Simpele maar lekkere salades

18-05-2018 07:32 40 berichten
Goedemorgen allemaal...maandag krijgen we gasten en we willen gaan barbecueën. Ik heb de komende dagen weinig tijd om inkopen te doen dus ik ben op zoek naar naar een paar simpele recepten voor salades met niet al te veel/lastig verkrijgbare ingrediënten. Kan alleen naar de Lidl.
Alvast bedankt!
ninanoname schreef:
18-05-2018 10:55
Venkelknol, bedoel je, Caveira. Inderdaad ook erg smakelijk.
Ik denk toch eerder knolselderij, ik heb nog nooit venkel in een erwtensoep gezien. (Beide erg smakelijk op de bbq, trouwens)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
18-05-2018 10:45
Jawel Bullie. De barbecue gaat aan voor 't lekkere rooksmaakje aan je vlees en voor de gepofte aardappels en uien. Maar een avond enkel vlees eten valt mij een beetje zwaar. Ik heb liever 1 echt lekker stuk vlees, zoals bijvoorbeeld een picanha of een flinke zalmzijde en dan nog wat lekkere Duitse witte worstjes dan héél erg véél vlees en een stokbrood. Dat is niet mijn idee van een goede barbecue.
Helemaal mee eens. Een goede barbecue is kwaliteitsvlees en geen kwantiteit.
Groentes op de bbq is trouwens ook heel erg lekker.
Ik maak dit vaak zonder het brood: https://www.sligro.nl/inspiratie/recept ... oksaus.htm
ninanoname schreef:
18-05-2018 10:45
Jawel Bullie. De barbecue gaat aan voor 't lekkere rooksmaakje aan je vlees en voor de gepofte aardappels en uien. Maar een avond enkel vlees eten valt mij een beetje zwaar. Ik heb liever 1 echt lekker stuk vlees, zoals bijvoorbeeld een picanha of een flinke zalmzijde en dan nog wat lekkere Duitse witte worstjes dan héél erg véél vlees en een stokbrood. Dat is niet mijn idee van een goede barbecue.
Speklappen vind ik heerlijk van de bbq én sateetjes én dunne gemarineerde worstjes. Na 3-4 van dat soort dingen, uiteraard afgetopt met satesaus, zit ik echt wel vol. Voor 1 stukje vlees is het de moeite niet de bbq aan te steken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-05-2018 11:28
Speklappen vind ik heerlijk van de bbq én sateetjes én dunne gemarineerde worstjes. Na 3-4 van dat soort dingen, uiteraard afgetopt met satesaus, zit ik echt wel vol. Voor 1 stukje vlees is het de moeite niet de bbq aan te steken.
Een goed stuk vlees ligt uiteindelijk langer op de bbq dan een speklap, een sateetje en een worstje bij elkaar.
Watermeloen, komkommer, feta en verse munt.
Verrassend lekker!
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
18-05-2018 11:32
Een goed stuk vlees ligt uiteindelijk langer op de bbq dan een speklap, een sateetje en een worstje bij elkaar.
Mals of fijngehakt vlees gaat snel en iets te lang gegrild wordt het droog.

Vlees met veel pezen en andere taaie delen moet eerst gemarineerd worden in zuur.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
18-05-2018 12:54
Mals of fijngehakt vlees gaat snel en iets te lang gegrild wordt het droog.

Vlees met veel pezen en andere taaie delen moet eerst gemarineerd worden in zuur.
Ik heb het over slow cooking op de barbecue, een mooie cote de boeuf bijvoorbeeld
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
18-05-2018 10:55
Venkelknol, bedoel je, Caveira. Inderdaad ook erg smakelijk.
Venkel gaat toch niet in de erwtensoep? Ik denk dat ze knolselderij bedoelt. Hoe dan ook ze zijn allebei lekker op de barbecue :).
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
18-05-2018 13:01
Venkel gaat toch niet in de erwtensoep? Ik denk dat ze knolselderij bedoelt. Hoe dan ook ze zijn allebei lekker op de barbecue :).
Oh, ontzettende mosterd
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Salades:
- Bietensalade, gekookte bietjes in plakjes of blokjes, fijngehakte sjalot, augurk en appel in stukjes. Dressing van wat yoghurt en mayo of een frambozen vinaigrette is ook erg lekker.
- Venkelsalade, 2 venkelknollen in hele dunne plakjes schaven, drie/vier sinaasappels segmenteren, bosje radijsjes in dunne plakjes snijden. Rode ui in ringen er doorheen en een dressing van het sinaasappelsap dat is vrijgekomen, olijfolie, teen knoflook. Op smaak brengen met peper en zout en serveren met het venkelgroen en wat krullen parmezaan.
Witlofsalade, grof gesneden witlof, gesnipperd uitje, blokjes appel of mandarijn en kaas. Dressing van yoghurt en mayonaise
- Courgette salade: spaghetti van een paar courgette maken (of kant en klaar kopen), citroen erover raspen en het sap erdoorheen roeren naar smaak. Lente ui in ringetjes erdoorheen, geroosterde pijnboompitjes erdoorheen en feta erover heen brokkelen. Pas op het laatste moment olijfolie naar smaak erdoorheen roeren en op smaak brengen met peper en zoutl.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Rodekool-salade: verse rode koon nemen en die snijden. Wortel in van die lange linten schaven met een dunschiller. Rozijntjes wellen. Alles bij elkaar mikken en er een sinaasappel over uitknijpen. Geitenkaas-met-honing er over strooien.

Zelf atjar maken is ook snel, eenvoudig en lekker: zakje peen julienne, een gesneden komkommer, wat bosuitjes (naar smaak), een bakje taugé en evt ern bos radijsjes (even schoonmaken en in halven/kwarten snijden) in een kom doen. In een pannetje water, azijn, suiker, zout en een Spaanse peper of wat chilivlokken aan de kook brengen tot de suiker is opgelost. Dit mendel over de groenten schenken en minimaal een half uur (langer is geen probleem) laten staan.

Ook favoriet hier: rijstsalade. Rijst koken en af laten koelen. Ondertussen een stoplicht paprika's, een komkommer en een bos radijs schoonmaken en snijden. Pakje feta/saladekaas in blokjes snijden. Olijven (zo veel als je lekker vindt) snijden. Alles in een grote kom mikken, husselen en serveren met een lepel tatziki op iedere portie.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
18-05-2018 13:02
Oh, ontzettende mosterd
Die is wel heel lekker in coleslaw/spitskoolsalade!

Wortel (zo'n grote) in reepjes snijden. Spitskool snijden (of een zak voorgesneden spitskool in de kom mikken). Rozijnen wellen, afgieten en erbij gooien. Dressing maken van mosterd, mayo, yoghurt en evt wat zout en peper. Walnoten hakken en roosteren. Alles door elkaar husselen. Klaar.
Heel erg bedankt tor zover! Zitten hele aantrekkelijke bij! (Allemaal wel eigenlijk😊).
Alle reacties Link kopieren
Griekse salade
Alle reacties Link kopieren
Wortelsalade:
1 kilo wortel raspen.
Blikje maïs uit laten lekken
Blikje ananas (sap bewaren)
Dressing van mayo, curry (oliehoorn) en een scheutje ananassap.
Alles door elkaar husselen.
Simpel maar super lekker met een stukje kip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven