Verse kruiden bewaren?

26-11-2010 12:22 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
De topictitel zegt het al:

Wat is de beste manier om verse kruiden te bewaren?

Ik heb geen groene vingers, dus de potjes waarin die verse kruiden groeien overleven het nooit bij mij. Daarom koop ik vaak van die zakjes met kruiden.

Hebben jullie de gouden tip om deze zo lang mogelijk fris te houden?

Alvast bedankt.
Snijden, in porties verdelen en invriezen.
fijn snijden en invriezen
met een blokje kaas en mosterd erbij
kaas moet je niet invriezen, dat wordt zompig!
In de diepvries!
Je kan het ook drogen.

Je kruiden in bosjes aan een soort waslijn voor een raam hangen waar de zon op schijnt. Na een week is alles gedroogd en kan je ze in zakjes of potjes bewaren.
quote:Avaeyebrow schreef op 26 november 2010 @ 12:53:

Je kan het ook drogen.

Je kruiden in bosjes aan een soort waslijn voor een raam hangen waar de zon op schijnt. Na een week is alles gedroogd en kan je ze in zakjes of potjes bewaren.

Dat is inderdaad de manier om de smaak uit de meeste verse kruiden te krijgen.

Bieslook, peterselie, selderij en basilicum zijn er alvast niet geschikt voor. Alleen de steviger kruiden (rozemarijn, thijm, dille) lenen zich daarvoor. En dan nog zijn die ingevroren veel lekkerder.
ik verdeel t niet eens in porties als ik t invries, gewoon in een tupperware bakje en stukjes afbreken als je t nodig hebt. wel eens de tip gehoord invriezen in ijsblokjesvorm, maar nooit geprobeeerd
ik heb er de 4 maanden olvarit potjes voor gebruikt, maar een bakje van de xenos kan ook prima.

IJsblokjes vorm lijkt me niet handig, hoe krijg je het er dan in zonder dat je vriezer vol ligt
Peterselie gaat 3 minuten in magnetron en is dan droog. Dat gaat in potjes. Voor decoratief gebruik, en in sauzen/soep. Overige kruiden hak ik fijn, en vries ze in met water (ijsblokjesding). Voor gebruik de blokjes op keukenpapier in een vergiet laten smelten.
Ik doe ze in van die ritsplasticzakjes in de koelkast.

Eerst het meeste van de lucht er uitknijpen.

Dan blijft het zeker een week goed.

Vriezen, daar worden verse kruiden toch een stuk minder van.
Gewoon in de bak waarmee je ook ijsblokjes maakt en in water invriezen. Voor gebruik haal je er zoveel blokjes uit als je kruiden nodig hebt. Je moet wel rekening houden met de houdbaarheid.

Zelf vries ik alleen in als ik kook en verse kruiden over heb. De rest gaat dan binnen 1 maand op. Er zijn van die tabellen voor invriezen, maar ik weet ze zo niet te vinden. Misschien op ah.nl.

(* Zo kan je ook wijn invriezen. Heb ik ook wel eens gedaan, want dat gebruik ik eigenlijk alleen voor koken. De smaak blijft gewoon behouden. *)
Wil je tips over invriezen of wil je juist dat je verse kruiden in een potje het overleven?
Op de site van Knorr.nl gevonden:

Kruiden algemeen

Kruiden zijn de smaakmakers bij uitstek en geven een rijke geur en smaak aan gerechten. Ze zijn verkrijgbaar als plant in een potje, vers per bosje, fijngehakt uit de diepvries en droog. Voorbeelden van kruiden zijn bieslook, peterselie en rozemarijn.

Kruiden bewaren

Verse kruiden kun je het beste bewaren in een vochtig keukenpapiertje in de groentelade van de koelkast. De wat kwetsbare soorten (bv. bieslook, koriander en dille) zijn op die manier enkele dagen houdbaar. De wat sterkere soorten (bv. peterselie, rozemarijn en tijm) blijven zo zeker een week goed. Basilicum buiten de koelkast op een koele plaats bewaren.

Wanneer de voedingsbodem van cressen goed vochtig wordt gehouden kun je deze ongeveer een week goed houden.

Sprouts zijn direct na aankoop het lekkerst. Wanneer je ze voorverpakt koopt kun je deze ca. 3-5 dagen in de koelkast bewaren (na openen van verpakking direct gebruiken).

Wil je kruiden invriezen voor in de soep? Vul dan ijsblokjesbakjes met fijngehakte kruiden en vul deze af met water. Zet het in de vriezer en laat dit bevriezen. Zo heb je altijd verse kruiden bij de hand die je in de soep alleen nog maar hoeft mee te verwarmen.

Je kunt kruiden zelf drogen door ze in bosjes bij elkaar te binden en op een warme goed geventileerde plaats in huis op te hangen (bv. vlakbij een oven of de verwarmingsbuis). Na ongeveer een week zijn de kruiden droog en kun je ze (afgesloten) nog maanden bewaren.

Kijk voor meer specifieke informatie bij de betreffende kruidensoorten op deze website.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven