Verbeterde receptuur..........en daardoor andere smaak!

19-04-2018 20:03 89 berichten
Jeetje.
Ik eet al tijden ontzettend graag Optimel vanille yoghurt.
Ineens staat er groots op de verpakking....verbeterde receptuur. Nu nog frisser, rijker en milder van smaak.

Ik heb niet om die verandering gevraagd echter lust nu wel ineens die yoghurt dus niet meer! Een vreemde nasmaak. Vind hem niet meer te pruimen.



Hebben jullie dat ook al eens ervaren? Dat iets zogenaamd “verbeterd” werd, echter dat eenzelfde product daardoor niet meer aan jouw verwachtingen voldeed?
Croky chips vond ik vroeger de lekkerste chips, totdat ze hem 'verbeterden'. Om het maar helemaal niet te hebben over bolognese chips, laatst een zak gekocht met het idee, oh, die waren altijd lekker, Vond het niks meer, niet te vergelijken met hoe ze ooit waren.

Salades voor op brood ook zoiets, ze blijven ze veranderen en daarmee bedoel ik ook hierbij niet verbeteren. Bijvoorbeeld zalmsalade en tonijnsalade vond ik vroeger erg lekker, gewoon van Johma ofzo. Nu vind ik er niks meer aan.

Oh, en zie hierboven chocolade genoemd worden. Zo mee eens. De Bros, milkyway en koetjesrepen van nu lijken in de verste verte niet meer op die van vroeger.

De limlollies van Jamin, waren vroeger zooo lekker. Tot ze ze veranderden. :cry:
Ja, de verse pizza's van AH met kaas. Minder zout stond er een tijdje geleden op en inderdaad, flauwe hap geworden.
Ligt niet aan minder zout, ik heb er een beetje zout overheen gestrooid maar het is gewoon andere kaas volgens mij.

Jammer, vond ze altijd wel lekker, in de tijd dat het in de oven stond snel een salade in elkaar draaien dan leek het toch nog een beetje een gezonde maaltijd.
Daar gooide ik altijd het zakje walnoten door wat erbij zit want die heb ik nooit lekker gevonden op een pizza met 4 soorten kaas.

Misschien zijn de andere flauwer gemaakte pizza's wel lekker maar ik eet zelden vlees en dat zit op alle andere smaken.
ika35 schreef:
20-04-2018 01:54
Croky chips vond ik vroeger de lekkerste chips, totdat ze hem 'verbeterden'. Om het maar helemaal niet te hebben over bolognese chips, laatst een zak gekocht met het idee, oh, die waren altijd lekker, Vond het niks meer, niet te vergelijken met hoe ze ooit waren.

Salades voor op brood ook zoiets, ze blijven ze veranderen en daarmee bedoel ik ook hierbij niet verbeteren. Bijvoorbeeld zalmsalade en tonijnsalade vond ik vroeger erg lekker, gewoon van Johma ofzo. Nu vind ik er niks meer aan.

Oh, en zie hierboven chocolade genoemd worden. Zo mee eens. De Bros, milkyway en koetjesrepen van nu lijken in de verste verte niet meer op die van vroeger.

De limlollies van Jamin, waren vroeger zooo lekker. Tot ze ze veranderden. :cry:
Bestaan die nog? Dan ga ik toch eens proeven al stel ik me al in op een tegenvaller. Kreeg ik vroeger altijd bij mijn oma, zó lekker :flirting:
Lenn12345 schreef:
20-04-2018 02:02
Bestaan die nog?
Geen idee. Dit was vroeger mijn reden om naar de Jamin te gaan, maar kan me nu niet meer heugen wanneer ik er voor het laatst geweest ben.
Iets valt me wel op: het is bijna allemaal zoetigheid wat niet meer lekker gevonden wordt; kan het zijn dat je gewoon te volwassen bent geworden voor al die snoep?
Kinderen vinden volgens mij zoet lekkerder en veranderd je smaak naarmate je volwassen wordt.

Kan me ook niet meer voorstellen dat ik op mijn 15e een hele zak paprikachips op kon eten, zo zout en vet blegh... Alle chips en zoutjes trouwens, een paar chippies bij een biertje om wat zout binnen te krijgen ok, maar met een zak op schoot.. yuk!
CrepeDeFromage schreef:
19-04-2018 20:42
Jaaaa wie heeft bedacht dat blokjes opeens niet meer konden?
Ik vind de zakjes niks :'(

Precies! En het is veel duurder geworden. Bovendien zit je met halve zakjes te hannessen omdat 1 zakje teveel is.

De huzarensalade van Johma smaakt ineens naar kerrie en hij is geel geworden. Waarom??
anoniem_305381 wijzigde dit bericht op 20-04-2018 02:22
0.27% gewijzigd
Lenn12345 schreef:
20-04-2018 02:06
Iets valt me wel op: het is bijna allemaal zoetigheid wat niet meer lekker gevonden wordt; kan het zijn dat je gewoon te volwassen bent geworden voor al die snoep?
Ik denk zeker dat mijn smaak ook veranderd is, maar om bij het voorbeeld van de Limlolly te blijven: de ene week vond ik ze nog zalig, en de week erna (de nieuwe versie) waren ze ineens lang zo lekker niet meer. Dat lag echt niet aan mijn veranderde smaak.

En ik heb het niet alleen met zoetigheden, ook met salades en filet americain.
Daarbij denk ik dat het eerder andersom is: volgens mij zijn veel producten zoeter geworden en dat maakt het niet altijd lekkerder.
Lavendel_Madelief schreef:
20-04-2018 02:11
Precies! En het is veel duurder geworden. Bovendien zit je met halve zakjes te hannessen omdat 1 zakje teveel is.

De huzarensalade van Johma smaakt ineens naar kerrie en hij is heel geworden. Waarom??
Was het geen kerriesalade (neem aan dat je geel bedoelde :) )
In het verkeerde bakje gegooid in de fabriek, of verkeerd etiket!?!

Vind die salades van Johma sowieso oneetbaar, ben zó blij met een slager bij mij in de buurt die echt superlekkere salades maakt, ook zonder vlees. Ben degene die me daarop wees nog steeds dankbaar, echt lekker op brood.
Probeer ook eens bij een slager die zelf verse salades maakt; wel wat duurder maar echt het geld waard!!
Lenn12345 schreef:
20-04-2018 02:16
Was het geen kerriesalade (neem aan dat je geel bedoelde :) )
In het verkeerde bakje gegooid in de fabriek, of verkeerd etiket!?!

Vind die salades van Johma sowieso oneetbaar, ben zó blij met een slager bij mij in de buurt die echt superlekkere salades maakt, ook zonder vlees. Ben degene die me daarop wees nog steeds dankbaar, echt lekker op brood.
Probeer ook eens bij een slager die zelf verse salades maakt; wel wat duurder maar echt het geld waard!!
Nee was het maar waar. We nemen nu een huismerkversie.

Bedankt voor de slagertip!

Verbeterde receptuur staat er nu nog steeds op (gele sticker) https://www.johma.nl/salades/de-allerle ... -gr-135670
anoniem_305381 wijzigde dit bericht op 20-04-2018 02:27
14.14% gewijzigd
ika35 schreef:
20-04-2018 02:13
Ik denk zeker dat mijn smaak ook veranderd is, maar om bij het voorbeeld van de Limlolly te blijven: de ene week vond ik ze nog zalig, en de week erna (de nieuwe versie) waren ze ineens lang zo lekker niet meer. Dat lag echt niet aan mijn veranderde smaak.

En ik heb het niet alleen met zoetigheden, ook met salades en filet americain.
Daarbij denk ik dat het eerder andersom is: volgens mij zijn veel producten zoeter geworden en dat maakt het niet altijd lekkerder.
Owww... jammer, ik weet nog dat ik die limlolly's echt zoooo lekker vond en dacht morgen halen, al heel lang niet gegeten maar dan zal inderdaad de samenstelling veranderd zijn. Zoetstof ipv suiker of zo :(
Kan wel janken, herinner me een soort voorloper van yoghurtijs met zo'n mooi kleurtje en echt lekker zoet met ietsje zuur mjam!!

Toch eentje proberen al is het maar om zeker te weten dat ze echt niet meer lekker zijn haha. Salades vind ik ook niet lekker (meestal) behalve: zie hierboven bij een slager die ze zelf maakt, echt superlekker en ook maar heel kort houdbaar ik vermoed geen spul om het houdbaar tot Kerst 2019 te maken.

Maar ik bedenk net dat als je voor een heel gezin moet inslaan het wel erg duur word.. ik eet niet veel brood dus af en toe zo'n bakje kost je de kop niet maar met 2 volwassenen en 2 kinderen in de groei kan ik me voorstellen dat je dan zo'n bak Johma op tafel zet.
Deed ik vroeger ook wel maar gooide er nog wat extra zilveruitjes, augurk, plakjes ei, tomaat of wat er nog in de koelkast lag op om de smaak te verdoezelen :D dan is het nog best weg te krijgen. Tenminste... dat vond ik als kamerbewoner met weinig geld wel!
Lavendel_Madelief schreef:
20-04-2018 02:21
Nee was het maar waar. We nemen nu een huismerkversie.

Bedankt voor de slagertip!

Verbeterde receptuur staat er nu nog steeds op (gele sticker) https://www.johma.nl/salades/de-allerle ... -gr-135670
Ja ik zie het zeg, allemaal smaken die ik nog nooit gezien heb zelfs!
Soms zijn huismerkartikelen lekkerder dan het A-merk vind ik, dan koop ik iets van het huismerk terwijl ik altijd bv Unox kocht en dan blijkt die veel lekkerder te zijn.
Gek is dat toch, inderdaad soep van Unox is zoeter geworden dan vroeger. Dacht dat het aan mij lag maar is echt zo volgens mij. Gooi overal sojasaus in maar als je een beetje op moet letten met zout is dat geen goed idee... er zit toch -ook al smaakt het zoetig vaak, bv tomatensoep- achterlijk veel zout in.
Maar ik proef het vele zout niet, wat ze ermee uitvoeren: geen idee maar ik weet opeens weer waarom ik toch zoveel mogelijk vers kook. Ok, wel met voorgesneden en gewassen groenten want er zit een grens aan mijn tijd en geduld op doordeweekse dagen. Toch is pastasaus, gewoon tomatensaus met groenten en voor de liefhebbers gehakt of zo (ik gooi er veel kaas in/op) echt zó klaar en veel lekkerder dan een potje.

Uit een potje is die saus soms echt zo zoet dat het imo oneetbaar is of voor baby's gemaakt..
Pas een keer gegeten uit nood, zo'n potje cadeau gehad bij een tas boodschappen. Heb er maar net zoveel sambal ingegooid tot het hele hete saus was geworden en dan kaas, toen ging het nog wel :)
Onze smaak zal zeker veranderen in de loop der jaren.
En het ligt er ook aan wat je gewend bent. Ons kind vind koetjesrepen heerlijk, ik at ze vroeger graag echter inmiddels weet ik dat het geen echte chocolade is en dat staat me tegen. Alleen al omwille van dat idee eet ik het niet. Kind is daarvan niet op de hoogte en alles wat bruin of wit is en dat ik chocolade noem is chocolade in beleving.

En als je gewend bent vers te koken dan valt alle kant-en-klaar ook tegen denk ik. Dan proef je zout, zoet etc. op plekken waar dat niet hoort.
anoniem345890123567 schreef:
19-04-2018 20:12
Verbeterde receptuur betekend: we hebben een manier gevonden om nog goedkoper te produceren, eens kijken of we er mee weg komen zonder volksopstand. :whip:
Dit ja. Natuurlijk wordt er niets 'verbeterd', anders was het al slecht voor de 'verbetering'. Marketing trucje.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
19-04-2018 20:40
Op de Facebook van Optimel wordt lekker veel geklaagd. Benieuwd of ze er iets mee doen.
Zo dat is niet te zuinig inderdaad! Echt alleen maar negatieve reacties. Vind dit eigenlijk wel mooi, zo ziet de voedingsindustrie dat de consument niet alles maar slikt en echt wel verschil proeft als ze lopen te rommelen. Ze moeten hier wel iets mee denk ik, anders zijn ze veel klanten kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Oh! Zo herkenbaar! Als er idd verbeterde formule op staat weet ik al hoe laat het is. Hetzelfde geld voor cosmetische producten. Heb je eindelijk een favoriete shampoo is en de verpakking waardelozer en de inhoud veranderd, dag dag favoriete shampoo :@
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze dat "vernieuwd" erop zetten om de klant het gevoel te geven dat ze altijd bezig zijn om zichzelf te verbeteren (staat goed in reclames) en vaak ook om te verhullen dat er in de nieuwe verpakking minder zit dan in de oude.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat met de tomatencreme soep van cup a soup. Was ik zo'n beetje aan verslaafd, bijna elke dag een bakje (op het werk) en toen werd het 'verbeterd'. Sindsdien neem ik de champignon

hier komen ook producten voorbij, waar ik het nog niet bij had gemerkt, zoals de perenijsjes. Kan ook zijn, doordat ik dacht dat man een goedkoper merk genomen had.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
20-04-2018 08:18
Ik denk dat ze dat "vernieuwd" erop zetten om de klant het gevoel te geven dat ze altijd bezig zijn om zichzelf te verbeteren (staat goed in reclames) en vaak ook om te verhullen dat er in de nieuwe verpakking minder zit dan in de oude.
Juist! Ik heb een fijne conditioner die zit normaal ik een fles van 200 ml. Nu was hij op, dus ik naar de winkel, nu zit diezelfde conditioner in een tube met een inhoud van 180 ml, maar wel de prijs hetzelfde! o_o
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Jammer is dat Dreamer. "never change a winning team" Ik hoop dat je champignon ook lekker is.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Ja, die is heerlijk, gelukkig. Ik probeer de tomatencreme af en toe nog, maar nee.. Het is gewoon niet meer zo cremerig. .

Ja, als producten verbeterd worden, worden ze vaak ook 'meer geconcentreerd', zeker wasmiddelen enzo. Heb je als het goed is een verpakking, waarmee je even lang kunt doen als voorheen, toen het nog niet meer geconcentreerd was. Slim, want je blijft natuurlijk je oude hoeveelheden gebruiken.
En hierin zit ook een cyclus. Eerst heb je een bepaalde verpakking, dan gaan ze concentreren, dan ineens hebben ze een 'handige grotere verpakking', die een paar jaar later weer geconcentreerd wordt. 20 jaar terug bestond het product kennelijk alleen uit water ofzo.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
19-04-2018 20:12
Worden er ook wel eens “verbeteringen “ ongedaan gemaakt?
Ja, blijkbaar bij Oreo koekjes. 20 jaar geleden vertelde een Amerikaan mij het verhaal dat Oreo langzaamaan haar receptuur aanpaste vanwege kostenbespesparingen. Goedkoper graan, minder chocolade ( of zoiets, weet niet precies wat er in Oreo zit). Maar na een tijdje was de smaak zo anders geworden! En het werd ook steeds minder verkocht. Er kwam een nieuwe manager die de oude receptuur terugbracht en de sales stegen weer.

Of Oreo haar receptuur in de loop van de afgelopen 20 jaar weer heeft aangepast weet ik niet overigens.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Pastachoca beregoed. Is al een jaar of 20 veranderd ofzo. Vroeger was het een soort chocoladestroop. Nu is het 'gewone' pasta.
En dat ligt er niet aan dat mijn smaak veranderd is. Misschien zou ik het nu mierzoete rommel vinden, dat kan best. Maar het blijft een feit dat het qua smaak en consistentie totaal anders is nu.

En koetjesrepen ook ja. Het had niks met chocola te maken hoe ze vroeger waren, maar nu nog steeds niet en ze zijn een stuk minder lekker. Het smaakt nu naar goedkope nepchocola. Daarvoor smaakte het naar zoete en romige nepchocola. Gewoon echt naar koetjesrepen, niet te vergelijken met iets anders. Nu kan je net zo goed een reep willekeurige cacaofantasie (=nepchocola) kopen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en iemand noemde hier chips met bolognesesmaak. Die had ik al superlang niet meer gehad (als in jaren) en toen ik hem vorig jaar kocht snapte ik gewoon niet wat er aan de hand was. Het smaakte totaal anders!?!?! Maar dat ligt dus aan de verbeterde, ahum, receptuur? Jammer, was altijd zo lekker met een glas ijskoude melk :yum:
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
vruchtenhagel! Nergens kan ik meer vruchtenhagel vinden die niet zo hard en zoet is dat m'n tanden er spontaan van uit mijn mond vallen :-(
Alle reacties Link kopieren
Stormvloedkering schreef:
19-04-2018 20:28
Tv-pastilles (die dropjes; ovaal kantje wit/kantje bruin) zijn zo veranderd en niet in positieve zin.
Ze zijn inderdaad niet meer lekker. Maaaaarrrrr ik heb een sigarenboer bij mij in de buurt gevonden waar ze de ouderwetse nog hebben. Heerlijk. Precies dezelfde smaak als vroeger

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven