Peer en bladerdeeg?

30-09-2009 15:53 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag iets lekkers maken van peer en bladerdeeg. Helaas heb ik geen spannende likeurtjes in huis. Weten jullie een lekker recept?
Tarte tatin.
...
Met gorgonzola erbij lijkt me wel lekker. Heb ik verder geen recept van maar misschien kun je googelen met die ingredienten?
Idd tarte tatin, makkelijk en heel lekker.
als je niet van gorgonzola houdt, vind ik de combinatie peer en roomkaas ook erg lekker (ik maakte het dan met croissantdeeg, maar dat is bijna hetzelfde als bladerdeeg en pistachenootjes)

Bah, als ik het zo lees, lijkt het helemaal niet lekker...maar dat was het wel!
Peerflappen ipv appelflappen.

Evt. kun je de schijfjes peer een beetje karameliseren met wat suiker/boter voor je ze in het deeg doet.

Ipv rozijnen (zoals ik appeltaart/-flappen) gebruik kun je ook gedroogde abrikozen/tutti frutti wellen en er in kleine stukjes bijdoen.

Ook wel eens gedaan: dun laagje abrikozen- of kersenjam op je bladerdeeg en verder afhandelen als peer- of appelflap.
Gewoon je bladerdeegflapjes vullen met peer, rozijnen, noten en een beetje custardpoeder... oven in en smullen maar
Wat Marriss zegt, je kan er ook een beetje frutesse stroop overheen laten lopen, wat amandelstukjes voor de bite. Een heerlijk toetje bv met een schepje kaneelijs??

Ik maak dit regelmatig met appel.
Perentaartje!

Halve peer, amandelspijs erin doen, op bladerdeeg, besmeuren met ei (kwassie) en dan afbakken.
Ok het is een oud topic maar ik heb ook een peer liggen, bladerdeeg in de diepvries, amandelen, walnoten, paar rozijnen en ook nog wat bieslook roomkaas...

Kan ik daar iets lekkers mee fabriceren dames?

En hoe lang moet het dan in de oven en op welke stand?
Een heerlijke tarte tatin, uiteraard zonder de bieslook roomkaas!

Is een soort omgekeerde appeltaart, maar dan met peer en prima met bladerdeeg te maken voor een keertje.

Heb je als extra ingredient alleen suiker nodig om caramel te maken.

Caramel op bodem taartvorm. Peer in dunne plakken, in de lengte, in een mooie cirkel (elkaar laten overlappen) erop. Mengsel van walnoten, amandel etc erop. Bladerdeeg er om heen vouwen, als een soort muts. In de oven op 200 gr, denk een minuut of 40 maar heb zo geen recept bij de hand.

Taart klaar, dan bord op vorm en zo vorm en bord omkeren, heb je de peren weer boven.

Heeeeeerlijk met wat creme fraiche.
Jammie, thanks girlinthefire!!
RA: mocht je dit nig lezen: laat de peerschijven even zacht worden in de caramel (in de koekepan) dan hoeft de taart maar 20 min de oven in.

Bladerdeeg moet je er maar geen 40 min in doen, zo aangebrand smaakt iets minder
Haha thanks again!

Ik kom er alleen net achter dat ik geen taartvorm heb...

Alleen een ovenschaal en een glazen cakevorm.

En mis ik hoe ik caramel maak van suiker?
Als je maar 1 peer hebt is een taartvorm ook wel wat groot..

Ikzelf zit altijd wat te klooien met caramel maken in een pan, peer erin en dat dan weer overscheppen in een taartvorm.. Is wel een geklieder 

Caramel maak je door suiker zachtjes te laten smelten in een koekepan (of in jouw ovenschaal als deze ook op het vuur kan?)

Niet roeren. Als het al gesmolten is maar nog niet bruin, dan de peer erbij.

Kleine stukjes boter erover en deksel op de pan.

Na min of 5 even kijken of de suiker al bruin is en het vocht verdampt. Dan heb je dus caramel. Anders zonder deksel nog even laten doorpruttelen. Zacht vuur en niet laten aanbranden.

Als jouw ovenschaal niet te groot is en ook nog op het vuur kan, is het ideaal.

Het caramel stolt namelijk snel als het afkoelt en dan is overscheppen nogal een geklooi..

Voor 1 peer is een paar eetlepels suiker voldoende.
quote:Pilous schreef op 30 september 2009 @ 17:15:

Perentaartje!

Halve peer, amandelspijs erin doen, op bladerdeeg, besmeuren met ei (kwassie) en dan afbakken.

dit is een hele goeie! ik doe bladerdeeg, amandelspijs erop en daarop peer in schijfjes (of ander fruit, pruim of blauwe bessen zijn heeel lekker)

het is super simpel, maar zo lekker!
Thanks weer, ik ga er morgen mee aan de slag!!
Lekker recept maar kijk uit met karamel, gesmolten suiker is heter dan kokend water en geeft dus vreselijke brandwonden als je het op je krijgt.
Gewoon halve peer in heel dunne plakjes snijden. In zijn geheel op plakje bladerdeeg, dat om de peer vouwen en overgieten et wat honing of suiker. Simpel, heerlijk!
Ik zou de peer opeten en het bladerdeeg weer in de vriezer leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven