Recepten rijstsalade?

23-07-2012 09:13 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben het hier vaak over pastasalades, maar hebben we ook goede tips voor rijstsalades?

Mijn standaardcombi is met (gerookte) kip, bleekselderij, cashewnoten, bosui en eventueel wat stukjes ananas als ik zin heb in zoet. En dan een dressing van wat mayo, creme fraiche, zout, peper en kerrie.

Deze week hebben we eindelijk mooi weer, dus ik wil lekker veel salades eten en ben daarom op zoek naar meer succesrecepten voor rijstsalades.

Anyone?
Ja ik heb een lekkere met tonijn uit blik, ananas en paprika (en de rest weet ik niet uit mijn hoofd). Lekkere frisse salade dus geschikt om te eten met mooi weer. Als je het recept wil hebben dan pak ik mijn ext. geheugen er even bij .

Oh en ik heb er ook eentje met zalm, daarvan zou ik moeten kijken of ik het recept al heb uitgeschreven. Heb er iig wel foto van. Zou ik even moeten kijken in mijn kookschrift.

Pappadum gevuld met salade met gemarineerde zalmblokjes en notenrijst
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
MV: graag!! Ze lijken me allebei lekker!
Mijn versie van het hoofdgerecht die ik een keer heb gegeten in de Supperclub;

Gerecht van de Supperclub;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vind jouw versie er een stuk lekkerder uitzien dan die van de Supperclub....
(zoek ook die andere nog even op maar kwam deze ook tegen, lekker)

Foto is niet zo duidelijk.

Meloen gevuld met zalm-rijstsalade.

Nodig voor 4 personen;

- 125 g (pandan)rijst (ik vind gele rijst of notenrijst lekkerder)

- zout en (versgemalen) peper

- 200 gr. Gravad lachs (gemarineerde zalm)

- 2 bosuitjes

- 1 ½ eetlepel limoensap

- 1 eetlepel sojasaus

- 1 eetlepel olijfolie (extra vierge)

- 3 eetlepels medium sherry

- 2 kleine galiameloenen (voor een buffet grote)

- 1 bakje tuinkers

Bereiden;

Rijst met zout volgens gebruiksaanwijzing gaarkoken en laten afkoelen (ik hou meer van warme rijst dus ik laat het niet helemaal afkoelen). Intussen zalm in reepjes snijden. Bosuitjes schoonmaken en in dunne ringetjes snijden. Limoensap, sojasaus, olie en 1 lepel sherry door rijst scheppen. Zalm en bosui erdoor mengen. Op smaak brengen met peper en zout.

Meloenen halveren en pitjes verwijderen. Met meloenbolletjessteker zoveel mogelijk bolletjes uit meloenhelften scheppen helften tot op ca 1 cm van de wand uithollen.

Meloenbolletjes besprenkelen met rest van sherry. Bolletjes door zalmrijst scheppen. Rijstsalade in meloenhelften scheppen. Tuinkers erboven fijn knippen. Lekker met veldsla. Serveren met ciabatta.
Zoals gegeten in Italië:

Blokjes jonge kaas, tonijn uit blik, dunne plakjes knakworst, kappertjes, plakjes groene olijf, blokjes rode paprika, gesnipperde ui.

Aanmaken met peper, zout, olijfolie en citroen.
Even wat ik anders heb dan het gerecht, ik hou niet van groene paprika dus ik neem een andere kleur, rood of oranje (geel is ook lekker maar zie je niet door de gele rijst).

Ik vind een halve rode peper genoeg maar ik hou van gekruid maar niet van veel rode peper.

Verder even proeven wat je er nog bij moet doen aan kruiden.

quote:cloet schreef op 23 juli 2012 @ 09:52:

Zoals gegeten in Italië:

Blokjes jonge kaas, tonijn uit blik, dunne plakjes knakworst, kappertjes, plakjes groene olijf, blokjes rode paprika, gesnipperde ui.

Aanmaken met peper, zout, olijfolie en citroen.En dan door de rijst of is dit de Italiaanse rijstsalade?
quote:Lindec69 schreef op 23 juli 2012 @ 09:39:

Ik vind jouw versie er een stuk lekkerder uitzien dan die van de Supperclub.... Dank je
Ja hoor, de 'klassieke Italiaanse versie', maar exacte hoeveelheden heb ik niet hier bij de hand... In onze versie gaan sperziebonen, olijven, erwtjes, ontvelde paprika's, ontvelde tomaten, artisjokken en ham. Je kan er ook garnalen bij doen i.p.v. ham, sommigen doen er maïs door. Alles wordt even geblancheerd, maar niet doodgekookt. Rijst goed laten afkoelen en dan alles mengen, op smaak met olijfolie, zout en peper.

tip: google (afbeeldingen) eens op 'insalata di riso (freddo)'
quote:Mylene_Valerie schreef op 23 juli 2012 @ 09:55:

[...]

En dan door de rijst of is dit de Italiaanse rijstsalade?Door de rijst doen. Is echt erg lekker.
Ik vind couscous salades koud ook altijd lekker.
gewoon een beetje bij elkaar gooien wat je lekker vind. Ik gebruik eigenlijk zelden tot nooit een recept voor een salade, of dat nou een pastasalade of een rijstsalade is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
We komen al een mooi eindje op weg! Ik ben gek op zalm, dus de salade van MV ga ik zeker proberen!
Ik maak vaak rijstsalade met gerookte makreel, ijsbergsla, lente-ui, kappertjes, komkommer en veel peper uit de molen en citroensap. Lekker!
quote:lacomida schreef op 23 juli 2012 @ 12:12:

Ik maak vaak rijstsalade met gerookte makreel, ijsbergsla, lente-ui, kappertjes, komkommer en veel peper uit de molen en citroensap. Lekker!Ziet er ook goed uit. Gerookte makreel vind ik sowieso heerlijk, dus deze gaat ook op mijn probeerlijstje!
Hier doen we radijs, erwtjes en spekjes erdoor. Met een dressing van olijfolie, citroensap en peterselie.

recept In plaats van ontbijtspek doen we gewone uitgebakken spekjes.
Witlof met blokjes ham (even gebakken) en blokjes ananas en dat mengen door de rijst. Beetje mayonaise of dressing naar smaak erdoor. Heel makkelijk en verrassend lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven