Pastasaus met mozzarella-vraagje

08-11-2009 15:07 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vanavond een pastasaus met onder andere mozzarella maken maar vraag me nu heel hard af wanneer ik die mozzarella moet toevoegen. Nu heb ik wel eens vaker mozzarella gegeten - heerlijk op een afbakbroodje met tomatenpesto of koud door een pastasalade - maar nog nooit verwerkt in een pastasaus. Dus voordat ik zelf creatief ga doen met het grote risico dat er iets fout gaat, win ik bij deze dus even wat advies in.

Voor de belangstellenden: de rest van de saus bestaat uit rundergehakt, courgette, basilicum, gele paprika, champignons en zo'n pittig pastasauszakje van Bertoli.
Als ik een saus maak (Italiaanse) doe ik er nooit mozzarella in....dan zou ik liever gorgonzola of geraspte kaas nemen. Mozzarella wordt heel erg draderig...
Als allerlaatst, vlak voordat je besluit dat je saus klaar is zeg maar. Zo wordt de mozzerella nog wel een beetje warm en zacht, maar niet een balletje rubber.
Als de saus af is en de pasta gaar, doe je de saus over de (afgegoten pasta) en dan doe je de stukjes mozzarella erdoorheen. Dan roer je het geheel een minuutje door, zodat de mozzarella smelt, e voila!
Count your blessings...
Aha, was ik zelf zo dom nog niet want had inderdaad ook al bedacht om het op het laatste moment te doen ivm plakkerige rubbermassa. Overigens heb ik van die bolletjes gekocht. Bedankt voor jullie tips, ik ga beginnen met de saus :-)
Of lekker op plakjes tomaat, beetje basilicum en pesto erbij.
Ik leg de stukjes mozzarella op de pasta en de saus op het bord bij het serveren, als de pasta en de saus goed warm is, smelt de mozzarella vanzelf wel voldoende als je het op je bord even omschept.

In ieder geval de mozzarella niet langer dan een minuutje door de warme saus in de pan scheppen, en op laag vuur, anders wordt het echt kauwgom en dat gaat heel snel. De kaas smelt ook verder door op je bord, dus echt super super kort. Beetje bite in de mozza is ook wel lekker hoor!
Carice, ik lust geen tomaat dus die optie valt af, haha.

Igoneh, dat is inderdaad ook een goede. De saus zal warm genoeg zijn en ik wil geen enkel risico lopen dat het kauwgom wordt.
ik zou idd de mozzarella niet door de saus doen, maar er los bij serveren. Heb je nog tomaten thuis? Dan kun je dat op een schaaltje doen, en kan iedereen zelf kiezen of het door de saus gaat, of als kleine salade erbij.
Krokusje, it's a one person meal :-) O ja, en ik lust geen tomaat maar dat had je nog niet gelezen Wel leuke suggestie trouwens als ik eters krijg!
Ik scheur een bol mozzarella altijd in kleine stukjes, dan bestrooi ik ze met italiaanse kruiden. Bij het opdienen van de pasta doe ik een aantal van de gekruide mozzarellastukjes over de saus.

Eet smakelijk!
Ooo, Italiaanse kruiden heb ik ook nog in huis! Tjonge, wat ga ik straks smikkelen zeg :-) Normaal gesproken eet ik rond 18:45 uur maar denk dat het vandaag wel een uurtje eerder wordt. M'n maag knort nu al bij de gedachte alleen al...
Ben niet zo'n keukenprinses maar zou je kleine cherrytomaatjes kunnen uithollen en daarin zo'n stukje mozzarella (of zo'n klein balletje) en daarover heen wat kruiden, kunnen serveren als hapje 's-avonds bij de borrel?

Sorry is behoorlijk offtopic maar vraag me dit af.
Uithollen? Veel te veel werk! Gewoon sateprikker nemen en daaraan rijgen: halve cherrytomaat, stukje mozzarella, halve tomaat, stukje mozzarella, halve tomaat. Dan wat kruiden en olie erover en leuk op een schaal leggen: voila lekker hapje.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Geen ervaring met mozzarella in saus, wat wel een aanrader is: ricotta door warme tomatensaus scheppen.

Basilico er op het eind doorheen doen en champies achterwege laten.
Hmm Akka, da's ook een lekkere tip van die ricotta. Waarom de champignons weglaten eigenlijk? Een pasta is voor mij geen pasta als er geen champignons in zitten namelijk...
Een cherrytomaat uithollen is helemaal niet veel werk. Je zet er een theelepel in en floep, zó de vulling eruit. Ik doe er zelf nooit mozzarella in (zo'n gepriegel als je dat op dezelfde grootte met scheuren/snijden) maar ik vul ze meestal met kruidenroomkaas. Ook een heerlijk verjaardaghapje.

hoe heeft het gesmaakt liondevil?
Het was verrukkelijk!!! Heb natuurlijk veel te veel gegeten en zit nou bommetje vol op de bank uit te buiken
Haha Liondevil, dan moet je de champies er gewoon lekker in doen!

In 'echte Italiaanse' pastasaus zul je nooit champignons vinden, maar het gaat erom wat jij lekker vindt.

Ricotta door de pasta is errug lekker.

Mozzarella is trouwens lekker door lasagne. Nog lekkerder: ricotta, mozzarella én vers geraspte parmezaanse kaas in laagjes in lasagne. (dan hoef je er geen vlees meer in te doen)
quote:Marriss schreef op 08 november 2009 @ 20:11:

Een cherrytomaat uithollen is helemaal niet veel werk. Je zet er een theelepel in en floep, zó de vulling eruit. Ik doe er zelf nooit mozzarella in (zo'n gepriegel als je dat op dezelfde grootte met scheuren/snijden) maar ik vul ze meestal met kruidenroomkaas. Ook een heerlijk verjaardaghapje.

hoe heeft het gesmaakt liondevil?Hmmm dat klinkt ook erg lekker. En welke kaas gebruik je dan. Boursin lijkt me op zich wel lekker maar dat is wel een heftige smaak. Of geitenkaas met honing, alleen wel een gepriegel omdat die kaas zo brokkelt........
quote:Gravinnetje schreef op 12 november 2009 @ 16:19:

[...]

Hmmm dat klinkt ook erg lekker. En welke kaas gebruik je dan. Boursin lijkt me op zich wel lekker maar dat is wel een heftige smaak. Of geitenkaas met honing, alleen wel een gepriegel omdat die kaas zo brokkelt........

Ik doe altijd Boursin (of b-merk van bijv. de lidl of aldi)

Geitenkaas kan je wat zachter (en beter hanteerbaar) maken door het te mengen met philadelphia, kwak honing erdoor... dan lukt het vast wel!

Vullen met een klein theelepeltje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven