Veganisten verzamelen!

15-01-2020 13:08 699 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het topic Veganisme stamt uit 2016, ik hoop dat het in orde is dat ik een nieuw topic open om ook recentere tips te krijgen.

Door ervaringen uit mijn omgeving en het zien van de documentaire The Game Changers (https://youtu.be/XPW062dkWWE) ben ik nieuwsgierig geworden naar een veganistisch eetpatroon en wil dit graag uitproberen. Vlees eet ik al niet veel, maar ik ben wel nogal van de melk en andere zuivel, dus ik vroeg me af hoe en met welke producten ik dit het beste aanpak. Zijn hier nog meer (beginnende) veganisten met gouden tips voor een soepele overgang naar (meer) veganisme?

Oja, ik zou het liefst niet teveel met vleesvervangers als "vegetarische hamburgers" werken, maar liever onbewerkt plantaardig voedsel gebruiken.

Ik doe dit niet primair uit ethische overwegingen en ik hoef ook niet af te vallen, maar ik wil er graag achterkomen of veganistisch eten voor mij haalbaar is én of ik me er beter door ga voelen. Meer kracht en energie, beter slapen e.d. lijken de beloftes te zijn. Ik wil dat graag zelf kunnen beoordelen.

Alvast bedankt voor de tips en ideeën!

Hier het vegetarische/veganistische-recepten-topic:
eten/wat-eten-we-vandaag-vegetarisch/li ... ges/450476
bulbul wijzigde dit bericht op 20-01-2020 11:26
12.94% gewijzigd
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
En er is dus veel leer ook gemaakt van hondenhuid, Rosanna Kluivert heeft op haar Instagram daar een filmpje over op gezet (te zien na de foto met de schoenenkast). Dit weten dus veel mensen niet als ze een tas/schoenen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Deze documentaires zijn het kijken ook waard trouwens:
Earthlings en Cowspiracy. Allemaal eye-openers wat mij betreft.
Ja, Cowspiracy (op Netflix) vond ik ook indrukwekkend.

Van Earthlings heb ik een paar jaar geleden de recensie gelezen op De Groene Meisjes. Kijken op eigen risico.
Schaamteloze promotie van een door mij geopend topic.

Ik stond op het punt om mijn favoriete kookboeken/blog te noemen in 'Veganisten verzamelen', toen ik bedacht: "Laat ik een nieuw topic openen."

eten/fijne-vegetarische-veganistische-b ... #p30898225

Mochten jullie nog leuke vegan kookboeken ontdekken: voeg ze vooral toe aan de lijst.
Ik heb zelf al met plezier een paar blogs zitten bekijken.
Wat is het VIVA-forum toch leuk.
Alle reacties Link kopieren
@Beleza, ik durf daar allemaal niet naar te kijken. Het hakt er te hard in. Ik voel me zo machteloos als ik dat soort dingen hoor of zie. Er is zoveel dierenleed in de wereld. Ik probeer nu maar gewoon mijn kleine steentje bij te dragen, ook met vrijwilligerswerk.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Avena schreef:
30-01-2020 22:07
@Beleza, ik durf daar allemaal niet naar te kijken. Het hakt er te hard in. Ik voel me zo machteloos als ik dat soort dingen hoor of zie. Er is zoveel dierenleed in de wereld. Ik probeer nu maar gewoon mijn kleine steentje bij te dragen, ook met vrijwilligerswerk.
Cowspiracy is niet heftig hoor.
Geen beelden van slachtpartijen of ganzen vetmesten.

Het gaat over de impact van de veeteelt op het milieu.
Alle reacties Link kopieren
Documentaires over dierenleed kijk ik niet. Bij mij kwam de motivatie om eens vegan te proberen bij het lezen van een boek wat o.a. ging over de historische relaties tussen mensen en dieren en het emotionele leven van zoogdieren. Zonder dat het per se een boek over eten of de bioindustrie was.

De manier waarop de melk, kaas en eieren in mijn koelkast werden gemaakt stond me toen zo enorm tegen. Ik vind het vooral zielig dat koeien hun kalfjes niet mogen zogen of dat kippen tot eifabrieken gefokt zijn. :|

Zo dacht ik nog niet toen ik om milieu redenen vegetarisch was.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Het grappige vind ik vooral dat ik toen ik jonger was ik het dierenleed aspect vooral iets voor tienermeisjes vond, terwijl ik het nu zelf heel belangrijk vind in mijn keuzes.

Wel vermijd ik slachthuis filmpjes en zo.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
30-01-2020 23:26
Documentaires over dierenleed kijk ik niet. Bij mij kwam de motivatie om eens vegan te proberen bij het lezen van een boek wat o.a. ging over de historische relaties tussen mensen en dieren en het emotionele leven van zoogdieren. Zonder dat het per se een boek over eten of de bioindustrie was.

De manier waarop de melk, kaas en eieren in mijn koelkast werden gemaakt stond me toen zo enorm tegen. Ik vind het vooral zielig dat koeien hun kalfjes niet mogen zogen of dat kippen tot eifabrieken gefokt zijn. :|

Zo dacht ik nog niet toen ik om milieu redenen vegetarisch was.


Mag ik vragen welk boek dat is?
Zielig is dat inderdaad, ook toen ik hoorde dat ze de kalfjes wel dichtbij de moeder koe laten staan in een apart hok zodat ze door het gehuil meer melk produceren :'(
Kippen inderdaad idem: de mannetjes kuikens worden gewoon levend vermalen want daar hebben ze niks aan.

Ik dacht dus toen ik vegetariër was er goed aan te doen om biologisch te kopen (en biologisch vlees voor de anderen binnen ons gezin) maar juist door documentaires als Cowspiracy weet ik daar nu ook meer over. Het is gewoon zo moeilijk te controleren en het blijven dieren die in dienst staan van de mens en uiteindelijk meestal geen leuk en vrij leven hebben. Als iedereen biologisch koopt zal dat op den duur ook niet helpen want daar is dan ruimte tekort voor.

Hele ernstige beelden kijk ik zelf trouwens ook niet, Cowspiracy vond ik vrij heftig sommige stukjes net als Earthlings maar dat komt vooral doordat ik extra gevoelig ben en snel huil tijdens het kijken van zulke dingen.
Het filmpje over leer heb ik versneld gekeken en was voor mij ook te heftig.
Ik vind dat dat soort filmpjes alleen voor sommige mensen nodig is om te zien, om net dat ene duwtje te krijgen om niet meer aan deze verschrikkelijke praktijken mee te doen.

Zo ben ik ook gestopt met het kopen van kleding/producten van allerlei wol soorten en dons. De schapen die gebruikt worden voor wol leven vaak in hele slechte omstandigheden en er worden dubbele plooien met vel bij ze gekweekt zodat ze extra wol hebben. Daar komen vaak zweren tussen en daar hebben ze vreselijk pijn aan. Ook het scheren wordt vaak op een vreselijke dieronvriendelijke manier gedaan. Dons wordt vaak gewoon van levende dieren geplukt :O
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
30-01-2020 23:29
Het grappige vind ik vooral dat ik toen ik jonger was ik het dierenleed aspect vooral iets voor tienermeisjes vond, terwijl ik het nu zelf heel belangrijk vind in mijn keuzes.

Wel vermijd ik slachthuis filmpjes en zo.


Ik was dus zo'n tienermeisje. Zo'n 30 jaar geleden stond ik als 15 jarige in Den Haag te demonstreren met een vriendin en spandoek voor de rechten van dieren :D
Daarna een korte periode gehad waarin ik erg druk was met heel veel andere puber zaken :P en dus af en toe vlees at. Rond mijn 17e/18e weer vegetariër geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet steeds meer groente en geen rund en varken in verband met een Gastric Bypass, 1,5 jaar geleden. Kip valt gewoon beter. Van vis lust ik alleen gamba's.
Kaas eet ik nog graag.


Manlief heeft The Game Changers gezien (wil ik ook nog gaan kijken) en wil geen vlees meer eten (voor zijn gezondheid), maar die eet nog wel vis en kaas.

Ik zit nog in de oriënterende fase.

Net terug van een All Inclusive resort, waar ik veel groente heb gegeten, en af en toe een dag vegetarisch.

Omdat ik minder kan eten dan normaal, én meer eiwitten moet eten ben ik me nu aan het inlezen.
Ik ben nog lang niet zo ver als jullie, en misschien kóm ik niet eens zo ver.
Maar, ik ben me voor het eerst nu wel aan het oriënteren en interesseren om minder vlees en meer groente te eten.
Niet iedereen heeft een briljant motto
:thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Rodekrullen schreef:
31-01-2020 13:05
Ik eet steeds meer groente en geen rund en varken in verband met een Gastric Bypass, 1,5 jaar geleden. Kip valt gewoon beter. Van vis lust ik alleen gamba's.
Kaas eet ik nog graag.


Manlief heeft The Game Changers gezien (wil ik ook nog gaan kijken) en wil geen vlees meer eten (voor zijn gezondheid), maar die eet nog wel vis en kaas.

Ik zit nog in de oriënterende fase.

Net terug van een All Inclusive resort, waar ik veel groente heb gegeten, en af en toe een dag vegetarisch.

Omdat ik minder kan eten dan normaal, én meer eiwitten moet eten ben ik me nu aan het inlezen.
Ik ben nog lang niet zo ver als jullie, en misschien kóm ik niet eens zo ver.
Maar, ik ben me voor het eerst nu wel aan het oriënteren en interesseren om minder vlees en meer groente te eten.

Dit vind ik altijd super om te horen :D Fijn dat je hier mee komt lezen en ik hoop dat je inspiratie zult halen uit topics zoals deze (en die andere twee vegetarische/veganistische topics).
Alle reacties Link kopieren
Nou gisteren spullen gehaald voor een lekkere vegetarische maaltijd, zegt manlief die buiten snoeihard aan de verbouwing van ons huis heeft gewerkt:
Ik wil friet en een kaassoufflé.
Ik kijk hem aan en denk, oh ja, geen bitterballen meer.
(ik eet dan maar 15-20 frietjes en normaal 2-4 bitterballen, de rest gaat naar zoon).
Nieuw avontuur, dus groetenkroket besteld......
Yo.... die was dus echt niet lekker. Ik had mij verheugd op lekkere verse groente in een kroket, nou dat was een smeuïg papje, waarin ík geen groente kon ontdekken.
Manlief vond het ook niets, en toen wilde zoon al niet meer proberen...
Tja, als pappa en mamma het al niet lekker vinden.
Vergeten om een hapje kaassouflé vragen.
Volgende keer toch maar voor het broodje gezond zonder vlees gaan...
Meest veilige optie.

Anyway, weer een ervaring rijker.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Rode krullen: de vegetarische kroket van de Vegetarische Slager en Mora schijnt erg lekker te zijn. Zij hebben ook een vegan kipcorn die ik erg lekker vind. En DVS heeft ook zelf kroketten en bitterballen, die zijn vegan en vind ik ook erg lekker.
Ja, die vegetarische kroket is best prima! Wij willen de vegan kipcorn ook nog eens uitproberen, voornamelijk voor de kinderen. Ik vind het zo sneu om hen hun frietje af te nemen, maar ik sta gewoon niet meer achter die frikandel. Deze week eens speuren bij de Jumbo voor de kipcorn.

Wel hebben we vegan mayonaise in huis, smaakt prima.

Ik ben vorige week gestart met WFPB (whole food plant based) te eten, zoals het principe uit de docu Forks over Knives. Dus geen processed foods en dus ook geen olie. Tenzij buiten de deur natuurlijk, want als vegan soms al een uitdaging is, dan is zonder olie het al zeker. Ik wil het eerst voor mezelf goed uitrollen door het een gewoonte te maken maaltijden voor de hele week te maken. Eerste week was goed voor 2 kilo gewichtsverlies (natuurlijk vocht, maar toch: blij!).

Woensdag ga ik deze brownies maken voor bezoek.
https://www.forksoverknives.com/recipes ... #gs.v72kms

Ben benieuwd hoe het gaat smaken!
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
03-02-2020 10:54
Ja, die vegetarische kroket is best prima! Wij willen de vegan kipcorn ook nog eens uitproberen, voornamelijk voor de kinderen. Ik vind het zo sneu om hen hun frietje af te nemen, maar ik sta gewoon niet meer achter die frikandel. Deze week eens speuren bij de Jumbo voor de kipcorn.

Wel hebben we vegan mayonaise in huis, smaakt prima.

Ik ben vorige week gestart met WFPB (whole food plant based) te eten, zoals het principe uit de docu Forks over Knives. Dus geen processed foods en dus ook geen olie. Tenzij buiten de deur natuurlijk, want als vegan soms al een uitdaging is, dan is zonder olie het al zeker. Ik wil het eerst voor mezelf goed uitrollen door het een gewoonte te maken maaltijden voor de hele week te maken. Eerste week was goed voor 2 kilo gewichtsverlies (natuurlijk vocht, maar toch: blij!).

Woensdag ga ik deze brownies maken voor bezoek.
https://www.forksoverknives.com/recipes ... #gs.v72kms

Ben benieuwd hoe het gaat smaken!


Ik at vroeger ook altijd de groente kroket en vond hem erg lekker. Ben er zo aan gewend en heb denk ik rond de lagere school leeftijd voor het laatst een echte kroket gegeten dus geen idee meer hoe dat smaakt. Kan me alleen herinneren dat ik die draadjes erin als kind altijd onsmakelijk vond :)

Hier het boek van forks over knives in de kast staan. Ben ook voor WFPB en viel in het begin ook af maar ben toen iets meer complexe koolhydraten erbij gaan eten en toen werd het weer stabiel.
ik vind het soms lastig vol te houden maar wij redden ongeveer 75/80% dus dat is al heel wat. Ook kook ik net als jij met zo weinig mogelijk olie en zo min mogelijk toegevoegd zout. Als ik bv iets roerbak doe ik dat met een beetje water/bouillon of wat tomaten saus, net afhankelijk van wat er in het gerecht gaat.
En bijna overal eten we een gemengde salade met bonen bij voor de bladgroenten en eiwitten. Uiteten vind ik wel een uitdaging wat zout en olie betreft, ze gebruiken echt een overdaad aan olie&zout in de meeste gerechten jammer genoeg.

Ken je het boek 'How not to Die' en het bijbehorende kookboek ook al? Daar staan ook hele goede tips in en heerlijke gerechten, alles olie&zout vrij. Veel van de gerechten zijn heel geschikt om vooruit te maken en bv in te vriezen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en die brownies ga ik ook proberen, zien er goed uit! Ik zie vaker dat dan appelmoes ipv ei wordt gebruikt om het luchtig te maken.
Ik heb een nieuwe favoriete lunch. Volkoren broodjes afbakken, flinke laag hummus erop en dan zongedroogde tomaat, olijven, pepertjes, kappertjes, tomaat, komkommer en spinazie, aftoppen met wat pijnboompitjes. Hmmmmmmmmmm

Ik gooi de broodjes 6 minuten in de airfryer en ondertussen snij ik alle ingrediënten. Zo klaar!

Voor vanavond had ik gele rijst met spinazie-kokoscurry. Ook heel lekker. Maar begin nu net een beetje te herstellen van migraine vanaf gisterenochtend dus manlief rijdt vanuit het werk langs de snackbar. Dus vanavond even niet vegan.
laatbloeiertje schreef:
03-02-2020 10:54
Ik ben vorige week gestart met WFPB (whole food plant based) te eten, zoals het principe uit de docu Forks over Knives. Dus geen processed foods en dus ook geen olie. Tenzij buiten de deur natuurlijk, want als vegan soms al een uitdaging is, dan is zonder olie het al zeker. Ik wil het eerst voor mezelf goed uitrollen door het een gewoonte te maken maaltijden voor de hele week te maken. Eerste week was goed voor 2 kilo gewichtsverlies (natuurlijk vocht, maar toch: blij!).

Woensdag ga ik deze brownies maken voor bezoek.
https://www.forksoverknives.com/recipes ... #gs.v72kms

Ben benieuwd hoe het gaat smaken!

De recepten uit Forks over knives zijn fantastisch!

Ook een aanrader:
de koekjes, brownies van muffins van
Isa Chandra Moskowitz
Zij heeft bijgedragen aan het Forks over knives kookboek
en verschillende eigen vegan kookboeken uitgebracht.

Ik heb deze lunchbox cookies van haar gemaakt:
https://www.forksoverknives.com/recipes ... #gs.wofu1x


Laatbloeiertje, laat je weten hoe de brownies zijn geworden?
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
11-02-2020 20:59
Ook een aanrader:
de koekjes, brownies van muffins van
Isa Chandra Moskowitz

Zij is de auteur van (onder andere) Vegan cupcakes take over the world, een van de weinige bakboeken die ik regelmatig gebruik. Erg fijne cupcakerecepten! Ze werkt ook mee aan www.theppk.com, dat is ook een aanrader voor wie veganistische recepten zoekt.
We zijn dit weekend weg en hebben als extraatje of traktatie koffiekoeken besteld bij een bakker die op een kilometer van ons overstapstation zit en die in het weekend gesloten is. Ze hebben een vegan assortiment dat wel doe moeite is, en niet veel duurder dan het gros van de gewone bakkers in onze eigen omgeving.

Heerlijk zeg, boterkoeken (soort croissants in België), crèmekoeken (soort bladerdeeg met banketbakkersroom dus), suisses met rozijnen of chocola (vergelijkbaar met ‘chocotwisters’ van de AH denk ik), een Berlijnse bol en een seitanworstenbroodje zonder dierenleed.

Ik kende alleen hun donuts van enkele events, en gelukkig woon ik op 15 km want anders zou ik er elk weekend komen :biggrin: :-9
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag deze cake geprobeerd, met sinaasappelsap! Enorm makkelijk en een lekkere luchtige cake :)

https://vegetus.nl/sinaasappel-cake/
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik schop deze even omhoog omdat ik me net aangemeld heb voor de Vegan Challenge, dus een maand vegan eten. Ik ben benieuwd.
Heb gisteren al Alpro Go ingekocht ( en ja ik vind het zowaar nog lekker ook ), kokosyoghurt van de Jumbo en gewone Alpro ongezoette yoghurt. Die vind ik wel oke maar erg dun. De Go variant is heerlijk.
Ik weet niet of ik het een maand volhoud maar we zien wel waar het schip strand.

Wat zijn nou de basis dingen die je standaard in huis moet hebben als veganist?
Ik heb al: plantaardige boter, plantaardige yoghurt, 100% pindakaas, volkorenbrood, veel soorten ongebrande noten, zaden, dadels, abrikozen en gedroogde cranberries, rauwe groentes voor in mijn smoothies, pakjes diepvriesfruit, avocadoblokjes en pompoenblokjes, citroen, plantaardige melk voor de havermout, peer, bananen, gember, kokosmelk, blikjes bonen, volkorenrijst en pasta, allerlei superfoods ( hennepzaad, tarwegraspoeder, rauwe cacao, psycellium vezels, acai poeder, etc ) maar verder weet ik niet zo goed wat ik nou aan basis ingredienten moet halen.

Tips zijn welkom. :proud:
Ga dit topic maar weer eens goed doornemen.
@madrid: hummusssssssssss

En wat ik veel gebruik zijn dingen uit pot. Zongedroogde tomaatjes, kappertjes, olijven etc. Smaakbommen. Kaas en vlees geven vaak de meeste smaken aan een gerecht en dan zijn dit goede alternatieven om mee te experimenteren.
Oh, en kruiden! Oosters koken vind ik het makkelijkste, omdat dat vaak al plantaardig is van zichzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven