Restaurantbelevenissen... vertel eens!

03-11-2012 17:12 128 berichten
Ik heb me van de week heerlijk zitten vermaken met het lezen van restaurantrecensies. Van Groningen tot Zuid-Limburg, van Amsterdam tot Enschede, heel Nederland kwam langs. Dat alles staat in een hooglijk gerespecteerd (en door veel restaurateurs gevreesd) jaarlijks uitkomend blad.

Het lijkt zo makkelijk om een restaurant te beoordelen. Is het lekker? Nou, fijn, maar dat is wat te beperkt. Is de bediening in orde? Dat lijkt me ook nogal belangrijk. Maar daarnaast, wat vinden jullie nou belangrijk?

En nee, ik heb geen enkel belang bij jullie antwoorden, ik werk niet voor een blad, ik doe beslist geen onderzoek... ik ga gewoon graag uit eten en ik ben nieuwsgierig naar wat de forummers (en zeker die van de etenspijler) belangrijk vinden.

Ik geef twee voorbeelden:

Paar weken geleden gegeten in een restaurant waar ik vaker kom. Meestal goed, maar nu ging er van alles mis. Vlees slecht, garnituur fout en alles duurde veel te lang. Heb ik gemeld. En dan waardeer ik het enorm als dat met humor en elegantie wordt opgelost. Niet met een lullig gratis kopje koffie, maar de chef kwam vertellen dat hij nageproefd had en geschrokken was, gerechten werden van de rekening gehaald en we kregen een leuke attentie toe. Nou, dan blijft dat restaurant op mijn lijstje staan.

De volgende heb ik niet zelf beleefd maar jaren geleden gelezen in het bovengenoemde blad:

Gezelschap is, in de tijd dat er nog gerookt mocht worden, na het dessert bij de koffie beland. Man bestelt dure sigaar in een mooie koker. Serveerster vraagt aan sigarenman of ze later die koker mag hebben, als hij daar verder geen prijs op stelt. Verbaasde man vindt het prima, en overhandigt de koker, waarop zij hem ongevraagd meedeelt dat ze die dingen zo handig vindt om haar tampons in te bewaren, voor in haar tas.

Hoe personeel de plank kan misslaan. Ik had me hier een breuk om gelachen, maar een ander stiert woedend de zaak uit.

Wat zijn jullie breek- of blijfbelevenissen? Anekdotes zijn natuurlijk het leukst (vooral als het betreffende restaurant anoniem blijft, alsjeblieft!).

By the way, vanavond zal ik zelf waarschijnlijk niet meer reageren, want ik ga uit eten . Morgenochtend hoop ik er weer te zijn, als de keuken me geen vis uit 2011 serveert .
Alle reacties Link kopieren
Ik had afgelopen week een leuke. Zat met wat vrienden in een ketenrestaurant. Ik wilde graag een salade, maar alle salades waren met kip, en ik eet geen vlees. Ik vroeg dus aan de serveerster of ik de kip misschien kon vervangen door iets anders. Dat kon niet, maar ze kon de kip weglaten en dan kreeg ik wat korting. Prima, ik bestelde dus een grote salade.

Kwartier later wordt ons eten geserveerd. Salade lijkt me wat klein voor een grote salade, maar goed. Ik begin te eten, en de salade lijkt me wat saai, maar goed. Op gegeven moment herinner ik me dat er peultjes in zitten, en die zie ik eigenlijk helemaal niet! En eigenlijk zit er behalve sla en manderijntjes niet echt iets in de salade. Ik pak dus de kaart er nog eens bij, en warempel, de peultjes staan er echt op, net als waterkastanjes.

Ik roep de serveerster en geef aan dat de salade deze twee onderdelen mist, in de veronderstelling dat ze hem weer meeneemt en ik een nieuwe krijg. Zegt ze: oh, zal ik dat even voor je gaan halen? Ehm, ok. Ergens was ik nog steeds in de veronderstelling dat ik een nieuwe salade kreeg, maar even later komt ze aan met twee mini-potjes met een paar peultjes en vier schijfjes waterkastanje. Toen realiseerde ik me dat er nog iets miste (weet zo niet meer wat), en kwam er nog een derde potje.

Op het moment dat ze dat neerzette dacht ik, ja maar hallo, ik wil gewoon de salade zoals hij moet zijn en hem niet zelf hoeven maken! Ik zeg dus, enigzins geirriteerd, kan ik de salade gewoon krijgen zoals hij moet zijn, alleen zonder de kip? Ook vraag ik nog even of het wel echt een grote salade is en geen halve, en dat klopt volgens haar. Goed, ze neemt hem weer mee, en tien minuten later staat de nieuwe salade er.

Twee keer zo groot, en we controleren nog even, met alle ingredienten. Wacht eens even, is dat kip? Ja. En daar nog een, en nog een. Zucht...

Ik roep een van de serveerders en geef aan dat ik geen kip eet en de salade dus weer niet goed is. Er komt heel snel een nieuwe op tafel, gemaakt door de manager zelf die zijn excuses aanbiedt en ik hoef de salade niet te betalen. Netjes opgelost, overigens wel terecht want mijn vrienden waren al klaar met eten en ik was er wel klaar mee.

Dat er iets mis kan gaan snap ik, maar dat je dan potjes met de ingredienten los er bij gaat geven?!
Het is geen restaurant, maar ik had het laatst met eten bestellen. Ik bestelde telefonisch lunch, zou tussen half 1 en 1 gebracht worden. Okay, geen eten om 1 uur, ook niet om kwart over 1. Er waren mensen die mee moesten eten en die bijna weer weg moesten, dus ik bellen of het er al aankwam. Hoor ik haar aan de telefoon op de achtergrond roepen: "Is dat al weg?" waarop een collega terugroept "Nee, het is bijna klaar!" .... en ze tegen mij zegt: "Het is onderweg!" En bedankt, fijn dat we het ook weten.

Goed, kwartier later, eten is er. Alleen maar de helft, maar natuurlijk was de bezorger al weer weg. Dus ik bel maar weer eens. "Weet u zeker dat u het niet heeft gehad?" Uhm, even onder de tafel kijken, nee, echt niet gehad. "Nou, dan komt het er nu direct aan, excuses."

Maar al wat er kwam, geen eten. Ik maar weer bellen: "Oh. Nou nu komt het er echt aan!" En ik weet niet meer zeker of ik daarna nog een keer heb gebeld, maar in ieder geval, een half uur later, dus in totaal ruim 3 kwartier later dan de uiterste bezorgtijd, hadden we eten. Van een bedrijf dat nog geen halve kilometer verderop zit. En dan nog gepikeerd reageren omdat ik vroeg of het nog goed warm was... Pfff.
Een poosje geleden gingen we met 6 personen uit eten. Netjes gereserveerd, zaterdag avond dus je weet nooit.. zat ook goed vol toen we binnen kwamen. Toen we in het restaurant aankwamen werden we netjes naar de tafel gebracht, en dat was het! Na een uur nog geen drankje en nog geen kaart,na herhaaldelijk erom vragen.

We stonden op om te gaan, inmiddels honger als een paard. Toen was er opeens wel een kaart en een drankje. Excuses excuses.. Oke, wij een voorgerecht en hoofdgerecht uitgezocht, besteld, dit schoot eindelijk op! Na een uur en weer herhaaldelijk vragen,hadden we echter nog steeds niks op tafel staan..

Wij boos opstappen, wat een ballen tent!! Mensen om ons heen hadden nergens laat van en het leek wel of echt alleen alles bij ons tafeltje mis ging.

Maar toen we opstonden was daar opeens de bediening. Wacht wacht, het is net klaar.. Was wat mis gegaan maar ga zitten, het komt eraan. Na wat gemopper van onze kant toch maar weer gaan zitten, we hadden ten slotte honger.

Daar was opeens het hoofdgerecht, voorgerecht besteld? Nee hoor, jullie hebben alleen een hoofdgerecht besteld.. Nou goed, laat maar doorkomen. Serieus,rood varkensvlees! Mijn moeder roept de bediening erbij die nu opeens bijna vliegt voor ons, en wijst op het rode sruk vlees. (Was een spies dus kleine stukken vlees,niet heel dik ofzo). Bediening zegt glashard: dat hoort mevrouw,varkensvlees is altijd rose..

We zijn opgestapt, maneger kwam nog achter ons aan met 1000 excuses, het was zo raar, dat alles alleen bij ons tafeltje fout was gegaan!!

We zijn maar een patatje gaan halen op de terugweg, het was inmiddels een uur of 10. Wat een domper..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven