Uitjes in port bewaren

20-07-2010 17:33 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang kun je zilveruitjes in port bewaren? Ze gaan zondag genuttigd worden. Kan ik morgen al mijn schortje aantrekken, of kan ik ze beter bv vrijdag pas maken? Of is het juist lekker om ze ruim van tevoren te bereiden? Google is hierin niet mijn vriend, dus ik heb mijn hoop op jullie gevestigd
Nog nooit van gehoord. Dat is lekker blijkbaar? Gaat het dan om Amsterdamse uitjes uit een potje? Of verse? Die uit een potje kun je vast nog wel een paar dagen bewaren. Ik maak zo'n pot ook nooit in een keer op, die staat weken in de koeling.

Edit: beter lezennnn!
port is toch met alcohol, dat houdt die uitjes lekker lang houdbaar.

Ben gek op port maar deze combi is nieuw voor me.

Knikker je ze er gewoon in of zit er nog een recept achter?
Zelfgemaakt recept?

Ik heb wel een recept van sjalotjes in rode wijn. De smaak is de dag erna nog prima, maar een paar dagen laten staan zou ik niet doen. Wijn/port gaat toch van smaak veranderen. Dus ik zou het vrijdag maken. Ik denk dat het wranger kan gaan smaken.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ehhhh... even uit mijn hoofd.....

Verse zilveruitjes even zachtjes fruiten, wat bruine suiker erbij, paar minuten door laten fruiten en daarbij vaak even omscheppen/doorroeren (hoe dat ook maar heet ...), scheutje rode wijnazijn erbij, vervolgens zoveel port tot zo bijna onder staan en flink lang laten pruttelen/indikken.

Voor de liefhebbers kan er nog een takje rozemarijn in (later er weer uithalen), maar ik vind het lekkerder zonder.

Ik heb het tot nu toe altijd een dag van te voren klaargemaakt, maar het komt me nu beter uit het veel eerder te doen. Maar ik wil natuurlijk geen muffe uitjes serveren/eten zondag.
quote:mylenevalerie schreef op 20 juli 2010 @ 17:44:

Zelfgemaakt recept?

Dus ik zou het vrijdag maken. Ik denk dat het wranger kan gaan smaken.

Het recept heb ik ergens een keer met geweld ontfutseld aan de kok

Ik was daar idd ook bang voor, dat het minder fris zou worden. Dan toch maar vrijdag doen, denk ik.
hmm en gaan die nog ergens doorheen of eet je ze zo als snack?

(klinkt fascinerend ik ga dit zeker eens proberen en ik eet niet eens zilveruitjes )
Dat zeg ik....
Nog nooit van gehoord, verse zilveruitjes. Die haal je bij de groenteboer?
Verder geen idee, ik zou het niet te lang van tevoren doen, ik maakte nog wel eens 'gemarineerde kaas' (ook in port) en dat maakte ik altijd de dag zelf.
Dat zeg ik....
Bij mijn recept bijna idem. Alleen staat daar dat je na een uur sudderen de suiker erbij moet doen en dan nog een half uur. Verder hetzelfde met de rode wijnazijn.

Ik heb voor een forumster ooit een keer getest of het ook kon met wijn die al een tijdje open stond. Ik vond het geen aanrader.

Oh en verse sjalotjes gebruikt in mijn recept ipv zilveruitjes.
Ze zijn lekker bij najaarsgerechten, met wild enzo. Maar ik vind ze eigenlijk overal lekker bij, dus ik geef het gewoon bij de tapas

Ik zal dat met die suiker eens doen zoals ik jouw recept MV, want het gaat rap mis als het vrij "droog" is.

Delphi, zilveruitjes kun je idd gewoon bij de groeteboer halen.
Ik had laatst met meiden hier van het forum een tapasavond waar we allemaal een paar soorten tapas meenamen. Bovenste foto is van die avond. Lekker bij tapas, bijgerecht bij bbq. Idd bij wild of vlees. Bij stamppotten. Vooral bij suddervlees/hache is het ook lekker. Of bij rode kool met appeltjes.

Ik vind het al jaren een lekker bijgerecht.
Ow, dat vlees ziet er ook lekker uit.... wattissut?
Suddervlees. En als ik niet het bijgerecht erbij maak, dan maak ik er meer een hache van. Maar met het bijgerecht is echt een sublieme combinatie. Zelfgemaakte aardappelpuree, gekaramelliseerde sjalotjes, rode kool met appeltjes, op deze foto zie je dat ik ook een paar zilveruitjes heb geweekt om de zurige smaak zo veel mogelijk weg te halen en dan door de rode kool.

(ben gek op zilveruitjes hoor)
Waar haal ik verse zilveruitjes?? Klinkt heeeerlijk namelijk!
Bij de groentejuwelier

Je kan ze i.e.g. halen bij een beetje een ruim gesorteerde groenteboer, op de markt, bij de groothandel.

Ze zijn ook errug lekker voor in zelfgemaakte piccalilly, overigens.
Ik ga het groenteboer vragen!
Je vindt ze vaak ook op de markt, bij de groentekraam. In Amsterdam-Noord op het Mosplein bijvoorbeeld.

Het pellen is een geduldwerkje, trouwens.
anoniem_78366 wijzigde dit bericht op 20-07-2010 23:34
Reden: + geduldwerkje
% gewijzigd
Ik heb ze volgens mij van de week een keer gezien bij de turkse toko bij ons.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven