Sushirijst invriezen ?

06-02-2020 15:04 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil binnenkort weer eens sushi maken. Ik vind het altijd een hele klus, maar té lekker om het niet zo af en toe eens te maken.

Nu leek het me handig om wat meer sushirijst te maken en dit dan in te vriezen. Dan kan ik er de volgende keer eens een pokébowl mee maken (nog niet eerder gedaan).
Of even snel een paar simpele rollen maken ofzo.

Iemand wel eens gekookte en op smaak gebrachte sushirijst ingevroren en ging dat goed?
Gewone (of pandan-/basmati-) rijst vries ik wel vaker in en dat gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Een pak rijst is 500 gram.

Ik maak geen bijzonder grote rollen volgens mij. Meestal met 2 ingrediënten per rol, soms 3.
Maar ik heb een gezin met 2 pubers die dol zijn op sushi dus er gaat best wat doorheen.
mamaonbekend schreef:
07-04-2020 08:27
Een pak rijst is 500 gram.

Ik maak geen bijzonder grote rollen volgens mij. Meestal met 2 ingrediënten per rol, soms 3.
Maar ik heb een gezin met 2 pubers die dol zijn op sushi dus er gaat best wat doorheen.
Dan valt het wel mee. Mijn pakken zijn altijd een 1kg, dus ik ging daarvan uit. 2 kg zou wel erg veel zijn voor 4 personen ;)
Alle reacties Link kopieren
Maar even voortborduren op een eerder topic, beetje onzin om nieuw topic aan te maken als het toch over sushi gaat.

Als we uit gaan eten vinden mijn kinderen vooral de ebi tempura roll zo lekker.
Nu is mijn vraag: kan ik ook kant-en-klare tempura garnalen/crispy garnalen gebruiken? Volgens mij liggen ze in de diepvries (bij Jumbo of Lidl dacht ik).
En wat is dan de handigste manier? Eerst afbakken in de Airfryer neem ik aan, dan in de in-/outside sushirol verwerken?
Of een andere variant met nog een laagje panko eromheen en nogmaals in de Airfryer voor een extra crunchy effect?
Iemand weleens dergelijke garnalen in sushi gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb zelf wel eens garnalen met panko gepaneerd, gefrituurd en toen in de sushi gerold. Goddelijk! Bewaren is geen succes, dan wordt het knapperige laagje zompig.
Ik heb ze gefrituurd in een steelpan met een laag rijstolie, dat ging prima. Ik weet niet of het een succes is in de airfryer. Trouwens het paneren en frituren kun je ook met reepjes kip doen, ook lekker in een sushirol!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het kan, mooi dat jij dat getest hebt :)
Ja even frituren kan ook, doe ik wel eens in de wok. Maar er zijn vast ook varianten die in de Airfryer/oven kunnen, ik ga es kijken.

Ja kip is ook lekker in sushi hè, ik bak weleens zo’n krokante kipschnitsel met cornflakeslaagje, die is ook heel lekker om in de sushi te doen. En dan de rol nog weer even insmeren met laagje panko en dan afbakken in de Airfryer, dan krijg je zo’n halfwarme crunchy sushirol, heerlijk !
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met dit soort handigheidjes om sushi te maken?
Ik overweeg dit te kopen, maar hoor graag ervaringen of het echt makkelijk is of eigenlijk overbodig.

Afbeelding
Filmpje met how to: https://youtu.be/eheZVOBQ8CE
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder een leuke sushicursus volgen. Daar leer je leuke trucjes en met een matje kun je eigenlijk alles doen!
Alle reacties Link kopieren
Heb ik al een keer gedaan hoor, ik kan op zich prima sushi rollen.
Dit leek me alleen makkelijker en sneller gaan en geen geknoei met die rijst.
Alle reacties Link kopieren
mamaonbekend schreef:
24-10-2020 14:01
Maar even voortborduren op een eerder topic, beetje onzin om nieuw topic aan te maken als het toch over sushi gaat.

Als we uit gaan eten vinden mijn kinderen vooral de ebi tempura roll zo lekker.
Nu is mijn vraag: kan ik ook kant-en-klare tempura garnalen/crispy garnalen gebruiken? Volgens mij liggen ze in de diepvries (bij Jumbo of Lidl dacht ik).
En wat is dan de handigste manier? Eerst afbakken in de Airfryer neem ik aan, dan in de in-/outside sushirol verwerken?
Of een andere variant met nog een laagje panko eromheen en nogmaals in de Airfryer voor een extra crunchy effect?
Iemand weleens dergelijke garnalen in sushi gedaan?
Die tempuragarnalen (ik gebruikte ze van de jumbo) zijn prima voor in de sushirol. Ik doe ze meestal net iets langer in de airfryer zodat ze goed knapperig zijn.
Een aanrader is wel om deze rollen daarna op te eten in plaats van ze weer in de koelkast te zetten. Door de plakrijst en het koelen blijft er weinig crunch meer over de volgende dag..

Ik krijg al trek als ik er aan denk.
Zelf ook groot fan van sushi, inmiddels wat vaker met bloemkoolrijst om het ietsjes gezonder te houden dan die bergen rijst die ik anders met veel plezier opeet. :kwijl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven