Satésaus

30-08-2007 20:48 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik satésaus maakte, gebruikte ik altijd -o, schande- een zakje. De ketjap-satésaus van Conimex vond ik helemaal lekker. Maar helaas kan ik deze saus nergens meer vinden.

Wie heeft er een vergelijkbaar zelfmaak recept? Want van alle pakjes met zurige, naar karton smakende pinda-saus met nare nasmaak worden we hier thuis niet erg vrolijk...

Wie helpt me aan een echt lekker recept die lijkt op de ketjapsatésaus van conimex?

Alvast bedankt.
Ehm, ik doe een poging, maar heb geen idee van de verhoudingen. Doe het altijd op oog, gevoel en smaak.

Snipper een ui en fruit die in boter met twee tenen geperste knoflook. Schep dan een halve pot calve pindakaas erbij. Aanlengen met melk tot het de goede dikte heeft. Dan ketjap manis erbij tot hij goed donker is en de juiste smaak heeft. Issa simpel! Evt een scheutje citroensap erdoor.... weet niet waarom, maar dat deed mijn moeder altijd en dat doe ik ook, want ik heb het van haar geleerd.
Psies, zo doe ik het ook: pindakaas, melk, ketjap. Alleen doe ik er graag een scheutje gembersiroop door. Zal net zo'n soort effect hebben als citroensap.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Hemeltjelief, ik voel me soms zo'n oud wijf he!
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Ja, beetje verfrissend....
Komend uit een Indonesische familie:

2 teentjes knoflook in een pannetje doen,

even warm laten worden.

Daarna 3/4 grote scheppen pindakaas erbij,

zorg dat je warm water klaar hebt staan.

roer het geheel, en maak het wat dunner met het water,

blijf roeren tot JIJ het een lekkere dikte vind.

Voeg suiker toe, ook naar smaak en een klein

scheutje azijn.

Zoetzuur - het geheim van de Indonesische kookkunst.

Vergeet ik bijna de 2 eetlepeltjes sambal (ook weer naar eigen smaak)

Natuurlijk, hoe meer satesaus, hoe meer knoflook/pindakaas/suiker/azijn etc.

Ik vind dit nog steeds de lekkerste manier (nostalgie van mijn mama in de keuken bij feesten),

en iedereen die het bij ons eet vind het ook.
Recept van mijn schoonmoeder -> wordt nu door vriend uitgevoerd..

- 1/2e grote pot pindakaas (AH of C1000 huismerk, deze is neutraler van smaak dan Calvé)

- ketjap manis

- sambal (hoeveelheid is afhankelijk hoe heet je het wilt)

- 1/3e theel. laos (gemalen Thaise gember of galanga)

- 1/3e theel. ketoembar (gemalen korianderzaad)

- 3 a 4 blaadjes djeroek poeroet (kafferlimoenblad, of als alternatief een gekneusde sereh stengel (citroengras))

- halve to hele geperste limoen (naar smaak, kan ook weggelaten worden, géén citroen = te zuur)

- blikje santen (kokosmelk)

- 1 uitje

- knoflook (1 a 2 teentjes)

- gembersiroop (of verse gember, dan wel suiker toevoegen (naar smaak))

- seroendeng (geroosterde kokos met pindastukjes)

Fruit de ui en knoflook zachtjes. Voeg de pindakaas toe en roer het met kokosmelk smeuïg (tegen het dikke aan). Voeg dan ketjap toe tot het donker wordt (niet té).

Voeg daarna de theel. kruiden, de sambal, djeroek poeroet en gembersiroop toe.

Blijf dan kokosmelk er aan toevoegen tot er een gladde saus ontstaat.

Laat dit op een laag vuurtje pruttelen. De saus gaat indikken en vlak voor opdienen met kokosmelk weer glad maken en een hand seroendeng er bij..

Je kan daarna ook de ingedikte saus met een scheutje warm water gladmaken.

slllrrprppppp.. erg lekker!!
Bedankt voor jullie recepten!

Vanavond eten we nasi en zal ik wat pindakaas, melk, citroensap, knoflook en sambal in een pan gooien!
Voor pindasaus gebruik ik altijd een bakje van wyko. Ben helemaal niet zo'n kant-en-klaar mens, maar voor sommige producten maak ik een uitzondering. De bakjes/potjes van wyko vind ik prima. Volgens de beschrijving moet daar alleen water bij, maar ik doe er nog een beetje ketjap, lepeltje sambal en ipv water melk bij.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik hou zelf heel erg van pittige pindasaus en ik maak het zelf ook regelmatig met pindakaas,sambal etc, maar stiekem vind ik die potten pindapasta (ja, kant- en klaar) van de AH het lekkerst. Het is een emmertje van AH eigen merk en dan de variant HOT. Met wat water in een pannetje verwarmen en echt, die vind ik toch het lekkerste. Echt een aanrader hoor! Je kan ook heel lang met zo'n emmertje, je hebt niet zo veel ervan nodig als je een pannetje satesaus wilt klaarmaken.
Wat ook lekker is. Een plastic emmertje satésaus uit de supermarkt (waar zo'n grote blok in zit). Deze in de pan met water en daar zelf naar smaak santen en sambal bij doen. Smaakt nog voller en romiger dan hij al is. Ik vind die grote ronde plastic emmertjes erg lekker op deze manier. Weet helaas niet welk merk het is. Geloof dat ze oranje zijn.
Ik bedoel hetzelfde als Gillie, alleen dan van het eigen merk AH en dan de hete variant. Is ook zo'n emmer harde pindapasta.
Gillie, volgens mij bedoel je ook die van Wyko. Zit in een bruin emmertje.
Wij zijn niet zo van de kant en klare maar wat betreft satesaus wel,en dan is de enige echte de satesaus van Verstegen..heerlijk is die!
Vraagje voor Vana77.

Dat recept van jou lijkt mij HEEL lekker, maar kan je het ook daarna nog een tijdje bewaren? Wij zijn nl. maar met z'n tweetjes.
ik vind de satesaus van suzi-wan (vroeger in blik nu in zak) het allerallerlallerekkerst
goede pindakaas, melk, ketjap, suiker, chilisaus en azijn.

ik gebruik tegenwoordig als basis de pot satésaus van calvé, die je nog moet aanlengen. Daar doe ik dan van alles een scheutje of wat schepjes bij, maar ipv melk gebruik ik water omdat het al satésaus is. Als je zelf van de ketjapversie houd zou ik daar een scheutje extra van doen.
quote:toetyfroety schreef op 09 september 2007 @ 23:39:

Vraagje voor Vana77.

Dat recept van jou lijkt mij HEEL lekker, maar kan je het ook daarna nog een tijdje bewaren? Wij zijn nl. maar met z'n tweetjes.Tja, ik ben Vana77 niet, maar je kunt het ook invriezen. Doe ik wel vaker met een restje satesaus en dan smaakt ie nog net zo lekker.
Shit happens
quote:lillibit schreef op 16 september 2007 @ 12:43:

ik vind de satesaus van suzi-wan (vroeger in blik nu in zak) het allerallerlallerekkerst

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Lekker van smaak en lekker makkelijk!

Ik heb een recept uit een conimex kookboekje van een aantal jaren geleden: voor ca. 4dl bereidingstijd 20 minuten

1 kleine ui

1.5 eetl.(arachide) olie

6 eetl.pindakaas

2 theel. sambal oelek

2 theel. knoflookpoeder

3 eetl.ketjap manis

2 eetl.santen mix

1 mespunt bruine basterdsuiker

1 theel. citroen of limoensap

1 theel.ketoembar

halve theel. laos

zout

Snipper de ui ragfijn,

Verhit de olie en fruit de ui er zolang in tot deze begint te kleuren.Voeg daarna pinakaas, sambal oelek en knoflookpoeder toe. Laat alles onder voortdurend roeren en omscheppen nog 1 minuut zachtjes opstaan.

Schenk er daarna zoveel kokend water bij tot een dikke gebonden saus is verkregen. Laat de saus enkele minuten zachtjes pruttelen roer deze regelmatig door.

Voeg de ketjap, santen mix, suiker, citroen of limoensap,ketoembar en laos aan de saus toe. Proef de saus en doe er na eigen inzicht nog wat zout bij.

tip: vervang sambal oelek door een zelfde hoeveelheid sambal tjampoer. De saus krijgt er een aparte pittige smaak door.

Zelf heb ik deze nog nooit gemaakt, omdat ik ook altijd suzi wan gebruik!
Zelf heb ik altijd de al eerder genoemde Wyko satésaus. Lekker met een scheutje ketjap, lepeltje sambal en wat knoflook(poeder).
Shit happens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven