Spaghettisaus zonder pakjes en zakjes

02-03-2021 18:19 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kader van gezond eten wil ik graag een spaghettisaus maken zonder pakjes en zakjes. Ik heb al een aantal recepten van internet gemaakt maar nog niet het ultieme recept gevonden. Vandaag was het bijv weer een beetje zurig. Wat is jullie favoriet??!!
Alle reacties Link kopieren
Basilicum is heeerlijk in de pasta en spaghetti
Let’s go Brandon!
Eigenlijk logisch maar ik vind het echt grappig hoe veel de bovenstaande recepten van elkaar verschillen. Had niet gedacht dat we het allemaal anders doen.
Wat ik heerlijk vind is een hele bol knoflook uit de oven erdoorheen.
Bol heel houden, enkel een soort kapje ervan af snijden (youtube), met olijfolie besprenkelen en in de oven doen. Ze zijn daarna zacht en zoet en je drukt ze zo uit hun schilletje. Daarna wel goed de saus pureren.
lemoos2 schreef:
02-03-2021 18:38
Van Italiaanse schoonpa, de pasta ragu:

- blikje geconcentreerde tomatenpuree (zo’n groter blikje)
- 2 teentjes knoflook, uitgeperst
- 1 winterpeen in kleine blokjes
- drie tot vier ‘takken’ bleekselderij, in dunne plakjes
- 500 ml verse runderbouillon
- half kopje witte wijn
- 500 gram half om half gehakt.

Gehakt rullen, knoflookteentjes erbij. Op smaak brengen met zout en peper. Wortel en bleekselderij even mee fruiten. Wijn erin, goed roeren zodat het is opgenomen voordat je de tomatenpuree erbij doet. Tomatenpuree erin, omscheppen. 300 ml bouillon erin, goed omscheppen. Vuur lager zetten. Van tijd tot tijd door roeren en bouillon toevoegen. Ongeveer twee uur laten sudderen.

Ik ben vegetariër dus ik eet het niet maar heb het recept al zo vaak moeten doorgeven dat ik het kan dromen.

Ik maak ook altijd de Italiaanse ragu en daar gaan ook nog spekblokjes en een gesnipperde ui in.
En dan inderdaad minstens 2 uur de oven in.
Alle reacties Link kopieren
Als het te zuur is kan een beetje baking soda helpen.
lemoos2 schreef:
02-03-2021 18:38
Van Italiaanse schoonpa, de pasta ragu:

- blikje geconcentreerde tomatenpuree (zo’n groter blikje)
- 2 teentjes knoflook, uitgeperst
- 1 winterpeen in kleine blokjes
- drie tot vier ‘takken’ bleekselderij, in dunne plakjes
- 500 ml verse runderbouillon
- half kopje witte wijn
- 500 gram half om half gehakt.

Gehakt rullen, knoflookteentjes erbij. Op smaak brengen met zout en peper. Wortel en bleekselderij even mee fruiten. Wijn erin, goed roeren zodat het is opgenomen voordat je de tomatenpuree erbij doet. Tomatenpuree erin, omscheppen. 300 ml bouillon erin, goed omscheppen. Vuur lager zetten. Van tijd tot tijd door roeren en bouillon toevoegen. Ongeveer twee uur laten sudderen.

Ik ben vegetariër dus ik eet het niet maar heb het recept al zo vaak moeten doorgeven dat ik het kan dromen.
Stengels :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
02-03-2021 18:24
Beetje suiker erdoor als het zurig is of wat kookroom
Of ketjap. Ja ik weet het dat hoort bij een totaal andere keuken, maar het is wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Als de saus zuur is kook je niet lang genoeg in. Tomaten hebben minimaal een half uur (maar nog liever 45 minuten en langer) nodig om zuur te verliezen.

Verder zijn alle recepten inclusief tips als scheutje balsamico, verkruimeld bouillonblokje en beetje suiker wel gegeven.
Boomklevertje schreef:
02-03-2021 19:33
Stengels :biggrin:

:-D
Alle reacties Link kopieren
Voor 2 volwassen en 2 kinderen:
3 trostomaten
1 klein blikje tomatenpuree
6 keer heen en weer witte peper molen
2 tl basilicum
1/2 tl dragon
1/2 tl italiaanse kruiden
mespuntje zout
1 klontje suiker
2 eieren
Allemaal pureren met de staafmixer.

Knoflook en prei en ui fruiten in de pan, 175 gram rundergehakt erbij tot het niet meer rood is. Daarna saus erbij en nog 5 minuten laten pruttelen.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
02-03-2021 19:39
Als de saus zuur is kook je niet lang genoeg in. Tomaten hebben minimaal een half uur (maar nog liever 45 minuten en langer) nodig om zuur te verliezen.

Verder zijn alle recepten inclusief tips als scheutje balsamico, verkruimeld bouillonblokje en beetje suiker wel gegeven.
Precies! De natuurlijke suikers moeten vrijkomen en dat kost even tijd. Vandaar dat ik altijd eerst met de tomatenpuree begin, die is het zuurst.
montblanc schreef:
02-03-2021 18:25
Lees mee! Ooit geprobeerd met verse tomaten en tomatenpuree maar het bond niet waardoor er een plasje tomatenwater onderop ons bord lag.
Dan is het niet genoeg ingedikt. Bolognese saus moet echt uren op het vuur staan.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
02-03-2021 19:39
Als de saus zuur is kook je niet lang genoeg in. Tomaten hebben minimaal een half uur (maar nog liever 45 minuten en langer) nodig om zuur te verliezen.

Verder zijn alle recepten inclusief tips als scheutje balsamico, verkruimeld bouillonblokje en beetje suiker wel gegeven.
Je moet inderdaad de saus zo lang mogelijk laten pruttelen, hoe langer hoe lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Knoflook, uitje en Spaans pepertje heel fijn hakken en rustig aanbakken. Beetje Sherry om het af te blussen, laten verdampen. Dan tomatenblokjes of passata erin en laurier blaadje. Tijd laten pruttelen, daarna laurier eruit en oregano, peper en zout erdoor.
Alle reacties Link kopieren
Deze man legt het goed uit;

https://youtu.be/Sw_Ze9zIafM
Alle reacties Link kopieren
Een paar principes die je moet onthouden. Dit helpt met de volgorde.

- aanbakken of bruin bakken geeft smaak.
- je moet bedenken wat je bruin bakt en in welke volgorde. Zodra je vocht (tomaat, wijn) toevoegt ben je niet meer aan het bakken maar aan het koken.
Als iets al bruin is en je wilt iets anders ook aanbakken moet het 1e misschien even uit de pan.
- inkoken maakt de saus dikker en maakt de smaak intenser.
- een nacht laten staan zorgt dat de smaak door de saus heen trekt.
- Let op welke kruiden je de volgende dag terugvindt in je saus.
Sommige subtiele smaken zoals een rooksmaak kun je soms iets later toevoegen.
Andere dingen als chili en zout vervliegen of verdwijnen helemaal niet.

Als je die dingen onthoudt kun je eigenlijk zelf bedenken wat je erin gooit en wat de volgorde is.
Je snapt automatisch dat je niet begint met tomatenpuree, omdat je dan niets meer kunt bruin bakken.


Receptje dus. Ik maak altijd teveel, ik kan het niet helpen.
We kunnen hier 2 dagen van eten en ik vries er vaak nog iets van in ook.

Een halve kilo rundergehakt en als je het hebt, een handje half om half erbij. Bak het bruin. Echt bruin.
Gehakt bruin genoeg? Uit de pan anders kun je de rest niet aanbakken.

Tijdens het bakken van het gehakt heb je 4-6 uien fijn gesneden. Die ga je aanbakken. Blijf vooral roeren, het kost echt tijd. Minstens 20 minuten. De uien worden véél kleiner als je ze goed bruin bakt.
Halverwege wat knoflook erbij is prima.
Zin in groenten? Doe meteen samen gelijk met de uien 4-6 fijngesneden wortels en een fijngesneden bleekselderij erin.

Het aanbakken maakt alles veel zoeter. Het duurt echt even, 20-30 minuten heb je zeker nodig.

Vocht erbij en inkoken:
Tomaat uit een pakje, of gepelde tomaten uit blik. Er kunnen makkelijk 4 - 5 pakjes of blikjes in.
Het bruingebakken gehakt gaat terug in de saus.
Een forse scheut rode wijn mag erbij. De alcohol koken we eruit.

Omdat we gaan inkoken heb je geen aparte tomatenpuree nodig.
Binden met maizena is beslist overbodig.


Op smaak brengen doe je met kruiden. Je kunt zelf kiezen of je die toevoegt!
- chillipeper voor een pittige nasmaak
- gerookt paprikapoeder voor een rokerige bijsmaak - deze mag ook wachten tot na het inkoken.
- heb je pesto staan? 1-3 forse theelepels kunnen geen kwaad. Omdat basilicum smaak verliest door het koken kun je deze ook goed na het inkoken erin doen.
- zout komt bij mij altijd van een bouillonblokje. Eerst even oplossen in een paar druppels heet water.
- Worchestersaus? Maggi? Ja.
De 'ansjovis saus' en 'gist extract' die daar in zitten zijn natuurlijke smaakversterkers en die gaan er bij mij altijd in.

Nu met het deksel van de pan een uurtje (of twee) net wel/net niet laten koken; roer af en toe door zodat hij niet op de bodem aankoekt.

Deze saus mag gerust een nacht staan, daar wordt hij lekkerder van.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak het zo:

Eerst knoflook en ui fruiten. Dan vleestomaten en courgette in blokjes erbij. Bouillonblokje, verse peper, beetje zout.
Soms maak ik er een curry van door er, heel verrassend, een halve pot curry bij te gooien.

Ik kan niet koken maar ik maak het echt nooit met zakjes, al jaren lang niet.
Soms doe ik er gehakt bij, soms kipfilet., of wat er is, bijv een prei of bosui of champignons ofzo.
Vlees bak ik er apart bij.
Alle reacties Link kopieren
DreamyEzra schreef:
02-03-2021 19:16
Wat ik heerlijk vind is een hele bol knoflook uit de oven erdoorheen.
Bol heel houden, enkel een soort kapje ervan af snijden (youtube), met olijfolie besprenkelen en in de oven doen. Ze zijn daarna zacht en zoet en je drukt ze zo uit hun schilletje. Daarna wel goed de saus pureren.
Oeh goed idee!
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
02-03-2021 19:53
Deze man legt het goed uit;

https://youtu.be/Sw_Ze9zIafM
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle suggesties! Tadderak heeft wel de clou gegeven denk ik; Het moet gewoon lekker een tijd sudderen en niet even snel-snel na ‘t werk. Komend weekend ga ik er mee aan de slag. Ik heb er nu al zin in.
Ik zat net weer even Italiaanse recepten te bekijken, bij allemaal moet het ruim 3 uur pruttelen.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
02-03-2021 19:53
Deze man legt het goed uit;

https://youtu.be/Sw_Ze9zIafM
Geniaal haha :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Boomklevertje schreef:
02-03-2021 19:33
Stengels :biggrin:
Dank je, kwam er echt even niet op :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het geheim om er een blikje ansjovis in mee te bakken. Eerst ui en knoflook fruiten, dan ansjovis erin, en dan tomatenpuree en tomaten erbij. En verder groente naar smaak, ik ben geen fan van wortel dus doe dat er nooit door.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Het gaat eigenlijk niet om het lijstje dat je er in gooit, maar om wat je er mee doet.
Aanbakken, inkoken of een nacht laten staan.

Deze gast kan het erg goed uitleggen.
En de ideeën erachter kun je gewoon toepassen op de ingrediënten van bolognese saus.

https://www.youtube.com/watch?v=mVKXJcpGHK8
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven