Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...

Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.

Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!

Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?

@Simone, oh echt? Kan ik me niet eens herinneren haha. Ik zal eens even terugkijken straks Ga ik gewoon per pagina control F doen en zoeken op bieten, gaat een stuk makkelijker.

Dankjewel! Ik heb sowieso een darmaandoening, dus daarom is het voor mij wel lastig in te schatten wanneer ik een griep/virus te pakken heb of mijn darmen gewoon uit zichzelf vervelend doen. Daarnet dacht ik dat het wel weer ging en ik heb de laatste dagen niet zoveel gegeten, dus pakte een paar kleine blokjes boerenkaas. Helaas meteen weer kramp, bah.
Al wat beter, Zharon?

Vanavond heb ik 1/3 van een bloemkool (van de markt, dus groot), een handvol wortelen (die met groen eraan), losse tenen knoflook en kleine aardappels in de oven klaargemaakt. Aardappels door de helft, bloemkool in even grote stukken en het topje van de wortels en even geschraapt. Dan gemengd met olijfolie, peper, zout, rozemarijn, tijm en sap van een halve citroen en 25 min. in de oven gedaan op 180 graden. De bloemkool moest voor het goede minder lang, maar het was lekker!
Alle reacties Link kopieren
heb deze week weer eens vis gegeten. goddelijk. nieuw recept en het was even zoeken naar de juiste verhoudingen en tijd voor in de oven, altijd gedoe met op tijd de rest klaar (aardappelen en haricots verts) maar het pakte prima uit.

vis was een tong, saus gemaakt met geplette knoflook, olijfolie, boter, tijm, witte wijn, citroensap, en - rasp en peterselie. tong in ovenschotel. zout en peper erover. plus plak citroen. bouillon en saus erover. 16 minuten in oven - 180 graden. 6 min voor einde oventijd even vis omkeren. was nog rauw boven en al gaar onder.

uit oven, beetje saus uit de ovenschaal in een steelpan (ondertussen alufolie over vis), meer boter en peterselie erbij, wat geperste knoflook, zout en peper, inkoken. héérlijk!

vis was goed vers - eigenlijk is tong niet heel OK om te eten want overbevist, dus dat is een keer per jaar. volgende week weer vis die wel door de beugel kan. ze hadden er ook nog kreeft .
Lief dat je het vraagt Saracenen! Beetje mwah mwah, ik kan weer wat meer eten maar echt zin heb ik er niet in. Hopelijk gaat het vanaf nu weer vooruit.

@simone, klinkt goed allemaal! Ik heb trouwens nog nooit kreeft op, hoe smaakt dat?
quote:Zharon09 schreef op 30 januari 2016 @ 19:14:

Lief dat je het vraagt Saracenen! Beetje mwah mwah, ik kan weer wat meer eten maar echt zin heb ik er niet in. Hopelijk gaat het vanaf nu weer vooruit.

@simone, klinkt goed allemaal! Ik heb trouwens nog nooit kreeft op, hoe smaakt dat?kreeft is heerlijk, een soort veredelde krab
quote:simone789 schreef op 28 januari 2016 @ 21:24:

heb vndg bananenijs gemaakt, volgens mij hier vandaan gehaald?

banaan 12u invriezen en dan pellen / met mesje schil er af snijden + uiteinden. heb het in stukken in de blender gedaan met een beetje melk. leverde heerlijk ijs op!Lekker en makkelijk, ik gooi er nu 3 in de vriezer, dat vinden mijn meisjes ook wel lekker vanavond! Kijken of met 7 uur bevriezen ook lukt
quote:Goede-Fee schreef op 31 januari 2016 @ 11:27:

[...]

Lekker en makkelijk, ik gooi er nu 3 in de vriezer, dat vinden mijn meisjes ook wel lekker vanavond! Kijken of met 7 uur bevriezen ook lukt Je kan er ook yoghurt of een beetje eiwit bij doen. Krijg je of yoghurt ijs of sorbet ijs
Ik heb er yogurth bij gedaan, wel een gedoe dat pellen, ik pel ze voortaan eerst en dan in een vriezerzakje doen.

En ik heb nootjes gehakt en wat cacaopoeder en kokos erover gedaan. Is heerlijk, heb ze nog even in de vriezer gezet want eerst eten maar ik hou dit erin voor af en toe.
quote:Goede-Fee schreef op 31 januari 2016 @ 17:28:

Ik heb er yogurth bij gedaan, wel een gedoe dat pellen, ik pel ze voortaan eerst en dan in een vriezerzakje doen.

En ik heb nootjes gehakt en wat cacaopoeder en kokos erover gedaan. Is heerlijk, heb ze nog even in de vriezer gezet want eerst eten maar ik hou dit erin voor af en toe. inderdaad - mn ene hand vroor er bijna vanaf om zo'n diepvries banaan vast te houden en met de andere te pellen.
ik ga dit recept van jamie oliver eens uit proberen. er zitten cannellinibonen in, nog nooit gegeten. ben niet zo'n bonen liefhebber maar in het kader van de voedingsrichtlijnen - naast meer vis ook meer peulvruchten

http://www.jamieoliver.co ... eans/#pqblsvj2z0BxYkqy.97
https://www.weekendbakery.com/

geweldige site over brood bakken, croissants, kaneel cake
Ik raad aan om de volgende keer de banaan (of ander fruit) eerst in stukjes te doen en dan pas in te vriezen. Is ook gemakkelijker voor de blender, of in ons geval de staafmixer
quote:Saracenen schreef op 31 januari 2016 @ 19:46:

Ik raad aan om de volgende keer de banaan (of ander fruit) eerst in stukjes te doen en dan pas in te vriezen. Is ook gemakkelijker voor de blender, of in ons geval de staafmixer Ja dat had ik al bedacht en geschreven, pellen voor het invriezen en dan in zakjes doen.
quote:simone789 schreef op 31 januari 2016 @ 18:36:

[...]

inderdaad - mn ene hand vroor er bijna vanaf om zo'n diepvries banaan vast te houden en met de andere te pellen.
quote:Goede-Fee schreef op 31 januari 2016 @ 19:47:

[...]

Ja dat had ik al bedacht en geschreven, pellen voor het invriezen en dan in zakjes doen. Mosterdijs zal dan wel niet zo heel lekker zijn vrees ik

Gisteravond lekkere zalm op de huid gebakken met gekookte zoete aardappel + geroerbakte groenten. Ik heb nog geprobeerd om een dressing van olijfolie, honing en limoen te maken maar ik werd er zeer misselijk van dus heb het niet gegeten. Ik denk dat het door de olijfolie kwam, die was extra vierge en erg sterk. Daarnaast ben ik helemaal niet meer gewend aan olijfolie, omdat ik alleen nog maar in kokosolie en soms roomboter bak.

Deze avond gevulde puntpaprika's op met gehakt, wortel, courgette, tomatenpuree en ras el hanout kruiden. Ik vind dat echt heerlijke kruiden voor gehakt.
quote:Saracenen schreef op 31 januari 2016 @ 19:46:

Ik raad aan om de volgende keer de banaan (of ander fruit) eerst in stukjes te doen en dan pas in te vriezen. Is ook gemakkelijker voor de blender, of in ons geval de staafmixer

ik heb geloof ik maar de helft van de tip onthouden.

kan dit eigenlijk met al het fruit? bv frambozen, bramen, aardbeien. nog meer?

het is een super handige methode om zonder suiker en gedoe met ijsmachine, toch ijs te maken.

mango, ananas, papaya en dergelijke denk ik niet?
Aardbeien en blauwe bessen heb ik al eens geprobeerd hier, dus dat kan. Framboos en bramen denk ik dus ook wel.

Edit: gister sushi gemaakt, vandaag bij schoonmoeder gegeten en dus niks zelf gemaakt. De slasoep met paprika was wel erg lekker. En we hebben net nog peterseliepesto (met olijfolie, citroensap en knoflook) gemaakt en de rest van de peterselie gedroogd in de oven. Morgen dus spaghetti met die pesto, parmezaanse kaas en zongedroogde tomaten (en een salade van groentenrestjes).
Mango kan ook prima.
en nu nog zomer erbij heerlijk ijs eten!
Oeh lekker sushi!

@zharon, balen dat je nog steeds/weer zoveel last van je darmen hebt.. Je maaltijd met de zalm klonk wel erg lekker.

Ik heb gister zoete uienchutney en kruidige tomatenchutney ingeweckt en wat nieuwe potjes notenpasta gemaakt met cashew, macadamia en pinda's. Ik heb nog een heel netje uien over dus ik denk dat ik daar vanavond uiensoep van maak en ook inweck, we gaan vanaf vrijdag een weekje op wintersport en dat zijn wel makkelijke dingen om mee te nemen.

Verder ligt er nog een halve flespompoen en een bakje kastanjechampignons die op moeten in de koelkast dus daar ga ik vanavond iets mee maken.

Gister heerlijk uit eten geweest met coquille in ham op een bedje van linzen, artisjok met parmezaan en rauwe ham met brood. Daarna een goddelijke chocotaart met hazelnoten gedeeld (met vast heel veel slechte suikers voor mij maar ik kon het niet laten)

Sinds ik mijn eetpatroon heb gewijzigd gaat het trouwens veel beter met mijn PCOS, erg goed om te zien dat het zo'n positief effect heeft.
Fijn om te horen Marloes! En alvast heel veel plezier op wintersport
Veel plezier Marloes!

Vanavond heb ik spaghetti gemaakt met peterseliepesto. Had nog wat bloemkool over, dus kleine roosjes geblancheerd en samen met een sjalotje opgebakken, cherrytomaatjes, zongedroogde tomaten en een handje zwarte olijven erbij gegooid en vervolgens de pesto erdoor gedaan. Had ook nog focaccia gemaakt, met Italiaanse kruiden en een paar olijven. Ik vond het lekker, vriend iets minder

Morgen wil ik sowieso (basis) humus maken, maar ook vegan chocolade-walnootkoekjes. Geen idee of het lekker is, maar op Instagram zien ze er lekker uit: https://www.instagram.com/p/BApRutxFUlJ/. Als avondeten wordt het falafel en shoarmavlees uit de diepvries en véél groenten.
quote:Saracenen schreef op 01 februari 2016 @ 20:56:

Veel plezier Marloes!

Vanavond heb ik spaghetti gemaakt met peterseliepesto. Had nog wat bloemkool over, dus kleine roosjes geblancheerd en samen met een sjalotje opgebakken, cherrytomaatjes, zongedroogde tomaten en een handje zwarte olijven erbij gegooid en vervolgens de pesto erdoor gedaan. Had ook nog focaccia gemaakt, met Italiaanse kruiden en een paar olijven. Ik vond het lekker, vriend iets minder

Morgen wil ik sowieso (basis) humus maken, maar ook vegan chocolade-walnootkoekjes. Geen idee of het lekker is, maar op Instagram zien ze er lekker uit: https://www.instagram.com/p/BApRutxFUlJ/. Als avondeten wordt het falafel en shoarmavlees uit de diepvries en véél groenten.Oeh, die zien er zeker heel lekker uit! Veel succes
[quote]

Sinds ik mijn eetpatroon heb gewijzigd gaat het trouwens veel beter met mijn PCOS, erg goed om te zien dat het zo'n positief effect heeft.[/quote]

Kijk dat is fijn nieuws! Echt super! Hoe merk je dat?

Ik ben 11 kilo afgevallen alleen ik sta al 2 maanden stil. Maar belangrijkste reden is mijn diabetes. Bloedsuikerwaarden zijn zo flink gezakt, zit nog op randje pre -diabetes en hoef voorlopig nog geen medicatie.

Dus we gaan door. Maar ik ga nog even naar de MD dieetiste, even kijken naar de langzame koolhydraten en vetten die ik nog best veel eet , misschien kan ik daar nog wat aan veranderen of winst mee maken, nog een keer zoveel kilo's kwijt zou helemaal goed zijn voor mijn gezondheid. Maar moet wel gezond en gebalanceerd eten zijn. En lekker.

Tot die tijd ik eet het met mate en moet nog wat meer groentes eten. Alleen brood met ontbijt en lunch wat meer met groente en eiwitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven