risotto variaties

01-02-2013 20:52 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer lekker risotto gegeten, niets zo fijn comfortfood als een kom plakkerige rijst. We eten het vaak met paddestoelen, maar met witlof en gedroogde tomaat blijkt ook heerlijk. Wie heeft er nog meer lekker risotto variaties voor mij?
Met peer en gorgonzola
Risotto met courgetteblokjes, garnaaltjes en gerookte zalmsnippers. Let op, gerookte zalm en garnaaltjes er pas indoen als je risotto eigenlijk al klaar is, zodat je zalm wel een beetje louw, maar niet helemaal gaar is. Verder gewoon de basisindingen zoals een aangefruit uitje, beetje knoflook, visbouljon en wat witte wijn, creme fraishe en parmezan... Smakelijk :-)
quote:pebbles10 schreef op 02 februari 2013 @ 10:02:

Met geroosterde pompoen!! Mijn favoriet en het krijgt ook zo'n mooi kleurtje.

Dit klinkt zo lekker, dat ik er de hele dag al over nadenk.

Zou ik het recept mogen?
Misschien vind je dit recept met pompoen lekker? mij leek het wel lekker.

Hoofdgerecht voor twee personen

•300 gram goede risottorijst (Carnarolirijst van Scotti of Arboriorijst)

•1 liter groentebouillon, tegen de kook aan

•8 eetlepels vers geraspte Parmezaanse kaas

•1 ui, in kleine stukjes gesneden

•2 wijnglazen droge witte wijn

•300 gram geschilde pompoen, in blokjes

•paar blaadjes salie

•1 teen knoflook

•olijfolie

•biologische roomboter

1.Verwarm de oven voor op 180 graden. Doe de pompoenblokjes in een ovenschaal, meng er een klein beetje lekkere olijfolie door en breng op smaak met zout, versgemalen peper en versgeraspte nootmuskaat. Zet circa 20 minuten in de oven, of tot de pompoen bijna gaar is.

2.Smelt intussen de boter in een koekenpan met dikke bodem. Fruit er de ui in. Voeg de rijst toe en bak op laag vuur mee (zo voorkom je dat de ui verbrandt). Als de rijst glazig begint te worden voeg je (in één keer) de witte wijn toe. Helemaal laten verdampen. Alles goed door roeren.

3.Voeg steeds een soeplepel bouillon aan de rijst toe en laat het vervolgens verdampen. Roer de rijst steeds goed door. Verhit na ongeveer 10 minuten een klein laagje olijfolie in een pannetje met dikke bodem. Frituur de salieblaadjes daarin. Dat duurt een paar minuten, maar ze mogen niet bruin worden. Laat uitlekken op keukenpapier, daarna zijn ze pas knapperig.

4.Voeg vlak voor de rijst gaar is (dat is meestal na 20 à 25 minuten) de pompoenblokjes toe. Knijp de teen knoflook uit in de rijst en meng goed. Blijf doorgaan met het toevoegen van bouillon en roeren. Proef om te testen of de rijst gaar is en voeg er 4 eetlepels Parmezaanse kaas aan toe. Breng alles indien nodig verder op smaak met zout en peper. Laat nog vijf minuten staan en serveer met de salieblaadjes erop en de resterende verse Parmezaanse kaas er apart bij.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 01 februari 2013 @ 20:52:

niets zo fijn comfortfood als een kom plakkerige rijst.

Eens!

Ik maak de volgende varianten graag:

- met ui, bleekselderij en wortel, aangevuld met óf minichampignons óf blokjes kipfilet óf snippers gerookte zalm (op het laatste moment toevoegen), gekookt in kippenbouillon en witte wijn

- met ui, knoflook en paddenstoelenmelange, gekookt in paddenstoelenbouillon en witte wijn

- met ui, knoflook, kastanjechampignons en tijm, gekookt in paddenstoelenbouillon en rode wijn

Allemaal met een klontje boter, parmezaanse kaas en flink wat versgemalen zwarte peper.

Hmm... risotto
Ben helemaal (nog) niet zo bekend met risotto eigenlijk

Heb nog een zak risotto rijst staan maar eens een van de vegetarische variaties hier uit proberen klinkt lekker!

Zie dat deze risotto rijst al 'gekruid' is met paprika, tomaat, ui, prei en peterselie. Hoef ik dan niet eens veel meer aan toe te voegen.

Deze lijken me lekker:

- Risotto met cherrytomaatjes & verse basilicum (itsme26)

- Risotto met courgette, aubergine & komkommer (queenfan25)

- Risotto met pastinaak, salie & mascarpone (altijdonderweg)

- Risotto met spinazie & geitenkaas (krokusje)

Ik zie in aantal variaties staan dat je witte wijn moet toevoegen. Wij drinken/gebruiken geen alcohol zou ik dit door iets anders kunnen vervangen?
Een voettocht van duizend kilometer begint met één stap (Lao Tse)
Witte wijn is lekker, zoals ook rode wijn in sommige varianten.

Maar een goede bouillon is ook prima.
Bekijk de dingen eens van een positieve kant
Risotto met truffel !!!!
Bekijk de dingen eens van een positieve kant
Even up.

Pebbles, ik ben nog benieuwd naar het recept met de geroosterde pompoen. Zou je dat nog willen delen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven