Quiche maken hoe?

23-02-2009 10:51 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal



Vrienden komen zaterdag eten bij ons en we vroegen wat ze wilden doen met eten. Hij zei zullen we een quiche maken. Ik vind het een hele uitdaging maar heb het nog nooit gedaan.

Nu heb ik al op Internet rond gekeken en zie heel veel recepten, de ene maak je met bladerdeeg de ander zonder. Bij de 1 gebruik je een springvorm en de ander een ovenschaal.



Nou lijkt mij een quiche niet genoeg om dat alleen te eten, wat eet je erbij dan? Soep ofzo?



Weten jullie nog lekkere recepten, en laat me weten of je een ovenschaal of springvorm gebruikt. O ja we zijn met zn vieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlindertje1980 schreef op 23 februari 2009 @ 12:57:

Hallo



Wat veel reacties en goede tips allemaal. Ik ga het op mijn gemakje even doorlezen.



Bedankt!!!!!



Weet je al welke smaak vulling je wilt? Anders kunnen we nog wat ideeen posten.



Misschien heb je nog iets aan de topics die er al over zijn.

recept voor hartige taart met geitenkaas?

hartige taart recepten

Hartige taart recepten gevraagd!

Hartige taart



Succes, hoop dat je nog laat weten wat je gaat maken uiteindelijk.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Voor de allerlekkerste hartige taart maak je het deeg natuurlijk zelf!



250 gr bloem, 3 el zonnebloemolie, beetje zout, schep suiker, 1 zakje gist, 150 ml lauwe melk of water. Lekker kneden, laten rusten, even 10 min. voorbakken.



Vullig: kipfilet, aanbakken, zout en peper, groot pak nasigroente, 1 ons ham in blokjes, sambal, gemberpoeder. even kort aanbakken.



Satesaus maken, (uit zakje of zelf) even af laten koelen, daar 2 eieren doorroeren en door je groentemengsel scheppen. Dit in je vorm en nog 15 min. in de oven.



Ik doe het altijd in een springvorm, en die eten manlief en ik met z'n 2-en op. Dus als je er 1 maakt moet je er zeker een salade, rauwkost o.i.d bijdoen, anders heb je te weinig.
...
Alle reacties Link kopieren
Komt hier dan mijn recept van de hartige uientaart (zelf gejat van snelklaar.nl, maar maak 'm al jaren!):



500 gr. Uien (koop altijd voorgesneden uien bij de AH)

2 sjalotjes

1 el olie

plak salami van 150 Gr.

1 blikje croissantdeeg

1 el paneermeel

3 eieren

zout en vers gemalen peper

ruim 1 dl. melk of kookroom

vers gehakte peterselie

2 el geraspte kaas



Bereiding:

Snijd de uien en sjalotjes in dunne ringen. Verwarm de olie in een pan met dikke bodem en fruit hierin op laag vuur de uienringen tot ze zacht zijn. Snijd de salami in kleine blokjes en bak ze even mee. Bestrijk een lage Quichevorm met boter. Beleg de vorm met croissantdeeg. Prik gaatjes in de bodem. Strooi er paneermeel in. Leg de gefruite ui met salami in de vorm. Klop de eieren los met melk of kookroom, zout en peper en gehakte peterselie. Schenk deze over de uienringen. Strooi er de geraspte kaas over. Bak de taart in een voorverwarmde oven van 200 graden C., gedurende ruim 30 minuten tot de taart goudbruin van kleur is.

Serveren met een lekker frisse salade of Venkelsalade met sinaasappel.



Eet ze!!!
Alle reacties Link kopieren
Die uientaart klinkt erg lekker!



Maar ik heb een hartige-taarten-bak-angst. Elke keer als een poging waagde om een hartige taart te bakken dan stolde het ei-room mengels niet.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe/deed?
Alle reacties Link kopieren
quote:ramiaatje schreef op 23 februari 2009 @ 12:10:

Desteny, een uur in de oven? Dan komt mijn hartige taart er zwart geblakerd uit hoor. Doe je er dan alufolie overheen ofzo?



ja ik laat het echt 1uur bakken, maar als het te bruin wordt kan je de taart idd afdekken met alufolie of de temp wat naar beneden zetten.

ik heb een hele oude heteluchtoven/grill van moulinex.heb altijd prima resultaten, omdat ikde oven goed ken.

zwart wordt het in elk geval bij mij nooit
Alle reacties Link kopieren
quote:Earthshrine schreef op 23 februari 2009 @ 22:07:

Die uientaart klinkt erg lekker!

Maar ik heb een hartige-taarten-bak-angst. Elke keer als een poging waagde om een hartige taart te bakken dan stolde het ei-room mengels niet.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe/deed?



denk of de temp te laag of te kort laten bakken of combinatie van beiden.zie mn vorige posting.

gewoon blijven proberen en opletten...

ff prikken met een sate stokje, is dat nattig; de baktijd verlengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lekker recept van een soort van hartige taart....



Oven voorverwarmen op 225 graden...



Kipfilet in blokjes snijden en bakken. Knoflook erbij. Stukf of 3 bolletjes gember klein snijden en erbij. Pot kersen uit laten lekken en erbij. Bekertje zure room. Flink wat kerriepoeder erdoor.



Springvorm invetten en bekleden met croissantdeeg. Beetje puzzelen zodat de punten erover hangen.

Mengsel erin, punten dichtklappen.

Bestrooien met geraspte kaas.



Zo'n 25 minuutjes in de oven en smullen maar.



Ik zou er een lekker stokbroodje bij doen en een salade.
Ohw wat lijkt me dat VIES. Kip met gember, kersen (uit pot!) en kerrie. Ik kan me echt met geen mogelijkheid voorstellen dat dat een smakelijke combinatie is. Ik bedoel het niet lullig maar waar haal je dat recept in godsnaam vandaan??
Alle reacties Link kopieren
kip, gember, kersen en dan met knoflook en kerriepoeder?????
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens nog wel een tip voor een goede bodem. Paneermeel in de vorm strooien en dan pas het deeg erop, dit werkt veel beter dan andersom.
Alle reacties Link kopieren
Een springvorm heb ik inmiddels al in huis, geleend van moeders! Maar wat een hoop recepten allemaal. Tuurlijk laat ik weten wat ik heb gemaakt en hoe die was! (alleen hoop ik niet dat ie mislukt) HIj kan toch niet inklappen ofzo?





Ik weet wel dat ik er een lekkere frisse salade bij ga maken, lijkt me wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Geen vis en spinazie, en niet teveel kaas.



Ik heb wel een recept gevonden maar het lijkt me zo saai:



Ingredienten

1 pak Quiche naturel van Koopmans

50 gram boter/margarine

50 ml water

brie in blokjes (hoeveelheid naar eigen inzicht)

broccoli in roosjes, kort gekookt

kipfilet in stukjes, gebakken

grof gehakte cashewnoten (gezouten)

3 eieren

bekertje creme fraiche

paneermeel

peper

zout

Ingredienten ontvangen per SMS?

Handig als je boodschappen gaat doen!

SMS INFO RECEPT 48989 naar 3010

0,35 cent p.o.b. maximaal 2 bericht(en)





Bereiding

LET OP: DE SAUSMIX VAN DE QUICHE NATUREL WORDT NIET GEBRUKT!

Zo maakt u Quiche met broccoli, kip, brie en cashewnoten

Verwarm de oven voor op 200 graden

Plaats een rooster onder in de oven.

Doe de bodemmix, de boter en het water in een hoge beslagkom. Kneed het geheel met een mixer met deeghaken tot een soepel deeg. Laat het deeg in de kom, afgedekt met plastic, 10 minuten staan bij kamertemperatuur. Bekleed een ingevette springvorm of ovenschaal met een dun laagje deeg.

Vul de vorm met de broccoliroosjes, de gebakken stukjes kip, de brieblokjes en de stukjes noot en voeg eventueel nog wat zout en peper toe naar smaak.

Doe de eieren en de creme fraiche in een schaal en meng ze goed. Giet het mengsel in de vorm over de vulling.

Bak de quiche in 35-45 minuten gaar en goudbruin.



Dan eet je dus alleen kip met broccoli..
Alle reacties Link kopieren
deze staat op kookjij.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik maak regelmatig hartige taart met brocolli vlindertje en dan doe ik er wat zongedroogde tomaat, pijnboompitten en knoflook doorheen voor wat extra smaak. Bovenop nog wat schijfjes tomaat en het smaakt al stukken minder saai.
Alle reacties Link kopieren
de smaak van zo,n pak vind ik echt chemisch.BBRRR.

er staan nu wel hele lekkere recepten en goede tips hier genoemd.

heus dit kan jij ook maken hoor,

daar heb je die pakjeszooi niet voor nodig.

das nou ut leuke van hartige taarten,het lijkt zo ingewikkeld maar is het echt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Earthshrine schreef op 23 februari 2009 @ 22:07:

Die uientaart klinkt erg lekker!



Maar ik heb een hartige-taarten-bak-angst. Elke keer als een poging waagde om een hartige taart te bakken dan stolde het ei-room mengels niet.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe/deed?de taart niet meteen aan snijden,maar even 5 minuten laten staan!
Alle reacties Link kopieren
Nee ik was ook niet van plan om een pakje te maken, staan nu zoveel recepten op voor de bodem. Maar kip, broccoli, cashewnoten, knoflook, brie, pijnboompitten en zongedroogde tomaat in een jasje klinkt al heel anders.



Hoe smaakt het met bladerdeeg dan? Dat word dan toch knapperig? En met een andere onderkant word het toch niet knapperig?
Alle reacties Link kopieren
ik maak ze ook vaak omgekeerd in een sliconenvorm.de vulling in de vorm en een bladerdeeg deksel met een gaatje in ut midden.als je van te voren gaatjes prikt in ut bladerdeeg, dan rijst ut niet omhoog,maar wordtut wel knapperig.de andere deegbodems worden vaak wat broodachtig,afhankelijk van de dikte die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:absoluteEinstein schreef op 23 februari 2009 @ 12:08:

Hé, die muffinvormen is een goed idee.

Dan kan ik een lunchkiesje meenemen naar kantoor.



Dit vind ik ook een goed idee maar doe je dan zo'n papiertje erin?

Notmaal als je muffins maakt moet er altijd een papiertje in of hoeft dat niet bij die bakvormen?
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik flexipan en daar hoef je geen boter of bakpapier bij te gebruiken.

die dingen zijn schijtduur, maar absoluut het geld dubbel en dwars waard!

www.guydemarle.com

(nee geen aandelen of ander financieel belang.gewoon een tevreden kookgek)
Alle reacties Link kopieren
Hello dames



Ik heb het deeg van Queenie gebruikt. De tip van Di_ane betreffende het paneermeel. Kipfilet, broccoli, champignons, brie, pijnboompitten, cashewnoten, en tomaatjes. Samen met sla en daar had ik yoghurtdressing in. Maar ik vond het nog een beetje te flauw. Als ik de volgende keer maak, maak ik met hamblokjes of spekjes. Dan zit er wel meer smaak aan. En met zalm wil ik ook nog wel een keer proberen, maar ik vind het al met al wel een hoop werk!



Bedankt allemaal voor jullie advies!



Gr Vlinder.
Alle reacties Link kopieren
fijn dat ut geslaagd was!

en nu gewoon blijven uit proberen, kan bijna niet mis gaan he.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de laatste tijd ook van de hartige taarten, ik heb al een paar combinaties geprobeerd, maar ik vind het altijd net een beetje te flauw.



En dat terwijl we vrijwel zoutloos eten. (Althans, geen zout over aardappelen, groente en weinig over vlees)

Best gek dan toch? Op de een of andere manier "mis" ik iets in mn taartjes.

Ik had de vorige keer al spek uitgebakken en erdoor gedaan, dat was al iets beter. Jullie nog tips?



Ohja.. de combinaties die uitgeprbeerd zijn:



Spek, broccoli, roomkaas

Lenteui, courgette, tomaat, gerapste kaas

spek, geitenkaas, pijnboom.
Alle reacties Link kopieren
Snoekkie, misschien een paar ideetjes:



Lekker veel noten erin!



Kruiden toevoegen zoals peper, provencaalse kruiden, paprikapoeder, chilipoeder enz. om het wat meer pit te geven.



Verder kun je een kaas gebruiken die wat sterker is van smaak (bijv.oude ipv jonge)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Vlindertje, ik maak diezelfde quiche die jij hebt gemaakt maar dan in plaats van brie met blauwe kaas. Is veel lekkerder, want dat heeft meer smaak dan brie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven