Verjaardagsdiner

14-09-2013 12:44 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn familie worden verjaardagen altijd heel groots gevierd. Ik vind het zelf maar niets, heb al jaren mijn verjaardag niet gevierd, maar dit jaar kan ik er helaas niet onderuit.

Iets simpels als chinees halen of een pan soep met broodjes kan echt niet in mijn familie, het moet minstens een 5 gangen diner zijn of een zeer indrukwekkend buffet. Ik heb geen ruimte in mijn huis om 16 mensen aan een tafel te zetten, dus het wordt het buffet.

Ik kan best goed koken, maar iets anders dan gewoon het avondeten voor mijn gezin heb ik nog nooit gedaan. Ik heb nog nooit hapjes voor het buffet gemaakt, en als ik iets voor de eerste keer kook gaat het geheid mis. Ik moet nu dus vast beginnen met het oefenen op alle hapjes die ik met mijn verjaardag ga serveren. Ik heb op de dag zelf bijna geen tijd om in de keuken te staan. Doordeweeks ben ik druk met stage en school, de zaterdag van mijn verjaardag gaan we een dagje weg, en zondagmiddag komt de hele meute. De hapjes moeten dus òf een week van tevoren te bereiden zijn, òf op een zondagochtendje in elkaar te flansen zijn. Ik heb echt geen zin om als iedereen er is nog in de keuken te staan, dus geen dingen waar voor het opdienen nog vanalles aan moet gebeuren (hooguit even opwarmen).

En het moet dus vrij indrukwekkend zijn. Iets als wraps met zalm en roomkaas kan echt niet, net als iets simpels als een pan groentesoep.

Nog iets: hoeveel moet ik maken? Voor iedereen 1 van alles? Maar dan hou ik waarschijnlijk heel veel over. Of minder, maar als het in de smaak valt heb ik dan veel te weinig. Als ik allemaal hapjes heb, moet ik dan ook nog grote dingen als een pan soep en salade enzo? En wat voor soep dan? Tomaten soep of groentesoep zijn echt te simpel, maar andere soorten soep heb ik nog nooit gemaakt (niet met succes in elk geval).

Pfff, wat een stress. Zit er aan te denken om die hele verjaardag gewoon af te blazen hierom, heb er zo geen zin in... Maar dan krijg ik dat nog jarenlang te horen en daar heb ik nog minder zin in, dus er zit weinig anders op -.-
Wat vreseljk naar trouwens dat je familie gewoon lekkere hapjes niet goed genoeg vindt. Bij ons worden er gewoon een aantal lekkere zelfgemaakte hapjes op tafel gezet en wij zijn blij..
quote:paperchase schreef op 14 september 2013 @ 12:44:

Ik heb op de dag zelf bijna geen tijd om in de keuken te staan. Doordeweeks ben ik druk met stage en school, de zaterdag van mijn verjaardag gaan we een dagje weg, en zondagmiddag komt de hele meute. De hapjes moeten dus òf een week van tevoren te bereiden zijn, òf op een zondagochtendje in elkaar te flansen zijn. Ik heb echt geen zin om als iedereen er is nog in de keuken te staan, dus geen dingen waar voor het opdienen nog vanalles aan moet gebeuren (hooguit even opwarmen). Als ik dit zo lees dan denk ik trouwens aan diepvries koken. Stoofvlees etc. Wordt vaak wel gewaardeerd omdat mensen zelf niet de tijd nemen om het te koken.
Doe eens gek en doorbreek de traditie.
quote:Tuorrebout schreef op 14 september 2013 @ 14:45:

Doe eens gek en doorbreek de traditie.

Vind ik ook hoor. Volgens mij heb je een goede reden: jij bent veel te druk voor zoiets. Zijn alle anderen huisvrouwen soms?

Er zijn zat lekkere dingen te bedenken die weinig inspanning kosten. Daar zullen ze het (vind ik) toch echt mee moeten doen.
Paar pannen kaasfondue, stokbroden, salades, groentes en klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Maar ik zou eten laten komen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
In de geest van de tosti's van BGB: zelf pizza laten bakken. Met de extra's van de Jamie Oliver rollade erbij heel prima!

Je hebt van die kleine ovens die snel een pizza bakken. Deeg kun je kopen, mensen kunnen zelf beleg kiezen.
Als je echt weinig tijd hebt dan zou ik een cateringbedrijf de boel laten bezorgen of je familie neemt maar genoegen met minder maar wel wat je dus zelf snel in elkaar kunt flansen.
Ik zou voor zoveel mensen en deze tijd van het jaar ook opteren voor de 10 kilo mosselen van FV. Dat kan echt niemand verkeerd doen.

Je kunt ook gewoon een maaltijd klaarmaken die in je gezin goed ontvangen wordt en dan doe je als voorgerecht gedroogde Italiaanse ham, olijven, tapenade en lekker brood, en als nagerecht maak je een mega-tiramisu. Als je hoofdgerecht dan ook nog een Italiaans elementje bevat zit je goed. Ik zou dan een grote schaal lasagne klaarmaken, maar ik weet niet of dat in jou assortiment zit.

En als je er als een berg tegenop ziet, en je vind het niet erg om ervoor te betalen, dan laat je lekker een kok thuiskomen. Dat hebben mijn ouders een tijd terug ook gedaan en dat was super. Ze hebben zelf alleen de tafel en stoelen neergezet en de rest deed hij. Incl. de afwas naderhand.
quote:fashionvictim schreef op 14 september 2013 @ 14:10:

[...]

Ja, precies. Ik geef mensen wel eens wat van mijn moeders recepten voor Surinaams eten, en dan kom ik bij ze eten en dan zeggen ze oh leuk, dan ga ik surinaams voor je koken, en dan zit ik bij ze aan tafel en denk ik: nou, ik weet niet in welk Suriname dit zou kwalificeren als Surinaams eten, maar in het mijne niet. Dat zeg ik dan verder niet, uiteraard, maar ik denk het wel.

Ik ken trouwens alleen de Surinaamse saoto-soep maar ik weet dat dat heel erg lijkt op indonesische soto, maar dat recept wat ik hierboven zie staan bijvoorbeeld (van lino bedoelde ik, ik zag dat hiltje ook een recept had geplaatst) lijkt daar niet eens op.

Dat klopt idd wel,als ik een Indische rijsttafel maak dan is dat altijd met behulp van de overbuurvrouw die zelf een Indo is..

Zelf krijg ik het ondanks recepten toch nooit helemaal zoals het moet..

Maar ja als er geen Indo's komen op het feest valt toch niemand dat op..
quote:Katherina schreef op 14 september 2013 @ 15:03:

Ik zou voor zoveel mensen en deze tijd van het jaar ook opteren voor de 10 kilo mosselen van FV. Dat kan echt niemand verkeerd doen.

Je kunt ook gewoon een maaltijd klaarmaken die in je gezin goed ontvangen wordt en dan doe je als voorgerecht gedroogde Italiaanse ham, olijven, tapenade en lekker brood, en als nagerecht maak je een mega-tiramisu. Als je hoofdgerecht dan ook nog een Italiaans elementje bevat zit je goed. Ik zou dan een grote schaal lasagne klaarmaken, maar ik weet niet of dat in jou assortiment zit.

En als je er als een berg tegenop ziet, en je vind het niet erg om ervoor te betalen, dan laat je lekker een kok thuiskomen. Dat hebben mijn ouders een tijd terug ook gedaan en dat was super. Ze hebben zelf alleen de tafel en stoelen neergezet en de rest deed hij. Incl. de afwas naderhand.

Moet ze wel zeker weten dat iedereen ook mosselen lust.

Ik ga er van over mijn nek dus ik zou er geen hap van eten.
Kadetjes met ham of met kaas zou ik ook wel prima vinden op een verjaardag.
Je kunt het natuurlijk ook heel anders benaderen. 'Lieve familie. Ik vind het fijn dat jullie hier allemaal zijn en ik houdt van jullie allemaal. Ondanks dat onze band niet altijd optimaal is, waardeer ik jullie om wie je bent. Op jullie feesten en partijen geniet ik altijd enorm van het lekkere eten dat wordt klaargemaakt. Juist omdat ik dat zelf niet kan. Denk dus niet dat ik jullie niet waardeer door met een sobere maaltijd aan te komen, meer heb ik niet in mijn mars. Ik heb de tafel mooi gedekt en mijn uiterste best gedaan op dit buffet, maar het kan niet in de schaduw staan van jullie culinaire hoogstandjes. Geniet ervan, en denk niet dat ik niet van jullie houd, want dat doe ik wel. Santé!
quote:yasuko schreef op 14 september 2013 @ 15:13:

Kadetjes met ham of met kaas zou ik ook wel prima vinden op een verjaardag.Die heb ik liever dan mosselen..
quote:yasuko schreef op 14 september 2013 @ 15:13:

Kadetjes met ham of met kaas zou ik ook wel prima vinden op een verjaardag.Dat vind ik dus echt verschrikkelijk. Simpele broodjes of soep vind ik echt niet kunnen. Een kadetje kaas is thuis toch ook geen avondeten? Waarom op een verjaardag dan wel?
Ik denk er trouwens aan om met mijn verjaardag binnenkort roti te maken. Maar ik krijg zo'n 30-40 gasten en het is een (aangeklede) borrel want ik heb niet voor iedereen stoelen.

Het is goed van te voren te maken en ook nog in te vriezen. Ik maak dan in mijn 2 grootste pannen de aardappels/boontjes en in een hele grote hapjespan en warmhoudschaal de kipfilet. In mijn soeppan kunnen vast wel 40 hardgekookte eieren en de roti haal ik bij de toko. Enorme bak komkommer in het zuur erbij.

Mijn vorige verjaardag had ik overigens Turks (alles zelf gemaakt)

- tabouleh/couscoussalade

- grote borden gegrilde en ontvelde paprika met feta en pijnboompitten.

- humus

- korianderpesto

- tzaziki

- turks brood

- pittige turks gekruide gehaktballetjes (natuurlijk warm geserveerd).

Op die ballen heb ik toen wel staan zwoegen. Ik had 4 kilo gehakt gebruikt en dan moet je nogal wat draaien. De eerste lichting de week van te voren gemaakt en ingevroren.

Ik moet zeggen: ze vlogen werkelijk weg. Er was er nog 1 over....echt de laatste die niemand durfde te pakken.
ik zou een koud buffet maken met:

- vleeswaren (gerookte ham, koude kip, paté..)

- vis (gerookte zalm, forel, vissla...)

- kaasschotel (gegarneerd met druiven en noten)

je legt wat veldsla en partjes tomaten tussen het vlees en de vis, serveert stokbrood erbij en voila.

het meeste werk is de verpakkingen openen en de zaken op schalen leggen
quote:Katherina schreef op 14 september 2013 @ 15:17:

Je kunt het natuurlijk ook heel anders benaderen. 'Lieve familie. Ik vind het fijn dat jullie hier allemaal zijn en ik houdt van jullie allemaal. Ondanks dat onze band niet altijd optimaal is, waardeer ik jullie om wie je bent. Op jullie feesten en partijen geniet ik altijd enorm van het lekkere eten dat wordt klaargemaakt. Juist omdat ik dat zelf niet kan. Denk dus niet dat ik jullie niet waardeer door met een sobere maaltijd aan te komen, meer heb ik niet in mijn mars. Ik heb de tafel mooi gedekt en mijn uiterste best gedaan op dit buffet, maar het kan niet in de schaduw staan van jullie culinaire hoogstandjes. Geniet ervan, en denk niet dat ik niet van jullie houd, want dat doe ik wel. Santé!

Zo iets of misschien in TO haar geval 2 of 3 gourmetstellen lenen en heerlijk vlees kopen, marineren. Zelfgemaakte sausjes. Even de blits maken met een lekkere salade of wat bijgerechten.

Tafel mooi gedekt, lekkere wijn, nou daar kom je wel weg mee. En uiteraard zullen er mensen zijn die niet van gourmetten houden maar bij een buffet zullen ze ook commentaar hebben.

Ik schreef in het begin al dat ik wel wilde helpen maar niets op gehoord. Als gerechten al een week van te voren anders gemaakt moeten worden ivm tijdgebrek dan vrees ik .....

(een week vooruit koken en dan invriezen, en salades en bijgerechten zal je dan toch moeten maken, succes)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Frizzy schreef op 14 september 2013 @ 15:18:

[...]

Dat vind ik dus echt verschrikkelijk. Simpele broodjes of soep vind ik echt niet kunnen. Een kadetje kaas is thuis toch ook geen avondeten? Waarom op een verjaardag dan wel?

Slap kadetje ham of kaas niet, maar ik vind met lekkere soep niets mis. Echt lekkere broodjes en beleg erbij of stokbrood met franse kaas/smeersels of nog wat hartige taarten. Dat is toch wat je gemiddeld krijgt bij een verjaarsborrel en ik vind het prima.

Maar ik vind soep zelf dan weer niet makkelijk. Als je 20-30 mensen hebt moet je echt enorme pannen hebben en ik zou ook weer niet weten waar ik de soepkommen vandaan haal (40 borden heb ik dan weer wel....tsja.....)
o ja, en om je vraag over hoeveelheden te antwoorden: als je variatie biedt dan moet je echt niet ALLES voor IEDEREEN hebben hoor.

als je dat doet, dan heb je veel te veel!

mensen hebben graag variatie, dus je kan erop rekenen dat ze van alles wat nemen.

en anders... op = op, hé, zo erg is dat ook niet, als iets zodanig in de smaak valt.
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 september 2013 @ 15:27:

[...]

Tafel mooi gedekt, lekkere wijn, nou daar kom je wel weg mee. En uiteraard zullen er mensen zijn die niet van gourmetten houden maar bij een buffet zullen ze ook commentaar hebben.

maar ik dacht dat het probleem was, dat ze geen plaats had om ze allemaal aan tafel te zetten.
En als het echt duur en chique moest dan maakte ik vitello tonnato voor op het buffet. Gepocheerd kalfsvlees met tonijnsaus, koud geserveerd. Kun je helemaal voorbereiden.

Mooi groot stuk gerookte zalm (zo'n zalmzijde) en een enorme bak hollandse garnalen in een lekkere cocktail saus.

Zelfgemaakte kippenragout met pasteibakjes.

En nog iets van gemengde groenten
Ik trakteerde ze voor straf op boerentapas .
Maar Hil, vaak is het soep uit blik. En laat ik nou geen kaas en varkensvlees eten. Dan zit je daar met je (vaak niet lekkere) broodje met kant en klare eiersalade oid. Brrrrr.
Broodje kaas of ham, broodje hamburger.... Ik zou al blij zijn dat ik mee mag eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven