Poffertjes op een spiesje

20-08-2015 19:57 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het verjaardagsfeestje van mijn zoontje wil ik graag onder andere spiesjes met fruit en poffertjes maken. Nu heb ik nog nooit in mijn leven poffertjes gemaakt/gekocht/gegeten. Kan ik zo'n poffertje meteen op de spies doen? Wordt dat eigenlijk ook koud gegeten?

Wordt het niet wak door het fruit dat er tegen aan wordt geduwd?

Helpt citroen echt tegen het bruin uitslaan van banaan en appel?

Op de foto ziet het er allemaal mooi uit maar ik vind niks zo ranzig als fruit dat wak en bruin ziet :P
Ik heb ze 'gemaakt' (want je doet het aan een spies, dat is geen werk) voor mijn dochters verjaardag. De poffertjes moet je wel opwarmen, want ze blijven zo murw als ze uit de verpakking komen. Wat je doet: opwarmen in de magnetron zoals beschreven op de verpakking, laten afkoelen op het aanrecht en dan aan de spiesen rijgen. Ik heb het alleen met aardbeien gedaan, maar druiven zouden ook nog kunnen. Ik zou niet beginnen aan fruit dat bruin wordt, dat gaat er echt niet aantrekkelijk uitzien en citroen stelt dat moment ook niet voor eeuwig uit.
Lijkt me inderdaad beter om ze met aardbeien en/of druifjes te maken!

Maar die poffertjes... Zijn die dan na een tweetal uur nog lekker, of worden ze weer hard? Of maak ik ze best net voor ik het op tafel zet? Wil zoveel mogelijk op voorhand klaar hebben.
Tuurlijk kun je poffertjes koud eten, lekker hoor!

Niet zelf gaan bakken voor een kinderfeestje; ja, zelf gebakken is (veel) lekkerder maar als 'feestvoedsel' denk ik dat dat ook verspilde moeite is. Als het er maar leuk uit ziet! En zelf bakken valt nog niet mee ook, dat vergt enige oefening voor ze echt lekker worden. Dat gestress wil je niet op de dag van het feestje.

Ik zo me ook voor alle zekerheid niet wagen aan fruit dat bruin wordt. Maar aardbei, druiven, misschien nog wat meloen of bosbessen of stukjes nectarine, mmmmm heerlijk en ziet er fleurig uit.

Zo uit de verpakking zijn de kant-en-klare poffertjes wat hard/taai. Zoals iemand al zei zou ook ik ze eerst volgens instructie opwarmen in sde magnetron, daar worden ze op de een of andere manier wat smeuiger van, ook als je ze daarna weer laat afkoelen. Kan best eenpaar uur van tevoren.

En mocht het er uiteindelijk toch wat verlopen uitzien (wat ik niet verwcht hoor), gooi je er er vlak voor het serveren flink wat poedersuiker over. Ziet het er weer uit om van te smullen.
quote:fleetfox schreef op 20 augustus 2015 @ 20:06:

Ik heb ze 'gemaakt' (want je doet het aan een spies, dat is geen werk) voor mijn dochters verjaardag. De poffertjes moet je wel opwarmen, want ze blijven zo murw als ze uit de verpakking komen. Wat je doet: opwarmen in de magnetron zoals beschreven op de verpakking, laten afkoelen op het aanrecht en dan aan de spiesen rijgen. Ik heb het alleen met aardbeien gedaan, maar druiven zouden ook nog kunnen. Ik zou niet beginnen aan fruit dat bruin wordt, dat gaat er echt niet aantrekkelijk uitzien en citroen stelt dat moment ook niet voor eeuwig uit.

Met je eens. Je kan ze ook zelf maken en nog voor opdienen/spiesen even in de magnetron opwarmen, zo uit de koelkast en `hard` koud is niet het lekkerste.

Waarom maak je ze morgen of dit weekend even voor proef? Kan je meteen even uitproberen.

Aardbeien en pannenkoeken/poffertjes serveren ze ook wel eens slagroom bij, misschien nog een tip. Bij AH.nl staan een paar recepten met die spiesjes met poffertjes.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zou ze aan de spiezen doen en dan pas in de magnetron. Je moet ze wel warm eten, met 'n dikke klodder roomboter en poedersuiker.

Fruit zou ik apart houden, want koud. Fruit stukjes kun je in gesmolten chocolade dippen en op laten stijven in de koelkast.
Shoot first, ask questions later!
Ik heb ook nog een recept om poffertjes te maken en in het midden een plakje banaan te bakken. Is erg lekker met bijv. chocoladesaus.

Dus naast de spiesjes met aardbei, kan de chocoladesaus ook prima bij.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Gek, wij hebben voor de traktatie van zoon beide uitgeprobeerd: poffertjes rechtstreeks uit de zak (AH) of eerst verwarmen en dan laten afkoelen. Het hele gezin was het erover eens: van opwarmen en dan weer afkoelen worden ze heel droog. Dan maar zo uit de verpakking.

Was wel grappig : sommige kinderen lustten geen aardbeien (huh!?) en sommige geen poffertjes. Er werd dus druk geruild

Aanvulling. Ja, en natuurlijk zijn ze warm het lekkerst!
streepjessokken wijzigde dit bericht op 20-08-2015 20:26
Reden: ycycucjd
% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik heb nog een recept en daar heten ze boffertjes maar denk dat het allemaal op dezelfde manier gemaakt worden;

http://www.boodschappen.n ... nenpoffertjes-met-honing/

en dan met chocoladesaus erbij
quote:streepjessokken schreef op 20 augustus 2015 @ 20:25:

Gek, wij hebben voor de traktatie van zoon beide uitgeprobeerd: poffertjes rechtstreeks uit de zak (AH) of eerst verwarmen en dan laten afkoelen. Het hele gezin was het erover eens: van opwarmen en dan weer afkoelen worden ze heel droog. Dan maar zo uit de verpakking.

Was wel grappig : sommige kinderen lustten geen aardbeien (huh!?) en sommige geen poffertjes. Er werd dus druk geruild

Aanvulling. Ja, en natuurlijk zijn ze warm het lekkerst!

Grappig, ik vind die uit een pak, niet opgewarmd zooooo droog. Opwarmen met roomboter maakt een hoop goed.

TO, heb je geen buren of vriendinnen zonder kinderen die voor jou wil gaan bakken op de dag zelf? Denk dat vele wel een poffertjespan te leen voor je hebben. En een echte gietijzeren die niet kunnen mislukken heb je al voor 6 euro bij Bigbizar bijv.
Die kant en klaar poffertjes moeten 1 minuut in de magnetron en dan gelijk opdienen met roomboter en suiker (en voor de volwassenen grand manier ). Niet af laten koelen.
Shoot first, ask questions later!
quote:Mylene_Valerie schreef op 20 augustus 2015 @ 20:29:

[...]

Grappig, ik vind die uit een pak, niet opgewarmd zooooo droog. Opwarmen met roomboter maakt een hoop goed.

TO, heb je geen buren of vriendinnen zonder kinderen die voor jou wil gaan bakken op de dag zelf? Denk dat vele wel een poffertjespan te leen voor je hebben. En een echte gietijzeren die niet kunnen mislukken heb je al voor 6 euro bij Bigbizar bijv.Zeker zijn ze dan droog. Maar opgewarmd en weer afgekoeld nog veel meer
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Wat een leuk idee TO!
quote:redbuIIetje schreef op 20 augustus 2015 @ 20:20:

Ik zou ze aan de spiezen doen en dan pas in de magnetron. Je moet ze wel warm eten, met 'n dikke klodder roomboter en poedersuiker.

Fruit zou ik apart houden, want koud. Fruit stukjes kun je in gesmolten chocolade dippen en op laten stijven in de koelkast.Dat is toch niet waar TO om vraagt? Dit is wat TO graag wil:

TO, hier hebben ze een uur of twee/drie op de schaal gelegen (toen waren ze op ) en waren ten alle tijden lekker.

Was hier een hit onder zowel de kinderen als de volwassenen.
Ja en doe wat fruit wat niet snel bruin wordt zoals ananas, mandarijnpartjes, meloen, aardbeien of waar kinderen nog meer van houden.
Zoveel reacties al, leuk

Zelf bakken is geeeeeeen optie! Zo'n feestje organiseren is pure stress voor mij. Ik ga dus niet beginnen bakken, laat staan iets dat ik nooit eerder maakte :P Ik wil verschillende hapjes op tafel, mag het mezelf dus niet te moeilijk maken ;)

Zou de smaak van het fruit en eventueel bloemsuiker de (mogelijke) taai-heid (is dat een woord?) van de (eventueel lichtjes opgedroogde) poffertjes niet maskeren?

Wat een zin..

Ik zal ze vooral niet te lang op voorhand klaar maken en iig bruin wordend fruit vermijden
10 tot 20 sec. in de magnetron is genoeg warmte, of er moet langer op het pak staan. Dat is toch niet lang om even te doen en dan aan een spiesje? Is er niemand die even wil helpen met het spiesen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven