Tafelmanieren

01-05-2015 23:04 79 berichten
Ik ben een weekje op vakantie met een vriendin. En kom er hier achter dat ze echt verschrikkelijke tafelmanieren heeft. Ze snijd eerst alles klein, legt dan haar mes neer, pakt haar vork over in haar rechterhand, legt haar linker elleboog op tafel om erop te steunen en begint dan als een bootwerker alles op haar bord met de vork in haar rechterhand naar binnen te proppen. Af en toe schuift ze met de duim van haar andere hand het eten op de vork. Ik durf al geen gesprek meer te voeren tijdens het eten, want dan praat ze met halfvolle mond. 😨

Ik ga een beetje heen en weer tussen verbazing en dat ik het een klein beetje genant vindt. Voor morgen heb ik een Ethyopisch restaurant voorgesteld. Dan kunnen we allebei met onze handen eten. 😁

Kan je zoiets ter sprake brengen of is dat heel onaardig?
Overigens vind ik een rustige opmerking als: " Zou je alstjeblieft niet met volle mond willen praten?" Best wel weer kunnen. Het valt en staat een beetje met de manier waarop het gebracht wordt.

Dat van die vork zou me dan weer minder boeien, als je in het Ethiopisch restaurant gaat eten met je handen heb je er kennelijk dan ook geen last van (of was dat sarcastische bedoeld?).
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 02 mei 2015 @ 10:15:

De manier van eten vind ik niet zo erg. Dus het in kleine stukjes snijden, met de vork rechts eten en het naar binnen schrokken. Tja, ieder z'n manier van eten. Praten met volle mond vind ik niet netjes, daar kan je wat mij betreft best wat van zeggen.

Ik hou zelf mijn mes en vork verkeerdom. Vinden mensen vast ook geen fatsoenlijke tafelmanieren. Maar als ik ht andersom doe, dan ligt mijn vlees in de schoot van de ander. Daar zullen ze vast ook niet blij van worden

Dochter van 3 eet trouwens ook nog best vaak met haar handen. Vork werkt gewoon nog niet echt voor d'r. Dus ook spaghetti (zonder saus) gaat met haar handen. Ovenschotel ofzo gaat vaak wel weer met de vork, maar spaghetti is echt moeilijk ook eigenlijk. Dus ik snao het wel en vind het nu nog geen probleem.In stukjes snijden en met de lepel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 02 mei 2015 @ 10:38:

[...]

In stukjes snijden en met de lepel.Dat gaat ook nog niet helemaal lekker. Stukjes vlees, krieltjes enzo gaan wel. Dat blijft ook goed hangen aan een vork. Maar spaghetti of bv gestoomde broccoli glijdt zo van de vork, dus dat pakt ze dan met haar handen ach, het komt vast goed met d'r ooit!
Waarom snij je die spaggetti niet klein dan? Dan kun je 't gewoon op je vork schuiven.
Shoot first, ask questions later!
quote:Desperate_Housewive schreef op 02 mei 2015 @ 10:41:

[...]

Dat gaat ook nog niet helemaal lekker. Stukjes vlees, krieltjes enzo gaan wel. Dat blijft ook goed hangen aan een vork. Maar spaghetti of bv gestoomde broccoli glijdt zo van de vork, dus dat pakt ze dan met haar handen ach, het komt vast goed met d'r ooit!Dat zeg ik, lepel!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het is geen zakendiner hé het is vakantie. Tijd om relaxed te zijn. Ik vind dat je je een klein beetje aanstelt. En nee het is niet smakelijk om te praten met een volle mond maar misschien moet je met praten gewoon wachten tot het eten op is?

Het klinkt alsof zij eet om honger te stillen en jij het eten ziet als een sociale gebeurtenis. Op vakantie is het meestal toch gewoon honger stillen....
Hoe eten haar ouders, ook zo rommelig? Bestek wisselen van links naar rechts doe ik ook, ik ben links en als ik met mijn rechterhand vlees moet snijden kan dat rampzalige gevolgen hebben voor mijn tafelgenoten.
verba volant, scripta manent.
Ach dit kan ik niet eens meer vies vinden. Vriendin van de basisschool presteerde het een keer om een pulk uit dr neus te halen aan tafel(ze was toen een jaar of 11) en te showen(kijk eens wat ik hier heb). Ben toen wel zowat over mijn nek gegaan...
Als er iemand tegenover mij zo zou zitten te eten dan heb ik al gegeten en gedronken hoor. Maar ik zou het ook wel lastig vinden er iets van te zeggen.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Opmerkelijk hoeveel mensen vinden dat je niet mket zeuren, en zelfs met enige trots melden dat ze zelf eten als varkens.

Maar gied, decorum vereist dat je er niets van zegt en accepteert dat sommige mensen nu eenmaal geen opvoeding hebben genoten TO
Je mag er helaas niets van zeggen, alleen je eigen kinderen mag je corrigeren. Ik ken ook iemand die eerst alles klein snijdt, daarna maakt hij een prakje, wat het ook is, kledder jus er overheen of ketchup en bunkeren maar. Zijn vader deed het ook zo. Wie spare ribs eet doet dat omdat het weleens leuk is om te kluiven, hij snijdt ieder vezeltje van het bot, ook bij kip. Ik kluif niet omdat me dat ooit een tand heeft gekost maar ik eet gewoon niets meer dat moet worden afgekloven.
verba volant, scripta manent.
Op zijn Amerikaans, eerst in kleine stukjes snijden en dan mes aan de kant en met de vork verder eten. Is niet zo erg, zolang het maar netjes blijft

Maar die andere dingen die je opnoemt, is inderdaad niet zo netjes. Waarschijnlijk heeft niemand het haar geleerd. Gewoon lachend vragen waarom ze haar mes niet gebruikt en of ze bang is dat haar hoofd eraf gaat vallen i.v.m. met het gebruik van de elleboog.
quote:JollyJ schreef op 02 mei 2015 @ 12:39:

Opmerkelijk hoeveel mensen vinden dat je niet mket zeuren, en zelfs met enige trots melden dat ze zelf eten als varkens.

Maar gied, decorum vereist dat je er niets van zegt en accepteert dat sommige mensen nu eenmaal geen opvoeding hebben genoten TO

Dat zie ik dan weer niet. Je mag er wat mij betreft best iets van zeggen. Jij hebt er toch last van?

Ik zei er vroeger toen je nog mocht roken in restaurants ook altijd wat van als mensen rookten aan tafel terwijl anderen nog aan hun toetje zaten. En nu zeg ik er wat van als collega's continu met hun telefoon zitten te kloten aan de lunchtafel. En als mensen die ik verder niet eens ken de deur in mijn gezicht laten vallen maak ik ook een opmerking.

Als je er niets van zegt leren mensen ook niks. En in het geval van TO zou je een volgende keer niet weer samen op vakantie kunnen terwijl het verder toch leuk was. Per saldo wordt de vriendin er immers toch op afgerekend?

Dan kun je maar beter het probleem expliciet maken, dan kan ze er wat mee.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

o, dit topic is weer leven ingeblazen. Ik voel me een beetje een mietje want ik heb het er maar bij gelaten. Kon de juiste toon niet vinden en had geen zin om de sfeer te verpesten.
Ik zou hier ook ongemakkelijk van worden... Vreselijk om tegenover iemand te zitten die dat doet. Ik weet niet wat ik zou zeggen..
Ik kan ook niet met mes en vork eten. Ik kan echt niets met mijn linkerhand, dus gebruik alleen rechts bestek. En thuis gebruik ik ook rustig mijn duim (omdat mes en vork samen dus niet echt gaat), maar alleen thuis hoor. Misschien moet ik er eens op oefenen, maar ik vind het gewoon niet zo boeiend eigenlijk. Ik smak niet, ik praat niet met volle mond (haha, ik typte eerst 'Ik eet niet met volle mond' ) dus ach, dat ik dan mijn mes alleen gebruik om te snijden en mijn vork in mijn rechterhand houd is niet echt een ramp toch?
quote:merano schreef op 28 mei 2015 @ 11:28:

[...]

En nu zeg ik er wat van als collega's continu met hun telefoon zitten te kloten aan de lunchtafel. En als mensen die ik verder niet eens ken de deur in mijn gezicht laten vallen maak ik ook een opmerking.

.Ja? vind jij dat je mag bepalen wat jouw collega´s in hun pauze doen?

Kinderen eten spaghetti toch zo? :P

Verder zou ik er gewoon wat van zeggen.
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Pipi

Geen idee of ik het plaatje goed plakte, dan maar zo.
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Ik wil niet in iemands mond kunnen kijken als hij aan het eten is. En uit eten gaan vind ik wel een sociale aangelegenheid, dus erg jammer als mijn tafelgenoot het eten zo naar binnen schuift.
Is je vriendin linkshandig ? Mijn vriend is linkshandig en eet dus ook met z'n vork en mes andersom kan me daar niet druk over maken eigenlijk...

Met mond open eten en smakken vind ik daarentegen wel smerig en ik zou er dan ook wat van zeggen
quote:Flowerista schreef op 28 mei 2015 @ 11:41:

[...]

Ja? vind jij dat je mag bepalen wat jouw collega´s in hun pauze doen?Nee, alleen als ze met mij aan tafel zitten. Ik wil ook graag gezellig lunchen. Dat gedoe met die telefoons is hartstikke onrustig en onbeleefd tegenover je tafelgenoten. Als collega's willen bellen of smsen dan doen ze dat maar ergens anders en niet bij mij aan tafel.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik zou er dus echt wat van zeggen, als ik zulke dingen al niet tegen mijn vriendin kan zeggen.

Ik zeg het ook tegen vriendinnen en vrienden van mijn kinderen als ze zitten te smakken. mijn eetlust verdwijnt dan, en als ze met hun handen eten vertel ik ze gewoon dat er bij ons in huis met mes en vork wordt gegeten, zijn ze het er niet mee eens gaan ze maar buiten eten.
.
[quote]merano schreef op 28 mei 2015 @ 11:28:

[...]

Ik zei er vroeger toen je nog mocht roken in restaurants ook altijd wat van als mensen rookten aan tafel terwijl anderen nog aan hun toetje zaten. En nu zeg ik er wat van als collega's continu met hun telefoon zitten te kloten aan de lunchtafel. En als mensen die ik verder niet eens ken de deur in mijn gezicht laten vallen maak ik ook een opmerking

Kom jij nog aan eten toe?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven