Taarten maken of bakken, welke maak jij?

06-09-2025 11:45 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Na ooit eens een super verkeerd recept te hebben opgevolgd waardoor ik met een afschuwelijke vieze cheesecake kwam te zitten ( volgens het recept moesten er 6 (!) eieren in :(
ga ik het vandaag nog eens proberen. Met een ander recept, uiteraard :biggrin:

Welke taarten maken jullie wel eens en wat is het succesrecept, en wat is jullie floprecept?

Ik ben wel benieuwd, daarom een lekker luchtig topic over taarten :lips:
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
framboise-t schreef:
06-09-2025 12:28
Leuk topic! Net appels gekregen uit iemands tuin, het lijken op goudreinetten dus ik wil er taart van maken, morgen.

Ik ga ook voor de revanche: tarte tatin en appelcake lukt wel, maar gewone appeltaart wordt eigenlijk nooit zo lekker als bij een ander. De vulling lukt me wel maar de korst wordt nooit aan alle kanten lekker. Als iemand daar nog tips voor heeft, graag!

Dit is mijn go-to recept voor appeltaart: [ik krijg het goede recept niet gelinkt], het recept voor het deeg is bijna hetzelfde als deze: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... asisrecept Ik gebruik een beetje citroensap in plaats van geraspte schil (het is alleen voor de smaak, je kunt het ook weglaten). En een verkruimeld beschuitje of paneermeel op de bodem voordat je het appelmengsel erin doet om te voorkomen dat de bodem te nat wordt. Wat ik ook weleens doe is het laatste kwartier de taart een treetje lager in de oven zodat de bodem echt goed gaar wordt.

Edit: huh de link die ik had gaat opeens naar een hele andere appeltaart. Als je op de website van AH zoekt naar appeltaart, is het het recept met dit plaatje:

Afbeelding
nerdopviva wijzigde dit bericht op 06-09-2025 17:21
16.01% gewijzigd
Leuk topic! Laatst weer begonnen met bakken. Was er mee gestopt sinds de komst van ons kind. Geen rust in mn hoofd ofzo ervoor. Nu is ze bijna 4 en helpt ze graag mee of speelt ze zelf ergens mee. Vorige week een klassieke appeltaart gemaakt. Was goed gelukt, maar de smaak kon beter (miste wat kaneel oa). Nu net een brownie in de oven gedaan. Recept van Laura’s Bakery met oreo. Ben benieuwd!
Aija schreef:
06-09-2025 12:49
Ik gebruik ook veel en graag de recepten van Rutger bakt, dat mislukt eigenlijk nooit. Voor patisserie kijk ik ook nog wel eens bij gwennsbakery.nl.
Toch is één van mijn favoriete taarten niet van hem: https://sallysbakingaddiction.com/key-lime-pie/
Deze lijkt mij erg lekker. Wat gebruik je ter vervanging van de Graham crackers?
Maar mensen gaan voorbij
Vakantievrouw schreef:
06-09-2025 17:05
Ik heb ooit een taart gemaakt waarbij ik met de mix ook zonnebloemolie moest toevoegen. Dit gebruik ik zelden in de keuken en nooit verwacht dat zonnebloem olie kon verpieteren, dus wel want de taart was zo ontzettend smerig :proud:

Andere keer was ook lachen, hele avond in de keuken gestaan voor een cheesecake, viel de bodem uit de springvorm, hele cheesecake op de grond. Moest ook flink boenen om het room mengsel van de vloer af te krijgen.
Oh neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! :O
Vreselijk, kan me voorstellen dat je daar enorm van baalde :lol:
Sinds hier in huis iemand glutenvrij moet eten bak ik weer regelmatig taarten. Altijd een succes hier is de slagroomtaart van Rutger bakt. Inmiddels is er teleurstelling als ik die niet maak voor een verjaardag 😅
Ik maak ook vaak kwarktaart, maar dat is vooral omdat veel kinderen die lekker vinden. Chocoladetaart maak ik ook regelmatig maar daarvoor gebruik ik wisselende recepten, sommigen zijn nogal bewerkelijk en daar heb ik niet altijd zin in.
Ik bak veel en graag. Vandaag een 8-laagse chocolade taart van Donna Hay gemaakt. Veul werk en valt als een blok beton op je maag maar erg lekker.

Mijn favoriete cheesecke is de NY cheesecake van Joyofbaking.com, verdubbel wel de korst. Goddelijk. Maak hem maar 1x in de 2 jaar en vries dan driekwart in.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Joppie schreef:
06-09-2025 17:24
Deze lijkt mij erg lekker. Wat gebruik je ter vervanging van de Graham crackers?

Oei die ziet er goed uit!!

Ik vervang Graham Crackers bijna altijd voor Digestieve.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik bak regelmatig cheesecake met 6 eieren en tot nu toe smaakte het altijd naar cheesecake.

Verder appeltaart, cake met seizoensfruit, cake met rabarber, rode bessentaart, bosbessentaart, dadelcake, carrot cake, courgettecake.
Haverkoekjes van de AH zijn ook een goede vervanger, vorige week nog gebruikt voor een limoentaart.
Afbeelding
Tjezus, wat vals
Verkade Nizza kokos #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi168718

Ik denk dat deze ook lekker zijn in de bodem van de key lime pie.

Nu heb ik zin aan taart :cry:
Maar mensen gaan voorbij
Mijn taart is afgekoeld, ik heb de fout gemaakt om er een hapje van te nemen terwijl de taart nog lauw was en dat valt heel erg zwaar op de maag, Wel lekker, dus de taart is gelukt, maar voorlopig hoef ik niets meer te eten.
Joppie schreef:
06-09-2025 18:44
Verkade Nizza kokos #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi168718

Ik denk dat deze ook lekker zijn in de bodem van de key lime pie.

Nu heb ik zin aan taart :cry:

Daar moest ik ook meteen aan denken. Lekker, die kokos bij de limoen. Ik maak weleens een sinaasappelkwarktaart. Daar gebruik ik meestal digestive met pure chocolade voor.
Spaanse citroen/limoencake met olijfolie is hier altijd een hit: https://olivarera.nl/bizcocho-de-limon- ... olijfolie/
Elke verjaardag maak ik op veler verzoek een advocaat taart:

200 g suiker
200 g boter
2 eieren
2 borrels advocaat
2 pakken lange vingers
¼ liter slagroom
2 eetl. Suiker
klopvast
chocoladevlokken
melk en advocaat

Vet een springvorm van 30 cm in. Maak een mengseltje van melk met advocaat en doop de lange vingers erin. Leg hiermee de bodem van de springvorm vol.

Mix de suiker met de boter romig, doe er één voor één de eieren door tot ze volledig zijn opgenomen. Het moet heel romig wit/geel uitzien.
Doe er beetje bij beetje de borrels advocaat door.
De helft van dit mengsel over de lange vingersbodem verdelen. Hierop weer ingedoopte lange vingers leggen en daarna de andere helft van het mengsel. Zet 24 uur in de koelkast. Voor het serveren de slagroom met de suiker en klopvast kloppen en eroverheen smeren. Daarna de vlokken erover strooien.

Altijd succes
"Boring conversation anyway"
Ik was altijd team koopgraag maar door de diagnose coeliakie van mijn dochter met daarnaast allergieën en intoleranties voor soja, ei, koemelk, haver, rund en appel. Sinds kort kan ze weer tegen appel en ei. Dat maakt het bakken net wat minder uitdagend.

Flop: een vegan en glutenvrije bosbessen kwartaart op het kinderfeestje van mijn dochter. Zij en een vriendinnetje vonden hem geweldig, maar de overige 6 5 jarige kindjes lieten hem staan 😅.

Top 1: het jaar erna maakte ik vegan en glutenvrije citroencupcakes met heel veel glazuur en zeemeerminstaarten.

Top 2: glutenvrije en mango kwartaart met een chocolade brownie bodem
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Aija schreef:
06-09-2025 12:49
Ik gebruik ook veel en graag de recepten van Rutger bakt, dat mislukt eigenlijk nooit. Voor patisserie kijk ik ook nog wel eens bij gwennsbakery.nl.
Toch is één van mijn favoriete taarten niet van hem: https://sallysbakingaddiction.com/key-lime-pie/
Ik heb Key Lime Pie in Florida gegeten en vond het zo lekker!
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
framboise-t schreef:
06-09-2025 12:28
Leuk topic! Net appels gekregen uit iemands tuin, het lijken op goudreinetten dus ik wil er taart van maken, morgen.

Ik ga ook voor de revanche: tarte tatin en appelcake lukt wel, maar gewone appeltaart wordt eigenlijk nooit zo lekker als bij een ander. De vulling lukt me wel maar de korst wordt nooit aan alle kanten lekker. Als iemand daar nog tips voor heeft, graag!
Ik verkruimel een paar speculaasjes over de bodem voor het appelmengsel erin gaat. Of een dun laagje spijs.
En ik houd van rijk gevuld. Dus appels, rozijnen, noten. En als laatste…na 60 minuten bak ik nog 10 minuten op alleen onderwarmte. Dan is de bodem echt gaar en niet zompig.
Durf te zeggen dat ik echt goeie appeltaart maak😀
Zandhaas schreef:
06-09-2025 20:23
Ik verkruimel een paar speculaasjes over de bodem voor het appelmengsel erin gaat. Of een dun laagje spijs.
En ik houd van rijk gevuld. Dus appels, rozijnen, noten. En als laatste…na 60 minuten bak ik nog 10 minuten op alleen onderwarmte. Dan is de bodem echt gaar en niet zompig.
Durf te zeggen dat ik echt goeie appeltaart maak😀
Ik wil graag een stukje proeven :)
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
Joppie schreef:
06-09-2025 17:24
Digestive koekjes inderdaad. Ze geeft in het recept het advies om dan nog extra suiker toe te voegen, maar dat is echt niet nodig. En de macadamia echt toevoegen bij de bodem, geeft idd net dat beetje extra (ik pak gewoon zo'n pakje gezouten macadamianoten).
En de taart is echt zo lekker! Was bij verjaardagen steeds als eerste op.
nerdopviva schreef:
06-09-2025 17:13
Dit is mijn go-to recept voor appeltaart:
Appeltaart is gelukt! Ik heb het recept uit je link geprobeerd (verdwaalde in de appeltaartplaatjes en de link ging naar recept met citroenrasp er in). perfect lekker deeg, korst stevig genoeg, ook een beetje kruimelig, nergens verbrand. Dank!

Lichtbruine ipv witte basterdsuiker gebruikt, en wat dunner uitgerold ivm andere hoeveelheid en vorm.

de appels waren denk ik toch geen goudreinetten (ze waren op een andere manier zuur) maar wel lekker en lieten amper vocht los.
framboise-t wijzigde dit bericht op 07-09-2025 21:46
Reden: Interpunctie toegevoegd
0.92% gewijzigd
Henk-und-Roelie schreef:
06-09-2025 14:03
Hebben ze in de Turkse of Roemeense keuken ook dat hele dunne knapperige bladerdeeg?
Ja in de Turkse keuken wordt yufka gebruikt. Vergelijkbaar met loempiavellen.
Kan zowel zoet (baklava) als hartig (börek) worden gebruikt.
Deze honing-chocoladetaart is ontzettend lekker en niet heel moeilijk om te maken. Wel een dag van tevoren maken zodat het glazuur goed stolt: https://www.nigella.com/recipes/honey-chocolate-cake
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik heb gisteren voor het eerst een cheesecake gemaakt. Inspiratie kwam van dit topic! Bastognebodem. Heb een aardbeiencoulis gemaakt en erdoorheen geswirled. Dat was qua looks een slecht idee. Het resultaat lijkt op een soort hersenoperatie…

Hij heeft een nacht opgestijfd in de koelkast. Ga hem zo aansnijden. Ben erg benieuwd hoe hij smaakt. Zal straks een update sturen haha.

UPDATE: hij is heerlijk! Lekker romig. Wel een “soggy bottom” helaas. Minder boter gebruiken de volgende keer denk ik.
bbubbels wijzigde dit bericht op 08-09-2025 12:01
Reden: Update
13.96% gewijzigd
Ik bak graag, probeer elke week iets te bakken. Ik bak geen ingewikkelde dingen, het moet voor mij ontspannend blijven en in geval van taart e.d. vind ik de simpelste ook vaak het lekkerst.
Bij mij gaat geregeld in de oven (en eigenlijk altijd lekker): 'gewone' cake, boterkoek, gevulde speculaas, appeltaart, cheesecake en rijstevlaai.
DG2015 schreef:
08-09-2025 08:58
Deze honing-chocoladetaart is ontzettend lekker en niet heel moeilijk om te maken. Wel een dag van tevoren maken zodat het glazuur goed stolt: https://www.nigella.com/recipes/honey-chocolate-cake
Deze lijkt me echt heel lekker, wel machtig.
De medovik (honing taart) vind ik ook zo lekker.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven