tips gevraagd: eten zonder vis/varkensvlees en nog zo wat

donderdag 1 april 2010 om 12:28
Hallo allemaal,
graag maak ik even gebruik van jullie 'keukenexpertise'. Morgen komen er vrienden eten. Mijn vriend en ik houden allebei van lekker koken en uitgebreid tafelen. Deze mensen ook, alleen lusten ze helaas een boel dingen niet. Ik vind het zelf ook niet leuk om ze iets voor te schotelen waarvan ik op voorhand al weet dat ze het niets vinden, dus ik wil wel rekening houden met de wensen. Wat er niet op het menu 'mag' staan:
- vis en schaal/schelpdieren
- varkensvlees (behalve spekjes)
- tomaat (tenzij een beetje verwerkt in saus)
- geitenkaas
- champignons
- sterke/'vreemde' kazen
- heel veel paprika (maar dat is omdat mijn vriend daar slecht tegen kan)
Ik ben op zoek naar een voor- en hoofdgerecht. Gourmetten is geen optie (al te vaak met deze mensen gedaan), en pizza/pannenkoeken/friet ook niet (omdat we dat zelf niet willen). Wie helpt?!
graag maak ik even gebruik van jullie 'keukenexpertise'. Morgen komen er vrienden eten. Mijn vriend en ik houden allebei van lekker koken en uitgebreid tafelen. Deze mensen ook, alleen lusten ze helaas een boel dingen niet. Ik vind het zelf ook niet leuk om ze iets voor te schotelen waarvan ik op voorhand al weet dat ze het niets vinden, dus ik wil wel rekening houden met de wensen. Wat er niet op het menu 'mag' staan:
- vis en schaal/schelpdieren
- varkensvlees (behalve spekjes)
- tomaat (tenzij een beetje verwerkt in saus)
- geitenkaas
- champignons
- sterke/'vreemde' kazen
- heel veel paprika (maar dat is omdat mijn vriend daar slecht tegen kan)
Ik ben op zoek naar een voor- en hoofdgerecht. Gourmetten is geen optie (al te vaak met deze mensen gedaan), en pizza/pannenkoeken/friet ook niet (omdat we dat zelf niet willen). Wie helpt?!

donderdag 1 april 2010 om 16:20
Maak een lekkere verse soep vooraf, salade oid.
Als hoofdgerecht kan je voor een stuk vlees (kip, rund, lam ) kiezen. Bv stoofschotel of braadstuk. Beide makkelijk te maken en je kan het vooraf maken (braadstuk voorbereiden en op tijd in de oven zetten).
Bijgerechten: aardappels uit de oven met verse kruiden, knoflook en wat grof zout. Gegrillde groenten erbij.
Denk ook eens aan een goede indiase curry (geen pakje-zakje troep).
Combineren met frisse yoghurtsaus en naan en salade. Hier passen wat indiaase hapjes als vooraf bij. Bv auberginedip, gefrituurde ui, etc.
Als hoofdgerecht kan je voor een stuk vlees (kip, rund, lam ) kiezen. Bv stoofschotel of braadstuk. Beide makkelijk te maken en je kan het vooraf maken (braadstuk voorbereiden en op tijd in de oven zetten).
Bijgerechten: aardappels uit de oven met verse kruiden, knoflook en wat grof zout. Gegrillde groenten erbij.
Denk ook eens aan een goede indiase curry (geen pakje-zakje troep).
Combineren met frisse yoghurtsaus en naan en salade. Hier passen wat indiaase hapjes als vooraf bij. Bv auberginedip, gefrituurde ui, etc.

donderdag 1 april 2010 om 22:35
Dank voor jullie suggesties! Door jullie aangespoord hebben we eens buiten onze traditionele 'veilige' keuzes gekeken en nu gaan we voor een uitgebreide kip roedjak, met rijst, en zoutzure boontjes erbij en naanbrood. En toe experimenteren met zelfgemaakt chocolade/kokosijs met wat vers fruit. Ben benieuwd! En sommige van de andere tips onthou ik voor een volgende keer
vrijdag 2 april 2010 om 12:45
Ik heb een paar keer vlees gekocht bij de turk, was echt lekker! En volgens mij verkopen ze doorgaans ook lamsvlees. En anders bij een gewone slager?
Ik zou ook voor Indiaas gaan, omdat je daar allerlei verschillende dingetjes bij kunt serveren. Vind ik altijd gezellig staan op tafel en het lijkt dan alsof je er echt werk van hebt gemaakt
. Curry, rijs, naanbrood, kokommer mint salade, misschien zelfs lasi (yoghurt/mango drankje). En ik kom even niet op de naam, maar die soort kroepoek die je heel kort moet frituren in laagje olie en die dan helemaal gaan bubbelen.
Ik zou ook voor Indiaas gaan, omdat je daar allerlei verschillende dingetjes bij kunt serveren. Vind ik altijd gezellig staan op tafel en het lijkt dan alsof je er echt werk van hebt gemaakt