Salades

08-06-2008 19:58 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht er zal vast wel een salade topic zijn maar nee kon niets vinden

Ik ben met dit weer dol op salades vooral witlofsalade met appel.Alleen mijn kinderen vinden weinig lekker behalve gewone gemengde salade zonder toeters en bellen.

Mijn man heeft ook al tal van salades gemaakt,de eigengemaakte huzarensalade en kip/kerrie salade is door hun goedgekeurd maar verder

Weten jullie nog een lekkere salade?
Wortelsalade

- geraspte wortel

- appel

- sinaasappel

- rozijntjes

- zonnebloempitjes en/of pijnboompitten

- citroensap
Een lekkere pastasalade?

Ik maak met dit weer altijd een lekkere pastasalade. Heel makkelijk en ontzettend lekker.

Gewoon pasta koken, gerookte kipfilet in blokjes erbij, ananas, appeltje, uitje en doperwten uit blik erbij mikken. Op smaak brengen met mayonaise, zout, peper en kerriepoeder. En daarna lekker koud laten worden in de koelkast.

Hier altijd een succesrecept (maar ik heb geen kinderen, dus weet niet of die het lusten...)
Ik maak ook vaak pastasalade, heerlijk! Verder kan je eigenlijk in alle salades doen wat je wilt/ lekker vindt. Vind het wel moeilijk om je tips te geven, want ik weet niet wat jullie lekker vinden en wat je kids allemaal lusten. Zal ik maar gewoon vertellen wat wij hier vaak eten?

-(pasta)salade met appel, geitenkaas, pijnboompitjes en gebakken spekjes. Maar hiermee kan je natuurlijk ook varieren, spek kan je vervangen door gerookte kip, geitenkaas kan je vervangen door mozzarella, iets minder uitgesproken smaak.

-pastasalade met ananas, gerookte kip, en pijnboompitjes maak ik ook wel vaak.Als dressing gebruik ik dan kerriesaus, waardoor je een soort van kipkerriesalade krijgt. To, hoe maken jullie de kipkerrie salade?

-salade met garnaaltjes, gekookt ei, appel en pijnboompitjes vind ik ook heerlijk.

- griekse salade met feta, rode ui, tomaat, pijnboompitjes.

Tja, het is maar net wat je lekker vindt... Ik vind bijv. cherrytomaatjes ook erg lekker door salade. Dressing kan ook veel bepalen, vind ik. Bij de eerste salade die ik noemde, is bijv. honingmosterddressing heel lekker.
Ik vind cherrytomaatjes ook heerlijk maar mijn kids totaal niet.

Ze zijn wel dol op pasta!

Welke pasta gebruiken jullie voor de salade?

Ik zal ze uitproberen,bedankt alvast!
Ik zal mijn man vragen de kip/kerrie salade hier neer te schrijven die heeft hij gemaakt,ik weet niet precies wat alle ingredienten zijn.
Olijfolie met balsamicoazijn roeren, lekkere slasoort doorheen scheppen en fetablokjes. Tenslotte voorzichtig (bos)aardbeien er doorheen. Jummie.

Of sla met doperwtjes (van die lekkere zoete uit een blikje, daar houden kinderen van!), komkommer en mozzerella husselen, Dressing van olie en citroen erover en geroosterde pijnboompitjes.
Ananas, kerrie en blikdoperwten in de pastasalade? Ieuwks!
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Een klassieker van mijn man,... bieten/knakworst salade...

Klinkt vies, maar wijzelf en onze kinderen vinden het echt erg lekker

-paar gekookte aardappels in blokjes

-gekookte bietjes, niet te klein snijden maar flinke stukjes of plakjes

-augurkjes of zilveruitjes

-uitje fijngesneden

-gekookt ei (of 2 of 3....)

-een appel mag er ook nog wel in

-mayo en nog wat smeuigs (ik gebruik vaak yoghurt, anders wordt het zo vet

-zout en peper

-en dont forget de knakworstjes (tijdens het schrijven bedenk ik me dat het vast ook goed zal smaken met blokjes gerookte kip)
quote:HoiPippiLangkous schreef op 08 juni 2008 @ 21:12:

Ananas, kerrie en blikdoperwten in de pastasalade? Ieuwks!Eeeh, waar lees je dat hoipippilangkous???
Ik gebruik meestal fussili Ellemichelle!
Maak een dressing van goede olijfolie en een lekkere azijn. Balsamico is altijd lekker (klein beetje maar, als je goede hebt is dat genoeg, heb je goedkope dan is vaak een druppeltje al teveel) maar ook dragonazijn of witte wijnazijn is hier favo. Of een scheutje keukensherry of cognac.

Tegenwoordig maak ik vaak een dressing op basis van Nam Pla ipv olie, lekker pittig en slank.

Een simpele dressing van azijn, zout, peper, mosterd en olie is ook lekker, veel verse kruiden erdoor, jammie!

Salades variëren hier per keer. We hebben wel wat favo's, met Peking eend bijvoorbeeld, of een Thaise Rundvleessalade.

Ceasarsalade met een goede moot tonijn ernaast en een dressing met rauwe ei en ansjovis.

Salades met gegrilde groenten (geniet maar van de asperges zolang ze er zijn)

Als je ingredienten maar vers zijn, je dressing niet kant en klaar maar van een goede kwaliteit olie + azijn dan kan er weinig misgaan.
quote:revival schreef op 08 juni 2008 @ 21:13:

[...]

Eeeh, waar lees je dat hoipippilangkous???

Hier

Gewoon pasta koken, gerookte kipfilet in blokjes erbij, ananas, appeltje, uitje en doperwten uit blik erbij mikken. Op smaak brengen met mayonaise, zout, peper en kerriepoeder. En daarna lekker koud laten worden in de koelkast.
Pastasalade met spaghetti, geroosterde tomaatje en verse basilicum. Mengen als de pasta warm is, meteen een goede olie erdoor, wat peper en zout en vlak voor het serveren wat parmesaan erover. Niet geraspt maar geschaafd.

En pastasalade niet ijskoud laten worden, kamertemp is prima.
Oooh jah. Dacht dat je op het bericht van tantefluffie doelde, die heeft het ook over doppers uit blik. Yegh, vind ik sowieso niet te pruimen.
Het klinkt inderdaad niet lekker he, doperwten, ananas en kerrie...Maar het smaakt heel goed!! Niet gelogen..
griekse salade maar anders dan hierboven ergens beschreven:

komkommer

rode uien

feta

olijven

Jummie!
Of sla met doperwtjes (van die lekkere zoete uit een blikje, daar houden kinderen van!), komkommer en mozzerella husselen, Dressing van olie en citroen erover en geroosterde pijnboompitjes.

Oooh! Ik vergat het rode uitje erbij!
Ik vind doperwtjes uit blik sowieso niet te eten. En de ananas, is die wel vers? Blikfruit is zoooo ranzig!
Eigenlijk vind ik de doperwtjes uit een blikje ook alleen lekker in de salade. Gewoon los uit het blikje (opgewarmd, brrr) wil ik ook niet. Vond ik vroeger toen ik vijf was wel heel lekker trouwens. Jeugdzonde.
Mijn favoriete (maaltijd)salades:

Bulghursalade

225 gram bulghur

4 el olijfolie

3 el citroensap

2 el verse munt, gehakt

3 el koriander, gehakt

zout en peper

1 rd paprika, gegrild, ontveld en in ringen

1 bosje lente-uitjes, in ringen

2 teentjes knoflook, fijngehakt

1/2 komkommer, in stukjes

115 gr feta, verkruimeld

Doe de bulghur in een kom, voeg 3 dl kokend water toe en laat 30 min. weken. Roer af en toe met een vork. Meng olie, citroensap, peper en zout en giet over de bulghur. Voeg de kruiden toe, meng goed door en schep de rest van de ingredienten toe.

Salade met kip en mango

300 gram gegrilde kip, in reepjes

275 gram pasta

2 mango's, in stukjes

1 lollo rosso sla

75 gram rucola

75 gram geroosterde pijnboompitten

sap van 1 sinaasappel

1 e.l. notenolie

2 e.l. fijngesneden peterselie

1/2 e.l. franse mosterd

zout

peper

Kook de pasta en laat hem onder stromend water afkoelen.

Meng de kip met de pasta, mango, lollo rosso sla en de rucola. Meng voor de dressing het sinaasappelsap, de notenolie, peterselie, mosterd, zout en peper door elkaar. Schenk door de sla. Strooi de geroosterde pijnboompitten eroverheen.

Mais-maaltijdsalade

450 gram kleine, voorgekookte krieltjes

1 1/2 e.l. mayonaise

1 e.l. citroensap

4 t.l. tacokruiden

1 rode ui

300 gram maiskorrels

200 gram cheddar kaas

225 gram ananasstukjes op sap

1 bakje rauwkost

Bak de krieltjes in een pan met wat boter en olie bruin. Intussen in kom mayonaise, citroensap en tacokruiden tot dressing roeren, evt. verdunnen met water. Krieltjes door dressing scheppen en laten afkoelen. Intussen ui pellen en in dunne ringen snijden. Mais laten uitlekken. Kaas in kleine blokjes snijden. Mais, kaas, ananas, krieltjes en rauwkost door elkaar scheppen. Uiringen eroverheen verdelen.

Serveren met tortillachips.

Pastasalade met zalm en avocado

300 gram fussili (tricolore)

125 gram gerookte zalm

2 kleine tomaten

2 kleine avocado's

125 gram creme fraiche

dille

peper

zout

Kook de pasta gaar. Giet af, doe in een schaal en roer de creme fraiche erdoor. Laat afkoelen.

Snij de tomaten, zalm en avocado's in stukjes en roer door de pasta. Maak op smaak met dille, peper en zout.

Het zijn allemaal heerlijke salades, ook mijn kinderen eten ze met smaak. Alleen met de bulghursalade kan ik mijn oudste niet blij maken, maar die is me toch lekker!!!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 08 juni 2008 @ 21:23:

Pastasalade met spaghetti, geroosterde tomaatje en verse basilicum. Mengen als de pasta warm is, meteen een goede olie erdoor, wat peper en zout en vlak voor het serveren wat parmesaan erover. Niet geraspt maar geschaafd.

En pastasalade niet ijskoud laten worden, kamertemp is prima.Waarom eet je dat niet gewoon warm? Is toch veel lekkerder?
Nou met deze hitte eten we liever koud

En doppertjes zoals ze het noemen lusten mijn kinderen juist graag!

Ik heb het salade boodschappenbriefje gemaakt.

Bedankt voor jullie saladegerechten (f)
quote:tantefluffie schreef op 08 juni 2008 @ 22:13:

Oooh! Ik vergat het rode uitje erbij!als je ooit verse doperwtjes gegeten heb vers van de tuin dan eet je ze nooit meer uit blik !!!
quote:Yamuna schreef op 09 juni 2008 @ 06:24:

[...]

als je ooit verse doperwtjes gegeten heb vers van de tuin dan eet je ze nooit meer uit blik !!!

Ja en doperwtjes uit de diepvries is dan nog altijd een betere vervanger dan die uit blik!

Die uit de vriezer kun je trouwens zo even mee roerbakken of de laatste 4/5 minuten met de rijst meekoken. Geeft een erg leuk frisgroen accent. Maar goed, het ging hier over salades.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven