Verse sperzieboontjes - beproefde recepten gevraagd!

13-11-2008 12:24 32 berichten
Hallo mede-kookgenoten



Sarahman heeft deze week de boodschappen gedaan en heeft verse sperziebonen meegenomen. Nou vind ik die nooit zo heel geweldig, met als gevolg dat ik ze nooit koop en dus ook nooit klaargemaakt heb



Dus! Ik ga de uitdaging aan en wil ons wat lekkers voorschotelen morgenavond Daarom zoek ik eigen beproefde recepten (want googlen kan ik, maarja, daar staat geen smaakbeoordeling bij ;) )



Het mag met de standaard aardappels + vlees zijn, maar het mag ook verwerkt in pasta's oid, dat maakt verder niet zoveel uit



Mijn dank is alvast groot!
Alle reacties Link kopieren
koken (niet stuk) met zout en afproeven met beetje nootmuskaat. klaar!
Alle reacties Link kopieren
ow ja en serveren met een kledder appelmoes... mmm!
Alle reacties Link kopieren
in de wok met tomaten uit blik, uitje, knoflook, beetje azijn, beetje suiker, zout, en italiaanse kruiden.

erg lekker!

kan je eten met aardappels en vlees, maar is ook lekker met rijst of pasta.
Alle reacties Link kopieren
Oosterse sperzibonen met varkens- of biefstukjes.



Marineer de stukjes vlees in sojasaus, gemberpoeder en een beetje suiker. Kook ondertussen de sperzibonen tot ze beetgaat zijn (kleur: heldergroen).



Wok de vleestukjes in een wok op heet vuur tot ze dichtgeschroeid en bijna gaar zijn. Haal de vleesstukjes uit de pan. Wok vervolgens de sperzibonen in een scheut sojasaus. Voeg als ze warm genoeg zijn de vleesstukjes weer toe, en laat de boel een paar minuten samen sudderen.



Opdienen met gebakken aardappeltjes, rijst of noedels. Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk met kip, Ajam Paniki boemboe van Conimex en rijst!

Of Sajoer boontjes boemboe.
Alle reacties Link kopieren
Spercieboontjes koken (niet te lang ze moeten nog een beetje knapperig zijn), afgieten. Spekkies bakken (niet van die vette maar dat ze lekker knapperig worden) in olie of boter, spercieboontjes erbij doen, pak tomaatblokjes (heinz of ander merk) erbij doen en dan crème-fraiche of kookroom erbij en een bouillonblokje erdoor roeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlin7 schreef op 13 november 2008 @ 12:44:

Of Sajoer boontjes boemboe.ja, dat is echt heerlijk! en makkelijk
Alle reacties Link kopieren
ja he Rooos! ik ben echt fan van die boemboes!
Alle reacties Link kopieren
quote:annmary64 schreef op 13 november 2008 @ 12:44:

Spercieboontjes koken (niet te lang ze moeten nog een beetje knapperig zijn), afgieten. Spekkies bakken (niet van die vette maar dat ze lekker knapperig worden) in olie of boter, spercieboontjes erbij doen, pak tomaatblokjes (heinz of ander merk) erbij doen en dan crème-fraiche of kookroom erbij en een bouillonblokje erdoor roeren.klinkt lekker zeg! waar eet je het dan mee? pasta?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er ook een salade mee maken:



Boontjes koken (niet te lang, ze moeten nog knapperig zijn) afgieten en af laten koelen.

2 blikjes tonijn (op olie) erdoor, uitje en knoflook erdoor en afmaken met een beetje honing/mosterd dressing.



Erbij: lekker knapperig gebakken stokbroodje



Echt heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
In de stoompan met een gesnipperd uitje, daarna uitgebakken spekjes erdoor. Lekker met aardappelgratin!
Alle reacties Link kopieren
of een salade nicoise, even googelen!
Hardstikke bedankt alvast! Ik zie al wat lekkere dingen er tussen staan, moet ook nog even kijken wat ik verder nog in huis heb



Keep them coming!
Alle reacties Link kopieren
De boontjes beetgaar koken, shoarmavlees (ook lekker met extra uitje of knoflook) bakken met wat extra shoarma kruiden. In een ruimte ovenschaal eerst het shoarmavlees doen, dan een laag sperciebonen en vervolgens rosti, gemengd met wat geraspte kaas, erop. Een poosje (ongeveer 30 - 40 minuten) in de oven op ongeveer 180 - 200 graden en smullen maar. Erg makkelijk en snel te maken en het smaakt heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Boontjes koken,

Plakjes spek ( bacon of andere dunne plakjes) insmeren met een beetje kruidenboter, daar de boontjes ( stuk of 5 a 6 ) inrollen,

In ovenschaal doen,

daar overheen een beetje geraspte kaas en even in een voorverwarmde oven doen tot de kaas gesmolten is.

Lekker met aardappelpuree.

Je kan er ook nog een stukje vlees bij doen, als je de spek niet voldoende vindt.
Alle reacties Link kopieren
uitje fruiten, blikje tomatenblokjes erbij, even laten garen en dan voorgekookte boontjes nog eventjes meestoven... heerlijk met gebakken aardappeltjes ofzo.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Mini indische rijsttafel;



Beetje wazige foto.



Sajoerboontjes

indische gehaktballetjes,

kruidige eieren in tomatensaus

mie

komkommersalade

seroendeng, atjar tjampoer, gebakken uitjes



Mocht het je wat lijken, ik heb wel wat makkelijke recepten die ik hier kan posten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
De dag erna heb ik met de rode saus die ik overhad en de boontjes een frutseltje gemaakt en kip bijgevoegd. Het lekkerste wat ik ooit heb gegeten met boontjes. Laat ik nou net niet opgeschreven hebben hoe ik het precies heb gemaakt. Ja rode saus met die tomaat van vorige foto, boontjes, kip, wat doperwten..... nou ja zie foto.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Indisch: Sambal boontjes of een sajoer: gewoon even een kant-en-klare boemboe bij de super mee nemen.



En een "ik heb weinig tijd om te koken-Receptje" van summerman dat ik heb leren waarderen: ui en knoflook fruiten, wat mager rundvlees in blokjes erbij aanbraden, gehalveerde aardappels en schoongemaakte boontjes erop, scheut sterke bouillon erbij, klein scheutje ketjap manis, lepel sambal en lekker gaar laten pruttelen.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
MV: ik vind jou altijd zo leuk over je recepten vertellen met de foto's en al!
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 13 november 2008 @ 14:42:

MV: ik vind jou altijd zo leuk over je recepten vertellen met de foto's en al!



Dank je .



Ik heb alle recepten echt ook zonder pakjes end. maar ik weet dat ik toen ik deze foto maakte van het indische eten dat ik het op de gemakkelijke manier had gemaakt. Ik plaats het daarom ook niet graag want het is geloof ik een beetje NOT DONE om het zo te doen.



Maar dit is mijn luie recept zeg maar;



Fricandel Goreng

Indische gehaktballetje met mie en boontjes



Nodig voor 4 pers.;

1/2 zakje Conimex Mix voor Nasi Goreng

600 gr. Sperciebonen

6 el ketjab Manis

500 g gehakt

4 beschuiten (ik doe altijd parneermeel)

1 ei

1 flesje Conimex Sambalsaus Pangang (kan ook naar smaak iets anders)

1 zak Eiermie

3 el fijngeknipte bieslook



Bereiden;



- wel de mix 10 minuten in 25 ml heet water

- kook de sperziebonen in ruim kokend water. Afgieten en mengen met 3 el ketjab.

- Meng het gehakt met de gewelde mix, verkruimel de beschuiten erboven, voeg het ei en 3 el ketjab toe. Vorm er kleine balletjes van.

- Verhit een wok, voeg een scheutje olie toe en wok de balletjes in ca 10 min. rondom bruin en gaar. Voeg de sambalsaus toe, verwarm deze kort mee.

- Kook ondertussen de mie volgens de aanwijzing op de verpakking.

- Verdeel de warme mie, de bonen en de gehaktballen over 4 borden.

- Bestrooi met de bieslook





EN;



SAMBAL GORENG TELOR

Kruidige eieren in sambal-tomatensaus met kokos



Nodig voor 4 pers.;



8 eieren

2 uien

1 teentje knoflook

wokolie

4 tl sambal oelek

2 tl bruine suiker

2 el tomatenpuree

4 el geraspte kokos



Bereiden;



- kook de eieren hard in 8 minuten. Pel en bewaar in warm water.

- Pel de uien en de knoflook. Snijd de uien in halve ringen en de knoflook fijn.

- Verhit een wok, voeg een scheutje olie toe en wok de uienringen op een hoog vuur lichtbruin. Voeg de knoflook, de sambal, de suiker en de tomatenpuree toe en pak deze kort mee. Voeg 3 dl kokend water toe en laat het geheel 4 minuten flink doorkoken.

- Roer de kokos door de saus en zet het vuur laag.

- Kerf de gepelde eieren lichtjes in zodat de smaak er beter intrekt. Voeg de eieren toe en warm ze ca. 5 min. mee.

- Halveer eventueel de eieren, leg ze in een diepe schaal en schenk de warme saus erover. (ik halveer ze nooit)





Serveren met mihoen, mie en/of gewokte sperziebonen en wat gezouten pinda’s erbij.



Ik maak dit gerecht alleen in combi met een rijsttafel. Indische gehaktballetjes, spercieboontjes, komkommersalade, atjar tjampoer, mie, serendoeng, kroepoek. Zit altijd wel iets lekkers bij voor iedereen.



De saus pas ik vaak aan hoor wat hierboven staat. Ik hou van een iets dikkere saus dus neem sneller een blikje met tomatenblokjes. Evt. ipv kokos wat ananassap (maak ik een soort saus die je ook krijgt als je babi pangang besteld, heb ik ook het recept van).



Zo was het de laatste keer dat ik het maakte;
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Mmmm, boontjes!



Dit is echt een top recept!



Uitje fruiten in de wok, voorgekookte boontjes mee wokken, tauge erbij doen en vervolgens Teriyakisaus erbij doen en op smaak brengen met zout en peper. Teriyakisaus kan ik nergens meer vinden, dus doe het nu mt oestersaus. Lekker met gebakken aardappeltjes.



Deze is ook lekker:

Pot Babi Ketjap van ik geloof Conimex, met daardoor paprika, tauge en kip of varkenssnitzel in stukjes. Boontjes en rijst koken, en dit opdienen bij de babi ketjap. Lekker met Kroepoek.
...
Alle reacties Link kopieren
Sperziebonen op de Turkse wijze klaar gemaakt;



Men neme een hapjespan



-Uitje fruiten

-knoflookteentje ( of twee)

-geconcentreerde tomaten puree klein blikje

- half liter kippeboullion het geheel aan de kook brengen en roeren.

- ontdopte sperzie bonen in een rondje neerleggen in de pan

-stuk of 5 tomaten in blokjes gesneden (liefst ontveld maar hoeft niet) over de sperziebonen verspreiden.

-op smaak maken met peper en zout

-deksel op de pan en laten koken op laag vuur tot de boontjes gaar zijn.



Lekker met rijst en soms als afwisseling laat ik stukjes aardappel meekoken, ook lekker.
quote:Aldebaran schreef op 13 november 2008 @ 13:14:

In de stoompan met een gesnipperd uitje, daarna uitgebakken spekjes erdoor. Lekker met aardappelgratin!Dit was het vandaag, en erg geslaagd, zelfs ik vond het lekker! Dank dus! Nu durf ik ook wel wat andere recepten aan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven