Rijst
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:31
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:40
quote:positive8 schreef op 02 augustus 2011 @ 19:27:
Goede avond!
Ik heb 3 vragen over rijst.
1. Mijn pak rijst is open gegaan vandaag, hoe kan ik deze het beste / langste bewaren?
2. Hebben jullie tips hoe rijst te eten?
3. In hoeverre kan ik aardappels vervangen door rijst?
Groetjes!
1, dicht doen, of in een bakje of als het een zak is met een knijper
2, met een lepel, en heb je wat kleverige rijst kan het ook met stokjes
3, als jij rijst wil eten dan doe je dat toch? In China en andere landen leven ze erop dus kan geen kwaad lijkt mij
Goede avond!
Ik heb 3 vragen over rijst.
1. Mijn pak rijst is open gegaan vandaag, hoe kan ik deze het beste / langste bewaren?
Groetjes!
1, dicht doen, of in een bakje of als het een zak is met een knijper
2, met een lepel, en heb je wat kleverige rijst kan het ook met stokjes
3, als jij rijst wil eten dan doe je dat toch? In China en andere landen leven ze erop dus kan geen kwaad lijkt mij
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:48
Wij eten veel rijst en oom gewoon met boontjes, stukje vlees en een sausje. Ik hou namelijk niet can aardappels.
Maar kleine tip; doe de rijst in de pan. Kook water en giet het gekookte water in de pan. ongeveer 2 cm boven de rijst. Aan de koop brengen. Laag zetten, deksel erop en binnen 10 minuten heb je lekkere rijst. Bij twijfel, even proeven. Je kunt de pan met deksel erop zonder vuur laten staan tot de rest van je eten klaar is. Blijf gewoon heet.
Maar kleine tip; doe de rijst in de pan. Kook water en giet het gekookte water in de pan. ongeveer 2 cm boven de rijst. Aan de koop brengen. Laag zetten, deksel erop en binnen 10 minuten heb je lekkere rijst. Bij twijfel, even proeven. Je kunt de pan met deksel erop zonder vuur laten staan tot de rest van je eten klaar is. Blijf gewoon heet.
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:56
Open en wel in de kast. Afsluiten is wel beter. Als er motjes uit je keukenkastje komen vliegen weet je dat de rijst nog open staat.
Hoe in de zin met wat/welk eten?
Altijd. Rijst lekkerder en licht verteerbaar (denk ik).
Open en wel in de kast. Afsluiten is wel beter. Als er motjes uit je keukenkastje komen vliegen weet je dat de rijst nog open staat.
Hoe in de zin met wat/welk eten?
Altijd. Rijst lekkerder en licht verteerbaar (denk ik).
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:58
dinsdag 2 augustus 2011 om 20:04
quote:klavertjevijf schreef op 02 augustus 2011 @ 19:39:
Ik zou de rijst eerst koken, voordat je het eet (kleine tip).
Eet smakelijk!
Ik zou de rijst eerst koken, voordat je het eet (kleine tip).
Eet smakelijk!
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
dinsdag 2 augustus 2011 om 20:13
dinsdag 2 augustus 2011 om 20:17
In rijst zitten wel veel calorieen. Daar verkijk je je gauw op. Ik denk dat in aardappelen wel meer vezels zitten, of je zou al zilvervliesrijst moeten gaan eten. Aardappelen bevatten ook vrij veel vit. c. Maar ach, dat krijg je toch wel voldoende binnen over het algemeen.
Je kunt ook makkelijk kipblokjes met zo'n boemboe van conimex erbij eten. En dan gekookte sperzieboontjes (uit de diepvries van AH bijv). Dit hebben wij toevallig gegeten vanavond.
Ik bewaar het altijd in het pak, en of ie open is dat maakt verder niet uit.
Je kunt ook makkelijk kipblokjes met zo'n boemboe van conimex erbij eten. En dan gekookte sperzieboontjes (uit de diepvries van AH bijv). Dit hebben wij toevallig gegeten vanavond.
Ik bewaar het altijd in het pak, en of ie open is dat maakt verder niet uit.
dinsdag 2 augustus 2011 om 20:22
Rijst bewaren:
Ongekookte witte rijst is, mits droog (en liefst koel en donker bewaard) bijvoorbeeld in een goed afgesloten pot of voorraaddoos circa 1 jaar houdbaar.
Dit geldt niet voor zilvervliesrijst of andere (gekleurde) rijst met vlies, deze rijst is circa 3 maanden houdbaar (let op de datum op de verpakking)
Gekookte of gestoomde gare rijst kan circa 4 dagen in een afgesloten koelkastdoos in de koelkast bewaard worden.
In de diepvries kan rijst circa 2 maanden bewaard worden. Verwarm rijst in een zeef die boven een pan kokend water hangt of uitgespreid op een bord in de magnetron (afhankelijk van de hoeveelheid, meestal slechts enkele minuten op hoog vermogen).
Ongekookte witte rijst is, mits droog (en liefst koel en donker bewaard) bijvoorbeeld in een goed afgesloten pot of voorraaddoos circa 1 jaar houdbaar.
Dit geldt niet voor zilvervliesrijst of andere (gekleurde) rijst met vlies, deze rijst is circa 3 maanden houdbaar (let op de datum op de verpakking)
Gekookte of gestoomde gare rijst kan circa 4 dagen in een afgesloten koelkastdoos in de koelkast bewaard worden.
In de diepvries kan rijst circa 2 maanden bewaard worden. Verwarm rijst in een zeef die boven een pan kokend water hangt of uitgespreid op een bord in de magnetron (afhankelijk van de hoeveelheid, meestal slechts enkele minuten op hoog vermogen).
dinsdag 2 augustus 2011 om 20:23
Rijst bewaren
Rijst bewaren: Micro-organismen als bacteriën en schimmels hebben vocht nodig om te kunnen leven en zich te vermenigvuldigen. Droge producten zoals rijst zijn dus goed houdbaar zolang er geen vocht bij komt. Witte droge rijst is goed afgesloten, koel en donker wel enkele jaren houdbaar.
In zilvervliesrijst zit meer vet in de kiem en bederft daardoor sneller. Bewaar zilvervliesrijst koel, droog en donker hooguit 3 maanden.
Rijst bewaren: Micro-organismen als bacteriën en schimmels hebben vocht nodig om te kunnen leven en zich te vermenigvuldigen. Droge producten zoals rijst zijn dus goed houdbaar zolang er geen vocht bij komt. Witte droge rijst is goed afgesloten, koel en donker wel enkele jaren houdbaar.
In zilvervliesrijst zit meer vet in de kiem en bederft daardoor sneller. Bewaar zilvervliesrijst koel, droog en donker hooguit 3 maanden.
dinsdag 2 augustus 2011 om 20:28
woensdag 3 augustus 2011 om 10:25
Ik vraag me soms wel af wat je kunt doen om rijst wat lekkerder te maken. Nu gebruik ik rijst alleen in eenpansgerechten. Maar is er ook een lekkere manier om rijst als bijgerecht te eten? Zonder meteen een saus te gebruiken?
Ik geloof dat in veel Aziatische rijst landen rijst overal bij wordt gegeten, maar gewoon droge rijst is toch hardstikke.. droog?
Ik geloof dat in veel Aziatische rijst landen rijst overal bij wordt gegeten, maar gewoon droge rijst is toch hardstikke.. droog?