Verjaardagsdiner

14-09-2013 12:44 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn familie worden verjaardagen altijd heel groots gevierd. Ik vind het zelf maar niets, heb al jaren mijn verjaardag niet gevierd, maar dit jaar kan ik er helaas niet onderuit.

Iets simpels als chinees halen of een pan soep met broodjes kan echt niet in mijn familie, het moet minstens een 5 gangen diner zijn of een zeer indrukwekkend buffet. Ik heb geen ruimte in mijn huis om 16 mensen aan een tafel te zetten, dus het wordt het buffet.

Ik kan best goed koken, maar iets anders dan gewoon het avondeten voor mijn gezin heb ik nog nooit gedaan. Ik heb nog nooit hapjes voor het buffet gemaakt, en als ik iets voor de eerste keer kook gaat het geheid mis. Ik moet nu dus vast beginnen met het oefenen op alle hapjes die ik met mijn verjaardag ga serveren. Ik heb op de dag zelf bijna geen tijd om in de keuken te staan. Doordeweeks ben ik druk met stage en school, de zaterdag van mijn verjaardag gaan we een dagje weg, en zondagmiddag komt de hele meute. De hapjes moeten dus òf een week van tevoren te bereiden zijn, òf op een zondagochtendje in elkaar te flansen zijn. Ik heb echt geen zin om als iedereen er is nog in de keuken te staan, dus geen dingen waar voor het opdienen nog vanalles aan moet gebeuren (hooguit even opwarmen).

En het moet dus vrij indrukwekkend zijn. Iets als wraps met zalm en roomkaas kan echt niet, net als iets simpels als een pan groentesoep.

Nog iets: hoeveel moet ik maken? Voor iedereen 1 van alles? Maar dan hou ik waarschijnlijk heel veel over. Of minder, maar als het in de smaak valt heb ik dan veel te weinig. Als ik allemaal hapjes heb, moet ik dan ook nog grote dingen als een pan soep en salade enzo? En wat voor soep dan? Tomaten soep of groentesoep zijn echt te simpel, maar andere soorten soep heb ik nog nooit gemaakt (niet met succes in elk geval).

Pfff, wat een stress. Zit er aan te denken om die hele verjaardag gewoon af te blazen hierom, heb er zo geen zin in... Maar dan krijg ik dat nog jarenlang te horen en daar heb ik nog minder zin in, dus er zit weinig anders op -.-
Tiramisu is weinig werk om zelf te maken. Tenzij je ook zelf de lange vingers moet gaan bakken.
Tiramisu is appeltje eitje op zijn Katherina's. Daar gaat íe: lange vingers in platte schaal en espresso en sterke drank erover heen druppelen. Ik doe meestal een obscure Italiaanse notenlikeur waarvan ik de naam nu niet weet. Dan klop je een halve liter slagroom met suiker stijf, die spatel je om met 2 bakjes mascarpone en strijk je eroverheen. Daarna een dikke laag cacao eroverheen strooien en klaar.

Je kunt evt. nog 3 eidooiers met suiker luchtig kloppen, hier de mascarpone doorheen en dit bij de slagroom doen. Iets authentieker en iets meer werk.
Ik heb het al eerder geopperd in dit topic, maar ik vind zelf een scroppino heel lekker als toetje. Tiramisu is ook een goeie optie.
I am surrounded by morons
quote:Katherina schreef op 17 september 2013 @ 09:39:

Tiramisu is appeltje eitje op zijn Katherina's. Daar gaat íe: lange vingers in platte schaal en espresso en sterke drank erover heen druppelen. Ik doe meestal een obscure Italiaanse notenlikeur waarvan ik de naam nu niet weet. Dan klop je een halve liter slagroom met suiker stijf, die spatel je om met 2 bakjes mascarpone en strijk je eroverheen. Daarna een dikke laag cacao eroverheen strooien en klaar.

Je kunt evt. nog 3 eidooiers met suiker luchtig kloppen, hier de mascarpone doorheen en dit bij de slagroom doen. Iets authentieker en iets meer werk.

Frangelico: Italiaanse hazelnootlikeur: zooooo lekker!

Ik heb ook een heel goed recept voor een Italiaanse chocolade hazelnoottaart waar naast pure chocolade en Frangelico ook een grote pot Nutella doorheen gaat.

(recept van Nigella Lawson)
Jajajaja! Die bedoel ik, Hiltje! Zooooo lekker.
quote:Katherina schreef op 17 september 2013 @ 14:06:

Jajajaja! Die bedoel ik, Hiltje! Zooooo lekker.

Niks obscuur aan, alleen jammer dat het in zo'n lelijke fles zit.

Ik ga maar weer eens een flesje kopen.

En hoevaak ik wel niet bij de Italiaan na het dessert niet meer kon ophouden met NOG een frangelico te bestellen.

Echt verslavend lekker!
Ik wilde inderdaad al tikken dat de likeur weinig obscuur is als íe op internet te vinden is. Ooit heb ik hem eens gekregen en verder nooit meer ergens gezien.

Nu ik deze fles zie, vind ik het opeens bij dit weer horen. Vanavond lekker op de bank, wollen sokjes aan, trashtv kijken en een glaasje van dit...
Bij veel Italiaanse restaurants hebben ze hem (en soms tot mijn teleurstelling ook niet) en ik kon hem altijd gewoon kopen bij de slijter (gall en gall en ook een andere).

Dus als hij op is kun je gewoon een nieuwe fles halen.

Proost voor vanavond!
In de Allerhande staan allemaal taarten!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik kreeg heel veel trek van deze Allerhande, Nouschi. waarom doen ze dat toch als ik er nog een paar kilo af wil hebben?
Goh, die simpele versie van tiramisu kende ik nog niet. Mijne was altijd vrij veel werk, maar moet zeggen dat die ook goddelijk smaakt .

Maar zo'n schaal tiramisu neemt ook veel ruimte in in de koelkast, en ik ben er denk ik alsnog wel even mee bezig. Is koffie/thee met lekkere chocolaatjes ook goed? Dat is lekker makkelijk namelijk . Of toch maar tiramisu?
Koffie en thee met chocolaatjes en lekkere koekjes wordt hier ook altijd erg gewaardeerd.

Ik maak ook weleens een tarte tatin. Dat is ook doodsimpel. Appels schillen en halveren Suiker met boter en drupje water in pan tot siroop laten koken, en appels er een half uurtje in laten liggen (gas uit!) appels met de bolle kant onder in een quicheschaal, siroop eroverheen, afdekken met bladerdeeg en in de oven. Vervolgens taart omkeren op een schaal en met een toef slagroom serveren. Ook lekker!
Hieltje, zou ik van jou 't recept mogen van die chocolade hazelnoottaart. Klinkt heerlijk.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Gatti schreef op 18 september 2013 @ 09:32:

Hieltje, zou ik van jou 't recept mogen van die chocolade hazelnoottaart. Klinkt heerlijk.

Dit is het recept. Wel machtig maar superlekker.

http://www.nigella.com/recipes/view/nutella-cake-158
quote:paperchase schreef op 17 september 2013 @ 18:25:

Goh, die simpele versie van tiramisu kende ik nog niet. Mijne was altijd vrij veel werk, maar moet zeggen dat die ook goddelijk smaakt .

Maar zo'n schaal tiramisu neemt ook veel ruimte in in de koelkast, en ik ben er denk ik alsnog wel even mee bezig. Is koffie/thee met lekkere chocolaatjes ook goed? Dat is lekker makkelijk namelijk . Of toch maar tiramisu?Met dit weer kun je eventueel ook wel wat buiten bewaren. Zeker in de nacht koelt het goed af. Wel goed afdekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven