Ratafia - wat kan ik er mee?

15-01-2009 13:09 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een fles champagne ratafia gekregen, een zoetig drankje. Weet iemand wat je hier mee kan? Is het een aperitief of juist een dessertwijn?



Of weet iemand een lekker recept ermee? Ik hoorde bijvoorbeeld dat je balletjes meloen er in kan marineren als voorgerecht. Kortom, tips, trucs en ervaringen graag!
Alle reacties Link kopieren
Ratafia is een alcoholische drank oorspronkelijk uit Catalonië (Roussillon in Frankrijk en in Spanje) die als aperitief wordt gedronken. Oorspronkelijk verwees de term naar elke drank die werd gedronken bij de ratificatie van een akkoord of verdrag. Later werd de drank ook in andere streken gemaakt.



Ratafia wordt gemaakt door aan druivenmost (soms ook most van andere vruchten) suiker, kruiden en alcohol toe te voegen. Door de toevoeging van alcohol stopt het gistingsproces, waardoor niet alle suikers worden omgezet. De ratafia blijft daardoor zoet van smaak. Het percentage alcohol in Ratafia ligt tussen 16 en 22%.



De meeste ratafias worden niet op grote schaal verkocht. Er zijn er twee met een Appellation d'Origine Contrôlée; de Ratafia de Champagne en de Ratafia de Bourgogne.



De Ratafia de Champagne wordt gemaakt met druiven van de champagne-teelt, waaraan een neutraal smakende alcohol wordt toegevoegd. De beste Ratafia de Champagne wordt gemaakt met Marc de Champagne. De Ratafia de Bourgogne wordt gemaakt met druivensap en Marc de Bourgogne.





er bestaat ook nog zoiets als GOOGLE en WIKIPEDA
Alle reacties Link kopieren
http://www.gratiskookboek...&gerecht=Ratafia%20koffie
Alle reacties Link kopieren
hmmmm ratafia, ik drink het vaak! het is hier een locale drank (ik woon in centraal italie), gemaakt van montepulciano d'abruzzo met kersensap. je kunt het als een borreltje drinken, als aperitief of ook na de maaltijd. of op ijs doen, of pudding, etc.

welk merk heb je en wat zijn de ingredienten? want van champagne de ratafia heb ik nog niet gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Is het misschien lekker om er een spoom mee te maken? Bolletje citroenijs erin.



Of een cocktail Bellini? Samen met perzik blenderen en gecrushed ijs.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Omdat het een beetje stroperige drank is die doet denken aan dessertwijn, vroeg ik me af of het gebruikelijk is om het ook als dessertwijn te drinken.



Volgens mij is het een zoete champagne maar dan zonder bubbels... ik denk dat het á la Bellini wat te zoet wordt.



Bedankt voor het recept van de koffie, maar een paar maanden bewaren in een pet fles klinkt voor mij niet écht aantrekkelijk!



Over ijs lijkt me inderdaad een goed plan en gewoon blijven drinken als aperitief én dessertwijn: check!
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk komt deze ratafia uit de streek champagne vandaar de naam.



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven