Taarten maken of bakken, welke maak jij?

06-09-2025 11:45 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Na ooit eens een super verkeerd recept te hebben opgevolgd waardoor ik met een afschuwelijke vieze cheesecake kwam te zitten ( volgens het recept moesten er 6 (!) eieren in :(
ga ik het vandaag nog eens proberen. Met een ander recept, uiteraard :biggrin:

Welke taarten maken jullie wel eens en wat is het succesrecept, en wat is jullie floprecept?

Ik ben wel benieuwd, daarom een lekker luchtig topic over taarten :lips:
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
https://www.nigella.com/recipes/nutella-cake?offset=24

Deze is ook makkelijk. Hij is machtig, zoals alle chocoladetaarten dat zijn. Maar oh, zo lekker, zo lekker. En de rum is te vervangen door water zoals benoemd in het recept.

Voor de poster die dochter met intoleranties heeft; er zit denk ik wel te veel koemelk in Nutella. Maaarrrrr in het buitenland is er al wel vegan Nutella in omloop dus wie weet verkopen ze dat binnenkort hier ook.
It-is-joysjuhhh schreef:
08-09-2025 22:07
https://www.nigella.com/recipes/nutella-cake?offset=24

Deze is ook makkelijk. Hij is machtig, zoals alle chocoladetaarten dat zijn. Maar oh, zo lekker, zo lekker. En de rum is te vervangen door water zoals benoemd in het recept.

Voor de poster die dochter met intoleranties heeft; er zit denk ik wel te veel koemelk in Nutella. Maaarrrrr in het buitenland is er al wel vegan Nutella in omloop dus wie weet verkopen ze dat binnenkort hier ook.
Oeh wauw die klinkt heel goed. Ik heb altijd een paar potten vegan chocopasta van de vegan week van Lidl in huis. Dus daar zou dit perfect voor zijn 😍
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Ahh leuke topic....

## 2x mislukte mokka taart, volgens recept van Rudolph 24K. Ronde cake bleef laag, nu zelfde beslag in rechthoekig vorm geplaatst. Heerlijke mokka creme (fieuw, dit is gewoon puur boter, poedersuiker en ingekookte koffie)

## flop: puddingbroodjes. Nieuwe poging binnenkort, banketbakkersroom smaakte veel te veel naar melk, en ik ben al geen melk liefhebber. Volgende poging zal ik meer vanille toevoegen (sinds 2 weken staan vanille stokjes in 200 ml fles wodka)

## Top, in 1 keer gelukt speculaas koeken mbv speculaas plank (kringloop) . Goedkope losse kruiden van Turks winkel. De eerste pogingen uit de plank, mislukte, geen probleem, opnieuw kneden en de plank vullen. Naarmate je vaker de plank heb gevuld, wordt die wat vetter lijkt wel, dan is het gemakkelijker de deeg uit de plank te slaan.

##Top: soesjes met slagroom, lekker simpel.

##Top: ik had zakjes klop klop om de slagroom/eiwit steviger te maken. Die zijn nu op. Ben nu overgestapt naar "creme de tartar" uit de indo-toko. Vele malen goedkoper, 2 euro voor klein potje. En dan heb je maar een mespunt van nodig

##Top: monchoutaart, makkelijk zonder de oven te gebruiken.

Binnenkort gevulde speculaas maken, van Rutger bakt. Amandelmeel van Turkse winkel (3 euro 180 gram, toch weer een euro goedkoper dan van de gele jumbo)
Ik gebruik al decennia, sinds mijn studententijd een recept uit de allerhande voor chocolade/brownie: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... oladetaart Lukt altijd.
De recepten van Miljushka vind ik ook altijd goed en lukken ook altijd. En die van Nigella (uit haar boek Domestic Godess) en de Engelse Mary Berry lukken mij ook altijd. Ik grijp altijd terug naar hun recepten voor taarten en cakes.
Zandhaas schreef:
06-09-2025 20:23
Ik verkruimel een paar speculaasjes over de bodem voor het appelmengsel erin gaat. Of een dun laagje spijs.
En ik houd van rijk gevuld. Dus appels, rozijnen, noten. En als laatste…na 60 minuten bak ik nog 10 minuten op alleen onderwarmte. Dan is de bodem echt gaar en niet zompig.
Durf te zeggen dat ik echt goeie appeltaart maak😀
Dat durf ik ook te zeggen, ik zit net aan een stukje appeltaart ( ja ja ik weet het niet het beste ontbijt)

Ik maak altijd wel wat extra deeg, ik hou van een lekkere koekkorst.

Bij de appelvulling doe ik altijd wat bruine suiker, kaneel, een zakje gemengde noten en op de bodem een laagje amandelspijs.

Limoen mascarpone taart is veruit de favoriet hier in huis.

"vroeger" bakte/maakte ik heel vaak iets van gebak of taart, ik wil dat wel weer oppakken.
Zelf ben ik geen zoetekauw, ik neem meestal zelf een punt/stukje.

Maar het komt hier altijd wel op, of ik neem het mee naar mijn werk.

Nu is het ook weer tijd om lekkere speculaastaart te maken, en banketstaaf.

Bannofee pie ook zalig, evenals crack pie ( heel veel suiker maar goddelijk lekker) binnenkort ook weer een keer Milionaires shortbread maken.

Krijg inspiratie.

Mijn man maakt altijd gebak en baklava rond de feestdagen.

Recept crack pie:

https://www.culy.nl/recepten/crack-pie-milkbar-ny/
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Appeltaart en kwarktaart vind ik errugg lekker. Ik heb nog een oud recept kwarktaart dat altijd goed werkte en iedereen vond de taart heerlijk. Ik woon nu in het buitenland en kwark is niet zo makkelijk verkrijgbaar als in Nederland, en smaakt wat anders.
Maar ik schrijf hem even neer voor geintereseerden in een ouderwets recept. Het lekkere is de combo zoet van de bodem met de iets zurige top van de kwark gemixt met slagroom en vruchtensap.

Bodem:
200 gr basterdsuiker
200 gr boter
200 gr zelfrijzend bakmeel
2 eigeel

Mix alles en kneed samen tot soepel deeg. Bak in voorverwarmde oven voor 20 min op 180 graden. Bodem is nog zacht als je hem eruit haalt maar wordt snel harder door boter die stolt. Laat afkoelen en zet daarna even in de koelkast voor een uurtje.

Top:
1 bak 500 gr volle kwark, opkloppen
250 ml slagroom, stijfslaan met 1 theelepel suiker
2 eiwitten, stijfslaan met 1 theelepel suiker. De garde vd mixer moet goed schoon en vetvrij zijn voor goed resultaat.
Blikje aardbeien op sap, laat aardbeien uitlekken en vang vruchtensap op. Je kunt ook prima verse aardbeien gebruiken
7 blaadjes gelatine, laten weken in koud water voor 20 min. Knijp daarna uit.

200 ml vruchtensap of water in pannetje tegen de kook aanbrengen, zodra het kookt van vuur halen. Doe de uitgeknepen gelatine blaadjes erdoor. Het gaat vanzelf oplossen.
Kwark, slagroom, eiwitten, aardbeien en sap met gelatine door elkaar scheppen.
Haal taartbodem uit koelkast en giet de mix erbovenop.
Zet in koelkast om op te harden. Na een uur of 3 is hij hard. Ik maakte hem altijd de dag voor visite. Elke keer goed resultaat :daisy:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven