Recepten beheren

30-11-2010 18:49 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen periode had ik meer vrije tijd en heb ook wat meer in de keuken gestaan om nieuwe recepten uit te proberen. Nu was ik vanmiddag op zoek naar dat ene recept met garnalen wat zo lekker was. Maar...

kwam dat nou uit dat boek van Jamie Oliver? Of uit de Allerhande? Of uit dat ene kookboek over makkelijk en snel koken?

Ofwel, ik kan nooit iets terug vinden. Hoe "beheren" jullie jullie recepten zodat je ooit nog eens wat terug kan vinden?
post-it er tussen?
Op internet:

www.google.nl

Mijn kookboeken vallen vanzelf open bij de succesrecepten

Nee, eigenlijk heb ik geen systeem. Ik onthoud gewoon welk kookboek ik moet hebben. En recepten die ik heb gedeeld met anderen, zet ik meteen in een map in mijn pc.
Ik heb een kookschrift op ah.nl. En als ik ergens een leuk recept zie, knip ik het uit, plak ik het op een A4 en gaat het in een map. Recepten uit kookboeken typ ik over in het kookschrift, print ik uit en gaan ook in de map. Erg handig als ik weer eens niet weet wat ik moet eten: even de map doorbladeren en ik kom wel wat lekkers tegen.
Digitaal. Ik gebruik Smulweb. Dat is ook wel makkelijk als je iemand een recept wilt sturen, stuur je ze gewoon een linkje naar je "kookboek" op die website. Bij het koken volgens een recept zet ik mijn laptop in de keuken (wel op het verhoogde deel van mijn kookeiland, valt er dan iets om dan in ieder geval niet over laptop heen). Maar je kunt ze ook gewoon printen.
Losse recepten schrijf ik op in een kookschrift. Daar plak ik ook recepten in van losse kaartjes, allerhande e.d.

Kookboeken blader ik regelmatig door, dus ik weet wel ongeveer wat waarin staat. Wil ik echt iets niet missen leg ik er een briefje/touwtje tussen.

De kookbladen waar ik op geabboneerd ben (delicious, foodies, koken en genieten) die lees ik door en daarna schrijf ik in een schrift welke recepten ik de moeite waard vind om een keer te maken. Zo 'vergeet' ik ze niet, wat natuurlijk snel kan gebeuren met een tijdschrift.
quote:yette schreef op 30 november 2010 @ 19:03:

Mijn kookboeken vallen vanzelf open bij de succesrecepten

Nee, eigenlijk heb ik geen systeem. Ik onthoud gewoon welk kookboek ik moet hebben. En recepten die ik heb gedeeld met anderen, zet ik meteen in een map in mijn pc.Misschien is dat ook wel het probleem. Had echt iets te veel vrije tijd en heb erg veel zitten bladeren in die stapel met tijdschriften en kookboeken.
quote:Blackdress schreef op 30 november 2010 @ 19:08:

Losse recepten schrijf ik op in een kookschrift. Daar plak ik ook recepten in van losse kaartjes, allerhande e.d.

Kookboeken blader ik regelmatig door, dus ik weet wel ongeveer wat waarin staat. Wil ik echt iets niet missen leg ik er een briefje/touwtje tussen.

De kookbladen waar ik op geabboneerd ben (delicious, foodies, koken en genieten) die lees ik door en daarna schrijf ik in een schrift welke recepten ik de moeite waard vind om een keer te maken. Zo 'vergeet' ik ze niet, wat natuurlijk snel kan gebeuren met een tijdschrift.Een lijstje maken met dingen die ik nog wil maken is wel een goede. Dan heb ik dat in elk geval bij de hand, is ook makkelijker als voorbereiding op de wekelijkse boodschappen.
@Mariska & Olivia. Maar is het dan niet veel werk om alles bij te houden?

En kun je vervolgens ook nog makkelijk zoeken? Bijvoorbeeld op een vega gerecht met pompoen (aangezien die hoognodig op moet).
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 30 november 2010 @ 19:28:

@Mariska & Olivia. Maar is het dan niet veel werk om alles bij te houden?

En kun je vervolgens ook nog makkelijk zoeken? Bijvoorbeeld op een vega gerecht met pompoen (aangezien die hoognodig op moet).

Je moet wel eerst een keer al je recepten invoeren. Maar daarna is het een kwestie van af en toe een recept toevoegen dat je pas gevonden hebt of uitgevonden hebt.

Bovendien vind je op die website duizenden recepten die je, als je ze goed vindt, kunt toevoegen aan je favorieten. Dan voer je zelf dus niks in maar maak je gebruik van een recept van iemand anders.

Als je eens iets wilt koken met bepaalde ingrediënten, zoals pompoen bijvoorbeeld, dan vul je in het zoekscherm "pompoen" in en stel je wilt soep maken dan selecteer je "soepen". Dan zoekt Smulweb alle recepten van pompoensoep voor je op die er op die website zijn ingevoerd.

Je hebt wel een account nodig maar dat kost niks. En ik vind het zelf ook altijd wel erg leuk om die recepten een beetje door te bladeren. Gewoon voor de inspiratie zeg maar.
In het begin kost het inderdaad wat tijd om alle recepten in te voeren en in de map te doen, maar daarna is het een kwestie van bijhouden. Ik haal heel veel recepten uit de Allerhande en een keer in de zoveel tijd ga ik op een regenachtige zondagmiddag aan tafel zitten met map, schaar, lijm en Allerhandes en andere recepten die ik heb gevonden (vaak van die receptkaartjes van de supermarkt) en ga knippen en plakken.
Ik heb vele kookschriften. Bijna alles weet ik zo te vinden. Eigen kookschrift is een dikke map met alle gerechten gesorteerd. Ah heb ik er een, boodschappen ook. Kookboeken doe ik als het moet een stukje papier tussen maar denk overal te weten waar het staat.

En dan nog gewoon word waar ik een paar honderd recepten heb staan. Oja en dan nog duizenden foto's die staan op photobucket, mijnalbum, en mijn externe harde schijf.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
poeh, ik heb twintig plakboeken vol geloof ik, en nog 10 ordners met van die mapjes (insteekhoezen) waar ik pagina's uit TIP's, Good Food en Delicious en soms Libelle in heb gestopt.

En ik heb een kookschrift. Succesrecepten ben ik zo langzamerhand aan het overtypen voor mijn kookschrift, maar toch moet ik regelmatig flink bladeren om dat ene gerecht weer terug te vinden.

Tijdschriften bewaar ik niet, eens in de zoveel tijd ga ik net als Mariska knippen en plakken.

Oh, en ik heb daarnaast ook veel kookboeken, dus ik zoek wat af haha!

Maar dat is ook leuk, dan kom ik weer andere dingen tegen 'oh dat is ook lekker!' Dan wil ik nog wel eens een Post-it plakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven