; [link naar eigen site verwijderd ]
zaterdag 29 november 2014 om 14:13
quote:anoniempje310314 schreef op 19 september 2013 @ 10:49:
Knoflook bloemkoolpuree
Ingrediënten:
• Bloemkool
• Ons knoflook
• Nootmuskaat
• 2 eetlepels boter
Kook de bloemkool en knoflook bij elkaar in de pan gaar. Liefst stomen, maar koken gaat ook als stomen geen optie is.
Afgieten en in de keukenmachine doen met wat nootmuskaat en twee eetlepels boter. Fijnmalen tot puree, proeven of de smaak goed is en daarna kan deze in de koelkast bewaard worden. Opwarmen kan in de magnetron.Lijkt me super lekker. Alleen door de boter geen paleo , maar dit zou misschien vervangen kunnen worden door kokosolie?
Knoflook bloemkoolpuree
Ingrediënten:
• Bloemkool
• Ons knoflook
• Nootmuskaat
• 2 eetlepels boter
Kook de bloemkool en knoflook bij elkaar in de pan gaar. Liefst stomen, maar koken gaat ook als stomen geen optie is.
Afgieten en in de keukenmachine doen met wat nootmuskaat en twee eetlepels boter. Fijnmalen tot puree, proeven of de smaak goed is en daarna kan deze in de koelkast bewaard worden. Opwarmen kan in de magnetron.Lijkt me super lekker. Alleen door de boter geen paleo , maar dit zou misschien vervangen kunnen worden door kokosolie?
zaterdag 29 november 2014 om 14:14
#paleo lasagne met tonijn
Ingredienten:
2 blikken tonijn op water
2 courgettes
1 ui
2 t knoflook
2 tomaten
75 gr cashewnoten
40 gr zongedroogde tomaten
Basilicum
Rood pepertje
Sesamolie
Gemengde sla
Rode wijn azijn
Kokosolie
Peper en zout
Snij de ui en knoflook fijn.
Fruit dit samen aan en doe de tonijn erbij. Snijd nog een rood pepertje fijn en doe ook in de pan.
Meng ondertussen in de keukenmachine de cashewnoten, zongedroogde tomaat, 1/2 (door de lengte snijden) courgette en de 2 tomaten. Maak hiervan een smeuïge massa en meng dit met de tonijn.
Snijd ondertussen de courgette in lange repen en zet de grillpan op het vuur.
Doe in een ruime kom een laagje sesamolie met peper en zout en smeer hiermee de courgette repen in.
Grill de courgette kort om en om.
Doe een scheutje azijn bij de sesamolie en maak hierin de sla aan.
Maak de borden op door laagjes courgette af te wisselen met het tonijnsmengsel en maak af met de sla.
Smakelijk!
Ingredienten:
2 blikken tonijn op water
2 courgettes
1 ui
2 t knoflook
2 tomaten
75 gr cashewnoten
40 gr zongedroogde tomaten
Basilicum
Rood pepertje
Sesamolie
Gemengde sla
Rode wijn azijn
Kokosolie
Peper en zout
Snij de ui en knoflook fijn.
Fruit dit samen aan en doe de tonijn erbij. Snijd nog een rood pepertje fijn en doe ook in de pan.
Meng ondertussen in de keukenmachine de cashewnoten, zongedroogde tomaat, 1/2 (door de lengte snijden) courgette en de 2 tomaten. Maak hiervan een smeuïge massa en meng dit met de tonijn.
Snijd ondertussen de courgette in lange repen en zet de grillpan op het vuur.
Doe in een ruime kom een laagje sesamolie met peper en zout en smeer hiermee de courgette repen in.
Grill de courgette kort om en om.
Doe een scheutje azijn bij de sesamolie en maak hierin de sla aan.
Maak de borden op door laagjes courgette af te wisselen met het tonijnsmengsel en maak af met de sla.
Smakelijk!