Rendang van kok Lonny

14-06-2012 13:39 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames!

Ik heb net 2 kilo mooie sucadelapjes uit de vriezer gehaald en ik wil voor vanavond een goddelijke rendang maken. Bij de supermarkt zie ik wel die potjes van kok Lonny maar hij heeft toch ook een kookboek? Is er ergens een goed recept van zijn rendang? Of misschien heeft iemand hier een fijn recept voor een overheerlijke rendang??

Alvast bedankt!
Ik gebruik meestal de recepten van www.kookotheek.com

http://www.kookotheek.com ... rendang_van_rundvlees.htm
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ja hij heeft ook een kookboek; de origineel indonesische keuken - lonny gerungan

Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Ik heb het boek hier voor me liggen en wil het recept Rendang Padang wel voor je overtypen. Moet je wel even geduld hebben, lang recept.
Ingredienten:

500 gr mager rundvlees

21 rawits, 3 sjalotjes

3 teentjes knoflook

1 schijfje gemberwortel ca 3 cm

1 schijfje verse kunyit van ca 2 cm

1 schijfje verse laos van ca 3 cm

2 theelepels ketumbar

1 theelepel jinten

5 kruidnagels

1 stengel verse sereh

3/4 kokosnoot

5 eetlepels plantaardige olie

5 daun jeruk, 1 kaneelstokje

1 theelepel tamarinde, zout

1 daun kunyit

snijplank, keukenblender, vleesmes, keukenmes, wajan, kokosrasp, schalen, houten spatel, keukenzeef.

snijd het vlees in plakjes van ca 4x4 cm

Maak de rawits schoon, pel de sjalotjes en de knoflook. Schil de gember, kunyit en laos. Snijd alles in kleine stukjes. Maak van deze kruiden met ketumbar, jinten en kruidnagels in de blender een pasta. Knip het bovenste deel van de sereh.

Rasp het vruchtvlees van de halve kokosnoot en trek twee keer de santen uit de geraspte kokos; de eerste keer met 1 kopje lauw water voor de santen murni (dik en zuiver) en de tweede keer met 2 kopjes lauw water voor de santen cair (dun). Rasp ook het laatste stukje kokos en rooster dit in een droge koekenpan goudbruin. Maak ook deze geroosterde kokos fijn in de blender.

Verhit de olie in de wajan. Fruit de kruidenpasta goudbruin en voeg de sereh en de daun jeruk toe. Roer het vlees, het kaneelstokje en zout naar smaak erdoor. Voeg de dunne santen, de tamarinde en de daun kunyit toe (eerst 1 kopje en later, indien nodig, het tweede kopje) laat het vlees op laag vuur sudderen. Blijf roeren tot alle vocht is verdampt.

Voeg de santen murni en de geroosterde kokos toe. Haal het kaneelstokje uit de wajan. Laat het vlees gaarkoken tot alle vocht weer is verdampt, er een dikke saus omheen zit en de olie op het vlees drijft.

Tip van Lonny: deze rendang is behoorlijk pittig, vervang de rawits door de rode lomboks waardoor een veel zachtere rendang ontstaat.
Oh jeetje jas, zo bezorg ik je heel veel werk. Misschien kan je het inscannen dan?? Anders haal ik wel zakjes boemboe hoor. Ik had gehoopt dat het ergens op internet te vinden was. Ik weet dat hij belachelijk veel rawits in de rendang doet... dat komt niet overeen met het recept in de kookotheek.
Oh jas, je typt snel Ik had hier een uur over gedaan

Je bent echt een schat! Hartstikke bedankt!!! Ik ga naar de toko!!
Wat zijn rawits?

(denk nu pepertjes, omdat je ze kan vervangen door lomboks)
Balen... ik heb geen blender

Gisteren had ik het er toevallig over... ik wil een blender voor m'n verjaardag vragen.
quote:galadriel schreef op 14 juni 2012 @ 13:59:

Wat zijn rawits?
quote:DeWareJacoba schreef op 14 juni 2012 @ 13:56:

Oh jas, je typt snel Ik had hier een uur over gedaan

Je bent echt een schat! Hartstikke bedankt!!! Ik ga naar de toko!!Graag gedaan en veel succes er mee!
quote:DeWareJacoba schreef op 14 juni 2012 @ 13:59:

Balen... ik heb geen blender

Gisteren had ik het er toevallig over... ik wil een blender voor m'n verjaardag vragen.

Hij zegt dat het ook met een cobek kan.

Of anders blender lenen bij buurvrouw?

(ik had de cobek weggelaten omdat ik dacht iedereen snapt blender wel)
Is dan niet hetzelfde als een vijzel? Die heb ik wel.

Ik vind het rot om te zeggen maar ik heb in alle haast toch maar bakjes boemboe van Koningsvogel gehaald. Het recept lijkt me heerlijk maar ik moet dan wel een cobek of een blender hebben en iets meer tijd. De eerstvolgende keer maak ik hem zeker!! Ik ehb het recpet al opgeslagen.
Oh ja, het boek kan ik ook nog voor m'n verjaardag vragen!!! We zijn hier dol op indonesische/javaanse/surinaamse keukens
quote:DeWareJacoba schreef op 14 juni 2012 @ 14:29:

Is dan niet hetzelfde als een vijzel? Die heb ik wel.

Ik vind het rot om te zeggen maar ik heb in alle haast toch maar bakjes boemboe van Koningsvogel gehaald. Het recept lijkt me heerlijk maar ik moet dan wel een cobek of een blender hebben en iets meer tijd. De eerstvolgende keer maak ik hem zeker!! Ik ehb het recpet al opgeslagen.

Hahaha! Geweldig dat je nu toch bakjes boemboe gehaald hebt.

En ja vijzel is hetzelfde, ik kon echt niet meer op het woord komen en dacht met een plaatje snapt ze het ongetwijfeld.
quote:DeWareJacoba schreef op 14 juni 2012 @ 14:31:

Oh ja, het boek kan ik ook nog voor m'n verjaardag vragen!!! We zijn hier dol op indonesische/javaanse/surinaamse keukens Het boek is al oud maar wie weet kun je het nog ergens vinden of ergens tweedehands. Heb het zelf ooit eens bij het kruidvat (ja echt, prijssticker zit er nog op) voor 4,52 gekocht.
Ik vind het eigenlijk niet zo leuk. Ik ben meteen naar de supermarkt gesjeesd. Maar een vijzel had ik inderdaad wel gesnapt

Erg bedankt nogmaals voor je moeite!!
quote:jas schreef op 14 juni 2012 @ 14:41:

[...]

Het boek is al oud maar wie weet kun je het nog ergens vinden of ergens tweedehands. Heb het zelf ooit eens bij het kruidvat (ja echt, prijssticker zit er nog op) voor 4,52 gekocht. Ah fijn en wie weet!! Dan ben ik niet zo'n dure verjaardagsklant dit jaar
Hij heeft trouwens ook prachtige uitgebreide kookboeken die zijn wat duurder. Heb die zelf niet ingezien maar zijn ongetwijfeld ook prachtige boeken.

En succes de volgende keer als je het wel gaat maken.
Ik heb ook geen keukenmachine, gooi zulke dingen vaak in een kom, daarna de staafmixer erop.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 14 juni 2012 @ 14:56:

Ik heb ook geen keukenmachine, gooi zulke dingen vaak in een kom, daarna de staafmixer erop.Ik heb ook geen staafmixer... die is pas kapot gegaan. Ik heb alleen een hak-machientje maar daar kan je weer niet mee pureren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven