Tartaar na houdbaarheidsdatum nog goed?

04-11-2009 17:32 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dus 8 tartaartjes die tot en met gisteren goed waren.

is dit nog eetbaar/invriesbaar?
Ruik aan de tartaartjes. Ruiken ze niet lekker, dan de prullenbak in. Ruik je niets bijzonders, geef dan je kat (als je die hebt) een klein stukje. Als hij dat niet hoeft, weggooien, anders opeten. En inderdaad zeker niet invriezen.

Ik ruik trouwens altijd aan vlees voordat ik het ga maken. Ook als de houdbaarheidsdatum nog niet voorbij is. Je weet nooit zeker of het al die tijd goed gekoeld is geweest namelijk.
Dat bruin en rood heeft niks met de versheid te maken. Bruin vlees kan best vers zijn.
quote:Flashy schreef op 04 november 2009 @ 17:48:

Ze zijn bruin aan de onderkant, zijn weg nu, jammer.

Leuk zo`n aanbieding.Euh die aanbieding was goed, jij bent de sukkel die ze niet gelijk in de vriezer gemikt heeft....
werkt niet altijd hoor Delphi, met vlees misschien nog wel, maar als ik op een van mijn katten af moet gaan of vis nog goed is, kan ik vis die bij wijze van spreken een half uurtje geleden gevangen is al weggooien
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Vlees blijft rood als er veel sulfiet in wordt gestopt. Dat bruin worden van vlees is oxydatie, roesten dus, en niet schadelijk. Vlees dat lang rood blijft bevat veel sulfiet, en dat is wel schadelijk.
quote:misschicken schreef op 04 november 2009 @ 17:51:

[...]

Euh die aanbieding was goed, jij bent de sukkel die ze niet gelijk in de vriezer gemikt heeft.... In dit geval mijn vriend want het was zijn beurt.

Waarom denk je dat de fabriek er een houdbaarheidsdatum opzet? Ze hebben het zelf ook liever langer houdbaar! En zeker de supermarkt!

Overigens moet vlees al goed bedroven zijn wil het gaan ruiken. Als het een pas een paar dagen bedorven is, ruik je dat nog niet!
Dat kun je toch zien/ruiken en vooral voelen (plakkerig) of iets wel of niet nog eetbaar is.

En ja eerlijk is eerlijk, eens met MissCh, dit is weggegooid geld en zo schiet budgetkoken niet echt op.

Volgens mij kan er beter een vast/sticky houdbaarheidstopic worden geopend. Men lijkt hier per dag panisch over een of ander product. Onbegrijpelijk.
quote:winkelfanaat schreef op 04 november 2009 @ 18:19:

Waarom denk je dat de fabriek er een houdbaarheidsdatum opzet? Ze hebben het zelf ook liever langer houdbaar! En zeker de supermarkt!

Overigens moet vlees al goed bedroven zijn wil het gaan ruiken. Als het een pas een paar dagen bedorven is, ruik je dat nog niet!

Het is maar goed dat vlees kan lezen en klok kan kijken! Precies om 1 seconde over 12 's nachts kunnen dan de bacterien en schimmels hun werk gaan doen en weet je zeker dat het vlees nu echt nIEt goed meer is.

De fabrikanten houden echt wel ruime marges aan hoor. De datum op het product zegt alleen maar dat het product vrijwel zeker goed blijft tot die datum tenminste als je het volgens de voorwaarden hebt bewaard. Daarna gaat de geur/smaak etc achteruit. 1 dagje kan dus vaak echt geen kwaad. Invriezen zou ik elk geval niet meer doen.
anoniem_74178 wijzigde dit bericht op 04-11-2009 18:46
Reden: typo's
% gewijzigd
Normaal heb ik het niet zo nauw en eet ik wel eens iets over de datum, maar tartaar is nou net zoiets wat ik wel meteen de bak in gooi.
quote:gizz schreef op 04 november 2009 @ 19:02:

Normaal heb ik het niet zo nauw en eet ik wel eens iets over de datum, maar tartaar is nou net zoiets wat ik wel meteen de bak in gooi.Zonde voor je portemonnee, en nog meer zonde voor de koe.
Ik zou het ook alleen maar doen als je ze vanavond gaat eten en ze nog goed ruiken en eruit zien. En als je ze dan alle 8 bakt, dan kan je ze morgen ook nog wel eten.

Maar zeker niet langer bewaren of invriezen.
Ik heb net 2x2 steak du boeuf in de kliko geflikkerd die tot 2 november houdbaar waren. Weer eens niet goed opgelet bij AH en ik neem gewoon geen risico. En dat terwijl de verpakking nog goed aanvoelde en het vlees nog prima rook.
1 dag over datum.

Ik zou zeggen gebruik je neus en ogfen en klamp je niet zo vast aan de datums op verpakkingen

Als dingen eerder bedorven zijn ga je ze otch oko niet nog opeten, nou dingen die 1 dag over datum zijn en nog goed zijn kan je dan ook nog gewoon eten
quote:Warsocket schreef op 04 november 2009 @ 19:19:

Als dingen eerder bedorven zijn ga je ze otch oko niet nog opeten, nou dingen die 1 dag over datum zijn en nog goed zijn kan je dan ook nog gewoon etenBlijkbaar wel, warsocket. Mensen kijken blijkbaar alleen naar die cijfertjes op de verpakking, en ik ben bang dat mensen dus ook bedorven waar eten als die volgens de cijfertjes nog goed moet zijn.
Sowieso vind ik invriezen op de dag dat je het koopt zo'n onzin.

Stel iets is houdbaar tot 04-11...dan kan je het bv 30-10 kopen of 03-11 kopen. Wat maakt het dan uit of het bij jou tot 03-11 in de koelkast ligt of bij de super tot 03-11 in de koeling ligt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven