Recept Mexicaans eten
maandag 2 april 2012 om 18:44
Hoi!
Woensdag krijg ik eters. We zijn met vier personen en ik ga uitgebreid Mexicaans koken. Uitgebreid, uitgebreid is misschien een groot woord. Leuk voorgerecht, hoofdgerecht borritos met vulling. Nu gaat het mij om die vulling. Wie heeft een lekker en spetterende vulling die ik kan gebruiken in de borritos? Het is mijn bedoeling dat ze zelf alles kunnen samenstellen. Dus losse borrito, sla, saus e.d. Ik blijf hangen op recepten van de AH-site maar ik denk dat er vast meer van te maken is.
Tips welkom!
Woensdag krijg ik eters. We zijn met vier personen en ik ga uitgebreid Mexicaans koken. Uitgebreid, uitgebreid is misschien een groot woord. Leuk voorgerecht, hoofdgerecht borritos met vulling. Nu gaat het mij om die vulling. Wie heeft een lekker en spetterende vulling die ik kan gebruiken in de borritos? Het is mijn bedoeling dat ze zelf alles kunnen samenstellen. Dus losse borrito, sla, saus e.d. Ik blijf hangen op recepten van de AH-site maar ik denk dat er vast meer van te maken is.
Tips welkom!
maandag 2 april 2012 om 19:02
Lekker tomaten salsa:
Goede tomaten,rode ui,rood pepertje,citroensap,knoflook en verse koriander door elkaar mengen.
Lekker erbij zijn refried beans en idd guacamole.
Dit is ook een lekker recept:
(ok niet aan tafel zelf vullen maar wel erg lekker,je zou ook alleen de vulling kunnen maken natuurlijk)
Benodigdheden
3 kippenbouten
2 uien
1 blik tomatenstukjes
chilipoeder (veel!!)
1-2 teentje(s) knoflook
geraspte oude kaas
geraspte belegen kaas
magere kwark
beetje sambal
snufje suiker
(diepvries)spinazie
8 tortilla’s
Bereiding
• Kook de kip in +/- 45 min. gaar in water met chilipoeder
• Snipper de uien en fruit ze goudbruin
• Pers de knoflook en fruit die mee
• Voeg +/- ¾ blik tomatenstukjes toe en flink wat chilipoeder
• Giet wat bouillon van de kip toe en laat de saus een poosje zacht pruttelen
• Laat als de kip gaar is de bouillon heel ver indampen. Doe het stroperige restje bouillon bij de tomatensaus
• Laat de saus indikken
• Breng de tomatensaus op smaak met sambal, snufje suiker en eventueel zout en chilipoeder
• Ontvel de gare kip en snijd die in stukjes
• Voeg de kip toe aan de saus
• Leg op het midden van de tortilla de kip/tomatensaus
• Verdeel wat spinazie erover en de geraspte oude kaas
• Rol de tortilla op en leg ze op een bakplaat/glazen schaal o.i.d.
• Bestrijk de tortilla’s aan de bovenkant met kwark (vrij dik)
• Bestrooi de tortilla’s met de belegen kaas
• Laat de enchillada’s in +/- 15-20 min. goudbruin worden in een voorverwarmde oven (180-200 graden)
• Dien de enchillada’s eventueel op met extra kwark erbij.
Goede tomaten,rode ui,rood pepertje,citroensap,knoflook en verse koriander door elkaar mengen.
(ok niet aan tafel zelf vullen maar wel erg lekker,je zou ook alleen de vulling kunnen maken natuurlijk)
Benodigdheden
3 kippenbouten
2 uien
1 blik tomatenstukjes
chilipoeder (veel!!)
1-2 teentje(s) knoflook
geraspte oude kaas
geraspte belegen kaas
magere kwark
beetje sambal
snufje suiker
(diepvries)spinazie
8 tortilla’s
Bereiding
• Laat als de kip gaar is de bouillon heel ver indampen. Doe het stroperige restje bouillon bij de tomatensaus
• Laat de saus indikken
• Breng de tomatensaus op smaak met sambal, snufje suiker en eventueel zout en chilipoeder
• Laat de enchillada’s in +/- 15-20 min. goudbruin worden in een voorverwarmde oven (180-200 graden)
• Dien de enchillada’s eventueel op met extra kwark erbij.
maandag 2 april 2012 om 19:04
quote:dolfje schreef op 02 april 2012 @ 19:02:
Lekker tomaten salsa:
Benodigdheden
3 kippenbouten
2 uien
1 blik tomatenstukjes
chilipoeder (veel!!)
1-2 teentje(s) knoflook
geraspte oude kaas
geraspte belegen kaas
magere kwark
beetje sambal
snufje suiker
(diepvries)spinazie
8 tortilla’s
Bereiding
• Laat de saus indikken
• Dien de enchillada’s eventueel op met extra kwark erbij.Dank voor bijdrage!
Lekker tomaten salsa:
Benodigdheden
3 kippenbouten
2 uien
1 blik tomatenstukjes
chilipoeder (veel!!)
1-2 teentje(s) knoflook
geraspte oude kaas
geraspte belegen kaas
magere kwark
beetje sambal
snufje suiker
(diepvries)spinazie
8 tortilla’s
Bereiding
• Laat de saus indikken
• Dien de enchillada’s eventueel op met extra kwark erbij.Dank voor bijdrage!
maandag 2 april 2012 om 19:07
Zorg in ieder geval voor schaaltjes met feta, geraspte kaas, jalapeno's (schrijf je vast niet zo), van die grote kappertjes, halve cherry tomaatjes.
Flesje tabasco erbij of andere pittige rode saus, een paar verse rode pepertjes, losse blaadjes verse koriander en schijven limoen.
Je kunt ook gazpacho serveren.
Flesje tabasco erbij of andere pittige rode saus, een paar verse rode pepertjes, losse blaadjes verse koriander en schijven limoen.
Je kunt ook gazpacho serveren.
maandag 2 april 2012 om 19:17
Wij eten regelmatig tortilla's (nooit zo begrepen wat nou het verschil is) en die maak ik zelf. Bloem, olie, water en zelf bakken. Goedkoper kan niet! En het is nog lekker ook...
Ik neem dan een roerbakgroentenpakket, nét waar ik zin in heb (of wat in de aanbieding is). Kipfiletje fijnsnijden, roerbakgroenten erbij en dan een mixzakje van TexMex.
Ik maak dan nog een sausje van crème fraiche en chilisaus. Zelf naar smaak mengen. Niet demi-crème fraiche nemen want dat wordt te dun.
Ik smeer de tortilla in met die saus, leg er een bergje uit de koekenpan op, evt nog wat geraspte kaas en dan rol/vouw ik hem dicht.
Ik neem dan een roerbakgroentenpakket, nét waar ik zin in heb (of wat in de aanbieding is). Kipfiletje fijnsnijden, roerbakgroenten erbij en dan een mixzakje van TexMex.
Ik maak dan nog een sausje van crème fraiche en chilisaus. Zelf naar smaak mengen. Niet demi-crème fraiche nemen want dat wordt te dun.
Ik smeer de tortilla in met die saus, leg er een bergje uit de koekenpan op, evt nog wat geraspte kaas en dan rol/vouw ik hem dicht.
maandag 2 april 2012 om 19:20
Een andere vulling die ik wel eens maak is 350 gram gehakt roerbakken, pot mexicaanse groentenschotel van Hak erbij, op smaak brengen met chilipoeder.
Zelf tortilla's maken, vulling erop, evt. geraspte kaas, oprollen/vouwen en klaar!
Deze variant heb ik ook nog wel eens gemaakt en dan zonder de geraspte kaas inrollen, alle rollen in een ovenschaal, tacosaus uit een potje er over, gerapste kaas erover en dan in de oven voor een half uurtje..... Heerlijk!
Zelf tortilla's maken, vulling erop, evt. geraspte kaas, oprollen/vouwen en klaar!
Deze variant heb ik ook nog wel eens gemaakt en dan zonder de geraspte kaas inrollen, alle rollen in een ovenschaal, tacosaus uit een potje er over, gerapste kaas erover en dan in de oven voor een half uurtje..... Heerlijk!
maandag 2 april 2012 om 19:27
Ik maak de vulling voor burrito's als volgt, het enige dat wisselt is rundergehakt en kipfilet:
Burritovulling voor 4 personen (2 burrito's per persoon)
400 gram rundergehakt of 500 gram kleingesneden kipfilet
2 uien, schoongemaakt en gesnipperd
2 teentjes knoflook, schoongemaakt en fijngeperst
1 rode paprika en 1 gele paprika, afgespoeld, afgedroogd, van zaadlijsten ontdaan en in kleine stukjes gesneden
Circa 1 theelepel zout
Versgemalen peper naar smaak
1 theelepel (of meer naar smaak) chilipoeder
2 theelepels komijnpoeder
2 theelepels paprikapoeder
2 theelepels gedroogde koriander
1 klein blikje tomatenpuree
Scheutje slaolie
Eventueel klein blikje mais of kidneybonen
Gehakt rullen of kip bruin bakken, zout en peper toevoegen, ui toevoegen en 5 minuutjes meefruiten, knoflook toevoegen en paprika toevoegen en op hoog vuur bakken terwijl je blijft roeren. Maak een opening in je gehakt/groentemengsel en doe in het midden chilipoeder, komijnpoeder, paprikapoeder, gedroogde koriander en laat op hoog vuur de geur goed vrijkomen. Roer door elkaar en maak weer een opening in het midden, doe daar de tomatenpuree in en bak ze even (daardoor wordt de tomatenpuree minder zuur).
Je kunt eventueel nog een blikje mais of kidneybonen toevoegen als je dat lekker vindt. Bij kipfilet doe ik mais, bij gehakt de kidneybonen. Maar dat is natuurlijk maar net wat je zelf lekker vindt.
Verder kun je er alle dingen bij doen die hier al genoemd zijn. Zelf serveer ik er graag een bonte salade van sla, komkommer, tomaten, rode uienringen e.d. bij. En guacamole, crème fraîche, verse koriander, geraspte cheddar kaas en maiskolven. Plus uiteraard de tortilla's zelf.
Bij Lidl hebben ze overigens kant en klaar gekookte maiskolven, even in de hete grilpan leggen voor een mooi grilstreepje en dan serveren met roomboter en zout. Lekker en makkelijk.
Burritovulling voor 4 personen (2 burrito's per persoon)
400 gram rundergehakt of 500 gram kleingesneden kipfilet
2 uien, schoongemaakt en gesnipperd
2 teentjes knoflook, schoongemaakt en fijngeperst
1 rode paprika en 1 gele paprika, afgespoeld, afgedroogd, van zaadlijsten ontdaan en in kleine stukjes gesneden
Circa 1 theelepel zout
Versgemalen peper naar smaak
1 theelepel (of meer naar smaak) chilipoeder
2 theelepels komijnpoeder
2 theelepels paprikapoeder
2 theelepels gedroogde koriander
1 klein blikje tomatenpuree
Scheutje slaolie
Eventueel klein blikje mais of kidneybonen
Gehakt rullen of kip bruin bakken, zout en peper toevoegen, ui toevoegen en 5 minuutjes meefruiten, knoflook toevoegen en paprika toevoegen en op hoog vuur bakken terwijl je blijft roeren. Maak een opening in je gehakt/groentemengsel en doe in het midden chilipoeder, komijnpoeder, paprikapoeder, gedroogde koriander en laat op hoog vuur de geur goed vrijkomen. Roer door elkaar en maak weer een opening in het midden, doe daar de tomatenpuree in en bak ze even (daardoor wordt de tomatenpuree minder zuur).
Je kunt eventueel nog een blikje mais of kidneybonen toevoegen als je dat lekker vindt. Bij kipfilet doe ik mais, bij gehakt de kidneybonen. Maar dat is natuurlijk maar net wat je zelf lekker vindt.
Verder kun je er alle dingen bij doen die hier al genoemd zijn. Zelf serveer ik er graag een bonte salade van sla, komkommer, tomaten, rode uienringen e.d. bij. En guacamole, crème fraîche, verse koriander, geraspte cheddar kaas en maiskolven. Plus uiteraard de tortilla's zelf.
Bij Lidl hebben ze overigens kant en klaar gekookte maiskolven, even in de hete grilpan leggen voor een mooi grilstreepje en dan serveren met roomboter en zout. Lekker en makkelijk.