Slowcooker

02-02-2019 12:41 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic hoorde ik voor het eerst van mijn leven van een slowcooker.
En nu lees ik allemaal lyrische blogs enzo over hoe geweldig en lekker een slowcooker is. Ik ben nogal gevoelig voor dat soort knusse berichten met mooie plaatjes, dus ik wil er ook een. Dacht ik.

Maar voordat ik weer zo’n groot ding ga aanschaffen wil ik er even goed over nadenken. Want is het wel echt zo handig? En ruikt dan niet de hele dag je huis naar eten? En hoe doe je dat als iets 6 uur moet stoven, maar je werkt 8 uur: is het dan moes?
En wat is de meerwaarde van een multicooker?
En zijn er mensen die dachten: leuk! Maar nu staat ie daar te staan.

Kortom: vertel me wat jullie ervaringen zijn...
Alle reacties Link kopieren
Eten is heel lekker hoor maar dat heb je binnen een kwartier op en om dan de hele godganselijke dag in de geuren te zitten, dan maar liever iets minder lekker eten vind ik.

Vroeger had je de snelkookpan om juist het kookproces te bespoedigen en de hachee kwam daar ook heel goed uit. Het kan wel een gevaarlijk ding zijn: brandwonden, explosiegevaar. Ze zijn er nog wel; hogedrukpannen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
02-02-2019 18:56
Eten is heel lekker hoor maar dat heb je binnen een kwartier op en om dan de hele godganselijke dag in de geuren te zitten, dan maar liever iets minder lekker eten vind ik.

Vroeger had je de snelkookpan om juist het kookproces te bespoedigen en de hachee kwam daar ook heel goed uit. Het kan wel een gevaarlijk ding zijn: brandwonden, explosiegevaar. Ze zijn er nog wel; hogedrukpannen.
Jazeker en tegenwoordig zelfs elektrisch ideaal ik kan er zelfs vlees in aanbraden en binnen een uur stoofvlees. En heel eerlijk wij vinden het vaak lekkerder dan uit de slowcooker .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet overtuigd. Bedankt, ik wacht het nog even af.
Als ik hoor: de hele dag geuren, alleen in de winter en alleen in het weekend, dan denk ik dat dat hier ook zo gaat zijn.
Dan toch maar de creuzet inderdaad. Gaat ook goed voor in het weekend.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
02-02-2019 18:56
Eten is heel lekker hoor maar dat heb je binnen een kwartier op en om dan de hele godganselijke dag in de geuren te zitten, dan maar liever iets minder lekker eten vind ik.

Vroeger had je de snelkookpan om juist het kookproces te bespoedigen en de hachee kwam daar ook heel goed uit. Het kan wel een gevaarlijk ding zijn: brandwonden, explosiegevaar. Ze zijn er nog wel; hogedrukpannen.
Een multicooker kan dat dus ook, die heeft een hoge druk functie.

Ik hoop vooral het probleem te verhelpen dat ik nooit tijd zie om een stoofschotel of ander ‘lang’ gerecht te bereiden. Ik ben nooit een hele dag thuis en vind het aanlaten van het gas of mijn oven geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
02-02-2019 17:33
Stoofpeertjes, stoofvlees en zo zet ik gewoon op een sudderplaatje op het gas.
Dan durf ik de deur niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak juist een voorraadje maaltijden: snijden, in ziplockzak in de vriezer, in de avond uithalen dat het kan ontdooien en dan voor ik ga werken de slowcooker in.

Dat je het ruikt, ik vind het wel meevallen, ik ruik het zeker niet meer of langer (na thuiskomst) dan bij gewoon koken. En als je thuiskomt ruikt het alsof er iemand zich in de keuken voor je heeft uitgesloofd, toch leuk :D
Nijntje* schreef:
03-02-2019 00:11
Een multicooker kan dat dus ook, die heeft een hoge druk functie.

Ik hoop vooral het probleem te verhelpen dat ik nooit tijd zie om een stoofschotel of ander ‘lang’ gerecht te bereiden. Ik ben nooit een hele dag thuis en vind het aanlaten van het gas of mijn oven geen optie.
Waarom zou je vlees wat lang moet stoven niet de hele dag in de oven zetten op 90 graden? Wordt heerlijk mals en gevaarlijk is het niet. Je zet toch ook je koelkast niet uit als je de hele dag van huis bent, of je modem?

Kortsluiting kan altijd optreden, als je niet thuis bent maar ook als je ligt te slapen.
Ik gebruik mijn elektrische oven als slowcooker, ook al ben ik wel thuis: nog nooit iets meegemaakt waarvan ik dacht: gelukkig was ik thuis anders waren er ongelukken gebeurd. Aanbranden zal ook niet snel gebeuren op zo'n lage temperatuur zelfs al kom later thuis dan gepland.

Zo'n slowcooker kan ook kapot. Ik denk dat het risico op brand groter is als je 's ochtends nog even snel iets strijkt en het hete strijkijzer niet in het rekje terugzet maar op de strijkplank laat staan.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig strijk ik niet ;-D

Ik heb zelf een keer brand in mijn oven gehad. En de overbuurman ging even naar de supermarkt met de oven nog aan en kwam terug met een huis vol rook en brandweermannen.
Allebei wel op hogere temperatuur dan 90 graden, maar het idee staat me daardoor niet aan. Je hebt misschien wel gelijk dus, maar dat de slowcooker er speciaal voor gemaakt is, vind ik dus een fijn idee. Plus dat het met mijn multicooker nog een stuk sneller kan ook, voor de dagen dat ik pas rond het middaguur aan mijn avondeten begin te denken.
(In theorie he. Ik moet mijn eerste maaltijd er nog mee bereiden)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds de kerst een slowcooker en gebruik hem elke week 2x. En dat zijn de dagen dat ik werk zodat we toch iets gezonds en lekkers hebben.

Ik haal in het weekend de week boodschappen en snij dan alles al, doe het in een zip lock zakje en leg het in de vriezer, avond van te voren in de koelkast en volgende ochtend in de SC. Lekker werken en als we thuiskomen schuiven we meteen aan. Ik vind het echt ideaal!

Ik ben er echt heel blij mee, heb gisteren zelfs fudge gemaakt met dat ding.
Nijntje* schreef:
03-02-2019 20:11
Gelukkig strijk ik niet ;-D

Ik heb zelf een keer brand in mijn oven gehad. En de overbuurman ging even naar de supermarkt met de oven nog aan en kwam terug met een huis vol rook en brandweermannen.
Allebei wel op hogere temperatuur dan 90 graden, maar het idee staat me daardoor niet aan. Je hebt misschien wel gelijk dus, maar dat de slowcooker er speciaal voor gemaakt is, vind ik dus een fijn idee. Plus dat het met mijn multicooker nog een stuk sneller kan ook, voor de dagen dat ik pas rond het middaguur aan mijn avondeten begin te denken.
(In theorie he. Ik moet mijn eerste maaltijd er nog mee bereiden)
Hahaha, ik ook niet meer of nou ja, bij hoge uitzondering: ik heb nu een dijk van een excuus en let ook op als ik kleding koop. Moet het gestreken worden is het niks voor mij!

Wel even schrikken van die brand in de ovens, echt de eerste keer dat ik hoor dat dat iemand is overkomen, of 2x zelfs o_o
Nu ben ik meestal thuis als de oven aanstaat maar toch wel iets om bij stil te staan.

Ik wist niet dat je slowcookers ook als een soort snelkookpan kan gebruiken, dat is wel heel handig. Maak vaak grote pannen met bv pastasaus of maaltijdsoep en vries dat dan in porties in, mijn superrecepten moeten dan echt lang pruttelen. Toch eens kijken op MP, mijn oven doet er langer over om warm te worden -is dus aan vervanging toe na 14 jaar- en ik vertrouw hem nu niet meer, zeker nu ik lees dat ze wel degelijk in de fik kunnen vliegen.. Tnx voor de waarschuwing!
Alle reacties Link kopieren
Om precies te zijn was het niet de oven die in de fik vloog maar het bakpapier. Heb de oven uitgedraaid en bakpapier in de gootsteen gegooid, ik stond er toevallig net bij om te kijken hoe het met mijn gerecht ging.. was wel erg schrikken ja!

En gewone slowcooker hebben die functie niet hoor. Maar multicookers dus wel, zoals de instant pot of de crockpot express. Maar die multicookers zijn uiteraard ook een slag duurder helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven