Vegetariers, veganisten en flexitariers topic
zondag 31 maart 2013 om 11:26
Goodmorning Dames (en heren)
Zelf ben ik sinds een maand vegetarier en ik merk in mijn omgeving dat veel mensen het maar raar en gedoe vinden.
Wat ik mij eigenlijk afvraag is waarom jullie vegetarier/veganist of flexitarier zijn, hoe lang en hoe jullie omgeving erop reageerde
Alle tips en suggesties zijn welkom
Zelf ben ik sinds een maand vegetarier en ik merk in mijn omgeving dat veel mensen het maar raar en gedoe vinden.
Wat ik mij eigenlijk afvraag is waarom jullie vegetarier/veganist of flexitarier zijn, hoe lang en hoe jullie omgeving erop reageerde
Alle tips en suggesties zijn welkom

dinsdag 2 april 2013 om 18:56

dinsdag 2 april 2013 om 19:21
quote:VlammendeTroela schreef op 31 maart 2013 @ 21:24:
[...]
Waarom is dat vervelend? Ik zou je denk ik ook de hemd van het lijf vragen als k je irl tegen zou komen en het komt ter sprake, maar niet omdat ik je veroordeel of raar vindt, maar gewoon uit interesse?
Ik ben zelf vegetarier, maar ik vind het helemaal niet vervelend als mensen erover vragen?Dat is wat anders!! Gewoon uit interesse vragen hoe, wat en waarom is prima. Maar veel mensen beginnen dan van :" jij kunt het toch best hebben, je bent zo slank..." Velen denken namelijk dat ik aan de lijn doe, maar dat is niet zo.
[...]
Waarom is dat vervelend? Ik zou je denk ik ook de hemd van het lijf vragen als k je irl tegen zou komen en het komt ter sprake, maar niet omdat ik je veroordeel of raar vindt, maar gewoon uit interesse?
Ik ben zelf vegetarier, maar ik vind het helemaal niet vervelend als mensen erover vragen?Dat is wat anders!! Gewoon uit interesse vragen hoe, wat en waarom is prima. Maar veel mensen beginnen dan van :" jij kunt het toch best hebben, je bent zo slank..." Velen denken namelijk dat ik aan de lijn doe, maar dat is niet zo.
I believe in good

dinsdag 2 april 2013 om 19:54
Ik ben vegetarier, mijn vriend niet. In pasta's ed gebruik ik een vleesvervanger en als we avg eten dan eet hij vlees, en ik een vleesvervanger (wel in aparte pannen gebakken)
In mijn omgeving weet iedereen het, niemand stelt vragen, en als vriendinnen komen eten eten we gewoon vegetarisch.
Sinds we een hond hebben heb ik totaal geen problemen meer met een hamburgertje, het stelt niets voor in vergelijking met een eendenekje of penslap
In mijn omgeving weet iedereen het, niemand stelt vragen, en als vriendinnen komen eten eten we gewoon vegetarisch.
Sinds we een hond hebben heb ik totaal geen problemen meer met een hamburgertje, het stelt niets voor in vergelijking met een eendenekje of penslap
dinsdag 2 april 2013 om 22:38
Eigenlijk wil ik al een tijdje veganistischer gaan eten, maar op de een of andere manier lukt dat niet zo. Ik heb wel een heel groot dik veganistisch kookboek aangeschaft vorig jaar, maar ik gebruik hem nooit. Slap vind ik dat van mijzelf en weet niet zo goed hoe ik het tij moet keren.
Sowieso wil ik dan alleen thuis veganistisch eten en mijn bezoek of gastheer/-vrouw daar niet mee opzadelen, dat doe ik al door vegetarisch af te dwingen.
Mijn vriend is geen vegetariër, maar eet met mij wel altijd vegetarisch. Als wij kinderen gaan krijgen weet ik eigenlijk niet zo goed hoe we dat gaan doen. Ik wil het wel vegetarisch opvoeden, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe mijn vriend daar in staat.
Sowieso wil ik dan alleen thuis veganistisch eten en mijn bezoek of gastheer/-vrouw daar niet mee opzadelen, dat doe ik al door vegetarisch af te dwingen.
Mijn vriend is geen vegetariër, maar eet met mij wel altijd vegetarisch. Als wij kinderen gaan krijgen weet ik eigenlijk niet zo goed hoe we dat gaan doen. Ik wil het wel vegetarisch opvoeden, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe mijn vriend daar in staat.

dinsdag 2 april 2013 om 22:42
Ik dacht ook dat ik mijn kinderen vegetarisch op zou voeden, echt nooit zelfs over nagedacht. Toen liep ik in de supermarkt, en vroeg de mevrouw vd vleesafdeling of dochter een plakje worst mocht, en ik hoorde mezelf zeggen "nee, ze is vegetariër". En ik voelde me zo.. zo.. Ik weet niet, het paste gewoon niet bij dat kleine meisje.
Terwijl ik niks geks vind hoor, aan kinderen vegetarisch opvoeden, volgens mij kan het prima, ook qua tekorten enzo.
Terwijl ik niks geks vind hoor, aan kinderen vegetarisch opvoeden, volgens mij kan het prima, ook qua tekorten enzo.
woensdag 3 april 2013 om 13:01
Veel mensen 'kunnen' of willen het stukje vlees op hun bord niet missen. Eigenlijk kan ik mij daar geen voorstelling van maken, dat je echt elke dag met alle geweld vlees wil eten. Is dat dan net zo als dat je elke dag chocola wil eten? Voedsel moet natuurlijk lekker zijn maar de smaak proef je toch amper 2 minuten?
Mensen eten nu elke dag vlees, terwijl 40 jaar geleden ze dat absoluut niet deden.
Wat maakt het nou dat dierlijke producten zo belangrijk zijn?
Mensen eten nu elke dag vlees, terwijl 40 jaar geleden ze dat absoluut niet deden.
woensdag 3 april 2013 om 13:03
Joeliiee ik denk dat het gewenning is. Als je gewend bent elke dag vlees te eten voor een periode van zeg 40 jaar dan kan ik me voorstellen dat het lastig is voor mensen te bedenken wat ze dan gaan koken zonder vlees. En dat gaat helemaal op bij mensen die niet veel anders dan AVG eten. Vleesvervangers zijn ze niet bekend mee en dan blijft er in hun hoofd alleen nog een gekookte aardappel met wat witlof over. Dat is idd wel een beetje karig.
Maar ik vind dat dus wel een beetje sneu en een gebrek aan creativiteit.
Maar ik vind dat dus wel een beetje sneu en een gebrek aan creativiteit.

woensdag 3 april 2013 om 13:26
Ik ben flexitariër. Vlees/vis een paar keer per week en altijd biologisch. Waarom? Omdat veel vlees ongezond is voor mij, omdat ik vlees helemaal niet per se heel lekker vind en de aanslag die de vleesconsumptie doet op de planeet.
Ik vind mijn spekjes vrij onontbeerlijk in mijn stamppot en ik heb een zwak voor kip uit de oven, dus daarom eet ik wel af en toe vlees.
Omgeving reageert daar niet echt op, heb een zus die vegetarisch is. Verder geen vreemde reacties.
Ik vind mijn spekjes vrij onontbeerlijk in mijn stamppot en ik heb een zwak voor kip uit de oven, dus daarom eet ik wel af en toe vlees.
Omgeving reageert daar niet echt op, heb een zus die vegetarisch is. Verder geen vreemde reacties.
woensdag 3 april 2013 om 13:30
quote:joeliiee schreef op 03 april 2013 @ 13:01:
Veel mensen 'kunnen' of willen het stukje vlees op hun bord niet missen. Eigenlijk kan ik mij daar geen voorstelling van maken, dat je echt elke dag met alle geweld vlees wil eten. Voedsel moet natuurlijk lekker zijn maar de smaak proef je toch amper 2 minuten?
Ik eet 3a4 dagen in de week vlees, waarom? Omdat ik het echt lekker vind. Niet omdat ik denk dat het goed voor me zou zijn (beter dan vegetarisch oid).
Ja, voor mij is smaak zo belangrijk. Hoe je tofu ook klaarmaakt, het wordt nooit zo lekker als een biefstuk. En een vegetarische schnitzel haalt het niet bij een kipschnitzel.
waarom niet elke dag vlees? Dat is uit principe, omdat ik (+zeer kritische kinderen) minder vlees eten belangrijk vind
Veel mensen 'kunnen' of willen het stukje vlees op hun bord niet missen. Eigenlijk kan ik mij daar geen voorstelling van maken, dat je echt elke dag met alle geweld vlees wil eten. Voedsel moet natuurlijk lekker zijn maar de smaak proef je toch amper 2 minuten?
Ik eet 3a4 dagen in de week vlees, waarom? Omdat ik het echt lekker vind. Niet omdat ik denk dat het goed voor me zou zijn (beter dan vegetarisch oid).
Ja, voor mij is smaak zo belangrijk. Hoe je tofu ook klaarmaakt, het wordt nooit zo lekker als een biefstuk. En een vegetarische schnitzel haalt het niet bij een kipschnitzel.
waarom niet elke dag vlees? Dat is uit principe, omdat ik (+zeer kritische kinderen) minder vlees eten belangrijk vind

woensdag 3 april 2013 om 13:33
Gehakt door de macaroni kun je vervangen door tofugehakt, vlees in nasi of bami door bijvoorbeeld Quorn, vega-hamblokjes, tofu, noem het maar op. Juist in dat soort eenpansmaaltijden maakt het vaak niet uit wat erdoor zit, omdat de smaak van het gerecht toch grotendeels bepaald wordt door de kruiden en de saus.
woensdag 3 april 2013 om 13:34
quote:joeliiee schreef op woensdag 03 april 2013 13:01 Veel mensen 'kunnen' of willen het stukje vlees op hun bord niet missen. Eigenlijk kan ik mij daar geen voorstelling van maken, dat je echt elke dag met alle geweld vlees wil eten. Is dat dan net zo als dat je elke dag chocola wil eten? Voedsel moet natuurlijk lekker zijn maar de smaak proef je toch amper 2 minuten?
Wat maakt het nou dat dierlijke producten zo belangrijk zijn? Ik denk dat het ook bij ons natuurlijke dieet hoort. De mens is een omnivoor. Alleen eten we veel meer vlees (en nog meer) dan bij ons natuurlijke dieet hoort. Niet dat we niet zonder kunnen, maar ik denk wel dat de behoefte aan vlees in onze genen zit.
Wat maakt het nou dat dierlijke producten zo belangrijk zijn? Ik denk dat het ook bij ons natuurlijke dieet hoort. De mens is een omnivoor. Alleen eten we veel meer vlees (en nog meer) dan bij ons natuurlijke dieet hoort. Niet dat we niet zonder kunnen, maar ik denk wel dat de behoefte aan vlees in onze genen zit.

woensdag 3 april 2013 om 13:44
woensdag 3 april 2013 om 13:46
quote:Lebowski schreef op 03 april 2013 @ 13:44:
De mens heeft anders ook vrij veel anatomische eigenschappen die beter passen bij herbivoren dan bij omnivoren, zoals het gebrek aan ontwikkelde hoektanden, maar wel genoeg maalkiezen, maar daar hoor je maar weinig vleeseters over As we speak zit ik met mn tong aan mn tanden te voelen en ik voel alleen echte hoeken op de hoektanden (duh ). De rest lijkt mij idd meer geschikt voor planteten.
De mens heeft anders ook vrij veel anatomische eigenschappen die beter passen bij herbivoren dan bij omnivoren, zoals het gebrek aan ontwikkelde hoektanden, maar wel genoeg maalkiezen, maar daar hoor je maar weinig vleeseters over As we speak zit ik met mn tong aan mn tanden te voelen en ik voel alleen echte hoeken op de hoektanden (duh ). De rest lijkt mij idd meer geschikt voor planteten.
woensdag 3 april 2013 om 13:46
Ik eet 2 keer per week vlees. Amper zuivel en soms ei. Steeds een beetje minder. Wil denk geen veganist worden. Man is vleeseter en die vind het ok om de dag vlees, maar verder wil hij niet gaan. Ik doe wel op vleesdagen 1 kipfilet door nasi of 2 kleine stukjes vlees en die delen we met de kinderen. Soms klaagt man dat dat wel wat armoedig is... Toch vind ik het wel lastig met vleeseter in huis. Ik ken ook weinig vegetariërs. Wel veel mensen die ook minder vlees zijn gaan eten. Maar de vleesvervanger staat mij vaak ook tegen, even goed ongezond of niet lekker. En bonen etc zitten gewoon nog niet goed in systeem. Ben dus erg zoekende naar haalbare complete recepten. Als iemand zin heeft schrijf gerust je succes recept voor doordeweekse dagen uit! Uitgebreid koken kan alleen in weekend en dat lukt dan weer prima (0: